• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie lotnisko ma szansę na nowe otwarcie

Michał Sielski
9 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski. Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski.

Sprawa lotniska Gdynia-Kosakowo trafiła do ponownego rozpatrzenia w Sądzie Unii Europejskiej w Luksemburgu. Teoretycznie może to oznaczać kolejne lata patu, ale władze Gdyni negocjują z Komisją Europejską uruchomienie lotniska na nowych zasadach.



Czy lotnisko dla małych samolotów w Gdyni to dobry pomysł?

Obecnie, z powodu epidemii koronawirusa, ruch lotniczy w europie jest praktycznie sparaliżowany. Rejsowe samoloty pasażerskie praktycznie nie latają, ale przemieszczenie się niewielkich statków powietrznych, w większości prywatnych, nie jest tak ograniczone. I patrząc w niebo albo w programy udostępniające informacje o sytuacji na niebie, widać wyraźnie, że ruch wcale nie zamarł.

Oczywiście jest zdecydowanie mniejszy. Analitycy oszacowali, że zapotrzebowanie na paliwo lotnicze spadło w ostatnim miesiącu o 3/4, ale i tak sporo samolotów lata. To czartery działające choćby w ramach akcji Lot do Domu, przewożące towary i listy oraz niewielkie prywatne samoloty i śmigłowce.

Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek. Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek.
Właśnie kawałek tego "tortu" chciałyby wykroić dla swojego miasta władze Gdyni. Sprawy w unijnych sądach wydają się bowiem nie mieć końca. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej właśnie ocenił, że ma za mało danych, by rozstrzygnąć sprawę skargi Gdyni na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie lotniska. Tym samym skierowano ją do ponownego rozpoznania przed Sądem Unii Europejskiej.

Dlatego negocjacje z Komisją Europejską wydają się obecnie najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. I - jak zapewniają władze Gdyni - idą w dobrym kierunku. Rozwiązaniem jest bowiem rezygnacja z lotniska przyjmującego duże samoloty pasażerskie, a w zamian za to skupienie się na małych, prywatnych samolotach.

- Rozmowy z Komisją dotyczą formy uruchomienia i zakresu funkcjonowania lotniska, które będą akceptowalne w kontekście pomocy publicznej. Formuła lotniska dedykowanego działalności GA [General Aviation - red.], z całkowitym wyłączeniem komercyjnych przewozów lotniczych, została wstępnie zaakceptowana i przyjęta. Oczywiście ustalenia poczynione z KE wymagają uzgodnień z Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Infrastruktury - w kwestiach związanych już z bezpośrednimi działaniami, mającymi na celu uruchomienie lotniska i jego późniejsze funkcjonowanie - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Dysponentem terenów oraz infrastruktury jest bowiem spółka Lotnisko Gdynia-Kosakowo, która po wyroku Sądu Unii Europejskiej i wezwaniu do zwrotu nakładów, które na budowę infrastruktury przeznaczono z gdyńskiego budżetu, została postawiona w stan upadłości. Teren formalnie należy natomiast do wojska, które ma tam wciąż bazę lotniczą. Lotnisko cywilne działałoby niejako wraz z wojskowym, którego działania z roku na rok są ograniczane.

- Komisja Europejska uważa, że rozwiązanie obecnie obowiązującej umowy użyczenia zlikwidowałoby problem zwrotu pomocy publicznej - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Dlaczego lotnisko Gdynia-Kosakowo wciąż nie działa?



Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie. Kiedy? Tego wciąż nie wiadomo, bo negocjacje z Komisją Europejską nie są łatwe, a obecne otoczenie rynkowe sprawia, że działalność lotniska nie będzie w najbliższych miesiącach najważniejsze dla Gdyni.

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • gospodarka

    Co z pomocą dla Seniorów?

    • 0 0

  • Tak. Powinno byc nadal na Zaspie. Precz z Rębiechowem!! (2)

    • 1 2

    • (1)

      lotniska na babich dołach i na zaspie byly bardzo dokładnie zaplanowane przez niemców, i zbudowane w najlepszej lokalizacji uwzględniając warunki atmosferyczne. Nie ma lepszych miejsc na lądowania starty. Za to to w rębiechowie to jest lipa, położenie geologiczne jest bardzo złe i czasem lotnisko na tym traci. Hitler wiedział co robi:)

      • 0 0

      • Na zaspie samoloty zaczęły lądować już w 1913r

        to jakieś 20 lat przed objęciem władzy przez pana Adolfa...
        Więc przywódca nazistowskich niemiec nie miał z lokalizacją tego lotniska nic wspólnego.

        • 0 0

  • Panie Horała, zamiast budować CPK i niszczyć pola uprawne, lepiej doposażyć to w Gdyni wielkością odpowiada (6)

    tym bardziej, że PiS ma doświadczenia z prawomocnością TSUE. Doskonałe połączenia z Gdyni do Kaliningradu, Rygi, Skandynawii... jako HUB i do całej Polski wystarczy odremontować kawałek torów, wybudować OPAT i wszystko OK.

    Lotnisko to jak wcześniej zauważyły władze Gdyni jest miastotwórcze, pan poseł mógłby coś dla swojego miasta w końcu zrobić. Jako minister zmienić master plan wskazując m.in. koncepcję rozwoju tego portu lotniczego (ma dużo łatwiejsze zadanie niż kiedyś budowniczowie Portu Morskiego)w perspektywie np. na 10 lat (na podstawie szczegółowych prognoz ruchu lotniczego on znacznie w kryzysie się ograniczy), a tzw. "etapowanie budowy" po 10 latach pozwoli wrócić do koncepcji centralnej Polski. Na dzisiaj parametry (wielkości i dwa pasy startowe), przepustowość i lokalizacji infrastruktury oraz jego rozbudowy tzn.gdyńskiego CPK zdecydowanie wystarczy, ale też będzie odpowiedzią na potrzeby przyszłych użytkowników lotniska.

    • 6 7

    • Horala nie porzuci dobrze platnej fuchy. (2)

      W czyms co kiedys ma dopiero powstac,dostaje 50 tys miesiecznie na konto.

      • 1 1

      • W jego ulotce czytamy (1)

        W latach 2006-2015 radny miasta Gdyni. "Trzykrotnie (2006, 2010, 2014) zyskiwał zaufanie mieszkańców dzielnic: Chylonia, Cisowa, Pustki Cisowskie, Demptowo. Dwukrotnie (2010, 2014) zdobywał najlepszy wynik spośród wszystkich kandydatów ze wszystkich list w okręgu. Autor programów samorządowych PiS dla Gdyni w roku 2006, 2010 i 2014"

        • 0 0

        • Horała Marcin niejaki? No ten to ma rozum że ho ho!

          • 0 0

    • Puknij sie w łepek !!! (2)

      • 1 2

      • genau - dokladnie

        • 0 0

      • Ty pewnie tylko tego potrzebujesz ??

        zmień forum

        • 2 1

  • Nie no kto tam będzie sie tarabanił na lot. (34)

    Bez przesady. W Gdańsku jest lotnisko i to z kolejką pod sam terminal.

    • 157 89

    • (3)

      A to spróbuj bez nerwów wylądować w gdańsku, pomiędzy gęstym ruchem wizzów, ryanów i innych tanich linii mykających jak pks do norwegii i spowrotem... Efekt taki jakbyś w cinquecento chciał się włączyć na obwodnicę zaj_baną tirami.

      • 13 5

      • (2)

        heheh gesty ruch w gdańsku - lotnisko Rębiechowo aż spadłem ze stołka . Ty widziałeś kiedyś ruch na lotnisku to popatrz na Londyn, berlin itp .....hehehhehe ale mię kolo ubawił heheheh

        • 2 2

        • Porownaj rozmiary (1)

          I ilosc pasow startowych.
          I wybierz odpowiednia lige do takich przymiarek.

          • 1 1

          • O czym ty fantazjujesz?
            Gdańsk - 48 882 operacje lotnicze rocznie
            Gatwick - 282 896 operacji lotniczych rocznie.
            Gatwick to również jest lotnisko z jednym pasem. Co prawda formalnie są dwa, ale jeden to stary pas wojskowy obecnie wykorzystywany jako droga kołowania, więc jeden pas w Gatwick obsługuje ponad 5x więcej operacji lotniczych, a ty mówisz że w Gdańsku jest tłok na podejściu?

            • 1 0

    • Gdynia idea;na jako lotnisko zapasowe dla Gdanska

      Gdynia idea;na jako lotnisko zapasowe dla Gdanska

      • 0 0

    • Tu będzie parking a w Gdańsku lotnisko

      • 3 0

    • (8)

      w Gdyni kmiocie, tez masz tory pod sam terminal

      • 13 11

      • A to słowo "kmiocie" to tak z domu Pan wyniósł?

        Tak się u Pana rozmawia?

        • 4 1

      • W tej Gdyni to macie wszystko. (4)

        Tylko dlaczego w SKM rano tłok w kierunku Gdańska a po 15 w tłok w stronę Gdyni. Gyby nie praca w tym złym Gdańsku to większość z was by chodziła w pocerowanych skarpetach.

        • 28 20

        • Gdańsk w takich skarpetach chodził długie lata (3)

          dopóki nie nauczył się od młodszej siostry, co i jak trzeba zrobić.

          • 9 15

          • czego można nauczyć się od śledzia

            • 2 2

          • Gdy Gdańsk wiedział co trzeba robić (1)

            to w tym czsie na terenach obecnej Gdyni twoi protoplaści siedzieli na drzewach i obgryzali gałązki.

            • 10 11

            • nie Gdańsk

              a Goci. I na miejscu Gdyni też byli.
              Poza tym, ich centrum bylo w... okolicach Malborka. I wcale nie nosili krzyży.

              To jednak zamierzchła przeszłość (a'propos gałązek), ktora obecnie ma niewielkie znaczenie. Ważniejsze są lata 90 ubiegłego wieku i pierwsza dekada obecnego, gdy w Gdańsku panowała "wielka smuta", w czasie której Gdańsk spoglądał na północ. I panowała by do dzisiaj, gdyby nie gdański desant na "centralę" i spółdzielnia partyjnych kolegów, co wyssała kasę całego regionu.
              Bo zasługa i czy efekty pracy w tym gdańszaczan są żadne.
              Przyznaję, trzeba umieć zdobywać pieniądze i trzeba umieć je wydawać. Ale gdy jest ich odpowiednio dużo, nie jest to wielka sztuka. Tym bardziej, że na boki się ich trochę rozsypuje.

              • 2 4

      • Tory do wymiany

        A lotnisko to nie w Gdyni...

        • 5 7

      • Taa w Gdyni są tory i co z tego jak nawet wspólny bilet to za droga sprawa a gdzie z lotniskiem

        • 7 3

    • to nie jest temat o bolkowie (3)

      zmieńcie nazwę wstydu tego lotniska

      • 17 20

      • Wy mianujcie swoje (2)

        im. Bosych Antyków zza Buga.

        • 14 12

        • A Pan jest może i bogaty, ale na pewno nie w kulturę i rozum.

          • 2 1

        • bosych bolkow z Pepowa

          • 12 1

    • Banino to nie Gdańsk (3)

      nie wierz w kłamstwa pośrednika nieruchomości

      • 25 30

      • Lotnisko Gdańsk Rebiechowo (1)

        Spójrz na mapę a potem smaruj takie bzdury!!!

        • 21 5

        • Spójrz na mapę. Lotnisko jest w gdańskiej dzielnicy Matarnia.

          Rębiechowo to pobliska wieś, która nie jest dzielnicą. Nawet nazwa przystanków PKM to potwierdza: przy lotnisku Port Lotniczy a następny Rębiechowo.

          • 2 3

      • ojej......

        • 4 6

    • Czytać ze zrozumieniem. (3)

      Ludzie umiecie czytać? Uwierzcie, że na lotnisko, które jest 15 minut od centrum Gdyni będą się chętnie tarabanic ludzie korzystający z ruchu lotnictwa ogólnego, prywatnych samolotów i śmigłowcow. Bo na Gdańskim lotnisku jest ciasno.
      Nie znacie się, a pleciecie głupoty, bo ciągle widzicie konkurencję dla Gdańska i loty komercyjne. Nueeeeee.
      Lotnisko w Gdyni chce mieć inny format i robić co innego niż gdańskie, dociera?
      Lepiej, żeby ta inwestycja zaczęła przynosić dochodu kiedyś, niż być straconą, a kasa w błoto, prawda? Czy nie?

      • 31 13

      • Jdgh

        Ciekawe jak mają dojechać na to lotnisko jak ,jak na estakadzie korek cały czas

        • 2 1

      • widzą przede wszystkim widmo konkurencji

        a tak nie może być...

        • 2 2

      • Brawo za tą opinię.

        Są jeszcze ludzie myślący dalej, niż za próg własnego mieszkania.

        • 11 9

    • Jest tylko małe ale

      Rębiechowo jest usytuowane w rejonie o bardzo częstych zamgleniach i czasem zawiesza przyjmowanie samolotów pomimo ILS'a. Takie dodatkowe lotnisko w Gdyni nikomu nie zaszkodzi.

      • 3 5

    • moze nie pamietasz a moze byles za mlody (3)

      ale byly plany dociagniecia kolei metropolitalnej do... lotniska w Kosakowie, torowisko jest jak bys nie wiedzial
      nawet pisano tutaj na portalu trojmiasto, wiele lat temu

      • 13 1

      • planów to tu było już duuużo

        nic nie zrealizowano poza oddaniem terenów miejskich (naszych) w ręce deweloperów z dopłatą z naszych podatków na budowę infrastruktury dla ich budynków

        • 2 1

      • Tory są ale wszystkie (1)

        Do wymiany

        • 2 1

        • tory to mały problem

          najdroższe jest grzebanie w ziemi.
          Patrz PKM.

          • 5 1

    • Tia, na pewno klienci prywatnych samolotów jeżdżą PKM (1)

      • 13 2

      • Napewno nie przylatują do Gdyni bo niby po co ? Jeżeli juz to Warszawa Kraków Poznań

        • 8 4

  • a Sopot to pies?

    kiedy lotnisko dla Sopotu?

    • 0 0

  • Gdynia Londyn, Gdynia Nowy York, Gdynia Paryz, Gdynia Shzanghai, Gdynia Los Angeles, Gdynia Sforne Gacie

    • 1 1

  • Ciągle to samo

    Już 4 dni o tym samym

    • 0 0

  • Zobaczycie w ciągu 6 lat będzie otwarte.

    To lotnisko prędzej czy później zostanie otwarte.Bo Polska w której zmieniają się rządy cały czas się rozwija.Na całym świecie są lotniska duże jak i mniejsze,lokalne.

    • 3 2

  • Pomysł

    Czy lotnisko będzie sukcesem komercyjnym i interesującym lotniskiem dla potencjalnych klientów zależy od ludzi, którzy będą nim zarządzać. Las Vegas wybudowano na pustyni, inny biznes ale fantastycznie działa. Wszyscy pisali, kto tam przyjedzie, co za i**otyczne miejsce.

    • 1 1

  • Jwch

    To lotnisko to absurd, było za tą kasę kupić pieluchy, maseczki, respiratory, rozdać ludziom, cokolwiek

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane