• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zyska nowe trolejbusy. Pierwsze we wrześniu

Patryk Szczerba
4 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Trolejbusy będą do Gdyni dostarczane sukcesywnie od września. Wiosną 2019 wszystkie 30 będzie jeździło po ulicach Gdyni. Trolejbusy będą do Gdyni dostarczane sukcesywnie od września. Wiosną 2019 wszystkie 30 będzie jeździło po ulicach Gdyni.

Dzięki podpisanej z firmą Solaris Bus & Coach umowie, po Gdyni zacznie jeździć 30 nowych trolejbusów - 16 przegubowych i 14 pojedynczych. Łączna wartość zamówienia to 95 mln zł.



Czy twoi bliscy i znajomi spoza Gdyni wiedzą, że w mieście jeżdżą trolejbusy?

Zamówione przez Gdynię Solarisy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną wyposażone w baterie, które pozwolą na jazdę poza trakcją. W przypadku pojedynczych pojazdów o długości 12 metrów będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 przegubowcach o długości 18 metrów zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh.

Wszystkie nowe trolejbusy w Gdyni do wiosny 2019 roku



To może oznaczać sporą rewolucję w komunikacji w Gdyni, bo pojazdy bez pantografów będą mogły pokonać kilkadziesiąt kilometrów, więc dojadą w te rejony, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Pierwsze trolejbusy trafią do Gdyni jesienią. Do wiosny przyszłego roku do Gdyni powinny być gotowe wszystkie zamówione trolejbusy.

Czytaj także: Gdynia chce tankować autobusy wodorem

Nowe pojazdy trafią do zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Przedstawiciele firmy zapewniają, że są przygotowani na przyjęcie nowego, przegubowego taboru.

Z kolei w maju rozpocznie się modernizacja 21 trolejbusów, w których zostaną wymienione baterie niklowo-kadmowe na litowo-jonowe, co było elementem zamówienia, które wygrał Solaris. Potem nastąpi dostosowanie aparatury energoelektrycznej, dzięki czemu kolejne pojazdy przejadą nawet kilkanaście kilometrów bez trakcji. Wymiana powinna zakończyć się w marcu 2019 roku.

Trolejbusy zastąpią autobusy na niektórych liniach w Gdyni



- Po realizacji tego zamówienia będziemy mogli zastąpić na niektórych liniach autobusy właśnie trolejbusami. Dzięki bateriom będą one w stanie jeździć także po trasach pozbawionych sieci trakcyjnej - opowiada Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Obecnie po Gdyni jeżdżą 93 trolejbusy, w tym 89 niskopodłogowych i cztery zabytkowe. Nowe zastąpią najstarsze i wysłużone mercedesy, które znikną z ulic. Tym samym 1/3 pojazdów we flocie PKT zostanie wymieniona do przyszłorocznej wiosny na nowe.

- Bliska współpraca firmy z PKT trwa nieprzerwanie od kilkunastu lat. Pierwszy trolejbus trafił do Gdyni, podobnie jak tysięczny wyprodukowany przez nas. Gdynia to wymagający partner, ale dzięki takim możemy rozwijać nasze produkty - mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes Solaris Bus & Coach.

Cena za trolejbusy wyższa od zakładanej



Przypomnijmy, że Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej początkowo na zakupy trolejbusów chciało przeznaczyć 86,4 mln zł. Zamówienie podzielono na trzy części - zakup 14 standardowych pojazdów, 16 przegubowych i dostarczenie baterii litowo-jonowych z montażem w 21 pojazdach.

Czytaj również: Gdynia kupuje trolejbusy. Na autobusy poczeka

Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach przetargu, oferując 95 mln zł za całość. Różnica w oczekiwaniach miasta i żądaniach firmy wyniosła więc 8,6 mln zł. Mimo to Gdynia zdecydowała się przyjąć ofertę.

Nowe autobusy w Gdyni: rozstrzygnięcie przetargu niebawem



Na rozstrzygnięcie czeka drugi przetarg na zakup 55 nowych autobusów - w pierwszym postępowaniu jedyną ofertę złożyła firma MAN Truck & Bus Polska. W pierwszym firma zażądała za zakup 32 autobusów przegubowych i 23 standardowych pojazdów 92,6 mln zł. Tymczasem budżet przygotowany przez Gdynię na tę inwestycję, wraz z dofinansowaniem unijnym, wynosił 76,5 mln zł.

Trolejbusy i autobusy są kupowane dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.

Sprawdź rozkład ZKM Gdynia

Miejsca

Opinie (164) ponad 10 zablokowanych

  • No i gdzie one?

    • 0 0

  • szczurek kolejne bajeczki opowiada a tymczasem kupuję szroty z Gdańska. (4)

    Nie wierzę już ci szczurek, odejdź!

    • 31 30

    • (3)

      Ile ci płacą za zamieszczanie takich komentarzy?

      • 6 8

      • Tyle co tobie (2)

        • 5 3

        • nie wierze ze mozna takie brednie pisac z samego siebie (1)

          • 0 0

          • Ja tez

            • 0 0

  • Dobrze, że w Gdańsku nie ma trolejbusów bo Szczurek odkupił by od Gdańska używane ;) (7)

    • 52 38

    • Wiadomo, w twoim Gdańsku wszystko jest lepsze, ładniejsze. Taka kraina mlekiem i miodem płynąca. (1)

      A ty jesteś trollowym rzecznikiem swojego miasta na tym portalu.

      • 7 1

      • Ciezko o miasto gorzej zarzadzane niz Gdynia

        • 1 0

    • kupuję Stare autobusy które miały trafić na Szadolki. (4)

      • 12 6

      • (3)

        Przecież Gdańsk kupuje z Kassel 40 letnie trupy przeznaczone na złom

        • 12 8

        • Ale autobusy w Gdańsku są dużo lepsze, młodsze i lepiej wyposażone (chociażby klima). (2)

          • 8 10

          • (1)

            Tak 40 letnie trupy miały klime... o czym ty gadasz.

            • 4 3

            • W Gdansku nie ma ani jednego tak starego autobusu jak gdyńskie szroty

              • 0 2

  • Gdynia wielka szkoda (6)

    Panie Szczurek kiedy w końcu zacznie Pan dbać o budowę/modernizację dróg. Od wielu w Gdyni są zaniedbania a teraz w roku wyborczym idzie Pan na łatwiznę i chcę kupić głosy mieszkańców. Gdzie poważnie podchodzenie do realizacji BO, gdzie inwestycje, gdzie miejsca pracy ? No gdzie ?!

    • 52 26

    • najważniejsze jest muzeum emigracji i szkoła filmowa dla 7 słuchaczy. (1)

      Obie instytucje w tym roku kosztują nas prawie 20 milionów złotych.

      • 16 4

      • Ile km chodnikow mozny by za to co roku wyremontowac

        • 0 0

    • Tak idę na łatwiznę i zdobywam tym głosy mieszkańców.

      Takich jak pan jest niewielu. Większość wyborców/podatników na szczęście zadowala się igrzyskami i obietnicami.

      Kolejna kadencja moja.

      • 4 1

    • edzio ruska pijawko (1)

      ciągle nachlany przed monitorem cały dzień gnijesz?

      • 4 15

      • Gościu idź się leczyć nim będzie za późno

        • 15 3

    • Dziwię się, że ktoś mu jeszcze wierzy.

      • 11 3

  • ach ta Gdynia! codziennie nowe inwestycje! (9)

    • 32 25

    • szatany! (3)

      robota się pali w rękach

      • 3 12

      • Skrzyżowanie przy dworcu rok czasu, a normalnie nie powinno to potrwać dłużej niż 3 miesiące (2)

        Ale oczywiście przez większość czasu nikogo tam nie ma nic się nie dzieje bo ma być oddane świeżo przed wyborami

        • 16 7

        • 3 miesiace na przebudowanie calej infrastruktury teleinformatycznej, wodociagowej i nkanalizacyjnej wraz z nawierzchnia? (1)

          zaloz firme i zarabiaj jak potrafisz! :D jak jestes w stanie sie wywiazac z takich inwestycji to nie bedziesz miec konkurencji

          • 1 1

          • Gdybym się zgłosił to by odwołali przetarg bo nie ja mial3m wygrać. Tak właśnie było ze skrzyżowaniem

            • 1 0

    • Projekty, wizualizacje listy intencyjne a jaką jest rzeczywistość??? (1)

      • 11 5

      • rzeczywistosc jest smutna

        codziennie trolle na forum majacza o marazmie w gdyni, jeszcze rozumiem jak kupili dwa autobusy od gdanska, ale jak kupuja kilkadziesiat nowych pojazdow, to to nawet smieszne nie jest juz

        • 1 1

    • to dlatego miasto wygląda jak wschodnia Ukraina? (1)

      • 14 7

      • to nie jest temat o bolkowie

        tam właśnie tak wygląda,musiałam po wielu latach do szpitala jechać szpital na klinicznej dramat,stara cuchnąca buda,do tego syf,sprzątaczki w lolo lecą,strach klamki dotknąć...c*otka z Wrocławia uwierzyć nie mogła że ten przereklamowany gdańsk taki paskudny...co do dróg to na Gdynię już złego słowa nie powiem,byłam w bolkowie i widziałam że tam jeszcze gorzej wyglądają

        • 4 5

    • Chyba codziennie nowe plany i wizualizacje

      • 13 7

  • A nie lepiej kupować elektryczne autobusy? Robią to już nawet takie miasta jak Zielona Góra (44)

    Utrzymanie sieci dla trolejbusów co roku kosztuje miliony złotych, a później zdziwienie że nie ma kasy nawet na remonty dróg i chodników

    • 41 98

    • W Gdyni nie ma kasy na nic, miasto to bankrut ma 750 000 000 zł długu (20)

      • 16 18

      • i tak jest od 1990 roku (2)

        Miasto zbudowano przed wojna i za czasów Gomułki i Gierka.

        • 0 4

        • naprawdę? ?? a co na to fakty? (1)

          Gdynia ma jedne z najlepszych wyników w kraju od lat,

          sugerujesz ze Kaczyński fałszuje wszystkie dane w całym kraju
          a przed nim też je fałszowano?

          wszyscy fałszują wyniki
          i wszyscy jadą autostradą pod prąd?

          • 3 3

          • To podaj mi te jedne z najlepszych wyniki. Proszę o konkretne, realne i mierzalne sprawy np. Budowa dróg, chodników, miejsca w żłobkach, pozyskane środki z UE itp

            • 0 1

      • (12)

        539,5. To Gdańsk musi być większym bankrutem, bo tu 854,4.

        • 10 10

        • (11)

          Podałeś stare dane. Gdynia ma już znacznie wyższe zadłużenie. No i nie porównuj z Gdańskiem który ma znacznie wyższy budżet i masz tam jedną inwestycje za drugą a nie taki inwestycyjny marazm jak w Gdyni

          • 17 14

          • piszesz o marazmie pod artykulem o inwestycji. kolejnej. (1)

            no ale wiadomo, jak gdynia nie placi - to znaczy ze upada, jak placi - to znaczy ze przeplaca

            • 1 1

            • 10 artykułów a nowe autobusy dalej nie zamówione

              • 1 0

          • (8)

            Oficjalny Raport o zadłużeniu polskich samorządów z 21 grudnia 2017. Czemu mam nie porównywać z Gdańskiem, który nie tylko ma zadłużenie w top 10 polskich samorządów, ale także pochowane zadłużenie (m.in. stadion) w spółkach celowych na skalę bezprecedensową w Polsce?

            • 16 9

            • Gdańsk jest jednym z najmniej zadłużonych miast wojewódzkich (7)

              Dajmy na to, że masz 500 zł długu, a ja 700 zł długu. Ty zarabiasz 2000 zł, a ja 4500 zł.. Już kumasz?

              • 9 15

              • najmniej zadłużonym ;) (6)

                Uhm. Kilka pierwszych spółek z udziałami Gdańska, kolejnych 20 nie chciało mi się nawet w BIP otwierać:

                Arena Gdańsk Sp. z o.o.611
                Forum Gdańsk Sp. z o.o.114
                Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego Sp. z o.o.406
                Gdańska Infrastruktura Społeczna Sp. z o.o.88
                Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna Sp. z o.o.718
                Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o.69

                Dla porównania, Gdynia ma dwie powyżej 10mln:

                Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Gdyni154
                Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Gdyni12,5

                Żyj dalej kreatywną księgowością...

                • 17 7

              • Stary tryk z ukrywaniem realnego długu miasta w spółkach miejskich jest znany i stosowany od lat. (1)

                Ale ten trollik z Gdańska tego nie wie, bo wierzy w ślepe liczby i statystyki bez poznania kontekstu.

                • 5 3

              • Przecież Ci sam udowodnił że G wiesz na przykładzie forum Gdańsk

                • 1 0

              • Podaj link do tych danych (3)

                • 6 5

              • (2)

                A to tak trudno wpisać "Spółki prawa handlowego z udziałem Gminy Miasta Gdańska" na oficjalnej stronie miasta Gdańska?

                • 15 3

              • (1)

                W Gdyni wymieniłeś tylko 2 z 9 i to takie w których wartość udziałów lub akcji Gminy Miasta Gdyni nie przekracza 50% wartości kapitału

                PS to, że Gdańsk ma 44,97% udziałow np w Forum Gdańsk o wartości 114.371.000zł nie znaczy, że Gdańsk ma takie zadłużenie tylko, że na tyle wyceniony zostały tereny nad torami kolejowymi, które są wkładem Gdańska w tej spółce

                • 5 5

              • W Gdańsku wymieniłem 6 pierwszych z bodajże 26. To, że Gdańsk czy Gdynia ma gdzieś udziały oznacza przede wszystkim to, że gwarantuje spłatę zobowiązań. A że, znów, pierwsza z listy Arena Gdańsk ma tych zobowiązań kilkaset milionów i nigdy nie spłaci swojego długu - to kto spłaci? ;)

                Analogicznie, Airbus koszty rozwoju samolotu przenosi księgowo na każdy sprzedany egzemplarz, a Boeing zamiata pod dywan na kilka sposobów pod hasłem "program accounting". I z cyferek dla inwestora wynika, że 748 czy 787 przynosi zysk. A guzik prawda. Ukryte zadłużenie to też zadłużenie - papier i prezentacja menedżerska w PP wszystko przyjmie, a realia są jakie są.

                I tak od artykułu "Gdynia kupuje" (i nie, nie będziemy się z tego cieszyć - kupuje, źle, nie kupuje - źle) zrobiliśmy off-top kończąc na "iluzja limitu 60% zadłużenia samorządów"...

                • 9 3

      • Podaj miasto w PL bez długu? Proszę, czekam.... (1)

        • 3 2

        • i zapadła martwa cisza

          • 2 1

      • Tylko w ciągu 2018 roku zaplanowano wzrost długu o kolejne 150 mln złotych (1)

        To 10 % budżetu miasta w rok. Jak tak dalej pójdzie Gdynia będzie niedługo bankrutem

        • 15 15

        • Ale ty smucisz o tej Gdyni, jak nie wieszczysz jej upadku, to piszesz o wyludnieniu Gdyni, że wszscy stąd wyjeżdżają,

          że port się zwija, że Szczurek oddaje tereny deweloperom itp. itd. Nudzisz tym samym dzień w dzień w tych komentarzach.

          • 10 3

    • Oczywiście, że lepiej ale w Gdyni "się nie da" (9)

      • 12 39

      • (8)

        Nie lepiej. Utrzymanie elektrycznych autobusów (wymiana baterii) jest b. droga, jak się przekonano w Londynie.

        • 34 8

        • G prawda. Może kilka lat temu tak było. Dziś autobusy elektryczne wypadają dużo lepiej niż trolejbusy (4)

          • 12 21

          • Tak lepiej wypadają,że właśnie Solaris Urbino 12 Electric poległ w Lucernie...

            ... i utwierdził lokalnego przewoźnika w przekonaniu,że na danej trasie tylko pod drutem ;)
            Poza tym poczekajmy jeszcze trochę do konieczności wymiany pierwszych baterii; wtedy się przekonamy jak wyjdzie Gdyni bokiem brak rozbudowy sieci trolejbusowej.

            • 3 1

          • dane empiryczne będących w użytkowaniu pojazdów (1)

            albo it did not happen

            • 8 2

            • Piszesz tak jak byś te dane empiryczne sam podał

              • 6 5

          • bo technologia jest coraz lepsza i coraz tańsza

            w Niemczech hybrydy są popularne obecnie

            • 7 5

        • przeciez teraz w tych nowych trolejbusach tez beda baterie (1)

          a trolejbusy z bateriami maja zastepowac autobusy

          • 5 0

          • i zastąpią?Ze śmiesznym zasięgiem na baterii 30 km?Pokaz mi autobus który tyle robi dziennie

            • 3 4

        • a w tych trolejbusach co jest?Po 7 latach baterie do d... bo się robi takie idiotyzmy jak linia 29 czyli troszkę pod drutem troszkę na bateriach nigdy dobrze nie doładowywanych były już takie kwiatki jak trolejbusy uziemione na Wiczlinie bo w czasie open era zastępowali np linię 172 kursującą po zad..piach niby tymi najnowszymi trollinami. Bateryjny napęd jest napędem awaryjnym o czym pani spychała i jej równie głupi kolesie nie pamiętają

          • 8 7

    • (6)

      Ile tych autobusów ma Zielona Góra? Je też trzeba naładować. Dopóki jest ich kilka to pewnie wystarczą ze trzy ładowarki na petlach. Ale jak będzie ich 50 to wydadzą majątek albo na ładowarki albo większe baterie.

      Sieć trolejbusowa jest ogromnym plusem, bo ładujesz baterie w trakcie jazdy, a akumulatory nie muszą być tak pojemne i pojazdy są tańsze.

      • 18 7

      • ale mając autobusy elektryczne nie musisz budować całej sieci trakcyjnej(którą trzeba też utrzymać). Skoro zaś Trajtek to taki znakomity pojazd to jakim cudem nie dojeżdża jeszcze na Witomino albo Obłuże? Za to chcą pchać go aż do Gdańska

        • 1 3

      • Ile? 47! Dla Gdyni nieosiągalny wynik (4)

        Masz stare dane. Autobusy elektryczne są coraz popularniejsze i dużo tańsze

        • 8 12

        • (3)

          Faktycznie, w Gdyni takie obcięcie taboru nie pokryłoby aktualnych potrzeb. Tu przed złożeniem zamówienia jeździły 93 trolejbusy.

          • 4 8

          • To ty przeczytaj ze zrozumieniem. Kupili 47 autobusów elektrycznych (2)

            a do 2021 roku chcą całkowicie zrezygnować z autobusów spalinowych i jeździć tylko na elektrycznych

            • 8 3

            • Porównujesz Zieloną Górę- miasto o ponad połowę mniejsze do rejonu Gdyni i Sopotu. Tymczasem doświadczenia większych miast pokazują, że autobus elektryczny nie jest często w stanie jeździć tyle samo co spalinowy.

              • 1 2

            • No i bardzo dobrze, że kupili, i że chcą (w sumie chcieć to może i Sosnowiec, tylko z finansowaniem gorzej). Za jakieś 10 lat to się nawet ekonomicznie będzie kalkulowało - tak, jak kilka lat temu ogniwa solarne zwracały się średnio w 8,5 roku, a dziś w trzy. Póki co użytkownicy mają lekki problem z dopasowaniem rzeczywistości do slajdów z powerpointa.

              • 3 1

    • nie lepiej (5)

      Po co od nowa wymyślac koło, jak infrastruktura trolejbusowa już jest? Jak masz w chałupie CO to zaczniesz se piec na ekogroszek stawiać, bo taniej?

      • 12 4

      • (4)

        ona jest do d... te trolejbusy jak były powolne i awaryjne tak sa nadal niby takie zarąbiste osprzęty zwrotnice pantografy a jak im spadały tak im spadają jak na zwrotnicach niby super hiper zwalniają do 10 na godzinę tak zwalniają

        • 3 16

        • powolne trolejbusy? (1)

          odstaw mocarza... komunikacja jest tak szybka jak reszta ruchu. Chcesz szybszych trolejbusów to wydziel buspas.

          • 11 1

          • guzik prawda wieczorami nie trzeba bus pasów a wczoraj jeden gostek 14 minut się spóźnił na trasie Orłowo- Cisowa masz swoje trolejbusy

            • 0 6

        • (1)

          pierniczysz bzdury, pantografy nie spadają, a przyspieszenie trolejbus zawsze miał większe od autobusu, każdy kierowca komunikacjimiejskiej ci to powie.

          • 12 2

          • nie widać tego facet w praktyce ciągle spóźnienia po 5 czy więcej minut w godzinach międzyszczytowych czy wieczornych co chwila jakieś niespodzianki w stylu linka się zaplątała gdzieś tam i koniec jazdy, Tego przyspieszenia nie widać w codziennym użytkowaniu chyba że ci "kierowcy" pojęcia nie mają jak jechać by być o czasie

            • 2 6

  • (5)

    Czy w ogóle ktoś z Urzędu Miasta bierze pod uwagę to że ten nowy tabor zarówno trolejbusowy jak i autobusowy będzie niszczył zawieszenie na tych patologicznych dziurawych drogach w Gdyni?

    • 83 12

    • wierzysz w to, że szczur kupi cokolwiek :)?? (4)

      • 10 7

      • tak, pewnie dlatego (3)

        że ta umowa została już podpisana

        • 6 8

        • Nie zostało wskazane źródło finansowania trollu. (2)

          Kolejne baśnie szczurka

          • 8 4

          • jakie zrodlo finansowania? to sa srodki z budzetu, nie ogarniasz?

            • 0 0

          • Nie mierz wszystkich swoją miarą.

            • 6 6

  • wsadzic szczura za kraty za skrajna niegospodarnosc (1)

    30 trolejbusow za 95 milionow PLN
    55 autobusow za 93 miliony PLN
    do kosztow zakupu trolejbusow nalezy doliczyc koszty utrzymania trakcji elektrycznej, ktore niskie nie sa. Kiedy wreszcie w tym miescie skoncza z ta mafia trolejbusowa ?

    • 3 1

    • wychodzi, ze jeden trolejbus = 2 autobusy

      kolejny dowod, ze Gdynia rzadzi gromada idiotow

      • 0 0

  • Trolejbusy Mercedes przerobione z autobusów, ledwo zipią. Proszą się wręcz o zezłomowanie.

    Kto w ogóle wpadł na debilny pomysł przerabiania tego złomu na trolejbus?
    Dno i pół kilometra mułu.

    • 0 2

  • od lat brak remontow drog - wszedzie dziury i koleiny (3)

    i na te dziurawe drogi ekipa Szczura wpuszcza nowe trolejbusy za 100 000 000 PLN? Toz tego sabotazyste z UM, ktory o tym decyduje powinni zamknac za kratami za dywersje. Debile bawia sie w malowanie a to sciezek rowerowych a to kontrapasow a remontow drog jak nie bylo tak nie ma. Teraz sobie wymyslili kielbase wyborcza, kupuja drozej przed wyborami by pokazac, ze cos robia.... usunac te gromade szkodliwych gryzoni z UM Gdynia

    • 10 2

    • w głowie masz dziury pisowski trolu (1)

      Gdynia ma jedne z najlepiej utrzymanych dróg w kraju a jeśli nadal widzisz dziury
      to zapraszam do Gdańska,
      daleko szukać porównania nie trzeba

      • 1 1

      • uposledzony jestes albo dawno w Gdansku nie byles

        przez ostatnie kilka lat standard drog w Gdyni bardzo mocno sie obnizyl.....

        • 0 0

    • to idz na wybory

      Tyle że kto oprócz zakładnika hossy i Horały startuje?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane