• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie Międzytorze ma inwestora. Początek prac w 2017 roku

Patryk Szczerba
8 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Zagospodarowanie Międzytorza ma rozpocząć się w 2017 roku i zakończyć 10 lat później.
  • Główny wieżowiec.
  • Zabudowa mieszkaniowa, okolice Jana z Kolna i 3 maja.
  • Część hotelowa z dominującym wieżowcem.
  • Sporą, jednak nie przeważająca część zajmą funkcje usługowe.
  • Usługi handlowe mają być połączone z zabudową mieszkaniową. Na wizualizacji wnętrze zabudowy.
  • Widok na część handlowo usługową.
  • Osiedle mieszkaniowe.

PKP wybrała partnera do realizacji inwestycji na gdyńskim Międzytorzu zobacz na mapie Gdyni. 14-hektarową działkę zagospodaruje gdyńska grupa Semeko. Koszt inwestycji, w ramach której powstaną biura, hotel i mieszkania może wynieść nawet 700 mln euro, a realizacja ma potrwać do 2026 roku.



Jak oceniasz zaprezentowaną koncepcję zagospodarowania Międzytorza?

Procedura wyłaniania inwestora rozpoczęła się w lutym ubiegłego roku. Międzytorze, położone w dobrej lokalizacji, na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, przy zabudowaniach mieszkalnych, w niedalekiej odległości od dworca, ma stać się kolejną częścią nowego śródmieścia Gdyni. Do ostatecznego etapu postępowania dotarły dwie firmy: Grupa Inwestycyjna Semeko oraz konsorcjum Anguloa Trading Limited i TriGranit Development Polska

Wybrano ofertę złożoną przez Semeko - lokalnego dewelopera z Gdyni, który jednak w mieście do tej pory nie zaistniał na szerszą skalę, budując jedynie Osiedle Horyzonty Gdyni na Grabówku. Swoje inwestycje do tej pory lokował przede wszystkim w Rumi i Redzie. Umowa w tej sprawie zostanie podpisana w styczniu.

Koncepcja zakłada kompleksową rewitalizację terenu. Przeważającą funkcją będzie zabudowa mieszkaniowa. Na Międzytorzu pojawią się też handel, usługi, biura oraz zabudowa hotelowa.

- Zabudowa ma wpisać się w tkankę miejską i stać się ważnym elementem centrum Gdyni. Koncepcja, którą wybraliśmy, spełnia te założenia. Zależy nam na realizacji projektu, który przyniesie korzyści nie tylko naszej firmie i prywatnemu inwestorowi, ale przede wszystkim mieszkańcom - wyjaśnia Jarosław Bator, członek zarządu PKP.

Projekt podzielony jest na kilka etapów, a cała inwestycja powinna zostać zakończona do 2026 roku. Pierwsze prace budowlane mogą się rozpocząć już w 2017 roku. Początkowo zagospodarowywany ma być teren położony najbliżej dworca, na którym pojawią się elementy handlowe i mieszkaniowe. Łączna powierzchnia komercyjna i mieszkaniowa może wynieść nawet 345 tys m.kw, a koszt całości szacowany jest na 700 mln euro.

- To krok milowy w rozwoju naszej firmy. Myślę, że przedstawicieli PKP przekonała nasza koncepcja, w której obecne jest odniesienie do gdyńskiego modernizmu oraz podkreślenie europejskiego charakteru Gdyni. Nie bez znaczenia było umieszczenie latarni, ławek i innych elementów nawiązujących do tematyki kolejowej - opowiada Adam Mierzejewski z firmy Semeko.

Koncepcja już jest, ale ostateczny kształt inwestycji zależy od planu zagospodarowania terenu. Dokument, nad którym prace trwają od dwóch lat, ma być gotowy jeszcze w tym roku. Teraz już z bezpośrednim udziałem firmy Semeko.

- Przygotowywaliśmy koncepcję na bazie studium przestrzennego oraz deklaracji miasta. Nie chcemy tam robić nic oprócz tego, co znajduje się w dokumencie i oficjalnych wypowiedziach przedstawicieli miasta. Myślę, że teraz w przedstawiciele trzech stron: urzędników, PKP i naszej szybko wypracują szczegóły planu zagospodarowania - wyjaśnia Adam Mierzejewski.

Istotną kwestią oprócz tych dotyczących wysokości budynków i przeznaczenia działek pod planowane przez inwestora funkcje jest sprawa gruntów przewidywanych pod infrastrukturę publiczną, czyli miejskie drogi. Muszą zostać wyłączone z inwestycji.

Zobacz też:
Porównanie wizualizacji z gotowymi inwestycjami w Trójmieście

- Nie może dojść do sytuacji, gdy będziemy musieli budować infrastrukturę w miejscu zajętym przez dewelopera, wykupując ziemię i ponosząc dodatkowe nakłady budowlane. Kluczem jest odpowiedni balans pomiędzy interesami miasta i właścicieli. Infrastruktura drogowa jest w interesie wszystkich podmiotów - zapowiadał jeszcze w ubiegłym roku Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (348) 7 zablokowanych

  • mieszkanka

    Beton beton i budynki mieszkalne i biura, Pytam a gdzie tereny rekreacyjne dla mieszkańców a gdzie parkingi. Władze Gdyni nie myślą w ogóle o mieszkańcach. Fundują nam jakieś paki kieszonkowe!
    Gdzie tereny rekreacyjne i place zabaw dla dzieci . Jeden na plaży nie wystarcza, bo Gdynia ma 250 tys. mieszkancow plus turyści. A p.Szczurek myśli tylko o mamonie.

    • 0 0

  • olaf

    Super w tej chwili jest tam okropnie...Smutne zaniedbane tereny

    • 0 0

  • (4)

    Wygląda mi na kolejny szczurasowy wałek - jak z Polanka Redlowska. Z całym szacunkiem dla Semeko ale nie wydaje się żeby mogło udźwignąć taki temat. Co najwyzej uzyska prawo do dysponowania gruntami - i tak jak przy Polance Redlowskiej - będzie parcie na korzystna odsprzedanie dalej... A ze sprawy mogą się oprzeć o sady to jeszcze baaaaaaaardzo dluuuuuuugo nic się na tych terenach nie wydarzy. Tak szczurasy lubią najbardziej.

    • 7 12

    • Na czym polega interes szczurasów ?

      • 0 0

    • jaki szczurasowy? (1)

      To przecież teren należący do PKP.

      • 4 0

      • A kto ustala plany zagospodarowania tam terenu?

        • 1 0

    • lecz się człowieku

      • 5 5

  • fatalna jakość (1)

    Zobaczcie jak i z czego buduje Semeco w Rumia!Już należy się bać iI zmienić inwestora!!!!

    • 0 1

    • Krzycz głosniej! Moze PKP Cie wysłucha.

      • 0 0

  • a co z dzialkowcami ktorzy tam sa? (1)

    • 2 1

    • Rozgonic śmieciarzy!

      • 2 0

  • redlowo polanka (1)

    Ludzie ruszyli byście Polanke Redlowską a nie jakieś cudactwa budować

    • 0 0

    • To co? PKP ma sprzedać Semeko Polankę ?

      • 0 0

  • (1)

    Dzialki zabiora starszym ludziom i pobuduja domy dla bogackich snobów chore ...

    • 2 4

    • Starym bałaganiarzom!

      • 0 0

  • build fiction (1)

    Szykuje się druga Polanka Redłowska. Przecież ci rzekomi inwestorzy to dziady bez grosza, mogą tylko spekulować terenami. Czy jest taki ktoś w Urzędzie Miejskim w Gdyni, kto tego nie wie?

    • 6 1

    • A co ma Urząd do transakcji pomiedzy PKP a Semeco?!

      • 0 0

  • Wszystko super i fajnie, (12)

    tylko czy ta inwestycja pociągnie przebudowę na podziemną ul. Dworcowej od 10 Lutego aż po Janka Wiśniewskiego i pozwoli stworzyć otwarty plac przydworcowy z przejściem do DEPTAKA Starowiejskiej z podziemnymi halami garażowymi i dużym Dworcem Autobusowym - wykorzystanie tej przebudowy na pobudowanie dwóch wgłębień atrialne takie jakie jest przy Złotych Tarasach w W-wie i poprawienia wykonawców, którzy spaprali nam perony i dojścia do nich itd.

    A do tego zmodernizować całe Centrum Przesiadkowe w Innowacyjny Kompleks Systemowy mający głównie wygodę podróżujących. Głównie w przestrzeniach funkcjonalne i ekologiczne obiekty, dostosowane do wymogów nowoczesnej obsługi podróżnych i wypełnienia im czasu wolnego.

    Wymogiem staje się, aby znalazły miejsce tu panele słoneczne, pompy ciepła i odzysk wody deszczowej doświetlenie przejść podziemnych, tuneli, itd. .Tak aby cała zabudowa była nie tylko przyjazna środowisku, ale i znacznie tańsza w utrzymaniu od dotychczasowych obiektów do tego bardziej rozjaśniona.

    Samo Międzytorze idzie w dobrym kierunku no mogłoby moim zdaniem odrobinę w górę :))

    • 6 4

    • (11)

      I oczywiście nie zauważyłeś, że obok jest port, który potrzebuje tego terenu do rozwoju...
      Jeszcze niedawno pisałeś o konieczności budowy przez port terminala na zatoce, a przecież właśnie ten teren miałby stanowić zaplecze składowe dla tego terminala. Oj, wybiórcza jest ta Twoja pamięć...

      • 0 5

      • (2)

        A wniosek o włączenie tego terenu do obszaru portu, podobnie jak też innego, już dawno leży w Ministerstwie Infrastruktury i nie może doczekać się pozytywnego rozpatrzenia.
        I jakoś tak dziwnie się składa, że dawniejszy wniosek (ale już nie portu) o wyłączenie terenów dalmorowskich z obszaru portu był rozpatrzony w ekspresowym tempie, pomimo sprzeciwu portu.
        Powyższe piszę również w kontekście wielokrotnie podnoszonych przez Ciebie zarzutów dotyczących celowego marginalizowania Gdyni przez władze centralne. Niestety, prawda jest taka, że, tak władza centralna, jak i miejscowa, idą ramię w ramię w zabijaniu portu gdyńskiego, który, paradoksalnie, jest bardzo dobrze zarządzany.

        • 1 5

        • (1)

          I chciałbym, aby osoby odpowiedzialne za ten stan rzeczy poniosły konsekwencje nie tylko polityczne.

          • 0 4

          • m, nie przejmuj sę tymi minusami. prawda wyjdzie na jaw niestety jak zawsze gdy bedzie juz pozamiatane

            • 0 0

      • (7)

        Te zachwycone pijarowskimi wizjami bezrefleksyjne komentarze, jak i minusy pod faktami, które wyżej przedstawiłem, świadczą o postępującej degeneracji coraz wygodniejszego europejskiego społeczeństwa, zniewolonego dotychczas wzrastającym poziomem materialnym i tanimi rozrywkami, tak hojnie serwowanymi przez władze za nie jej pieniądze (patrz w Gdyni: sylwester z polsatem, propagandowe miejskie inwestycje...). Temu społeczeństwu wydaje się, że rozwój gospodarczy jest mu dawany z nieba i nie trzeba się już o niego starać. Ono chce oglądać szklane domy, przechadzać się po kolorowych sklepach, parkach i innych miejscach rozrywki.To jest objaw początku końca cywilizacji europejskiej, która zaczęła wymierać, nawet w sensie dosłownym. W zamian Europę zalewa, szybko mnożąca się, społeczność muzułmańska, wraz z jej coraz bardziej radykalizującą się i agresywną religią (podobnie jak to było jeszcze niedawno z europejskim chrześcijaństwem).
        Pogrążona w marazmie gospodarczym i wyludniająca się Gdynia umrze jako ośrodek gospodarczy, co widać również po traktowaniu najistotniejszego waloru tego miasta, jakim jest port morski. Obserwuję, że gdynianie zatracili już nawet instynkt samozachowawczy i jak bezwolne zombi przyklaskują idiotycznym decyzjom dotyczącym ich miasta, w którym zaczęła dominować degenerująca miasto spekulacja jego materialnymi zasobami.

        • 1 5

        • Jesteś małokonsekwentny w wypowiedzi (6)

          Co prawda nie chcę go analizować zdanie po zdaniu ale najważniejsze;
          1. Dzisiaj miasta muszą przyciągać ludzi wartością dodaną w innym wypadku miasto się wyludni i zbankrutuje.
          2. Fakt, miasto ma korzystne warunki klimatyczne i bliskość portu, który ostatnio roku do roku zalicza rekordowe w swej historii przeładunki towarów i zamierza dalej inwestować w rozbudowę, są tu ważnymi atutami. Niemniej Program Rozwojowy jest zachowawczy, bo to wygodnie nie ma połączenia go z transportem lotniczym w BD i wyjścia nowoczesnym pirsem technologicznym w morze.
          3. Jako miasto mamy to szczęście, że Gdynia od samych swoich początków pełni funkcję polskiego okna na świat. Dla przedsiębiorców liczy się strategiczne położeni i b. dobrze, że powstał PROGRAM Doliny Logistycznej, wiec to czym chcesz zasłonić i zdegradować centrum miasta pójdzie poza miasto i słusznie - no mogę zrozumieć, że nie każdy ma wizje, bo Ejnsztajn powiedział, że wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy :))) Wy kolego takowej nie macie, wizę wykonujecie tylko dobrze swoje zadania. Prezydent Szczurek jest największym wizjonerem i chwała mu za to. Nawet opłakiwany przez Ciebie Sylwester, fakt mnie też mógł sie mniej podobać, ale dla Gdyni wykonał TYTANICZNĄ prace PR i marketingowa.
          4. Do tego Gdynia jako duże miasto lecz nie stolica wojewódzka czy polityczna ma trudną sytuacje. Szczurkowi będę wdzięczny chyba do końca życia, ze mimo zniszczenia gospodarki morskiej a przypomnę Ci kolego że było to ca 70% zatrudnienia Gdynia żyje choć nie tak jak przed transformacją, ale liczbowo za nie widać. Kiedyś dla mnie W-wa była większą prowincją a dziś Warszawa, lider w zestawieniach - nawet Dowództwo MarWoju tam przeniesiono, znów powiększyła przewagę nad kolejnymi miastami w rankingu i jej pozycja pozostaje niezagrożona. Jak Port będzie dalej taki zachowawczy to i Kapitanat i Dyrekcje tam przeniosą :)))
          5. Powiedz mi "m" jak miły kolego gdzie mogę zobaczyć wizke Terminala Promowego i rozwiązań wokół niego czy jest zaprojektowany z właściwą wizją i wyobraźnią rozwojową czy tylko zachowawczo ?
          6. I na koniec, Tereny PKP i spółki z nią związane mogą poważnie zmienić centrum naszego kochanego miasta - wy byście tylko konserwowali poprawność, choć podejrzewam oboje mamy świadomość i wiemy, że przy braku budowy dużego portu zewnętrznego w miejsce większej głębokości nie mielibyśmy szans. Pozostaje Ci ponarzekać na to złe otoczenia :)

          Oby planowane inwestycje na świetnie położonym gruncie się udały. Także aby Marek Stepa dokładnie pilnował i egzekwował sprawy publiczne i właściwa modernizacje transportu, bo projekty są wartościowe, a PKP z posiadanych nieoszlifowanych lecz prawdziwych diamentów przy doprowadzeniu do brylantu powinna uszczknąć wiele dla spraw publicznych - co najmniej to co pisze wyżej, to moim zdaniem absolutnie minimum jako wkład do właściwego funkcjonowania miasta.. Pozwoli to nam wszystkim nie tylko na sprawniejszą realizację samych przedsięwzięć inwestycyjnych i pozyskanie tańszego kapitału, ale przede wszystkim na efektywniejsze gospodarowanie i zarządzanie infrastrukturą w kontekście jej ppozyskiwania i rozwoju nie tylko dla Gdyni, ale i regionu.

          • 3 1

          • (5)

            Widzę, że spróbowałeś odwrócić przysłowiowego kota ogonem. Ale, skoro, według Ciebie, wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy...

            • 0 2

            • "wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy" (4)

              to nie ja lecz Albert Einstein to powiedział, że wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy a ja się tylko z tym zgadzam. Oczywiście wyobraźnia SCISŁA inżynierska do której i tak musisz mieć ogromną wiedzę. Tak, aby zawsze odpowiedzi były prawdziwe, trafne, właściwe, merytoryczne.
              Jednak żeby rozwijać wiedzę, to trzeba robić z pewną dozą wyobrazni, ponieważ najpierw musimy mieć rozwiniętą wyobraznię żeby móc zrozumieć coś trudnego , coś co musimy sobie wyobrazić doskonałym przykładem jest matematyka w rozwijaniu abstrakcji jako narzędzie wiedzy i zainteresowań.

              I na koniec "Wyobraźnia bez wiedzy może stworzyć rzeczy piękne. Wiedza bez wyobraźni najwyżej doskonałe" Albert Einstein.
              - nie odwracam kota ogonem lecz podaje FAKTY może dla Ciebie mało zrozumiałe ?

              • 2 2

              • Skoro już tak chcesz: (3)

                Najwyraźniej nie dotarły do Ciebie fakty, które wyżej przedstawiłem, do których się nie odniosłeś, tylko bajerujesz o jakichś śmiechu wartych fantazjach w rodzaju Programu Doliny Logistycznej, powiązaniach portu morskiego z lotniczym, okraszając to niemalże bałwochwalczym uwielbieniem dla rzekomego wizjonerstwa prezydenta miasta.
                W ostatniej wypowiedzi trochę się zreflektowałeś, co do tej wyższości wyobraźni nad wiedzą, ale, tak jak w przypadku słów Einsteina, można zgodzić się, co do formułowania śmiałych hipotez naukowych i niczym złym to nie grozi, a nawet poszerza wiedzę, tak w przypadku zarządzania państwem, czy miastem, najważniejsze jest odpowiedzialne realizowanie jego potrzeb i rozsądny rozwój. Gdynia i jej port nie urodziły się ze sztubackiego wizjonerstwa, tylko powstały na konkretne zapotrzebowanie przedwojennej Polski, i na takiej samej zasadzie powinno przebiegać zarządzanie miastem i portem. Tak też funkcjonuje port, a miasto, pod rządami obecnej "wizjonerskiej" ekipy, realizuje prezydenckie fanaberie podyktowane wyobraźnią nie popartą wiedzą, ani nawet zdrowym rozsądkiem. Zbiega się to ze spekulacyjnymi interesami związanymi z obrotem nieruchomościami i budowlaną deweloperką. Może najwyższy już czas na to, aby tymi sprawami zainteresowała się Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, bo odbywa się to kosztem portu i, co za tym idzie, interesu narodowego Polski. Dobrze byłoby też przyjrzeć się decyzjom osób w organach państwowych wobec portu, a konkretnie znacznej ich opieszałości lub niekorzystnych dla portu rozstrzygnięciom dotyczącym obszaru portu, czy jego dostępności drogowej i kolejowej.

                • 1 3

              • bajerujesz o jakichś śmiechu wartych fantazjach (2)

                No to dlaczego nie szanujecie firm, a potem narzekacie. Bo jak słyszałem to na terenie Gdańska planowana jest m.in. inwestycja spółki Rolls-Royce, a w Porcie Gdyni pozostanie pustka. To samo by było z Międzytorzem.

                • 2 2

              • (1)

                Co to znaczy "nie szanujecie firm"?! W Rolls-Royce ci to powiedziano?! Firma Rolls-Royce ma zawartą długoletnią umowę z portem na dzierżawę nieruchomości i poczyniła na dzierżawionym terenie niemałe inwestycje. Nie sądzę, aby się stamtąd wyprowadziła. Takie firmy planują długoterminowo. Występowanie tej firmy również o nabycie nieruchomości na terenie portu gdańskiego nie oznacza nieszanowania jej w gdyńskim porcie, tylko jej ekspansję rozwojową.
                Poza tym, nie do zaakceptowania jest twoja kłamliwa argumentacja, rzekomo uzasadniająca celowe eliminowanie portu jako potencjalnego nabywcy tzw. międzytorza. Wystarczy porównać efekty gospodarowania portu z takimiż efektami miasta Gdyni, PKP, czy firm deweloperskich, a zwłaszcza właśnie traktowanie partnerów gospodarczych przez port i te pozostałe podmioty, aby wskazać na port jako poważnego partnera gospodarczego.

                • 0 2

              • no tak RR ucieknie,

                nie macie pomysłu na port gazowy mimo, że pod nosem są ogromne kowerny. Jeśli już boicie się wyjść w morze z nowoczesnym pirsem.

                • 1 1

  • Za dużo betonu

    Za dużo betonu, a za mało zieleni. Przestrzenny bałagan. Projekt bez polotu.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane