• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie serce Tristara już gotowe. Czekamy na pozostałe części organizmu

Patryk Szczerba
28 maja 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na monitorach pojawia się nie tylko obraz z kamer, ale także dane liczbowe i wykresy. Na monitorach pojawia się nie tylko obraz z kamer, ale także dane liczbowe i wykresy.

Zakończyła się budowa gdyńskiego centrum zarządzania i sterowania ruchem w ramach systemu Tristar. Na razie zbiera ono dane z szesnastu miejskich skrzyżowań. Wciąż jednak trwa kalibracja systemu i szkolenie operatorów, którzy będą w przyszłości kierowali ruchem na gdyńskich ulicach.



Czy odczuwasz poprawę jazdy po rozpoczęciu działania systemu Tristar?

Cały drugi etap robót systemu Tristar, który kosztem 133 mln zł ma poprawić płynność ruchu w całym Trójmieście, dotyczył wyłącznie Gdyni. 30 mln zł w tej fazie zostało wydanych m.in. na centrum koordynujące, (które posiada sześć stanowisk nadzoru) mieszczące się przy ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Na razie "ma oko" na szesnaście gdyńskich skrzyżowań podzielonych na trzy grupy w zależności od natężenia ruchu. Docelowo skrzyżowań będzie 60.

- To centrum jest sercem, ale trzeba jeszcze rozbudowywać pozostałe części organizmu, by Tristar mógł w pełni w Gdyni funkcjonować. Są to m.in. fotorejestratory, czujniki, kolejne kilometry światłowodów konieczne do tego, aby do systemu włączyć następne skrzyżowania - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Razem 140 skrzyżowań

W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle i stacje pomiarowe, jazda po Gdańsku, gdzie funkcjonuje podobne centrum, Gdyni i Sopocie ma być łatwiejsza. Wszystko dzięki inteligentnej, czyli automatycznie dostosowującej się do natężenia ruchu, sygnalizacji świetlnej.

- Całość obsługuje serwerownia. Na razie wybudowano 11 km kanalizacji teletechnicznej wraz ze światłowodami. Informacje z gdyńskich ulic trafiają do komputerów w centrum w formie obrazu, ale także wykresów i zbiorczych danych. W planach jest m.in. instalacja systemu kierowania transportem zbiorowym, komputerów pokładowych w autobusach oraz urządzeń, tablic informacyjnych czy stacji pogodowych - wyjaśnia Jan Goliński z firmy Qumak, która realizuje inwestycję.

Ci, którzy spodziewają się natychmiastowej poprawy przepustowości skrzyżowań, będą jednak zawiedzeni. System wciąż jest bowiem w fazie kalibracji, choć już w części udrażnia ruch w Gdyni i w Gdańsku. Inżynierowie ruchu twierdzą, że dzięki zebranym do tej pory danym korki zmniejszyły się o ok. 3 proc.

Wyraźna poprawa dopiero za rok

Urzędnicy zapowiadają, że wyraźną poprawę będzie można odczuć dopiero, gdy całość zacznie działać, czyli w połowie 2014 roku.

- Na razie uczymy się wciąż nowego systemu, poprawiamy niedociągnięcia związane ze złym zaprogramowaniem pętli na skrzyżowaniach. Optymalizacja trochę potrwa, podobnie jak szkolenie operatorów. Chcemy, by w centrum pracowało cztery, pięć osób na stałe, w tym dwójka tylko dla obsługi komunikacji miejskiej. Będą obecni w godzinach 6-20. Zobaczymy, czy to wystarczy - wyjaśnia Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni.

Co więcej, nie należy się spodziewać, że zielone światło będzie wydłużane tylko na jednym skrzyżowaniu bez całego oglądu sytuacji drogowej.

- Do tego potrzebne są procedury. Wiadomo, że pierwszeństwo mają mieć pojazdy komunikacji miejskiej, ale sterujący ruchem muszą tak wykonywać swoje obowiązki, by odkorkowaniem jednego skrzyżowania, nie zablokować innego - tłumaczy Oskarbski.

Kolejne etapy prac obejmą Sopot oraz pozostałe najważniejsze drogi w Gdańsku, takie jak Trasa W-Z i Gdyni, w tym ul. Wielkopolską i Morską. W ich ramach pojawi się oprócz urządzeń dedykowanych pojazdom komunikacji miejskiej m.in. ponad 30 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i ponad 20 fotoradarów, a także kilkanaście tablic informujących kierowców o zmiennych warunkach pogodowych.

Koniec prac i pełne uruchomienie systemu zaplanowano na połowę 2014 roku.

Czytaj też: Centrum dowodzenia ruchem Tristar w Gdańsku

Jazda ulicami Gdyni po inauguracji systemu. Film nakręcony na początku 2013 roku.


Sala operatorska systemu Tristar w Gdańsku Wrzeszczu. Obsługuje - oprócz Gdańska - także Sopot.

Opinie (118) 3 zablokowane

  • Budować drogi S6 i S7 zamiast pakowac kasę w Wielkiego Brata Budynia dla robienia kasy na kierowcach. (1)

    • 59 11

    • Może logika jest odwrotna - zarobią kasę na kierowcach to będzie na budowy dróg ;)

      • 0 0

  • Szukają jeszcze operatorów? (2)

    Kiedy był nabór na operatorów? Zatrudnią kogoś jeszcze? Jakie kwalifikacje musi mieć taka osoba? :)

    • 1 0

    • A do samorządnoiści należysz? Możesz udowodnić, że kochasz prezydenta? Bo to warunki konieczne.

      • 1 0

    • jest ogłoszenie na stronie ZDiZ...

      • 0 0

  • Jakież to "śzczurkowe": centrum kierowania i krzesełka oraz etaty dla kolesiów z samorządności już są. To nieważne, że niezbędna do sprawnego działania infrastruktura jeszcze nie jest kompletna. Po co? Ważne, że oni mają już zapewnione ciepłe posadki z budżetu. To jak ze śzczurodromem w Kosakowie: jeszcze żaden komercyjny lot się tam nie odbył a podatnicy już od 2 lat płacą na darmozjadów z zarządu tego śzczurkowego "potworka".

    • 2 0

  • Zmniejszyli korki o 3% Super, zamiast 2km korek ma 1940metrów.

    • 3 0

  • a Słowackiego czemu stoi od samej Matarni w dół zawsze !!!!!!!!!!???????????? (3)

    • 3 0

    • (2)

      bo jedyne skrzyżowanie ze światłami na Potokowej jest beznadziejnie niedrożne :((

      • 0 0

      • tam wystrczy aby chwilę dlużej palily się światła dla jadących w stronę Grunwaldzkiej (1)

        - chodzi mi o ustawienie świateł na rondzie de la Salla , poprzestawiali jakies 1,5 m-ca temu i od tej chwili znow korki są od Matarni bo jak otworzyli Nową Słowackiego to się super jezdziło juz

        • 0 0

        • Stał korek od Wrzeszcza do de la Salla to zmienili światła. Teraz korek stoi w lesie i się tak w oczy nie rzuca. Tyle spece potrafili zrobić.

          • 1 0

  • Tristar działa? (13)

    Dziwne, bo Gdynia zakorkowana jak zawsze.
    No, może chodziło tylko o radary i kasę z mandatów?

    • 148 30

    • umiesz czytać?

      Może najpierw dokładnie przeczytaj artykuł? :)

      • 1 0

    • chce wiecej! (3)

      radarow
      kamer
      inwigilacji
      acta
      drogowek
      szuszarek
      inspekcji drogowych
      mandatow
      ograniczen do 30km/h
      podatkow
      dzior nie zalatanych
      dzior zalatanych na jeden dzien lub jedna noc
      popekanych przejazdow tramwajowych
      popekanych wiaduktow
      korkow
      urzednikow
      TVN i redaktora "lisa"
      "pruszkowa" na wolnosci
      ruskich w czarnych beemach
      "milosci" od rudego plynacej
      prokuratorow jak milewski
      ministrow/ sty jak mucha czy arlukwicz
      i wszystkiego co Platforma Oblakanych moze jeszcze dac

      • 25 15

      • a mi wystarczy... (1)

        Poprawna pisownia i znajomość ortografii

        • 3 2

        • Brak poczucia humoru jest schorzeniem.

          • 2 0

      • też mi się jeden obudził
        inwigilacja już od lat dajmy na to
        taki lekarz w przychodni ma całą twoją teczkę i doskonale wie jak się prowadzisz i jakie choroby weneryczne przeszedłeś i to w czasach gdy kamery TV były wielkości pralki ;)

        • 5 4

    • BARDZO DOBRZE

      Dosc z..nia na 50 km/h, ograniczenie to nie jest wziete z sufitu

      • 0 3

    • (4)

      Przeczytaj jeszcze raz tekst. Jak się nie uda znów zrozumieć to proszę zwrócić uwagę na wyrazy "kalibracja", "szkolenia" oraz zwrot "czekamy na pozostałe części"

      • 30 25

      • (1)

        dziwisz się jak cioty nie potrafią ruszyć ze świateł???

        • 12 1

        • śpiące królewny pod światłami

          co jedynka im się ciągle gubi.
          Potem przez skrzyżowanie, broń boże by przekroczyć 2k obrotów, bo się silnik zatrze

          • 9 0

      • kolejny oplacony z naszych podakow klakier do klaskania... (1)

        • 24 23

        • Na pewno nie z twoich

          Twoje podatki nawet nie starczają na zaspakajanie Twoich potrzeb, a co dopiero myśleć o zarobków takiego klakiera.

          • 13 11

    • może ?? (1)

      dobry żarcik, to przecież logiczne, jeszcze pół roku i zacznie sypać mandaty kolejna maszynka do łatania budżetowej lochy.

      • 29 6

      • i bardzo dobrze może przestaną ludzie jeździć na czerwonym i blokować ruch swoim durnym wjazdem na zajęte skrzyżowanie...

        • 12 7

  • Podobno w Gdańsku już działa, jest tylko mały problem. (5)

    Nie zauważyłem żadnej różnicy w płynności jazdy. Zielonej fali jak nie było, tak nie ma. Albo ktoś tego nie potrafi skonfigurować, albo komuś się nie chce. No chyba, że chodzi wyłącznie o kasę z radarów?

    • 77 7

    • "No chyba, że chodzi wyłącznie o kasę z radarów?"

      a o co innego może chodzić... jakby brzmiało to, że Trójmiasto buduje sieć fotoradarów za 133mln zł? kiepsko nie? więc lepiej dorzucić do tego niezłą historyjkę o kierowaniu ruchem i przecież nikt się nie przyczepi... płynność jazdy od kiedy "testują" Tristar znakomicie... spadła. nie martwcie się - jeśli chodzi o fotki z fotoradarów myślę, że nie pozwolą sobie na taki bubel:)

      • 2 0

    • Nie zauważyłeś bo jesteś nieuważnym niewdzięcznikiem! (1)

      A Pan Redaktor wyraźnie napisał, że korki zmniejszyły się o CAŁE 3% !!!

      Czyli mniej więcej tyle co błąd statystyczny :)

      • 40 1

      • statystycznie rzecz biorąc

        to korki się zwiększyły. Wzrosła ilość tras alternatywnych, ruch się przeniósł, a korki zmalały tylko o 3%?

        • 12 0

    • hmm, a ja zauważyłem pogorszenie

      ile to % w sukcesie tristara??

      • 11 0

    • powiem więcej..

      zielona fala była ale już nie ma..

      • 13 0

  • Wielkie G_no

    Tristar, Kosmodrom (Lotnisko Gdynia-Kosakowo),Estakada rowerowa, Info Box to największe ściemy ostatnich lat. Pewnie jeszcze nie jednym nas władze uszczęśliwią.

    • 3 0

  • Marnowanie moich pieniędzy (1)

    Czy ktoś zapomniał ,że centralizacja nie działa (patrz komuna). Nie mogę zrozumieć, mamy w gdańsku politechnikę, za taką kasę można zbudować rozproszony system kierowania ruchem opartym na sieciach neuronowych , który samoczynnie będzie kierował ruchem. Ale nie, Gdańsk musiał wydać miliony na przestarzały system a potem utrzymywać urzędasów do jego obsługi.

    • 4 2

    • nie wytrzymałem...

      System jest lokalny i obszarowy zarazem - obszarowy oparty na algorytmie genetycznym, czyli blisko sieci neuronowych - czy to dobre?? zobaczymy

      • 0 0

  • Tristar czasami działa, ale:

    1. Często nie działa i jest czerwona fala.
    2. Jak działa, zmusza kierowców do jazdy z maksymalną dozwoloną prędkością.
    3. Wydłuża (to zawsze) czas oczekiwania pieszych na przejściach.
    4. Wydłuża czas oczekiwania tramwajów na przejazd skrzyżowaniem (miało być odwrotnie, ale Gdańsk promuje motoryzację).

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane