• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zmieni ruch na drogach. Małymi krokami

Michał Sielski
21 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Zmiany czekają m.in. część ul. Abrahama w centrum, gdzie ruch samochodów będzie mocno ograniczony. Zmiany czekają m.in. część ul. Abrahama w centrum, gdzie ruch samochodów będzie mocno ograniczony.

Bez rewolucji, ale małymi krokami Gdynia zmienia infrastrukturę, która ma być bardziej przyjazna dla pieszych. Program rozpisany jest na lata, by zbytnio nie denerwować kierowców, przyzwyczajonych do "zielonej fali" i szeregu innych ułatwień. Wiemy, co zmieni się w najbliższych dwóch latach.



Czujesz się bezpiecznie na drogach jako pieszy lub rowerzysta?

Większość z nas ma samochody i jeżdżąc nimi od lat, jesteśmy przyzwyczajeni do wielu rzeczy. Im więcej lat za kierownicą, tym większe przyzwyczajenia: do darmowych miejsc parkingowych, priorytetu dla samochodów zawsze i wszędzie oraz oczywiście mitycznej "zielonej fali", która pozwala przejechać nawet przez całe miasto bez jednego zatrzymania na światłach.

Problem w tym, że darmowych miejsc parkingowych w centrach miast jest już jak na lekarstwo, coraz głośniej respektowania swoich praw zaczynają się domagać piesi i rowerzyści, a Tristar definitywnie zakończył dyskusję o tym, czy zielona fala jest możliwa. Krótko mówiąc: szansa na nią jest praktycznie tylko nocą lub w niedzielne poranki, gdy ruch odbywa się przede wszystkim po głównych arteriach.

Zmiany powodowane są przede wszystkim wynikami badań mobilności, z których wynika, że coraz większa część społeczeństwa domaga się bezpieczeństwa pieszych - nawet kosztem dłuższego czasu przejazdu samochodem. Co więc zmieni się w Gdyni w najbliższych latach?

1. Mniej przycisków dla pieszych.

Skrzyżowanie faworyzujące pieszych.


Kilka lat temu do Polski dotarła moda na instalowanie przycisków przy przejściach dla pieszych, którzy musieli za ich pomocą poprosić o zielone światło. Jeśli wcisnęli przycisk zbyt późno, czekali za karę nawet dwie zmiany. Efekt był oczywisty - nie brakowało niecierpliwych, którzy przebiegali przez jezdnię na czerwonym, nie brakowało też wypadków. Dlatego w całej Polsce zaczęto z przycisków rezygnować, także w Gdyni. I raczej szybko się to nie zmieni.

- Na wszystkich modernizowanych skrzyżowaniach nie przewiduje się instalacji przycisków dla pieszych na przejściach równoległych do głównego kierunku ruchu. Na tych przejściach sygnał zielony dla pieszych jest maksymalizowany i zawiera się w fazie preferowanej programów sygnalizacji - podkreśla Andrzej Ryński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - Przyciski zdemontowano na węzłowych skrzyżowaniach, które zawsze pracują w sposób cykliczny, tj. zawsze uruchamiane są wszystkie fazy ruchu, np. na skrzyżowaniu ul. Morskiej z Estakadą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, czy skrzyżowaniu przy "Witawie" zobacz na mapie Gdyni - dodaje.
Przyciski zostały już całkowicie zdemontowane na skrzyżowaniach: Świętojańska/Starowiejska/Derdowskiego zobacz na mapie Gdyni, Świętojańska/Plac Kaszubski zobacz na mapie Gdyni, Żeromskiego/Derdowskiego zobacz na mapie Gdyni, 3 Maja/Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni, Władysława IV/Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj więcej: Skrzyżowanie przyjazne pieszym.

2. Więcej kontrapasów i kontraruchu dla rowerzystów.

Jak jeździć kontrapasem dla rowerów.


To jedna z najbardziej kontrowersyjnych zmian, które spotykają się z największym społecznym oporem. Paradoksalnie jednak - wbrew pozorom - jedna z najbardziej bezpiecznych. Na jednokierunkowych ulicach z kontraruchem oraz kontrapasami dla rowerzystów znacząco spada liczba wypadków i kolizji - często praktycznie do zera. Znamy to z Gdańska, a także z Gdyni z ul. Starowiejskiej i 3 Maja zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj również: Kontrapas nie taki łatwy dla kierowców i rowerzystów.

To jednak nie koniec. Na wiosnę ruch pod prąd rowerzystów będzie dozwolony na całej długości ul. Starowiejskiej, a także na wielu mniej uczęszczanych ulicach w Śródmieściu.

3. Więcej skrzyżowań równorzędnych

Wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych to także ograniczenie liczby znaków. Wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych to także ograniczenie liczby znaków.
Także wprowadzanie skrzyżowań równorzędnych było początkowo krytykowane, ale szybko okazało się, że dzięki temu wypadków jest mniej. Kierowcy jeżdżą wolniej i bardziej uważnie. I to z dwóch powodów: nie każdy czuje się tam pewnie, a nawet jeśli tak, to cały czas uważa na tych, dla których przyzwyczajenia są ważniejsze niż nowe znaki.

Samych znaków też jest znacznie mniej, co ułatwia koncentrację. Nie ma już znaków informujących o drogach z pierwszeństwem i podporządkowanych, nie ma trójkątów przypominających o ustąpieniu pierwszeństwa. Zastąpiła je jedna informacja o strefie skrzyżowań równorzędnych.

4. Wyniesione skrzyżowania i Strefa Tempo 30

Aby Strefa Tempo 30 nie była tylko teoretycznym ograniczeniem prędkości, przy niektórych szkołach będą budowane wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Aby Strefa Tempo 30 nie była tylko teoretycznym ograniczeniem prędkości, przy niektórych szkołach będą budowane wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych.
Głównie przy szkołach w dzielnicach wprowadzana będzie też sukcesywnie Strefa Tempo 30, która ma zapewnić bezpieczeństwo dzieciom, które z oczywistych względów nie zawsze stosują się do przepisów ruchu drogowego. Spowolnienie kierowców będzie wymuszane nie tylko znakami ograniczenia prędkości, ale również wyniesionymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych, które okiełznają nawet tych, dla których znaki niewiele znaczą.

Co dalej ze zmianami w Gdyni? Mówi Andrzej Ryński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Michał Sielski: Udogodnienia dla pieszych są już faktem, czy zatem znikną przyciski przy wszystkich przejściach dla pieszych?

Andrzej Ryński. Andrzej Ryński.
Andrzej Ryński: Od 2014 roku wprowadzono zmiany na kilku skrzyżowaniach w Śródmieściu. Mało kto pamięta, że jeszcze niedawno na przejściu przez ul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni, czy obok Hali Targowej zobacz na mapie Gdyni należało wciskać przyciski zgłoszeniowe, aby otrzymać zielone światło, które dodatkowo zapalało się w znacznym opóźnieniu w stosunku do światła dla samochodów. Wprowadzone w tych oraz kilku innych miejscach zmiany spowodowały wyraźne wydłużenie trwania zielonych świateł dla pieszych.

Nie należy się jednak spodziewać, że przyciski będą zdemontowane w całym mieście. Pozostaną one na przejściach przez główne ulice przelotowe, gdzie występuje wyraźna dominacja jednego kierunku ruchu. W każdej nowej sygnalizacji na skrzyżowaniach zostanie zachowana zasada, że przyciski mogą pojawić się tylko na przejściach w poprzek ulicy głównej.

Sygnalizacja świetlna będzie faworyzować pieszych?

- Sygnalizacje, które sterują ruchem na przejściach poza skrzyżowaniami, sprawdzają obecność pojazdów na drodze, co umożliwia wcześniejsze włączenie zielonego światła dla pieszych w przypadku małego natężenia ruchu. Kiedy pieszy naciśnie przycisk w momencie, gdy do przejścia nie zbliżają się pojazdy, to włączenie zielonego światła może nastąpić niemal automatycznie, po upływie kilku sekund. Takie rozwiązanie funkcjonuje m.in. na wydzielonych przejściach przez ul. Morską. Skrócenie czasu oczekiwania jest widoczne szczególnie w godzinach wieczornych, gdy ruch na drogach wyraźnie maleje.

Niektórzy kierowcy powiedzą, że ułatwienia dla pieszych to popadanie w niepotrzebne skrajności.

- Sterowanie ruchem w dużym mieście wymaga kompromisu wszystkich użytkowników ruchu, dlatego w miejscach, gdzie jest to możliwe, wprowadzane są ułatwienia dla pieszych, lecz należy pamiętać o tym, że drożność układu transportowego miasta musi być zachowana. W związku z tym, przejścia dla pieszych zlokalizowane w poprzek głównych ulic są traktowane jako relacje podporządkowane, a sygnały zielone dla nich wzbudzane są na żądanie i uruchamiane w odpowiednim momencie cyklu sygnalizacji.

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • powiem Wam, że skrzyżowania równorzędne są bardzo dobrym rozwiązaniem (5)

    U mnie w Osowej wprowadzono takie rozwiązanie prawie w całej dzielnicy i dodatkowo strefa 30 czyli uspokojonego ruchu. Początkowo był dramat, bo ciężko utrzymać tak małą prędkość ale z biegiem czasu widzę same korzyści. Jest bezpiecznie i tym samym dobrze zarówno dla pieszych jak i rowerzystów i kierowców. Dojeżdżają do skrzyżowania nie trzeba się głowić jaki był znak czy ja mam pierwszeństwo czy ci z boku, po prostu zawsze prawa ręka wolna. No i fajnie!

    • 12 13

    • Zapraszam na Długie Ogrody i okolice GUMed (4)

      Nie da się jechać bezpiecznie, prawie wszyscy wymuszają jazdę dawną "główną". Zmiana była kilka lat temu i nic się w tej kwestii nie zmienia.

      Okolice GUMed to teraz jedna nieustająca stłuczka i klaksony. Idiota to wymyślił.

      • 1 4

      • zapraszam na Wajdeloty i Lelewela

        jadący prosto zawsze mają pierwszeństwo a potem zdziwienie

        • 1 2

      • w Osowej się sprawdziło (2)

        u nas jest sporo patroli policyjnych więc kierowcy chcąc niechcąc musieli się przyzwyczaić.

        • 3 0

        • no i może kierowcy bardziej zdyscyplinowani?

          Nie wiem gdzie tkwi sukces :)

          • 1 0

        • To rozwiazanie dobre na wies a nie do centrum miasta

          Kompletny nonsens

          • 3 6

  • (1)

    Od początku uważałem że Tristar jest po to by wydoić kasę od gminy czyli od podatników!!!! No i to się potwierdziło bo olbrzymią kasę zainwestowano w coś co służy ludziom tylko w niedzielę i święta Brawo!!!! Tak samo z przyciskami. Ktoś zarobił producent pośrednicy monterzy a teraz ci co to g.... dementuje. Największą kasę i tak zebrali urzędnicy!!!! Ciekawe co teraz Budyń z gryzoniem wymyśli by później stwierdzić że to nie wyszło i trzeba kolejna zmianę zrobić?

    • 23 4

    • a ja uważam, że od czasu wprowadzenia tristara

      po miastach jeździ się lepiej. Oczywiście nie dotyczy to ostatnich dni gdzie panuje świąteczna sr*czka.

      • 2 2

  • Kontra pas? (2)

    prosze przejechać rowerem kontra pasem (którego miejscami nie ma lub nie widać)
    - nikt nie jeździ bo sie boi. Druga sprawa to Tristar - jeżeli nie spełnia swojego zadania to kto wybrał taki system, ile zapłaciliśmy i i teraz za to niech odpowie a Tristar niech oddaje pieniądze,

    • 28 1

    • i uwazasz to za normalne? (1)

      ze w miescie ludzie boja sie poruszac po drogach, bo tyle szalencow, furiatow , pijakow i cpunow bezkarnie sie samochodami porusza, majac gdzies przepisy?

      • 3 7

      • boją się

        bo nawet najbardzej zatwardziali ped**arze więdzą że to z d*py rozwiązanie. Rozwiązanie proste: ścieżki rowerowe, ale nie kosztem jezdni i chodników. Jak ścieżki nie ma to na ulicę z rowerami, trzymać się przepisów, nie robić durnych manewrów i wszyscy będą zadowoleni.

        • 2 0

  • Andrzej

    Panie Andrzeju niech chociaż Pan się nie wygłupia Opowiada Pan bzdury wstyd śmiechu warte

    • 11 1

  • kiedy realne działania (4)

    1. Konfliktowe skrzyżowanie przy dojeździe do dworca głównego
    2. Dalszy ciąg drogi w kierunku Chwarzna na Witominie
    3. Kolej na Obłuże i Oksywie
    4. Przebudowa skrzyżowania Wielkopolska.

    • 30 0

    • Jeszcze tunel w Chyloni który czeka już 30 lat. Ale widocznie ten na Wzgórzu był bardziej prestiżowy.

      • 16 0

    • a węzeł Unruga z estakadą???

      • 4 0

    • i jeszcze...

      OPAT, OPAT, OPAT!
      ...oraz 10 Lutego...
      Uuups, zapomniałem, że to strefa muzealna...

      • 4 0

    • Do tego alternatywna droga na Obluże czyli przedłużenie Obwodnicy i przebudowa skrzyżowania na Płk. Dąbka

      • 4 0

  • bezmuzgi

    ci w dludich plaszczach co to robia to bezmuzgi jedna masakra w gdyni szok ze mamy takich tepych ludzi uczyli sie tyle lat a w glowach pusto

    • 4 3

  • szczur jaka strefa jest na estakadzie w czasie remontu? (1)

    • 12 2

    • Strefa zero

      • 7 0

  • jejku, naruszaja swięta przepustowosc (4)

    cel i najwyzsze dobro kazdego prawdziwego Polaka. Jak to niby, ze miasto ma byc dla ludzi, bezpieczne i mniej zatrute? Co to obchodzi janusza i grazynke, ktory chce zaparkowac za darmo pod biedra by zakupic duzo browca?

    Swietnie, ze zachodza cywilizowane zmiany, ale troche za pozno i za wolno.

    Potrzebny jest miejski podatek od samochodu, dla kazdego bez wlasnego garazu/miejsca parkingowego.

    • 8 20

    • przpustowosc dla ped**arzy jest dobra Kali? (3)

      Kiedy straz miejska zacznie egzekwowac przpisy i dobierze sie do pedalarstwa?

      • 5 3

      • niektorzy intelektualnie jak widze na glebokiej wsi, przedwojennej (2)

        nie rozumieja, jak w przykladzie powyzej, ze do tej pory miasto bylo skrajnie przechylone w strone samochodow, w calej Polsce. Mamy najwieksze w Europie zatrucie powietrza pylami, polowe z tego produkuja samochody.

        Ale do niektorych argumenty nie trafiaja, tak jak kiedys na wsi, liczy sie tylko moj interes, tu i teraz. Reszte mamy gdzies. Sorry, w miescie tak to nie dziala, tu trzeba kompromisow i czasem decyzji ktore tobie sie nie podobaja

        • 3 6

        • A czemu tą drugą połową najpierw się nie zajmują

          • 0 1

        • Jaco83 jednak typowy Janusz z ciebie wychodzi hehehe

          widze ze jestes skrajnie przechylony tylko chyba w zla strone

          • 0 2

  • (1)

    Niestety nie jezdze po ulicach rowerem, wybieram ddr lub chodnik od kiedy to: autobus minal mnie o pare centymetrow oraz pewna pani otarla samochodem o moja kurtke.
    W obu przypadkach JA jechalam prawidlowo, z dobrym oswietleniem, z odblaskami.
    W obu przypadkach dogonilam kierowcow i udalo mi sie porozmawiac. Kierowca autobusu byl zdumiony, ze nie wolno TAK BLISKO jechac rowerzysty.
    Rowniez pani byla zdziwiona i tlumaczyla, ze chciala sie zmiescic na sile. Obie ulice byly z tzw. tempo 30, z progami itd.
    Jechalam blisko krawedzi ulicy, oba pojazdy nadjechaly z tylu. Obaj kierowcy mnie widzieli juz duzo wczesniej, ale zdecydowali, ze mina mnie b. blisko.
    Dziekuje bardzo. Znam przepisy i zasady ruchu drogowego spiewajaco, mam samochod, przejechane 250tys. km bez stluczki, mandatu itd.
    Dopoki nie zacznie sie edukowac i dyscyplinowac takich pseudokierowcow jak powyzej wole ryzykowac mandat za jazde po chodniku niz wlasne zycie.

    A ci wymienieni wyzej kierowcy powinni przesiasc sie na hulajnogi, w przeciwnym przypadku kiedys kogos zabija.

    Aha, jadac po chodniku, zawsze pieszy ma dla mnie pierwszenstwo, przy dzieciach, psach itd zwalniam do zera. Bo w koncu chodzi o to, aby dotrzec bezpiecznie z pkt A do B a nie zeby robic jakies wariactwo i idiotyczne popisy.

    • 14 6

    • znasz tak niby przepisy a nie wiesz, że tamowanie ruchu to wykroczenie....

      • 0 2

  • (1)

    Tekst na zlecenie nieudaczników z Urzędu Miasta. Gdynia miasto wizji,planów, powolnych kroków. Źenada!

    • 21 3

    • Dobrze że zamieszczono zdjęcie

      Będzie wiadomo komu podziękować za te 'świetne' zmiany

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane