• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zyska nowe trolejbusy. Pierwsze we wrześniu

Patryk Szczerba
4 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Trolejbusy będą do Gdyni dostarczane sukcesywnie od września. Wiosną 2019 wszystkie 30 będzie jeździło po ulicach Gdyni. Trolejbusy będą do Gdyni dostarczane sukcesywnie od września. Wiosną 2019 wszystkie 30 będzie jeździło po ulicach Gdyni.

Dzięki podpisanej z firmą Solaris Bus & Coach umowie, po Gdyni zacznie jeździć 30 nowych trolejbusów - 16 przegubowych i 14 pojedynczych. Łączna wartość zamówienia to 95 mln zł.



Czy twoi bliscy i znajomi spoza Gdyni wiedzą, że w mieście jeżdżą trolejbusy?

Zamówione przez Gdynię Solarisy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną wyposażone w baterie, które pozwolą na jazdę poza trakcją. W przypadku pojedynczych pojazdów o długości 12 metrów będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 przegubowcach o długości 18 metrów zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh.

Wszystkie nowe trolejbusy w Gdyni do wiosny 2019 roku



To może oznaczać sporą rewolucję w komunikacji w Gdyni, bo pojazdy bez pantografów będą mogły pokonać kilkadziesiąt kilometrów, więc dojadą w te rejony, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Pierwsze trolejbusy trafią do Gdyni jesienią. Do wiosny przyszłego roku do Gdyni powinny być gotowe wszystkie zamówione trolejbusy.

Czytaj także: Gdynia chce tankować autobusy wodorem

Nowe pojazdy trafią do zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Przedstawiciele firmy zapewniają, że są przygotowani na przyjęcie nowego, przegubowego taboru.

Z kolei w maju rozpocznie się modernizacja 21 trolejbusów, w których zostaną wymienione baterie niklowo-kadmowe na litowo-jonowe, co było elementem zamówienia, które wygrał Solaris. Potem nastąpi dostosowanie aparatury energoelektrycznej, dzięki czemu kolejne pojazdy przejadą nawet kilkanaście kilometrów bez trakcji. Wymiana powinna zakończyć się w marcu 2019 roku.

Trolejbusy zastąpią autobusy na niektórych liniach w Gdyni



- Po realizacji tego zamówienia będziemy mogli zastąpić na niektórych liniach autobusy właśnie trolejbusami. Dzięki bateriom będą one w stanie jeździć także po trasach pozbawionych sieci trakcyjnej - opowiada Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Obecnie po Gdyni jeżdżą 93 trolejbusy, w tym 89 niskopodłogowych i cztery zabytkowe. Nowe zastąpią najstarsze i wysłużone mercedesy, które znikną z ulic. Tym samym 1/3 pojazdów we flocie PKT zostanie wymieniona do przyszłorocznej wiosny na nowe.

- Bliska współpraca firmy z PKT trwa nieprzerwanie od kilkunastu lat. Pierwszy trolejbus trafił do Gdyni, podobnie jak tysięczny wyprodukowany przez nas. Gdynia to wymagający partner, ale dzięki takim możemy rozwijać nasze produkty - mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes Solaris Bus & Coach.

Cena za trolejbusy wyższa od zakładanej



Przypomnijmy, że Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej początkowo na zakupy trolejbusów chciało przeznaczyć 86,4 mln zł. Zamówienie podzielono na trzy części - zakup 14 standardowych pojazdów, 16 przegubowych i dostarczenie baterii litowo-jonowych z montażem w 21 pojazdach.

Czytaj również: Gdynia kupuje trolejbusy. Na autobusy poczeka

Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach przetargu, oferując 95 mln zł za całość. Różnica w oczekiwaniach miasta i żądaniach firmy wyniosła więc 8,6 mln zł. Mimo to Gdynia zdecydowała się przyjąć ofertę.

Nowe autobusy w Gdyni: rozstrzygnięcie przetargu niebawem



Na rozstrzygnięcie czeka drugi przetarg na zakup 55 nowych autobusów - w pierwszym postępowaniu jedyną ofertę złożyła firma MAN Truck & Bus Polska. W pierwszym firma zażądała za zakup 32 autobusów przegubowych i 23 standardowych pojazdów 92,6 mln zł. Tymczasem budżet przygotowany przez Gdynię na tę inwestycję, wraz z dofinansowaniem unijnym, wynosił 76,5 mln zł.

Trolejbusy i autobusy są kupowane dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.

Sprawdź rozkład ZKM Gdynia

Miejsca

Opinie (164) ponad 10 zablokowanych

  • Zachwyt nowymi technologiami , kosztem tradycji i historii...... (2)

    Rachunek ekonomiczny zamiany autobusów elektrycznych i trolejbusów z bateriami z dotychczasowych tradycyjnych trolejbusów jeszcze nie jest nikomu znany sa założenia ale jak to zwykle bywa złozenia sa tylko załozeniami musi minąc kilka dobrych lat (choc juz teraz sa namiastki kosztów i czaso okresu wymiany baterii) żeby potwierdzic słuszność lub nie podjetych decyzji tylko pytanie co jak sie to nie sprawdzi ,ano autobusy elektryczne pojda na szmelc a trolejbusy z bateriami wróca na podstawowe zasilanie sieciowe i beda jezdzic dalej nawet bez wymiany zasilania bateryjnego. Dlatego też wazniejsza rzecza jest utrzymanie tradycyjnej jednostki taborowej w swietle postepu technicznego i mozliwosci mobilnej w rejonach gdzie nie ma sieci trakcyjnej badz tez przy remontach ulic i skrzyzowań z siecia trakcyjna . W tym roku mija 75 lat trolejbusów w Gdyni , trolejbus w Gdyni był jest i powinien być jej symbolem dlatego tez działania Władz jak i PKT sa takie a nie inne a czas pokaze co tego wyjdzie .....

    • 6 2

    • Bzdury

      Trolejbus jest symbolem okupacji Gdyni, wprowadzili je na ulice Gdyni niemieccy nazisci bo brakowalo benzyny...

      • 4 2

    • Podziekuj hitlerowi za trolejbusy w Gdyni

      Gdyby nie madrosc niemieckich ubermenschow musielibysmy jezdzic autobusami. A tak nazisci w swej nieskonczonej madrosci zafundowali nam trolejbusy. Symbol gdyni.

      • 4 3

  • dajcie znać jak już cos sie wydarzy. od lat słucham tylko o planach szczura a niestety nic z jego zapowiedzi nie powstaje, (1)

    • 7 1

    • żeby edzio w piwnicy łańcuch gryzł

      miotając się w klatce jak obłąkany ,

      sama radość,
      dajesz edzio pisiwski trolu,
      pokaż nam jak się tłucze łbem o karty psychiatryka

      • 0 0

  • Karketing abdate

    .. ... Zarzad gdynski to parcel- laski nam nie robi ze kupuje nowy tabor.. Teraz do wyborow samorzadowych bedzie w kazdym tygodniu cos co ma nas wabic i wierzyc w to. 30% wypali.

    • 1 3

  • Wójt kłamca.

    Wójcie,kiedy zaczniesz poważnie podejmować decyzje.
    Od pomysłów nie wiesz za co się wziąć.
    Gdzie te inwestycje? Tylko na papierze?
    Gdynia to nie tylko marzenia.
    Mam jedno marzenie.Jazda po równej nawierzchni w całym mieście.Do wyborów nie obiecuj nic.

    • 4 1

  • Brawo

    Zastanówcie się jak zaczną remont to będa korki tak zle i tak niedobrze

    • 2 3

  • trajtki to przerzytek (1)

    zlikwidowac siec trakcyjna i kupic autobusy elektryczne lub gazowe i koszty beda o wiele mniejsze

    • 5 5

    • Jesli dla ciebie trajtki to "przerzytek" to ty jesteś niepiśmienny głupek.

      • 1 3

  • Lepsze to niż złomotramwaje

    Ciągle się psują albo brakuje prądu sic !
    Jeden stoi to wszystkie stoją.
    Gratuluję włodarzom miasta dobrego samopoczucia.

    • 4 1

  • ciekawe? (1)

    20 trolejbusów kosztuje tyle mniej więcej co 55 autobusów , kto bogatemu zabroni

    • 6 1

    • koszty eksploatacji parowko prezesa

      • 0 2

  • o matko o jezu

    srolejbusy kupujom idioci
    a z pustek cisowskich tylko dwie drogi ucieczki
    jak most pier....nie to wszyscy sie zes..ja
    jak to mozliwe ze na obwodnice przy demptowie nie ma wjazdu na obwodnice

    co komuna zrobila tak zostalo o ityle troche porobili reszte ukradli

    • 3 2

  • Trolejbusy Mercedes przerobione z autobusów, ledwo zipią. Proszą się wręcz o zezłomowanie.

    Kto w ogóle wpadł na debilny pomysł przerabiania tego złomu na trolejbus?
    Dno i pół kilometra mułu.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane