• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port to kawał historii

Katarzyna Fryc
2 lipca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 09:12 (2 lipca 2008)
Najbardziej znanym gdyńskim zabytkiem portowym jest reprezentacyjny Dworzec Morski przy ul. Polskiej 1. Powstał w latach 1933-34 do obsługi pasażerskiej linii Gdynia - Ameryka. Najbardziej znanym gdyńskim zabytkiem portowym jest reprezentacyjny Dworzec Morski przy ul. Polskiej 1. Powstał w latach 1933-34 do obsługi pasażerskiej linii Gdynia - Ameryka.

Czy budynki portowe kojarzą ci się z zabytkami? Nie? Zmienisz zdanie, gdy pospacerujesz po gdyńskim porcie.



- Port, którego budowa ruszyła w latach 20. ubiegłego wieku i zapoczątkowała powstanie nowoczesnego miasta, stanowi ważne dziedzictwo naszej architektury. A zachowane obiekty przemysłowe ukazują różne odmiany typowego dla Gdyni modernizmu - mówi miejski konserwator zabytków Robert Hirsch.

W porcie są cztery obiekty wpisane do rejestru zabytków. Wśród nich pochodzący z lat 30. magazyn H przy ul. Polskiej 17 zobacz na mapie Gdyni. Architektonicznie to połączenie konstruktywizmu i umiarkowanego modernizmu. Podczas wojny służył za magazyn amunicji.

Kolejny ważny budynek to elewator zbożowy na nabrzeżu Indyjskim - przez znawców uznawany za wyjątkowo ciekawy przykład funkcjonalizmu kubicznego.

Magazyn H znajduje się przy ulicy, ale elewator stoi na zamkniętym terenie. Warto zobaczyć go jednak choćby z oddali, bo ma ciekawą bryłę. W dodatku przed kilkoma miesiącami przeszedł renowację. Nowa elewacja przywróciła mu pierwotny wygląd.

Elewator to gigantyczna budowla: ma prawie 50 tys. m sześc. kubatury. Został wzniesiony w latach 30. według projektu architektów Michała PaszkowskiegoBolesława Szmidta. Do II wojny pełnił głównie funkcję magazynu tranzytowego dla krajów naddunajskich, dziś jest częścią Bałtyckiego Terminalu Zbożowego.

Ale najbardziej znanym gdyńskim zabytkiem portowym jest reprezentacyjny Dworzec Morski przy ul. Polskiej 1. To dawne miejsce odpraw pasażerów transatlantyków. Powstał w latach 1933-34 do obsługi pasażerskiej linii Gdynia - Ameryka. Stąd w podróż do Argentyny wyruszał w 1939 r. Witold Gombrowicz.

- Od frontu posiada elegancki hol z paradnymi schodami, a na piętrze wielką salę odpraw. Z niej pasażerowie pomostami przechodzili na pokład transatlantyków, z których najsłynniejszymi były m/s "Batory" i "Stefan Batory" - opowiada Robert Hirsch.

Natomiast przy ul. Polskiej 20 znajdziemy zbudowany na przełomie lat 20. i 30. gmach portowej chłodni, który przed wojną okrzyknięto jednym z największych i najnowocześniejszych budynków tego typu w Europie. Jego bryła to przykład konstruktywizmu, a zaprojektowano ją tak, by do środka mogły wjeżdżać wagony.

Z bogatą w zabytki portowe ul. Polską (obecnie remontowaną, dlatego ruch kołowy jest tam wstrzymany) sąsiaduje ul. Chrzanowskiego. Tu warto zwrócić uwagę na wzniesiony w 1928 r. reprezentacyjny gmach Urzędu Morskiego (nr 10) nawiązujący formą do pałaców klasycystycznych - z wieżą i elewacją w stylu art déco. A tuż obok znajduje się schron przeciwlotniczy z lat 30. o niespotykanym kształcie - ostrosłupa.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (37) 2 zablokowane

  • Gdynia jest unikatem... (16)

    Cała. Jest to przyklad miasta zbudowanego w krotkim czasie. Wystarczy przejsc sie po centrum by zobaczyc zabytki architektury modernistycznej.

    Szkoda tlyko, ze niektorzy stawiaja sobie "pomnik" za zycia i doproadzaja do budowy takich rzeczy jak Sea Towers - ktore do tej architektury pasuja jak swini siodlo...

    • 1 0

    • (4)

      hehehe
      ST są jak dla mnie przykładem Gdyńskiej myśli, właśnie dlatego że nie boimy sie odważnych decyzji, przemyślanych, ale mimo to odważnych!

      idąc Twoim torem trzeba by wogóle zaprzestać budowania :)

      • 0 0

      • Odważne to jest nap ewno.... (3)

        ...przemyślane na pewno nie. Widziałeś jak teraz wygląda centrum? To w ogóle tam nie pasuje! Wyrasta niczym pryszcz :D

        • 0 0

        • (2)

          niestety, muszę się zgodzić.

          Najkoszmarniej Sea Towers wyglądają z mola w Brzeźnie. Szkoda, że zbudowano coś podobnego. I jeszcze ta angielska nazwa - ręce opadają.

          • 0 0

          • JJJ: nazwa angielska Tobiew przeszkadza? (1)

            a my mamy BIG BOYa ...

            • 0 0

            • Dla mnie też te angielskie nazwy to debilizm..
              Najlepsza jest AmberOne(amebrone) całkiem coś jak don Corleone:) ni po polsku ni po włosku..(po nitce?)
              Dlaczego człowiek w własnym kraju musi gimastykować język ...?

              • 0 0

    • moje kondonlecje z powodu Sea Towers

      tym większe że nie będzie to punkt widokowy na turystyczbej mapie 3miasta. Obiekt będzie zamknięty dla turystyki.

      • 0 0

    • Zgadzam się

      Uważam Sea Towers za niewypał architektoniczny. Raz, że nie pasuje do całokształtu. Dwa, jest po prostu nieciekawie zaprojektowane. Ktoś dostał w łapę i tyle. To w ogóle ładne nie jest i nie będzie.

      • 0 0

    • Sea Towers... (8)

      ... to bardzo dobry pomysł. Trzeba iść z duchem czasu i wystrzelić w górę. Póki co takie obiekty jak Batory, Kwiatkowski czy siedziba Prokomu niby są nowoczesne ale brak im rozmachu; zaczynają się ładnie i niespodziewanie szybko kończą. Wiadomo, że Sea Towers się teraz wyróżnia ale może za jakiś czas dołączą kolejne wysokościowce.
      Jak ludzie mieszkali w jaskiniach i nagle ktoś wpadł na pomysł wybudowania szałasu to też momentalnie zaburzyło ład krajobrazu, ale dołączyły kolejne i jakoś to zaczęło wyglądać.
      Czas najwyższy żeby Gdynia zaczęła piąć się w góre, zgadzam się Świętojańska ma swój urok, ale jeśli każda budowla będzie rozpatrywana z jej poziomu to za 30 lat Kartuzy nas wyprzedzą pod względem nowoczesności.

      • 0 0

      • co ma wspólnego.... (4)

        ...co ma wspólnego wysokość (paskudnych)budynków z nowoczesnością.
        Palisz głupoty bez zastanowienia.
        Nie znajdziesz w nich pracy, nie będziesz mieszkał.
        Będziesz za to przemykał między nimi jak szczur.
        Dostaniesz zakaz wstępu. Na `do widzenia` pojedziesz `trajtkiem` do Chylonii.
        POtem postoisz przy klatce. Zapalisz peta i spluniesz na swój chodnik.
        Ot i cała Twoja historia. Historia pasji nowoczesnością w Twojej interpretacji.
        buahhahha

        • 0 0

        • a dlaczego się nie starać być jednym z nich, (3)

          tylko stawiasz się i innych w roli pospolitego żula. A może nim jesteś??
          Wiec wyprowadź się czym prędzej na Orunie, Gdynia jest prężna i bogata bogactwem własnym, a nie poprzez takie tam gadki, szmatki.

          • 0 0

          • ot i przedstawicielka ... (2)

            ...DODAnej kultury.
            Nawet nie wiesz co napisałem.
            W najmniejszym stopniu nie pretenduję do kasty wymienionej przez Ciebie.
            Po postu kocham Gdynię.
            Przede wszystkim gardzę miernotą (dnem) architektoniczną.
            Co dalej? Nie rozpiszę się. I tak nie zrozumiesz...

            • 0 0

            • rozpiszę się

              może zrozumie:))
              A może wymyśliłeś nowy styl, coś jak arch. new age. Bo fenomenem tego ruchu jest jego różnorodność.

              • 0 0

            • hmm

              "...co ma wspólnego wysokość (paskudnych)budynków z nowoczesnością.
              Palisz głupoty bez zastanowienia."

              A Ty niby rozumiesz co czytasz i piszesz? Nowoczesność w tym kontekście oznacza, że wszystkie miasta dojrzewają do tego etapu, że bardziej zaczyna się opłacać budować w górę niż "wszerz". Zresztą tak jak wcześniej ktoś powiedział, do jednego będą dołączały kolejne i będzie to wyglądało coraz lepiej. Zresztą prezydent Szczurek na ostatnich dniach biznesu mówił że już jest kolejny projekt.

              Poza tym w przeciwieństwie do Ciebie nie mam jakichś kompleksów i nie wykluczam że _być_może_ kiedyś będę mógł tam zamieszkać.

              Aha, no i zabudowywane mają być tereny "przemysłowych nieużytków", a nie modernistycznego śródmieścia, więc nie mylmy faktów. I bardzo dobrze.

              • 0 0

      • kolego trustme (2)

        widzę, że chyba przyświca Ci hało "Proletariusze wszystkich krajów łączcie się" - jakoś nie boli mnie to, że nie będe w tym budynku mieszkał czy pracował, że zasiedlą go pewnie oligarchowie i takie tam. Będą tam ludzie, którzy będą mieć pieniądze, a jeśli będą mieć pieniądze i to nie małe to pewnie ze swoich biznesów, a jeśli prowadzą biznesy to mogą je lokować w Gdyni.
        A cytuje "co ma wspólnego wysokość (paskudnych)budynków z nowoczesnością"? No proszę Cie...

        • 0 0

        • vide mój poprzedni post (1)

          wpasuj się tam `niby z Gdyni`.
          Pozdrawiam.

          • 0 0

          • widze koleżko sympatyczny, że nie ma z Tobą rzeczowej wymiany zdań.

            Bez pozdrowienia.

            • 0 0

  • bubub (1)

    do lamusa-przerubcie to, unowosijcie-tyle pięknych pasazerskich statkow przypływa i na to patrzą!!

    • 0 0

    • SAM JESTEŚ "BUBUB' COKOLWIEK TO ZNACZY

      • 0 0

  • (2)

    Oj tam, komunizm i tak zniszczył kompletnie ideę przedwojennej Gdyni, wstawiając gdzie popadnie syfne bloczyska. Sea Towers otwierają nowy rozdział w życiu miasta i jest na takie budynki w Gdyni miejsce, byle budować je z głową, a nie znowu gdzie inwestor sobie zażyczy.

    • 0 0

    • Może następne perełki (1)

      nazwiemy po niemiecku? Bo widać polski język teraz nie w modzie - Sea Towers, Baltic Arena. Ludzie! co wam przeszkadza w naszym języku, że koniecznie musicie się go pozbyć ?!

      • 0 0

      • nazwiemy po niemiecku?

        My tu o Gdyni, pomyliłeś miasta chłopie

        • 0 0

  • To było XXlecie międzywojenne a postawiono w ostatnim XXleciu postsocjalistycznym...???

    • 0 0

  • To było XXlecie międzywojenne a co postawiono w ostatnim XXleciu postsocjalistycznym...???

    • 0 0

  • całą mase nowych osiedli mieszkaniowych

    które moze za 100 lat też beda zabytkowe

    • 0 0

  • Ludzie czy wy nie macie innych tematow? Ciagle o tych portach (7)

    ile mozna?? co 3-4 dni jakies rewelacje na temat portow?

    • 0 0

    • (6)

      O krupówkach mają pisać????

      • 0 0

      • taaa bo trojmiasto to tylko porty (5)

        w szczegolnosci port w gdynii i podniecanie sie nie wiadomo czym.
        Ciekawsze rzeczy dzieja sie w porcie gdanskim, mam tu na mysli mnostwo samochodowcow przyplywajacych do gda. Czy autorzy wiedza ze w gda przeladowano w zeslzym roku 150 tys. samochodow?
        Sprawa z ta zwiazana sa setki lawet ktore wywoza te samochody z portu i rozjezdzaja centrum gdanska bo nie ma innej drogi.

        • 0 0

        • (3)

          Jak chcesz sie chwalic co do gdańskiego portu wpływa i wpływało to zacznij od np. Schlezwika-Holsteina, nie chodzi o to czy port w gadńsku jest większy itp. tylko co do niego może wpływać. Dlatego pasażery wpływają do gdyni i inne największe statki. A dla twojej ciekawości to właśnie z Gotenhafen (Gdyni) wypłynął w swój pierwszy rejs BISMARCK. co min świadczy o przydatności tego portu do dzisiaj. Historia kołem sie toczy zwłaszcza że nie było wieku w europie bez wojny, więc za 50 lat zobaczymy czy gdańsk będzie polski itp.

          • 0 0

          • a slyszal ty o DCT? (2)

            • 0 0

            • DCT? (1)

              a to jakieś niemieckie uzbrojenie okrętów ?

              • 0 0

              • spytaj sie swoich idoli, czyli najwiekszych ksenofobow RP

                jarka i leszka, oni najbardziej nienawidza "folksdojczow" takze powinni wiedziec

                • 0 0

        • rozjezdzaja drogi

          a to dlatego ul.Hallera mimo,ze po remoncie a już są koleiny i falowania:((

          • 0 0

  • Wymieńcie w końcu nam sprzęt w Portowej Straży Pożarnej! (1)

    Popatrzcie jaki sprzęcik ma Portowa Straż Pożarna ,,Florian" w Gdańsku, a jaki posiadamy my w Gdyni. To tak jakby porównać JRG z OSP typu M!

    • 0 0

    • Napisz do Schetyny

      Bo to działka MSW, a przewod. Sejmowej Komisji mieszka w Gdyni.
      Masz nie daleko, tylko działaj:))

      • 0 0

  • widziałem, fajny macie wóz strażacki - Tatra chyba ma 35 lat. Ile to pali 20 l ?

    • 0 0

  • Po co nam port, stocznie i caly ten bajzel....

    Zburzyc dworzec morski i pobudowac Wielkie{najwieksze} Portowe Centrum Handlowe- wieksze od Klif-u , D.H."Batory" i tego powstajacego na Wzgorzu , a jak nie to chociaz Lidl- a albo Kaufland -a. Po jasna cholere nam dostep do morza- po co nam port , stocznie i wogole caly klopot z tym zwiazany???Czy mozna Gdynie odlaczyc od morza? i zrobic z niej metropolie handlarsko- handlowa...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane