• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie szynobusy PKM będą uzupełniać paliwo i opróżniać toalety?

Maciej Naskręt
5 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowy szynobus SA136-013, który pojedzie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy szynobus SA136-013, który pojedzie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Władze SKM-ki mogą mieć twardy orzech do zgryzienia przed otwarciem linii PKM. Powód? Szynobusy spalinowe kursujące po 1 września na tej trasie będą musiały zjeżdżać do Gdyni Cisowej w celu tankowania i serwisowania toalet. Eksperci ostrzegają, że to marnotrawienie czasu i publicznych pieniędzy.



Jak oceniasz przygotowania do uruchomienia linii PKM 1 września?

Im bliżej do uruchomienia 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, tym więcej pytań pojawia się w kwestii jej funkcjonowania. Niedawno opisywaliśmy problemy związane z uruchomieniem nowych biletomatów. Tym razem kolejnym kłopotem jest kwestia tankowania szynobusów kursujących po PKM, a także opróżniania ich zbiorników na nieczystości z toalet.

Przypomnijmy, że w miniony piątek otwarto koperty z ofertami w przetargu na przewozy kolejowe na Pomorzu. Szybka Kolej Miejska w Trójmieście będzie prawdopodobnie samodzielnie obsługiwać pasażerów w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, w tym i na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Przewoźnik chce za to ok. 68,859 mln zł. Wyniki przetargu poznamy za kilkanaście dni. Urząd Marszałkowski na to zadanie przeznaczył 68,100 mln zł, ale oferta SKM jest jedyna.

SKM-ka chroni swoją tajemnicę handlową

Sęk w tym, że spółka Szybka Kolej Miejska w Trójmieście dotychczas nie obsługiwała spalinowych zespołów trakcyjnych. Zawsze były to składy elektryczne. Dlatego "przesiadka" za stery pociągów napędzanych silnikiem spalinowym to spora zmiana w firmie rezydującej w Gdyni Cisowej. Z naszych ustaleń wynika, że baza trójmiejskiego przewoźnika nie posiada możliwości magazynowania paliw.

Tymczasem tabor SKM zwiększy się prawdopodobnie o 13 składów spalinowych (10 z linii PKM i trzy z dotychczasowej linii do Helu). Jak zatem pracownicy przewoźnika zamierzają szynobusy tankować i serwisować?

- Składając ofertę i kalkulując stawkę dofinansowania, dokonaliśmy pełnego rozeznania odnośnie naszych możliwości technicznych i organizacyjnych. Chcę zapewnić, że jesteśmy dobrze przygotowani na postawione przed nami wyzwania. Szczegóły będziemy mogli podać dopiero po podpisaniu umowy z organizatorem przewozów - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

SKM-ka może jednak tankować paliwo w jednej ze stacji w Gdyni, należącej do innego podmiotu. Choćby nawet PKP Energetyka, przy ul. Osada kolejowa. Dziwić może w tej sytuacji fakt, że w przetargu na przewozy kolejowe - organizowanym przez urzędników samorządu województwa - trudno doszukać się wymogu posiadania przez oferenta zapewnienia zaplecza do obsługi właśnie spalinowych składów.


Pociągi PKM jak składy widmo?

Brak stacji paliw w bazie w Cisowej to jednak prawdopodobnie nie największe zmartwienie nowego przewoźnika. Podstawowym problemem, z jakim SKM-ka może się zmierzyć, to tankowanie składów, a także usuwanie nieczystości z ich toalet. Na planowanej trasie składów PKM - między Gdańskiem a Kartuzami, Kościerzyną lub Gdynią Główną nie ma tego rodzaju infrastruktury serwisowej.

Nie bardzo też jest gdzie ją rozbudować. Teren przy PKM zarezerwowany jest pod inne inwestycje, choćby w rejonie Rębiechowa.

- Na samej linii PKM powstał jeden tor odstawczy pomiędzy przystankami Port Lotniczy i Gdańsk Rębiechowo, z rezerwą terenu pod drugi tor odstawczy - jeśli w przyszłości będzie potrzeba jego wybudowania - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która zbudowała linię i będzie nią zarządzać.

To oznacza, że Składy będą musiały zjeżdżać z linii PKM prawdopodobnie do Gdyni Grabówka bądź Cisowej, by zatankować paliwo i opróżnić zbiorniki na nieczystości. Pół biedy gdy pociągi skończą wieczorem jazdę w Gdańsku lub Gdyni. Wtedy do serwisu jest stosunkowo niedaleko. Co innego gdy skład dojedzie do Kościerzyny lub Kartuz o godz. 23. Gdzie wtedy skład ma dotrzeć na serwis? Czy ma wracać kilkadziesiąt kilometrów do Gdyni, a może powinien pojechać na tankowanie do zaplecza Przewozów Regionalnych w Chojnicach (odległego od Kościerzyny o 70 km), by o świcie z powrotem dojechać do Kartuz lub Kościerzyny?

- Jeśli SKM-ka wybierze tego rodzaju rozwiązanie, pojawi się wtedy ryzyko, że pociągi obsługujące linie PKM będą w godzinach późnowieczornych czy wczesnoporannych po Pomorzu kursowały - puste, a więc bezproduktywnie. Tego typu pomysł potęguje koszty i powoduje stratę czasu, który w aglomeracji takiej jak Trójmiasto jest na wagę złota. Jeśli nie zostanie utworzone zaplecze taborowe poza Gdynią, będzie to niestety dowód na to, że projekt PKM jest niedopracowany. Warto tu też zaznaczyć, że za każdy przejazd składu do Gdyni trzeba będzie zapłacić opłatę za dostęp do torów spółce PKP PLK - uważa Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Niemniej do czasu rozstrzygnięcia przetargu w Urzędzie Marszałkowskim kwestia uzupełniania paliwa i usuwania nieczystości z toalet pozostanie zagadką. Oby jej rozwiązanie nie wywołało negatywnych konsekwencji dla podróżnych.

Miejsca

Opinie (185) 1 zablokowana

  • nie mogę się już doczekać PKMki :) (11)

    dobra inwestycja!

    • 94 44

    • Jak w Misiu, obsługa PKM za 68 mln zł z naszych pieniędzy a bilety kosmicznie drogie (4)

      nie ma gdzie tankować, puste przewozy do Gdyni Cisowa bo nie ma odpowiedniej infrastruktury

      • 19 13

      • (3)

        A skad znasz cene biletow?

        • 10 8

        • (2)

          Przecież jest już znana

          • 13 3

          • (1)

            Mozesz podac skad masz te info?

            • 2 5

            • z przekazów dnia hejterów od kopacz

              • 4 5

    • brak myślenia przyszłościowego, jak we wszystkich projektach

      • 9 4

    • wybaczcie ale to akurat nie wine SKM że ta trasie PKM nie ma takiej infrastruktury

      pytanie po co jest spółka PKM?

      • 17 2

    • nie przemyślana (1)

      przy tym co można przeczytać, mam wrażenie, że ukręcą łeb inwestycji. Kto będzie chciał czekać 30 na pociąg? tym bardziej że składy są krótkie i będzie jak puszce sardynek.

      • 7 4

      • jak patrzysz 0.1kowo to tak.. co 30 min min Gdansk- Gdynia

        Tyle ze w sumie to tli tak bd co 15.. Tyle ze co 2 z przesiadką w Osowie na pociągi które będą jechać ze strony Kaszub do Gdyni x) od co ;p

        • 4 0

    • Obsługa składów - historia prawdziwa

      Ten artykuł to jakiś stek bzdur. Z Gdyni Głównej do Cisowej jest 7 km. Wiele pociągów SKM kończy bieg i zostaje na noc w Słupsku, Lęborku, Tczewie, Gdańsku i żaden z nich nie zjeżdża do Cisowej. Tam są sprzątane, a odfekalianie robi się przy przeglądach. Problemy redaktora są wyssane z palca.

      • 4 1

    • Kogoś coś powaliło Spalinowe???

      • 0 1

  • Taki standard. Zrobić coś i nie pomyśleć co jeszcze będzie potrzebne do funkcjonowania inwestycji. (11)

    To tak jak zakup samochodu. Nie myśli się że potrzebne będzie jeszcze: ubezpieczenie zimowe opony serwis...

    Koszt inwestycji będzie większy niż wstępnie ktoś liczył.
    A teraz nie da się wybudować w ciągu 2 miesięcy takiej infrastruktury.

    • 91 14

    • to trzeba było samemu zaprojektować wszystko na 100% (2)

      inżynierze a nie teraz marudzić... ;)

      • 3 30

      • przyjdzie do naprawy i zęby w ścianę,bo nie stać

        • 8 3

      • Ktos wzial za to pieniadze, bo ma wirdze, bo ma inzynierow...
        Wyszlo jaki z niego kontrahent

        • 9 1

    • co to jest ubezpieczenie zimowe? (2)

      na co cię naciągnęli?

      • 12 3

      • (1)

        czytaj do końca, zimowe opony.
        chyba że chcesz się zastanawiać co to jest opony serwis

        • 0 4

        • Przeczytałem: ubezpieczenie zimowe opony serwis. Czyli jest to zimowe ubezpieczenie serwisu jednej opony. Czego to firmy ubezpieczeniowe nie wymyślą, a frajerzy kupią.

          • 7 0

    • (2)

      ales ty madry. roznica pomiedzy tym co jest w stanie zaplacic PKM, a tym co chce SKM to 759tys pln. czy za 759tys pln mozna postawic stacje paliw dla pociagow? czy nawet gdyby tak bylo, to czy oplaca sie stawiac taka stacje na rok - bo tyle bedzie trwal kontrakt?

      sami k*rwa specjalisci po gimnazjach specjalnych.

      • 8 11

      • (1)

        Ale można podstawić cysternę czy specjalistyczny wagon do takich celów.

        • 6 3

        • i co wiadrami beda przelewac? kto bedzie tego pilnowal i za ile?

          • 1 2

    • Takie sa wszystkie inwestycje robione w Budyniolandi!!Bo inaczej niepotrafią!!

      Robic cos raz a porzadnie to tylko zagranica unas trzeba 20 ray powtarzać i za wszystko zapłacic podatnik!! Zyskają kolesie królika!!Ale skoro lemingi wybrały to niech teraz nie płaczą!!

      • 2 5

    • Pytanie brzmi - czy na pewno trzeba budować infrastrukturę?

      A nie da się przypadkiem gdzieś w Kościerzynie na bocznicy podjechać wozem asenizacyjnym i cysterną, żeby opróżnić zbiorniki i nalać paliwa?

      Czy może potrzebny jest do tego nowy biurowiec wielkości Zieleniaka?

      • 8 0

  • to sie okaze jak zaplacisz za bilety (2)

    Na poczatku dadza kwote ustalona, a pozniej szybko podnosa bo paliwo, bo czyszczenie kibla, bo mycie pociagow itp itd.

    • 75 8

    • bo inflacja, bo deflacja zatem ceny tylko go up, never go down

      • 12 4

    • skamka pewnie

      podmieni składy na te z lat 50tych.
      po co ludzie mają jeździć nowymi skoro ku... mozna całe życie odnawiać starocie !!!!! ogarnijcie się cepy w skm i kupcie w koncu nowe składy na kolejne 100 lat nie chcemy być wożeni jak bydło !!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • ale beka. ciekawe o czym jeszcze zapomnieli. (4)

    może tak jak pędźdolino będą sprzątać na peronie:-)ależ amateoszczyzna. wywalić wszystkich!

    • 80 15

    • Skąd wiesz, że zapomnieli? (1)

      W przetargu na przewozy był dokument z 2011 roku, w którym są plany rozkładu i zwracano tam uwagę, na konieczność istnienia zaplecza. Skoro się nie zdecydowano na budowę to może jednak coś za tym przemawia? Trasa do Kościerzyny i PKM maja być elektryfikowane to może nie opłaca się budować CPNu?

      • 12 3

      • Skoro ma być elektryfikowana, to jaki jest cel zakupów składów spalinowych?

        A skoro na elektryfikację sobie poczekamy (i to długo), to gdzieś te składy trzeba tankować. Ale oczywiście, o tym nikt nie pomyślał. Dobrze że o szynach na torowisku nie zapomnieli.

        • 6 4

    • Ja za takie coś (1)

      już bym się pożegnał z pracą, ale wiadomo - ja pracuje w prywatnej firmie, a nie tam gdzie wszystko wolno

      • 15 6

      • Jeśli wydajesz kategoryczną opinię

        na podstawie artykułu z trojmiasto.pl to ja się dziwię, że szef się jeszcze z Tobą nie pożegnał.

        • 13 6

  • (2)

    Przecież mogą wozić wagon cysterne ze sobą a panowie sokisci posprzątaja podczas postoju na peronie

    • 45 2

    • Żenada, jak mogli i tym zapomnieć?! (1)

      • 1 3

      • zamknąć kibelki a paliwo wozić w beczkach (zamiast pasażerów)....

        • 0 0

  • jak w starych wagonach! (1)

    opróżniamy się do kibla, kibel opróżnia się na tor po którym jedzie

    • 53 4

    • Ale po jaką cholerę kible w tych pociągach?

      Ludziom się w d*pach przewraca... sr* się w domu... Może też w autobusach i tramwajach pomontujmy kible bo przecież nieraz takim autobusem jedzie się 2 razy dłużej niż pociągiem PKM...
      Wszędzie kible i tylko kible... Naród kiblarzy normalnie

      • 5 1

  • Spalinowe truciciele (8)

    Dość zanieczyszczania powietrza i trucia mieszkańców

    • 24 53

    • To przestrzeń jeść grochówkę w nadmierze (3)

      • 16 6

      • Specjalista od grochówki to Bronek vel bredzisław (1)

        Na publicznych oficjalnych spotkaniach krzyczał przez mikrofon, że najlepsza jest lewatywa dla tych co nie chcą zgody!!!

        • 7 9

        • no i zrobiles sobie lewatywe?

          • 9 3

      • Więcej szczawiu i mirabelek z nasypów kolejowych

        A nie grochu pisuary, nieroby

        • 12 2

    • a co ty myslałes Budyń jest typowo anty ekologiczny Trujace mercedesy z Turcji

      Autostrady przez parki nadmorskie,a teraz PKM zamiast elektryczne to spalinowe.Dla przypomnienia mogli by w najgorszym wypadku gazaowa kupic ale poco Lemingi zaplaca !!

      • 3 11

    • (1)

      Ciekawe jak sie produkuje prad? no chyba nie z wiatru co? wiec zawsze gdzoes spaliny powstana...

      • 6 7

      • aleś palnął...

        o elektrowniach wiatrowych słyszałeś? Albo wodnych?

        • 8 4

    • Tory na tory !

      • 3 1

  • Oproznianie tylko na torowisko - mysleliscie, ze jak?

    • 24 5

  • co tacy zdziwieni??? (1)

    • 35 5

    • Zamknie się toalety, jak we wszystkich skmkach i jeden kłopot z głowy. A paliwo... Hmm... Jakiś Zenek podstawi cysternę i tyle w temacie :)

      • 21 3

  • PKM - dopiero teraz zaczyna się realne kalkulowanie kosztów (17)

    Za kilka lat oficjalnie usłyszymy że za dużo musimy do PKM dokładać, teraz nikt nie odważy się tego powiedzieć.

    Co to jest - to "tylko 100 km na pusto" będzie musiał jechać szynobus - podatnicy zapłacą. Wieczorem zjedzie z Kościerzyny do Gdyni zatankuje - opróżnią toalety i o rano odeślą z powrotem.

    • 43 18

    • Ale Marszałek odnotuje wcześniej sukces okupiony setkami milionów publicznych pieniędzy (2)

      • 22 7

      • grunt że sprzedawana jest jego marchewka (1)

        i to po 3,99 zł

        • 3 2

        • Gdybyś uprawiał marchewkę to ciekawe na ile wyceniłbyś kilogram swojej ciężkiej pracy, na 50 gr?

          • 2 2

    • ale łatwo ludzi wkręcić i się emocjonują (2)

      zluzujcie trochę - do Kościerzyny już teraz jeżdżą pociągi i jakoś nie wracają na noc do Gdyni. przecież pociąg nie musi koniecznie tankować nocą - może to zrobić również w dzień. to samo z opróżnianiem kibla. a zwykłe czyszczenie to akurat można wszędzie i zawsze robić. jakoś sobie przewozy regionalne dają radę nie mając zbyt rozbudowanego zaplecza w Gdyni a ich pociągi nocują w wielu miejscach

      • 26 0

      • (1)

        Jeżdżą, ale nie od tego przewoźnika i nie tą trasą
        Wybudowano linię bez zaplecza

        • 1 6

        • to nie są dalekobieżne pociągi

          mogą bez problemu opróżnić kibel w trakcie kursu wahadłowego do Gdyni. Pociąg musi tylko pojechać po kolei każdą trasę: Gdańsk-Gdynia, Gdynia-Kościerzyna, Kościerzyna-Gdańsk (ew. w drugą stronę). Miejsce na ewentualne tankowanie we Wrzeszczu jest. Pozostaje Kościerzyna - ale tam mogą chcieć podjumać diesla do swoich TDI.

          • 4 0

    • stacja SKM Srodmiescie (4)

      rano jak jade do pracy widze, ze w pociagu z Gdanska do nowej stacji jezdzi hmm 2-3 osoby. Tak caly wagon pusty...

      • 12 4

      • i co teraz?

        • 5 1

      • zobaczymy, co bedzie za rok

        Ja zauwazylem jedna pozytywna rzecz zwiazana z ta stacja. Dawniej, gdy przyjezdzali moim znajomi z roznych czesci Polski, to na piwo jechalo sie do Gdyni (degustatornia, Konstrast itp.).

        Od kiedy jest ten przystanek - Glowne miasto w Gdansku. Wreszcie Glowne miasto ma szanse stac sie prawdziwym srodmiesciem, czyli miejscem do ktorego jedziesz, gdy chcesz nie tylko zobaczyc zabytki, ale (przede wszystkim) spotkac ludzi, spedzic milo czas.

        • 11 0

      • Poczekaj jak galerę radunia, tfu! Forum Gdańsk otworzą
        Tyyyle miejsc pracy będzie

        • 2 0

      • z Gdańska do Śródmieścia nie opłaca się jechać, wygodniej jest się przesiąść do tramwaju

        ale w drugą stronę lepiej na kolejkę przesiadać się na Śródmieściu

        • 0 2

    • Pajacu!!!!!

      Ty już wiesz co za kilka lat usłyszymy. Kolejny pajac!!!!

      • 0 5

    • (3)

      nastepny specjalista po gimnazjum specjalnym. roznica w tym co zaoferowala skm i tym co jest w stanie placic pkm to 759tys pln. wybuduj wiec stacje paliw dla pociagow za 759tys pln, ktora bedzie potrzebna tylko na rok. najpierw jeszcze kup/wdzierzaw teren pod nia od innej spolki pkp. wszystko to zrob w kilka miesiecy.

      • 4 3

      • (1)

        A skąd obywatelu dyrektorze wiecie że tylko na rok? Przewidujecie że szyny w tym czasie ukradną?

        • 2 2

        • przeczytaj artykul to sie dowiesz.

          • 2 1

      • skoro zatrudniony zostałeś jako hejter

        to nie pisz żeś dyrektor

        • 2 2

    • ej Ty, pasażer :

      Koszty to będzie można REALNIE ( jak to podkreśliłeś ) kalkulować, jak zacznie wszystko funkcjonować. Myślałem że skoroś taki specjalista od kalkulowania liczenia i podsumowywania to posiadasz taką wiedzę. TO PO PIERWSZE

      PO DRUGIE : artykuł jest miernej jakości, ponieważ przewoźnik nie zdradza jak wyglądać będzie siatka połączeń : skoro w Grabówku jest serwis, to być może kursy zjazdowe będą właśnie do Gdyni Głównej, a rano z tej stacji zaczynać będą bieg i wozić pasażerów, tak jak to się odbywa w niejednym systemie SKM w Europie. Są na liniach różnego rodzaju kursy, skrócone etc. Wiec wcale nie muszą składy jeździć na pusto jak to zasugerował autor tekstu. Jeśli tak to będzie wyglądało, to z Gdyni Głównej do Grabówka sa chyba aż 3 kilometry, a zyskają na tym mieszkańcy Gdyni bo nie wierzę, że Samorząd będzie utrzymywać pusto jeżdżące składy.

      Zaczekaj do uruchomienia, potem pisz licencjat na temat PKM ! :)

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane