• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński dworzec przestanie straszyć

Katarzyna Fryc
16 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 10:50 (16 kwietnia 2008)
Gdyński dworzec doczekał się pierwszego od 50 lat remontu. Gdyński dworzec doczekał się pierwszego od 50 lat remontu.

Na dworcu Gdynia Główna Osobowa zaczął się remont. Pierwszy od 50 lat.



Jak zmusić PKP do modernizacji i oczyszczenia trójmiejskich dworców?

Trudno wyobrazić sobie gorszą wizytówkę miasta niż budynek gdyńskiego dworca PKP - codziennie odwiedzany przez dziesiątki tysięcy podróżnych. Dziury w posadzce, odpadające ze ścian płaty starej farby, brud i nieświeży zapach.

Obiekt, którego właścicielem jest PKP Dworce Kolejowe, od pół wieku nie może doczekać się kapitalnego remontu. Socrealistyczny zespół zabudowań gdyńskiego dworca został oddany do użytku w 1959 r. i od tej pory nie był modernizowany: kolej tłumaczyła się brakiem pieniędzy, a miasto nie może inwestować w obiekt, który nie jest jego własnością.

Po wielu latach w spółce Dworce Kolejowe znalazły się fundusze na odnowienie wnętrza budynku. Ale kiedy pieniądze przestały być problemem, pojawił się inny kłopot: brak chętnych wykonawców. Kolejne przetargi trzeba było unieważniać, bo nie zgłaszała się ani jedna firma.

- Ale i to już za nami, pierwszy etap remontu właśnie się rozpoczął - mówi Andrzej Neumann, zastępca dyrektora gdańskiego Rejonu Dworców Kolejowych. - Kosztem pół miliona złotych zostaną pomalowane ściany, wymienimy pokrycie dachu i część stolarki okiennej. Roboty potrwają do końca czerwca.

W międzyczasie kolej ma przygotować się do drugiego etapu: wymiany trojga wahadłowych drzwi wejściowych i granitowej posadzki. - Kamienną podłogę, strasznie śliską i z wieloma ubytkami, chcemy zastąpić gresem. Nie wiemy tylko, czy zgodzi się na to wojewódzki konserwator zabytków - mówi dyr. Neumann.

Przypomnijmy, że przed miesiącem wbrew woli dyrekcji PKP wojewódzki konserwator zabytków rozpoczął procedurę wpisu dworca do rejestru zabytków. - Niewiele osób ma świadomość architektonicznych walorów tego budynku, który choć powstał w czasach socrealizmu, nawiązuje do gdyńskiego modernizmu i jest unikatowym świadectwem swojej epoki - uważa Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (71) 2 zablokowane

  • kiedy???

    :)

    • 0 0

  • Haha

    Brak wykonawców. Coś pięknego. Konserwatorzy niech postawią też gabloty z bezdomnymi, bo jako żywe okazy moga już nie pasować do przyszłego nowoczesnego wizerunku dworca ;>

    • 0 0

  • a kiedy rozpocznie się prawdziwy remont

    bo trudno nazwać coś za 0,5 mln remontem. Porzędne umycie kosztuje więcej.

    • 0 0

  • Panie Robercie Hirsch, miejski konserwatorze (13)

    dobrze by było, aby także z pana funduszu zabezpieczyć plafony, mozaiki i inne elementy dekoracyjne oraz zabronić wymianę podłogi na tak tandetną jaką proponuje zarządca. Także proszę zwrócić uwagę na farby coby były wg receptury z lat 50-tych i właściwie dobrane jak również galanterii.
    Prosimy także o zdemontowanie z b.restauracji fatalnego pajęczarskiego oświetlenia i udostępnienie pomieszczenia prze co najmniej 23 godz. bo sklep kosmetyczny go zamyka w weekendy i wieczorami.

    Ten dworzec może być takim ANTRE do ew. nowego obiektu wybudowanego dalej z cała nowoczesną infrastrukturą(kina,pasaże handlowe,biura, hotele,itd).

    • 0 0

    • "Ten dworzec może być takim ANTRE " (2)

      Czym może być???

      • 0 0

      • (1)

        chyba chodziło mu o "entrée", czyli wejście ;)

        • 0 0

        • Dzięki

          nie mogłem znaleźć francuskiej literki "e" - czas!!
          Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam

          • 0 0

    • Do zarządcy dworca PKP Gdy.Gł.Osobowa (1)

      Panie zarządco nie pół mil.a modernizacja i wybudowanie nowych obiektów powinna kosztować ponad 200 mln euro. Jest to w końcu b.ważny węzeł komunikacyjny obok, którego powinien powstać wielopiętrowy parking z najazdem dla autobusów i busów PKS i innych przewoźników jak również kompleks handlowo-biurowo-rekreacyjno-hotelowy o powierzchni 150 tys. m.kw. Te prace PKP winna uruchomić za rok, ponieważ 2012 rok sie zbliża a kibice z całego pPomorza i regionu BAłtyckiego przyjadą i co zobaczą, a tak można zarobić jeszcze dodatkowo gigantyczną kasę.
      Dworzec Gł.w Gdyni jest prawdziwą bramą w samym środku miasta, przez którą przechodzi się z jednej części na drugą, więc należałoby poszerzyć przejście podziemne lub wykopać nowe. Musi Pan zauważyć, że tu krzyżują się drogi nie tylko podróżnych, ale też mieszkańców miasta ale i Trójmiasta. Tak zaniedbany budynek zbudowany w epoce Bieruta szpeci tę część Gdyni i z miastem należy koordynować przebudowę Pl. Konstytucji. Przechodnie i turyści wychodzący z Dworca widzą naprzeciw niezbyt ciekawy widok zdewastowanych kamieniczek i kramików które mijają z których latem dolatuje wszechogarniający smród i bezdomni koczujący obok dobytku w plastikowych torbach. Może miasto przewidziało by w ramach działalności MOPS jakąś świetlice lub jadłodajnie monitorowaną dla takiego towarzystwa. Ja wiem, że to są widoki znane z każdego dworca w Polsce, ale tu dlaczego jest gorzej a w Gdyni morze być lepiej już nie powiem b.dobrze. Wtedy do Gdyni mogłyby przyjeżdżać wycieczki samorządowców z innych miast i dworców PKP i PKS, aby zobaczyć, jak winien wyglądać ich dworzec za kilka lat.
      Przecież Pan jako zarządca "obiektu publicznego"odpowiadający za nieruchomości kolejowe, w opracowanym Pana planie zarządzania winno znaleźć się przekonujące rozwiązanie dokładnie wyliczone, że kolej nie tylko zmienia jakość, ale i bardzo starannie przygotowała się do współpracy z przyszłymi wspólnikami.
      Jeśli Pan nie może należałoby zatrudnić firmy doradcze i kancelarie prawne specjalizujące się w dużych projektach inwestycyjnych,wiarygodnych a do tego przygotowujących proj.unijne bo tu jest szansa pozyskania środków także z UE. Bo to one powinny też przygotować memorandum inwestycyjne, czyli warunki, jakie powinien spełniać nowy obiekt z wariantem PPP. Swoje oczekiwania winnen zgłosić konserwator zabytków, nie tylko PKP, ale także władze samorządowe, no i wymogi na Euro 2012.
      Gdynianie w tym miejscu chcieliby mieć także galerie handlowe, biura, hotel, restauracje i kawiarnie, miejsca rekreacyjne ew. dobre kino a w b.resteuracji objętej wpisem konserwatora - wystawy o kolejnictwie, na zewnątrz na platformie stary parowóz, drezyne itd. Nowa część dworca powinien być obiektem o dobrej architekturze posłującej do modernizmu bryle, wkomponowanym w istniejącą zabudowę.
      Już powinno się myśleć o konkursie i wybrania najciekawszego zwycięzce. Prace budowlane powinny ruszyć na początku 2009 r. Ich zakończenie na początek 2012 roku. Budowlańcy powinni więc zdążyć przed piłkarskimi mistrzostwami Europy jako wkład nie tylko sportowy ale zwłaszcza gospodarczy infrastruktury komunikacji. Wiadomo jedynie, że taką firmą deweloperską zainteresowaną Dworcem Głównym w W-wie ze skutkiem pozytywnym i terenami wokół dworca (Złote Tarasy)a wiem, że była przed kilkoma laty także w Gdyni ING Real Estate może złożyć jej oferte, ponieważ sie sprawdziła. Holenderski deweloper mógłby zawiązać spółkę z PKP w celu przebudowy dworca i zagospodarowania sąsiednich terenów. W tym miejscu można zaplanować także budowę hotelu i biurowców, wielkoskalowego kina, itd. Całość powinna kosztować ok. 350 mln euro. Zaletą tego holenderskiego dewelopera może być też spore doświadczenie w realizacji projektów partnerstwa publiczno-prywatnego lun wykorzystanie doświadczeń Sztokholmskiego dworca jeśli chodzi o spr.ekologii.
      Pytanie.
      Co dalej panie Zarządco z węgierskim deweloperem TriGranit, który w tym mieście miał się zajmować terenami Międzytorza???.
      Z tego co wiem to takim sztandarowym przykładem WestEnd City Center jest w Budapeszcie przy dworcu wszystkim znane Nyugati, z którym mam tyle miłych wspomnień. Prawdopodobne projekty TriGranit ma realizować w Petersburgu obok dworca Witebskiego i w Lublanie na Słowenii. Najważniejsze to przygotowanie koncepcji architektonicznej bo to dopiero pierwszy krok na trudnej drodze. Prawdziwym sprawdzianem będzie jednak realizacja tej inwestycji prowadzonej przecież na żywym publicznym organizmie miejskim do tego tak newralgicznym. Można rozważyć też wykonanie tego projektu w formie spółki partnerskiej: kolej wnosi teren, inwestor kapitał i know-how, wariantów jest wiele. A może inny deweloper miejscowy ??
      Mam nadzieje, że PKP już ogłosiło, że szuka partnera do tej budowy, a inwestycja ma ruszyć za rok, ponieważ o tym mówi się już od paru lat. Musi mieć swiadomość PKP, że przyjdzie jej realizować także dla pasażerów lotniska pasażerskiego BD, bo byłby to połączony koleją z lotniskiem aktywny odcinek.
      Ten nowy dworzec oprócz ładnej architektury powinien przewidywać ciekawe budynki i dominantę w rejonie Międzytorza. Przed dworcem byłby plac, a pod nim cała komunikacja na dwu pozimach na których zatrzymywałyby się taxi i autobusy miejskie, a dalej pod placem ogromny parking.

      • 0 0

      • i jeszcze jedno

        mam nadzieje, ze OPERAT całościowy i wybiorcze do poszczególnych obiektów Pan posiada, bo zapomniałem o podstawie:)))
        Samorząd ma na głowie jednak wiele innych inwestycji, a kolej nie zamierza oddawać im najlepszych terenów, choć do konca nie wiem jak wygląda to w układzie SP/PKP. Jeśli więc PKP chce sama decydować, bo ma szanse upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu. To jak najszybciej należy dobudować nowe dworce, a przy okazji zarobić na przydworcowych gruntach w czasie najlepszej koniunktury. Musi się jednak Pan pośpieszyć. Z tym remontem, bo oprócz gdyńskiego stoi w kolejce kilka, a jak wiemy PKP chce zdążyć przed Euro 2012. Czasu zostało więc niewiele, ale życzę powodzenia i trzymam kciuki.

        • 0 0

    • WaszkaZ (1)

      Chyba pierwszy raz Ci przyklasnę. Póki jeszcze nie jest za późno i oby z gdyńskiego dworca nie zrobili takiego śmietnika jak w Gdańsku.
      Mam nadzieję, że drzwi, prawdziwe drewniane drzwi, nie zostaną zastąpione jakimś aluminiowym "nowoczesnym" g., a granitowa posadzka nie będzie zastąpiona chińskim tandetnym i również śliskim gresem który prędzej czy później będzie odpadał. Tak, mieszkam w Gdańsku i nieco zazdroszczę wam dworca, mimo jego fatalnego stanu.

      • 0 0

      • Chyba pierwszy raz Ci przyklasnę.

        myślę, że na tym forum nie szukam taniego poklasku jednak strasznie nie lobię źle namalowanych obrazów, tandety i kiczu oraz tworzonych bohomazów i wstrętnych obiektów, dlatego może nie jestem lubiany.
        Dworzec może nie jest cukierkowy zewnętrznie jak ten w Gdańsku, ale jest naprawdę piękny i stylowy(w tym wewnętrznie)do tego ładnie delikatnie wykończony. I całkowicie byłbym za tym, aby wydzielić miejsce na pomniki, które gdzieś zalegają magazyny wyeksponować z niech młodzież wie, jak to było...rozkazu partii komunistycznej mieli wszyscy zacząć budować/malować/opisywać/... “socjalistyczną rzeczywistość” wg jakich założeń. Dzielni robotnicy, portowcy,.. bohaterscy przodownicy pracy, kapitalistyczni dywersanci – oto bohaterowie nowej, socrealistycznej rzeczywistości, literatury...
        Gdy się tylko dowiedziałem o wpisie "do zabytków" od razu przyklasnąłem, bo wiem, że nie będą mogli go popsuć, i o to chodzi koleś:)))
        dzięki za pierwsze uznanie, może przyjdą następne, kto to wie???

        • 0 0

    • Drogi Pani Robecie Hirsz (1)

      Witam. CHciałbym się zapytać dlaczego Pan chce trzymać ten dworzec? Jestem mieszkańcem Gdyni nowoczesnej i jestem za jego zburzeniem. Dajmy sobie spokój - to budynek z lat 50-tych. Nie jest to 100-letni zabytek ;/ Także proszęo cofnięcie decyzji o wpisaniu na liste wybytków.

      • 0 0

      • na listy wpisywane są nie tylko 100 letnie budynki,

        lecz te które posiadają konkretną wartość historyczną,architektoniczną lub artystyczny styl lub inne wyróżnienie.
        A jest to obiekt publiczny jakich jest niewiele w Polsce.

        • 0 0

    • Dworzec Gdynia zabytkiem?

      Świetnie! I jeszcze falowce w Gdańsku weźmy pod ochronę konserwatora zabytków, i unikalne baraki z blachy falistej na Polibudzie Gdańskiej, i Estakadę Kwiatkowskiego - należy zabronić jej dokańczania i wziąć pod ochronę.

      • 0 0

    • -> (1)

      a moim zdaniem ten dworzec i jego unikatowy charakter powinno sie wysadzic w powietrze.
      zaden remot temu ochydztwu nie pomoze!!! szansa jest tylko wybudowanie na tym miejscu nowoczesnego dworca "od zera"!!!
      wpiasnie dwroca w Gdyni na liste zabytkow to katastrofa, ludzie za to odpowiedzialni powinni byc pociagnieci do odpowiedzialnosci i straceni w miejscu publiczynm!!!

      • 0 0

      • wysadzic w powietrze

        Tak mało mamy budynków z okresu prawdziwego socrealizmu, a do tego dopasowanego tak pięknie do modernistycznej zabudowy, choćby po przeciwnej stronie placu Konstytucji, np. budynku Sądu.
        Jest to rarytas, którym możemy sie pochwalić przed Skandynawami i innymi nacjami - tylko należy go odpowiednio wyposażyć o czym pisałem wcześniej.

        • 0 0

    • miejski konserwatorze

      wpisywać i rozliczać, bo to co tam się działo woła o pomstę do nieba

      • 0 0

  • wreszcie, bo do gdańskiego wam daleko (3)

    • 0 0

    • No, daleko

      Bo w Gdyni jeszcze tak nie śmierdzi gównem, jak w GDA. Gdański dworzec jest ładny tylko z zewnątrz. W środku kompletne szambo i jak ktoś dobrze napisał, gacie na straganie. Masakra. Dodam, że jestem z Gdańska właśnie i się wstydzę za taki dworzec:/ pozdro

      • 0 0

    • a niech sie ciesza (1)

      maja jedno kino, jedno centrum handlowe, plazy nie maja porzadnej, lotniska jeszcze szczurek nie zasponsorowal... wszystko w sferze planow i marzen... podwzgledem ambicji gdynia od dawna jest metropolia....
      no ale niech chociaz dworzec wyremontowany maja, niech sie ciesza ;]

      • 0 0

      • powiedział, co wiedział....

        Gdyński dworzec jest obleśny, przyznaję, ale gdański nie jest lepszy. Brud i smród, jak przystało na wojewódzkie miasto. Ładny jest tylko z zewnątrz, wewnątrz to już totalne nieporozumienie, podobnie jak i przestronność wnętrza.
        Tak się składa, że wszystkie trójmiejskie dworce są do kapitalnego remontu, a najlepiej wyburzenia i postawienia nowych.

        Plaże to my mamy, o to się nie martw - Orłowo, Redłowo, Babie Doły, a Wy? Wam zabierają, bo terminal postawili ;p

        Centra handlowe - obeznany jesteś, mama z tatą zakupy robią, bo synuś siedzi przed kompem?

        Kino - jakoś nikt nie narzeka w Gdyni na brak kin

        Gratuluję Gdańskowi, jako miastu wojewódzkiemu, znakomitej jakości stanu dróg, wspaniałego portu i dród dojazdowych do niego, podobnie jak i do lotniska.

        • 0 0

  • no tak daleko bo nie ma jeszcze straganow z gaciami

    • 0 0

  • Nie sadzilem, ze stanie sie to za mojego zywota:)

    Przy okazji - "wojewódzki konserwator zabytków rozpoczął procedurę wpisu dworca do rejestru zabytków.". Panie konserwatorze, a nie lepiej uderzyc z grubszej rury i nie postarac sie od razu o wciagniecie tej "perelki architektonicznej" na liste UNESCO? Nie zapominajmy rowniez o jej mieszkancach - przed planowanym remontem wypadaloby chyba utworzyc ich repliki i umiescic w muzeum figur woskowych Madame Tussaud? Nie uwaza Pan?

    • 0 0

  • Sopot

    Gorsza wizytówką jest Sopocki dworzec sam w sobie

    • 0 0

  • To bedzie zabytek na skalę swiatową. (2)

    Ten dworzec przyciagnie miliony turystów z całej europy. Zamiast do Krakowa na stare miasto przyjada do Gdyni podziwiac prawdziwą perłę sztuki-- Ten Woj. konserwator ma coś z głową skoro chce to wpisać na liste zabytków . Ten dworzec ma sie nijak do zabytków w Gdańsku które sa z XII wieku. ZBURZYĆ I WYBUDOWAC NOWY !!!

    • 0 0

    • Zabytki z XII w.

      te dwunastowieczne zabytki to w Gdańsku gdzie?

      • 0 0

    • a mówią

      a głupich(obserwatorów) nie sieją sami sie rodzą.
      Kicz i podróba to cały Gdańsk, może tylko wrzeszcz i oliwa to jeszcze oryginał:)))

      • 0 0

  • (1)

    Gresem gresem i będzie badziew jak na głównym w
    Gdansku....blah

    • 0 0

    • Tja... Teraz należy tylko wierzyć, że konserwator zabytków nie upadł na głowę :/

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane