• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie serce Tristara już gotowe. Czekamy na pozostałe części organizmu

Patryk Szczerba
28 maja 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na monitorach pojawia się nie tylko obraz z kamer, ale także dane liczbowe i wykresy. Na monitorach pojawia się nie tylko obraz z kamer, ale także dane liczbowe i wykresy.

Zakończyła się budowa gdyńskiego centrum zarządzania i sterowania ruchem w ramach systemu Tristar. Na razie zbiera ono dane z szesnastu miejskich skrzyżowań. Wciąż jednak trwa kalibracja systemu i szkolenie operatorów, którzy będą w przyszłości kierowali ruchem na gdyńskich ulicach.



Czy odczuwasz poprawę jazdy po rozpoczęciu działania systemu Tristar?

Cały drugi etap robót systemu Tristar, który kosztem 133 mln zł ma poprawić płynność ruchu w całym Trójmieście, dotyczył wyłącznie Gdyni. 30 mln zł w tej fazie zostało wydanych m.in. na centrum koordynujące, (które posiada sześć stanowisk nadzoru) mieszczące się przy ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Na razie "ma oko" na szesnaście gdyńskich skrzyżowań podzielonych na trzy grupy w zależności od natężenia ruchu. Docelowo skrzyżowań będzie 60.

- To centrum jest sercem, ale trzeba jeszcze rozbudowywać pozostałe części organizmu, by Tristar mógł w pełni w Gdyni funkcjonować. Są to m.in. fotorejestratory, czujniki, kolejne kilometry światłowodów konieczne do tego, aby do systemu włączyć następne skrzyżowania - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Razem 140 skrzyżowań

W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle i stacje pomiarowe, jazda po Gdańsku, gdzie funkcjonuje podobne centrum, Gdyni i Sopocie ma być łatwiejsza. Wszystko dzięki inteligentnej, czyli automatycznie dostosowującej się do natężenia ruchu, sygnalizacji świetlnej.

- Całość obsługuje serwerownia. Na razie wybudowano 11 km kanalizacji teletechnicznej wraz ze światłowodami. Informacje z gdyńskich ulic trafiają do komputerów w centrum w formie obrazu, ale także wykresów i zbiorczych danych. W planach jest m.in. instalacja systemu kierowania transportem zbiorowym, komputerów pokładowych w autobusach oraz urządzeń, tablic informacyjnych czy stacji pogodowych - wyjaśnia Jan Goliński z firmy Qumak, która realizuje inwestycję.

Ci, którzy spodziewają się natychmiastowej poprawy przepustowości skrzyżowań, będą jednak zawiedzeni. System wciąż jest bowiem w fazie kalibracji, choć już w części udrażnia ruch w Gdyni i w Gdańsku. Inżynierowie ruchu twierdzą, że dzięki zebranym do tej pory danym korki zmniejszyły się o ok. 3 proc.

Wyraźna poprawa dopiero za rok

Urzędnicy zapowiadają, że wyraźną poprawę będzie można odczuć dopiero, gdy całość zacznie działać, czyli w połowie 2014 roku.

- Na razie uczymy się wciąż nowego systemu, poprawiamy niedociągnięcia związane ze złym zaprogramowaniem pętli na skrzyżowaniach. Optymalizacja trochę potrwa, podobnie jak szkolenie operatorów. Chcemy, by w centrum pracowało cztery, pięć osób na stałe, w tym dwójka tylko dla obsługi komunikacji miejskiej. Będą obecni w godzinach 6-20. Zobaczymy, czy to wystarczy - wyjaśnia Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni.

Co więcej, nie należy się spodziewać, że zielone światło będzie wydłużane tylko na jednym skrzyżowaniu bez całego oglądu sytuacji drogowej.

- Do tego potrzebne są procedury. Wiadomo, że pierwszeństwo mają mieć pojazdy komunikacji miejskiej, ale sterujący ruchem muszą tak wykonywać swoje obowiązki, by odkorkowaniem jednego skrzyżowania, nie zablokować innego - tłumaczy Oskarbski.

Kolejne etapy prac obejmą Sopot oraz pozostałe najważniejsze drogi w Gdańsku, takie jak Trasa W-Z i Gdyni, w tym ul. Wielkopolską i Morską. W ich ramach pojawi się oprócz urządzeń dedykowanych pojazdom komunikacji miejskiej m.in. ponad 30 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i ponad 20 fotoradarów, a także kilkanaście tablic informujących kierowców o zmiennych warunkach pogodowych.

Koniec prac i pełne uruchomienie systemu zaplanowano na połowę 2014 roku.

Czytaj też: Centrum dowodzenia ruchem Tristar w Gdańsku

Jazda ulicami Gdyni po inauguracji systemu. Film nakręcony na początku 2013 roku.


Sala operatorska systemu Tristar w Gdańsku Wrzeszczu. Obsługuje - oprócz Gdańska - także Sopot.

Opinie (118) 3 zablokowane

  • Kokoszki zakorkowane między 14:30 a 18:30

    Autobusy spóźnione.NORMA.ZTM?Zarząd Transparentów Miejskich.Policję zatrudnić i by nas wszystkich łapano i kierować gdzie indziej

    • 5 2

  • Tiaa udrożni

    ale nasze portfele

    • 8 0

  • Kiedyś była w Trójmieście "zielona fala" i faktycznie...

    jadąc z prędkością 60 km/h, dało się przejechać całe trójmiasto bez zatrzymywania, potem zaczęli kombinować i teraz łapiemy co drugie czerwone. Szkoda, bo tamta akcja kosztowała trochę pomyślunku, a ta grube miliony.

    PS Mam nadzieję że te tablicę będę informowały o wypadkach itp. a nie tylko o pogodzie...

    • 16 0

  • gdzie mozna skladac cv??

    • 4 1

  • tristar

    jak to widzę w Gdańsku: nowa infrastruktura, systemy, obsługa, ch u je muje dzikie węże...

    a różnica taka, że jako pieszy i rowerzysta dłużej stoję na czerwonym.

    psu na budę ten system, ale ktoś w łapę wziął, ktoś na przetargach też coś przytulił, jakaś firma to zrealizowała, unia kasę dała bla bla bla...

    a piesi i rowerzyści i tak na 2gi plan... to jest miasto, nie przelotówka.

    • 5 2

  • wpływ na włodarzy 3miasta (1)

    Czy ktoś zna lub potrafi uruchomić portal z miejscami absurdalnego ustawienia świateł które powodują korki?

    • 4 0

    • np targeo

      Pokazuje korki w całej Polsce, a raczej prędkość poruszania się na drogach. A to co pokazuje wystarczy do pobieżnej analizy.
      Jednakże źle ustawione światła to pikuś przy tym co wyczyniają kierowcy nie rozumiejąc, że jeden idiota co zakorkuje skrzyżowanie spowoduje korek na wiele minut po jego przejeździe.

      • 0 0

  • jak sadzicie, ile pasow musi miec droga

    zeby nie bylo korkow?
    Wydaje mi sie, ze nie ma prawidlowej odpowiedzi na to pytanie.
    Wydaje mi sie rowniez, ze usprawnienie przejazdu przez 'wezly' moze cos dac (teoria systemow kolejkowych), pewnie znacznie skuteczniej niz poszerzanie ulic. Obym mial racje.

    • 1 0

  • To jak to ma być?

    Teraz człowiek będzie kierował sygnalizacją świetlną?heh powodzenia:)

    • 7 2

  • Bandytyzm, kolena sprawa umilająca życie w naszym pięknym kraju.

    po śmieciach i ITD.

    • 3 0

  • OPAT potrzebny od zaraz!

    OPAT odkorkowałby pół Gdyni, ale sama Gdyni tego nie udźwignie.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane