• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • mieszkam obok i mam to w .... co ustalaja, i tak zrobia jak chcą

    mieszkańcy, ich rani "podobno" wpierw prosili o płatne miejsca parkingowe, teraz sami się łapią na kary, a nie żadni pracownicy biur. miejsca są wolne, jak okiem sięgnąć, za to zamiatarka zamiast jeździć w dzień gdzie jest miejsce, wyje na max pół nocy ale nic nie zamiata, bo wtedy już wszędzie stoją samochody ( w większości biura są zamknięte w tym czasie) teraz jakieś niby narady - a co niby mają niby uradzić z mieszkańcami, to tylko odbębnienie "konsultacji" i tyle ....ani radni, ani konsultacje, parking dawno maja zaplanowany. mi tam ulica nie przeszkadza, pod warunkiem że będzie miała na łączeniu z wita stwosza skrzyżowanie w obu kierunkach, inaczej wiara pojedzie w prawo i na derdowkiego będzie podwójny pat. na tym odcinku wita jest b.długa ( tak jak przy uniwerku) kiedyś nie było tam powodu, ale teraz jest, a żeby nawracać jedzie sie kilkaset metrów i to jest generowanie ruchu. co do linii tramwajowej, na wita musiałby być system który blokuje zielone gdy jedzie tramwaj, nie będzie to miało wpływu na tramwaj

    • 2 5

  • Trzeba myśleć o przyszłości (2)

    ... bo skończy się jak z Drogą Kaszubską w polu przed Osową. Miała być kiedyś Nowa Kielnieńska, były pieniądze, nie było zgody mieszkańców Osowy, nie ma pieniędzy, są propozycje konsultacji społecznych w tej sprawie ze strony Rady Dzielnicy. Za jakiś czas jadąc z Lęborka do Oliwy pojedziemy z Chwaszczyna przez Gdynię. Pojawią się dodatkowe utrudnienia w ruchu.
    Z każdym miesiącem przybywa ilość pracowników firm, które wynajmują powierzchnie w kolejno oddawanych biurowcach oliwskich. Ilość samochodów poruszających się w obszarze naszej dzielnicy wzrośnie w najbliższych latach kilkukrotnie. Nowa Sudecka tylko w niewielkim procencie pomoże zmniejszyć problem ogromnego obciążenia ruchem samochodowym. Czeka nas prawdopodobnie przebudowa Wita Stwosza i ulicy Orkana. No i inwestor z pewnością nawiąże współpracę ze szkołą w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom.

    • 0 2

    • Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie sie cieszył

      że buduje mu się przelotówkę pod oknami. To chyba normalne.
      Co ta droga ma wnieść? Nie widzę uzasadnienia dla tej koncepcji - chodzi tylko o ułatwienie chyba dojeżdżającym do OBC z absolutnym olaniem okolicy mieszkańców i komfortu życia w tym miejscu.
      Wita Stwosza jest spokojną wąską uliczką zwężoną do 1 pasa z niegdyś dwóch i teraz co - łącznik z główną taka mini obwodnica?
      To jakaś paranoja

      • 0 0

    • Przyszłośc nie polega na generowaniu ruchu samochosów w mieście. Przyszłośc miast to komnukacja zbirowa, a nie wozenie czterch liter starymi trupami.

      • 0 0

  • Te biurowce to przewał gigant Adamowicza Kto pamięta jak miasto przegrało proces z Grabowskim i musiało oddać te tereny bo nie (1)

    dotrzymało ,,celowo" umowy.

    • 1 0

    • "myśmy wszystko zapomnieli..."

      • 0 0

  • Czy ja dobrze słyszałem na spotkaniu
    że Pani Prezydent podpisała tajną umowę z OBC na początku roku. Umowa ta nie jest dosępna dla mieszkańców i mediów ?
    O jakich konsulatacjach my tu móiwimy? Demokracji i obywatelskim społeczeństwie ?

    • 1 0

  • Rychło w czas! To na etapie projektowania tego centrum biurowego nie było wiadomo, że...
    że trzeba będzie rozbudować infrastrukturę drogową????? Gdzie są fachowcy od planowania w tym mieście????

    • 5 0

  • Miasto wywiązało się z obowiązku organizacji konsultacji społecznych, teraz może zrobić co chce.

    • 4 0

  • Radny fotoradar

    Niedawno radny oliwy szczycił się że załatwił (zawnioskował) o fotoradar - to będzie mógł sobie gościu nastawiać tam 10. I będzie sukces !!

    • 1 0

  • nowe jest straszne (1)

    Wyburzenie starego dworca w sopocie, powstała wielka rada ocalenia paskudnego kloca, złożona olaboga z samych starców, którym wszystko przeszkadza...
    Spalarnia w szadułkach.. Imprezy w centrum Gdańska... Wszędzie Ci starcy.
    Olivia? potwór który powstał, a pijaków i awanturników z pięknej Oliwy chyba tylko poskromił..
    Mam alergię na dziadów blokujących wszystko, nie znających się na niczym. Kiedyś jak ktoś się na czymś nie znał to nie zabierał głosu.

    • 0 0

    • nie tylko moim zdaniem
      ale zdaniem wielu współmieszkańców Oliwy
      pasożytniczy sopocianie powinni płacić myto
      za prawo przejazdu Spacerową, Czyżewskiego, Grunwaldzką

      tak jak my płacimy frajerowe za wejście na sopockie molo
      tak jak kiedyś płaciliśmy dwakroć za sopocki Trójmiejski Rower Nexta

      rogatki można by postawić koło hospicjum

      • 0 0

  • 50 tysięcy osób ma tam pracować w ciągu 3 lat a parkingów jest na ile? może lepiej tym niech się zajmie ten prywatny inwestor. Prezesi i dyrektorzy i inni "bogacze" parkujący w podziemiach OBC świetnie sobie radzą dojeżdżając od Grunwaldzkiej, i tak nigdy nie nie stoją w korkach bo jak to prezesi mają nienormowany czas pracy. Czy któryś z pomysłodawców pomyślał gdzie Ci wszyscy ludzie mają parkować? bo chyba nie wierzycie naiwnie że będą korzystać z beznadziejnej komunikacji miejskiej. Nawet w tej chwili dostępny jest tylko jeden parking abonamentowy za 290 zł miesięcznie gdzie aby znaleźć na nim w ogóle miejsce trzeba odświeżać stronę jak przy zakupie biletów na koncert światowej sławy muzyków a i tak się nie udaje. Jeden parking na nie wiem 100 miejsc chyba nawet nie. A pomyślałby jeden z drugim wykupił albo wydzierżawił teren który leży odłogiem od UG i zrobił tam parking po normalnych, nie złodziejskich cenach, albo umożliwił pracownikom OBC skorzystanie z miejskiego abonamentu po cenie jak dla mieszkańców, a nie 500 zl jak w podziemiach OBC. Ale nie lepiej napuścić nienażartą straż miejską żeby codziennie wlepiała biednym ludziom mandaty i uprzykrzyć życie mieszkańcom spokojnej ulicy wywalając im nikomu niepotrzebną drogę, która będzie zagrożeniem dla dzieciaków ze szkoły. Pomysł totalnie do bani żeby inaczej go nie nazwać

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane