• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gondolą na Górę Gradową

am
15 lipca 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Dalsze etapy budowy Trasy W-Z, przebudowa wiaduktu Błędnik, modernizacja odprowadzania ścieków na Zaspie i realizacja parku edukacyjnego na Grodzisku, do którego będzie można dotrzeć kolejką linową. To projekty, które zdaniem władz miasta mają największe szanse na dofinansowanie z Unii Europejskiej. Na razie Urząd Marszałkowski ocenił je bardzo wysoko. Otrzymały one tzw. ranking 1.

Przygotowane przez gdańskich urzędników projekty dotyczą drogownictwa, ochrony środowiska, sportu i turystyki. Są to propozycje wysokobudżetowe, na które można zdobyć środki z UE. Aby jednak uzyskać unijne wsparcie potrzebny jest wkład własny miasta wynoszący minimum 25 procent wartości inwestycji.

- Zabezpieczamy pieniądze w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym dla Gdańska - mówi wiceprezydent ds. polityki gospodarczej Anna Fotyga.

Jednym z ważniejszych projektów jest realizacja kolejnych etapów Trasy W-Z. Aktualnie trwa budowa I etapu na odcinku od ulicy Jabłoniowej do Kartuskiej. Koszt całkowity tej inwestycji 14,8 mln euro, koszt kwalifikowany 12,5 mln euro, dofinansowanie z Unii 9,1 mln euro, a wkład własny miasta 3, 4 mln euro plus koszty dokumentacji. "Wuzetka" umożliwi szybkie i bezpieczne poprowadzenie ruchu drogowego ze śródmieścia w kierunku Warszawy i obwodnicy, ułatwi komunikację międzydzielnicową, zapewni też najkrótsze połączenia wschodnich terenów portowo-przemysłowych z obwodnicą zachodnią. Zwiększy się też komfort jazdy podróżujących trasą, będzie mniej spalin i mniejszy hałas. Kolejny odcinek, o pieniądze na który będzie aplikować miasto, ciągnie się od ul. Kartuskiej do Szczęśliwej.

Koszt projektu 13,6 mln euro, koszt kwalifkowany 10,4 mln euro, dofinansowanie z Unii 7,8 mln euro, wkład miasta 2,6 mln euro plus koszty poniesione na przygotownie dokumentacji. III etap połączy W-Z z obwodnicą. Koszt całkowity 13,6 mln euro, koszty kwalifikowane 10,4 mln euro, kwota wnioskowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF) 7,8 mln euro, współfinansowanie z budżetu miasta 2,6 mln euro. Realizacja w latach 2006-2008. Poprawić warunki ruchu pojazdów, rowerzystów i pieszych, usprawnić działanie systemu komunikacji miejskiej oraz usprawnić funkcjonowanie węzła integracyjnego PKP, PKS, ZKM, tranzyt ma przebudowa ulic Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie wraz z wiaduktem Błędnik (odcinek Hucisko-Brama Oliwska). Koszty projektu 12 mln 640 tys. euro, koszty kwalifikowane 10 mln 361 tys. euro, dofinansowanie z ERDF 7 mln 771 tys. euro, wkład miasta 2 mln 590 tys. euro. Realizacja druga połowa 2004-grudzień 2006. Kolejny projekt dotyczy modernizacji układu odprowadzania ścieków na Zaspie. Celem jest skanalizowanie terenów miejskich oraz czyszczanie ścieków zgodnie z dyrektywami unijnymi, co wpłynie decydująco na poprawę jakości życia w regionie. Początek realizacji projektu 2004 rok, zakończenie 2006. Koszt całkowity 20 mln 151 tys. euro, udział ERDF 14 mln 125 tys. euro, wkład własny gminy 4 mln 708 tys. euro.

Ciekawostką jest program Hevelianum, zakładający zagospodarowanie gdańskiego parku fortecznego i stworzenie tam parku kulturowego o europejskim znaczeniu. Elementy składowe programu to realizacja parku edukacyjnego, eksperymentarium im. Daniela Fahrenheita, planetarium im. Jana Heweliusza, muzeum fortyfikacji im. Strakowskich. Atrakcją ma być dojazd na Grodzisko. Na Górę Gradową turystów ma dowozić gondolowa kolej linowa. Lata 2003-2004 mają być przeznaczone na przygotowanie inwestycji. W pierwszej kolejności ma powstać eksperymentarium i kolejka linowa. Zakończenie planuje się na rok 2011. Koszt całkowity inwestycji 4,6 mln euro, kwalifikacyjny 4 mln, środki unijne 3 mln euro, wkład miasta 1 mln euro. Projekty zgłoszono do Urzędu Marszałkowskiego. Zostały one wysoko ocenione i otrzymały tzw. ranking 1, co oznacza, że w przypadku pozyskania funduszy unijnych na wszystkie te projekty Gdańsk będzie wiodącym miastem w woj. pomorskim.

- Nie jest tajemnicą, że dotychczas projekty przygotowywane przez gdańskich urzędników nie cieszyły się dobrą sławą - przyznała wiceprezydent Fotyga. - Teraz mamy jednak wielkie szanse na pozyskanie funduszy z Unii. Projekty są dobrze przygotowane technicznie, odpowiednio udokumentowane i uzasadnione.

Na lata 2004-2006 urzędnicy mają zaplanowaną pracę nad 20 projektami, z czego połowa dotyczy poprawy ruchu drogowego. Na lata 2007-2013 planuje się łącznie 28 projektów, m.in. z zakresu rewitalizacji Dolnego Miasta, poprawy atrakcyjności turystycznej, ochrony dziedzictwa narodowego i edukacji. Projekty przygotowuje pięcioosobowy zespół z Wydziału Polityki Gospodarczej i Integracji Europejskiej oraz od jednej do trzech osób z poszczególnych wydziałów merytorycznych.
Głos Wybrzeżaam

Opinie (56)

  • znając życie ekipa pana Adamowicza i tak nic nie zrobi...plany może maja piękne ale tylko na planowaniu sie skończy. będzie przynajmniej temat, którym Gdańszczanie będa karmieni za każdym razem jak będzie podwyżka biletow ZKM albo prądu. może pogadają o kolejce linowej i nie zauważą..?

    • 1 0

  • ...znudzenie...

    Czy możemy wreszcie przestać mówić o WASZYCH niebotycznych wręcz projektach - czy możemy choćby jeden z nich ZOBACZYĆ ?????

    • 0 0

  • plany to nie realizacja

    Plan zagospodarowania Wyspy Spichrzów, obecne plany są piękne, ale gdzie są pieniądze i inwestorzy.Tereny Stoczni=nowy Gdańsk itd. Panowie i panie z samorządu przestancie bujać w obłokach. Pieniędzy nie ma i nie będzie bo mamy ogromne długi i jest recesja.Inwestorów nie widać-bo po co mieliby inwestować = tracić pieniądze w upadającym gospodarczo Gdańsku. Może opracować plan spłaty zadłużenia Gdańska i pomyśleć o wizji Gdańska i dopiero zacząć planować nowe inwestycje.Pochwalam inwestycje drogowe bo one mogą pomóc w przyszłości.Przestańcie planować i zacznijcie wreszcie myśleć strategicznie.

    • 0 0

  • do wnoszenia na gradową górę sprowadziłbym Szerpów
    ale by była atrakcja:)))

    • 0 0

  • Dopiero co wczoraj

    Pan Adamowicz ogłosił nowy plan zagospodarowania śródmieścia. Mają być podziemne parkingi, cudowne kamieniczki jak grzyby po deszczu wzrastające, rajskie ogrody a wszystko to bo jest plan. Zadałem mniej więcej te same pytania: czy są inwestorzy ? czy stać ich na łapówki i na budowę ? czy skończy się to tak jak zwykle: ruina na Wyspie Spichrzów, dziura w ziemi przed NOTem czy pożałowania godne "Nowe Miasto"... Ale plany mamy... Bardzo mi zalezy na tym by Gdańsk był pięknym i kwitnącym miastem, ale coraz mniej wierzę, że to możliwe

    • 0 0

  • Sami zobaczcie: plan goni plan

    http://gdansk.naszemiasto.pl/wydarzenia/284561.html

    • 0 0

  • gdzie jest grodzisko?
    bo dotychczas wydawało mi się ze w Sopocie, a z artykułu wynikało by że w Gdańsku tam gdzie stoi kolejny krzyż

    • 0 0

  • gondole proponuję na Motławę ;)

    • 0 0

  • pierwszy na górę gradową wjedzie GALLUX

    • 0 0

  • przestańcie płakać

    właśnie te projekty mają największą szansę dofinansowania z funduszy strukturalnych ERDF, powiem więcej nawet niby proinwestycyjna (i bardzo przereklamowana Gdynia), w oczach urzędników Urzedu Marszałkowskiego nie napisała tak dobrych planów. Zatem liczmy tylko na przychylność władz centralnych a kasa będzie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane