Fakty i opinie

stat

Gotowa linia kolejowa do gdańskiego portu

Na jazdę pociągów powyżej 120 km/h po linii z Pruszcza Gdańskiego do portu będzie trzeba jeszcze poczekać do zakończenia prac kosmetycznych przy linii.
Na jazdę pociągów powyżej 120 km/h po linii z Pruszcza Gdańskiego do portu będzie trzeba jeszcze poczekać do zakończenia prac kosmetycznych przy linii. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Wreszcie na całej długości linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego pociągi kursują dwoma torami. Zakończyła się warta 312 mln zł i trwająca niespełna dwa lata przebudowa kolejowego szlaku. Sprawdziliśmy inwestycję.



Czy port wykorzysta potencjał rozbudowanej linii?

tak, przeładunki na kolei zwiększą się

70%

tak, ale upłynie wiele lat

17%

nie, ale można by tam wprowadzić na przykład ruch pasażerski

7%

nie, inwestycja nie miała sensu, pieniądze się nie zwrócą

6%
Hiszpańskie konsorcjum, na czele którego stoi firma Dragados, za kwotę 312 mln zł zmodernizowało linię kolejową nr 226 pomiędzy Pruszczem Gdańskim zobacz na mapie Gdańska i stacją Gdańsk Port Północny. W Gdańsku wspomniana linia przebiega przez dzielnice: Lipce, Olszynka, Rudniki i Przeróbka.

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest państwowa spółka PKP PLK. Prace rozpoczęły się późną jesienią 2014 r. i objęły cały 16-kilometrowy szlak. Kolejarze właśnie pochwalili się, że składy towarowe poruszają się po obu torach, dlatego postanowiliśmy pokazać co udało się wykonawcy dokonać przez prawie dwa lata.

Jaki jest efekt komunikacyjny?

Nadmieńmy jeszcze, że modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych gdańskiego portu, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. 



Zanim rozpoczęła się przebudowa, ze względu na zły stan techniczny, ruch pociągów odbywał się tylko po jednym torze (drugi tor wyłączono z użytku krótko po powodzi w 2001 r.). Przepustowość linii przed modernizacją pozwalała na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosiła 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi musiały zwalniać nawet do 20 km/h.

Dzięki ukończonej właśnie przebudowie przepustowość linii nr 226 wzrosła trzykrotnie, a dopuszczalna prędkość wynosi od 120 do 160 km/h. Dodajmy, że w trwającej obecnie perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 planowana jest rozbudowa stacji Port Północny zobacz na mapie Gdańska, która jeszcze bardziej usprawni transport kolejowy, w tym przeładunek towarów z wagonów na statki i w drugą stronę.

Modernizowany odcinek linii kolejowej 226.
Modernizowany odcinek linii kolejowej 226.
Przeróbka. Trzy nowe wiadukty i most łukowy na Wiśle

Największe zmiany zaszły w dzielnicy Przeróbka, gdzie zaczyna się modernizacja linii kolejowej. Przede wszystkim rozebrano dwa stare wiadukty i zastąpione je nowymi obiektami w ciągu ulicy Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska. Nowa konstrukcja od strony Elektromontażu jest szersza od poprzedniej, by zmieścił się jeszcze drugi tor. Przyczółki nowych wiaduktów wykonano w większej odległości niż w przypadku rozebranych obiektów. Dlatego udało się pod linią kolejową przeprowadzić szeroki chodnik i ścieżkę rowerową.

Podobna historia dotyczy wiaduktu kolejowego nad ul. Sienną zobacz na mapie Gdańska. Zamiast jednego, przenosi on nad jezdnią trzy tory.

Kawałek dalej w stronę Rudników wybudowano most kolejowy. 120-metrowy i ważący ponad 2 tys. ton obiekt łukowy może obsługiwać ruch pociągów dwoma torami na trasie z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku. Most ma ok. 21 m wysokości, nad wodą jest zawieszony na poziomie 8 m.

Obecnie po starym moście obrotowym nie ma śladu. Wykonawca jedynie usuwa z dna Martwej Wisły pozostałości po podporach. Zniknęła też nastawnia funkcjonująca przy dawnej przeprawie.

Rudniki i Olszynka. LCS, przejazdy kolejowe i ekrany akustyczne

Tu największe zmiany, oprócz przebudowy samej trakcji, przeszły przejazdy kolejowe w rejonie ul. Połęże zobacz na mapie Gdańska, ul. Zawodników zobacz na mapie Gdańska, czy ul. Łanowej zobacz na mapie Gdańskaul. Olszyńskiej zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie zyskały nową nawierzchnię, a także wymieniono bądź ustawiono na nowo rogatki. Poprawiła się także widoczność.

Warto tutaj nadmienić, że tory na przejeździe kolejowym na ul. Zawodników zobacz na mapie Gdańska w wyniku modernizacji dosunięto do bocznicy kolejowej prowadzącej do gdańskiej rafinerii. Zrobiono to po to, by nie dochodziło więcej do sytuacji, kiedy to z powodu opuszczenia rogatek samochód był uwięziony między torowiskami.

Na Olszynce i Rudnikach pojawiły się też długie na kilkaset metrów ekrany akustyczne, chroniące mieszkańców Olszynki przed hałasem.

Wykonawca ponadto uruchomił Lokalne Centrum Sterowania (LCS) zobacz na mapie Gdańska, czyli miejsce, w którym system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu steruje ruchem kolejowym. Nowy obiekt zastąpił mocno zużytą techniczne nastawnię kolejową. Obiekt został rozebrany.



Orunia. Odnowiony most na Motławie

Podążając wzdłuż torów w kierunku Pruszcza Gdańskiego, dotrzemy do odnowionego mostu nad Motławą zobacz na mapie Gdańska, składającego się z dwóch przęseł. To stalowa konstrukcja kratowa z lat 70, która przeszła udaną rewitalizację i pewnie posłuży kolejarzom kolejne 30 lat.

Tuż za Motławą tory przecina ulica Przybrzeżna zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze przed modernizacją linii kolejowej można było tam pokonać torowisko samochodem. Teraz już jest to niemożliwe. Wykonano tam przejście dla mieszkańców. Mimo to pojawią się tam też rogatki i sygnalizacja ostrzegawcza.

Kierowcy, by w tym rejonie pokonać torowisko, muszą dojechać do ul. Wschodniej zobacz na mapie Gdańska. Tam kolejarze przygotowali przejazd kolejowy z nową nawierzchnią.

Dalej linia wiedzie już terenami bardziej odludnymi. Pociągi towarowe przejeżdżają po nowym moście nad Radunią zobacz na mapie Gdańska, a także po wyremontowanym wiadukcie tuż obok dzielnicy Św. Wojciech zobacz na mapie Gdańska. Szlak z portu kawałek dalej łączy się z linią kolejową E-65.



Pociągi i tak jadą na razie 30 km/h

Jeśli ktoś liczy na to, że zobaczy teraz pociągi towarowe rozpędzone przynajmniej do prędkości 120 km/h, to się rozczaruje. W dużej mierze składy, mimo że jeżdżą już dwoma torami, nie przekraczają prędkości 30-40 km/h. Dlaczego? Na linii musi zakończyć się montaż rogatek na przejazdach i odbiór urządzeń nimi sterujących.

Ponadto przy linii trwają jeszcze prace kosmetyczne - na torach pojawiają się pracownicy wykonawcy.

Inwestor i nadzór inwestorski powinny jeszcze skłonić wykonawcę do zadbania o zieleń przy linii - rozłożony trawnik, który ma zabezpieczać nasypy przed podmywaniem, usechł - zapomniano o jego podlewaniu.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (106)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.