• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zyska nowe trolejbusy. Pierwsze we wrześniu

Patryk Szczerba
4 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Trolejbusy będą do Gdyni dostarczane sukcesywnie od września. Wiosną 2019 wszystkie 30 będzie jeździło po ulicach Gdyni. Trolejbusy będą do Gdyni dostarczane sukcesywnie od września. Wiosną 2019 wszystkie 30 będzie jeździło po ulicach Gdyni.

Dzięki podpisanej z firmą Solaris Bus & Coach umowie, po Gdyni zacznie jeździć 30 nowych trolejbusów - 16 przegubowych i 14 pojedynczych. Łączna wartość zamówienia to 95 mln zł.



Czy twoi bliscy i znajomi spoza Gdyni wiedzą, że w mieście jeżdżą trolejbusy?

Zamówione przez Gdynię Solarisy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną wyposażone w baterie, które pozwolą na jazdę poza trakcją. W przypadku pojedynczych pojazdów o długości 12 metrów będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 przegubowcach o długości 18 metrów zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh.

Wszystkie nowe trolejbusy w Gdyni do wiosny 2019 roku



To może oznaczać sporą rewolucję w komunikacji w Gdyni, bo pojazdy bez pantografów będą mogły pokonać kilkadziesiąt kilometrów, więc dojadą w te rejony, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Pierwsze trolejbusy trafią do Gdyni jesienią. Do wiosny przyszłego roku do Gdyni powinny być gotowe wszystkie zamówione trolejbusy.

Czytaj także: Gdynia chce tankować autobusy wodorem

Nowe pojazdy trafią do zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Przedstawiciele firmy zapewniają, że są przygotowani na przyjęcie nowego, przegubowego taboru.

Z kolei w maju rozpocznie się modernizacja 21 trolejbusów, w których zostaną wymienione baterie niklowo-kadmowe na litowo-jonowe, co było elementem zamówienia, które wygrał Solaris. Potem nastąpi dostosowanie aparatury energoelektrycznej, dzięki czemu kolejne pojazdy przejadą nawet kilkanaście kilometrów bez trakcji. Wymiana powinna zakończyć się w marcu 2019 roku.

Trolejbusy zastąpią autobusy na niektórych liniach w Gdyni



- Po realizacji tego zamówienia będziemy mogli zastąpić na niektórych liniach autobusy właśnie trolejbusami. Dzięki bateriom będą one w stanie jeździć także po trasach pozbawionych sieci trakcyjnej - opowiada Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Obecnie po Gdyni jeżdżą 93 trolejbusy, w tym 89 niskopodłogowych i cztery zabytkowe. Nowe zastąpią najstarsze i wysłużone mercedesy, które znikną z ulic. Tym samym 1/3 pojazdów we flocie PKT zostanie wymieniona do przyszłorocznej wiosny na nowe.

- Bliska współpraca firmy z PKT trwa nieprzerwanie od kilkunastu lat. Pierwszy trolejbus trafił do Gdyni, podobnie jak tysięczny wyprodukowany przez nas. Gdynia to wymagający partner, ale dzięki takim możemy rozwijać nasze produkty - mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes Solaris Bus & Coach.

Cena za trolejbusy wyższa od zakładanej



Przypomnijmy, że Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej początkowo na zakupy trolejbusów chciało przeznaczyć 86,4 mln zł. Zamówienie podzielono na trzy części - zakup 14 standardowych pojazdów, 16 przegubowych i dostarczenie baterii litowo-jonowych z montażem w 21 pojazdach.

Czytaj również: Gdynia kupuje trolejbusy. Na autobusy poczeka

Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach przetargu, oferując 95 mln zł za całość. Różnica w oczekiwaniach miasta i żądaniach firmy wyniosła więc 8,6 mln zł. Mimo to Gdynia zdecydowała się przyjąć ofertę.

Nowe autobusy w Gdyni: rozstrzygnięcie przetargu niebawem



Na rozstrzygnięcie czeka drugi przetarg na zakup 55 nowych autobusów - w pierwszym postępowaniu jedyną ofertę złożyła firma MAN Truck & Bus Polska. W pierwszym firma zażądała za zakup 32 autobusów przegubowych i 23 standardowych pojazdów 92,6 mln zł. Tymczasem budżet przygotowany przez Gdynię na tę inwestycję, wraz z dofinansowaniem unijnym, wynosił 76,5 mln zł.

Trolejbusy i autobusy są kupowane dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.

Sprawdź rozkład ZKM Gdynia

Miejsca

Opinie (164) ponad 10 zablokowanych

  • Trzymam kciuki za następcę (2)

    Prezydent Chorała będzie tak sprawny, że że trolejbusy pojadą bez prądu (z górki).

    • 8 9

    • Marny trollling

      • 5 2

    • bezsilny kwik

      • 0 0

  • cyrk na kółkach w tej Gdyni i pośmiewisko (1)

    proponuje aby włodarze ustalili pomiędzy sobą co chcą kupić, odkupić i czy na wodór, gaz lub cokolwiek tam jeszcze. W jednym tygodniu kilka sprzecznych wypowiedzi. Tu nawet już PR nie działa.

    • 9 3

    • pusta zazdrość

      • 0 1

  • Super lepsze trolejbusy niz diesle !!

    • 9 5

  • Pierwsze trolejbusy trafią do Gdyni

    - na jesieni, a przed czy po wyborach samorządowych ????
    Ptaszka" w kratce na Pana i tak nie postawię.....

    • 10 4

  • Ok 50 osób ma etat tylko dla utrzymania sieci . plus kierowcy (5)

    Słupy trolejbusowe przeszkadzają w tworzeniu buspasow i bezpieczeństwie ... auto może zjechać na pobocze gdy kier zaslabnie i napotkać słup zamiast krzewu ... inna sprawa w Gdyni nie wyląduje medikopter na jezdni choć są szerokie dlaczego ??? Bo jest sieć. Sieć ta promieniuje ( pole elektromagnetyczne na całe miasto) ... brak spalin ? No jo u nas a tam gdzie s elektrokominy cierpia... ludzie zrozumcie auta na gaz , cng, czy nawet wodór ok ale energia wytwarzana jest przy zatrucia środowiska. Już nie mówiąc o koszcie zatrucia środowiska przy wytworzeniu baterii... jedno auto hybrydowe ma baterie przy produkcji których środowisko zostało skażone tak jak spalinowy silnik Skazi je po 60 tys km ... a Aku do autobusu lub trolla jest większe :-)

    • 9 13

    • Pierdu pierdu ja poczytam .... (1)

      Nie pisz takich bzdur eliminujących się wzajemnie i wprowadzających w błąd czytających .Może chcesz coś przekazać jakieś przesłanie ale zrób to rzetelnie i niech jest to poparte faktami a nie pobożnymi życzeniami bo staje się to co napisałeś bełkotem

      • 7 1

      • to edzio

        znów pod wpływem

        • 0 0

    • (1)

      w dodatku sieć trakcyjna generując fale o zmiennej częstotliwości przyciąga kosmitów,
      a także zdziwionych ludzi z okolicznych wiosek.

      • 4 0

      • i krowy mleko przestają znosić

        a kury jajka przestają dawać

        • 0 0

    • Człowiek zawsze będzie produkował spaliny.

      Do produkcji nawet suchej bułki potrzebny jest prąd, gaz i paliwo.

      • 1 1

  • ciekawe gdzie te przegubowe wykręcą na wąskich drogach (2)

    na Dąbrowie nawet zwykły nie może skręcić z Miętowej póki za krzyżówką nie ma wolnego miejsca,
    na Fikawkowo 29 też nie pojedzie przegubowy

    • 6 3

    • hehe przegub nawet czasem jeździł na 114 demptowo Chylonia :-)

      Więc nie bójcie się przegubem wszędzie wjade i wyjade gdzie krótkim , pytanie jest o kierowcę czy sobie poradzi :) nie ma ludzi a ci co sa zatrudniani boją się ... zwłaszcza kobiety .. póki za tak odpowiedzialna prace nie ma płacy do tego czasu kierowcy nie będą wykwalifikowani ... on pojezdzi rok na miejskim i potem ucieka do skandynawi gdzie pensja zaczyna się od 12 tys złotych ... tak życie tam kosztuje ale 6 tys dołoży a tu na 6 tys oszczędności pracuje 12 mc ...

      • 3 0

    • Wedlug najnowszych planow aranzacyjnych one beda

      kursowac z pominieciem Dąbrowy i Fikalkowa. W tych dzielnicach jest takie zageszczenie samochodami prywatnymi ze komunikacja miejska nie jest dla miasta oplacalna. Sami musicie sobie jakos radzic...

      • 1 0

  • Trolejbus, droga inwestycja

    Tysiące słupków w mieście i pajęczyna nad głową. Nie tędy droga , po o roku użytkowania pojazdu słynne baterie tracą swoją pojemność o 20 % . To nie tramwaj stoi w korku jak wszystkie pojazdy. Nie jeszcze raz nie dla inwestowania moich pieniędzy w te przestarzała technologie.

    • 9 4

  • wywalcie meneli z autobusów (2)

    bo śmierdzą

    • 10 1

    • To są wyborcy Platformy (1)

      • 5 4

      • raczej pisu

        biedaki od 500+

        • 0 1

  • faszysci rzadza w Gdyni (8)

    trolejbusy w Gdyni zostaly wprowadzone na ulice podczas 2 wojny swiatowej przez niemieckich nazioli. Wprowadzili bo nie mieli benzyny. Przy obecnej technologii trolejbus to same wady:
    - niby ekologiczny a prad przesylany do Gdyni z daleka - po drodze kolosalne straty w przesyle, na dodatek wciaz w Polsce prad produkowany jest przez BRUDNE elektrownie weglowe
    - koszmarnie awaryjna i droga w utrzymaniu infrastruktura - utrzymanie tego badziewia kosztuje krocie - koszty, ktorych nie ma gdyby zamiast trolejbusow byly autobusy elektryczne albo CNG
    - trolejbusy to kosztowne i pozbawione sensu hobby - gryzoniowa ekipa probuje na tym badziewiu budowac jakas gdynska tozsamosc - to jest po prostu chore
    - jednynym rozsadnym z ekonomicznego i ekologicznego punktu widzenia rozwiazaniem bylby zakup autobusow elektrycznych badz napedzanych CNG. kupno trojelbusow to topienie pieniedzy w kosztowna i pozbawiona perspektyw technologie.

    • 11 7

    • (1)

      bo ten prąd do autobusów elektrycznych nie będzie już przesyany do Gdyni z daleka?

      • 2 1

      • bedzie

        dlatego lepsza opcja bylby CNG. Z dwojga zlego - trolejbus czy autobus elektryczny - zdecydowanie autobus elektryczny. Odpada problem z utrzymaniem tej idiotycznej trakcji trolejbusowej

        • 1 3

    • szkoła argumentacji im. Prezesa (5)

      1. walnij nazistami
      2. nie podawaj konkretów tylko emocjonalne ogólniki "koszmarnie awaryjne". "kolosalne straty", brakuje jeszcze "niesłychanie skandaliczne" i "wiadome siły"
      3. stawiaj chochoły z którymi nie ma sensu polemizować. Sądzisz, ze prąd w elektrycznych autobusach się bierze z magii? Kojarzysz ujęcie gazu ziemnego bliżej zajezdni autobusowej niż elektrownia? Utrzymanie infrastruktury CNG nie będzie nic kosztowało?

      • 5 1

      • Szczurzy mozdzku (2)

        Nie znasz historii Gdyni? Trolejbusy w Gdyni wprowadzili do Gdyni faszysci. Tak, trolejbusy w Gdyni to nazistowski relikt. Co do reszty twojego szczurzego belkotu to krotko, kazde rozwiazanie jest lepsze od utrzymania kilometrow sieci trakcyjnej. Zakladam, ze nie jestes tak glupi by dla autobusow cng robic odwierty w Gdyni w poszukiwaniu gazu. Autobus elektryczny ma wszystkie zalety trolejbusu i jest pozbawiony jego wad.

        • 0 5

        • To faszyści czy naziści? Bo widzę, że zarzucasz koledze u góry brak znajomości historii Gdyni...

          a sam nie rozróżniasz faszysty od nazisty.

          • 2 0

        • Hehe, znów wyzwiska zamiast argumentów

          cały PiS

          • 0 0

      • I dodajmy do tego brak polskich znaków, czyli znak rozpoznawczy niektórych trolli z tego portalu. (1)

        • 2 0

        • czasami zdradza go ruska klawiatura

          • 0 0

  • od lat brak remontow drog - wszedzie dziury i koleiny (3)

    i na te dziurawe drogi ekipa Szczura wpuszcza nowe trolejbusy za 100 000 000 PLN? Toz tego sabotazyste z UM, ktory o tym decyduje powinni zamknac za kratami za dywersje. Debile bawia sie w malowanie a to sciezek rowerowych a to kontrapasow a remontow drog jak nie bylo tak nie ma. Teraz sobie wymyslili kielbase wyborcza, kupuja drozej przed wyborami by pokazac, ze cos robia.... usunac te gromade szkodliwych gryzoni z UM Gdynia

    • 10 2

    • to idz na wybory

      Tyle że kto oprócz zakładnika hossy i Horały startuje?

      • 1 0

    • w głowie masz dziury pisowski trolu (1)

      Gdynia ma jedne z najlepiej utrzymanych dróg w kraju a jeśli nadal widzisz dziury
      to zapraszam do Gdańska,
      daleko szukać porównania nie trzeba

      • 1 1

      • uposledzony jestes albo dawno w Gdansku nie byles

        przez ostatnie kilka lat standard drog w Gdyni bardzo mocno sie obnizyl.....

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane