Wreszcie na całej długości linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego pociągi kursują dwoma torami. Zakończyła się warta 312 mln zł i trwająca niespełna dwa lata przebudowa kolejowego szlaku. Sprawdziliśmy inwestycję.
Hiszpańskie konsorcjum, na czele którego stoi firma Dragados, za kwotę 312 mln zł zmodernizowało linię kolejową nr 226 pomiędzy Pruszczem Gdańskim

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest państwowa spółka PKP PLK. Prace rozpoczęły się późną jesienią 2014 r. i objęły cały 16-kilometrowy szlak. Kolejarze właśnie pochwalili się, że składy towarowe poruszają się po obu torach, dlatego postanowiliśmy pokazać co udało się wykonawcy dokonać przez prawie dwa lata.
Jaki jest efekt komunikacyjny?
Nadmieńmy jeszcze, że modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych gdańskiego portu, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
Zanim rozpoczęła się przebudowa, ze względu na zły stan techniczny, ruch pociągów odbywał się tylko po jednym torze (drugi tor wyłączono z użytku krótko po powodzi w 2001 r.). Przepustowość linii przed modernizacją pozwalała na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosiła 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi musiały zwalniać nawet do 20 km/h.
Dzięki ukończonej właśnie przebudowie przepustowość linii nr 226 wzrosła trzykrotnie, a dopuszczalna prędkość wynosi od 120 do 160 km/h. Dodajmy, że w trwającej obecnie perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 planowana jest rozbudowa stacji Port Północny

Przeróbka. Trzy nowe wiadukty i most łukowy na Wiśle
Największe zmiany zaszły w dzielnicy Przeróbka, gdzie zaczyna się modernizacja linii kolejowej. Przede wszystkim rozebrano dwa stare wiadukty i zastąpione je nowymi obiektami w ciągu ulicy Lenartowicza

Podobna historia dotyczy wiaduktu kolejowego nad ul. Sienną

Kawałek dalej w stronę Rudników wybudowano most kolejowy. 120-metrowy i ważący ponad 2 tys. ton obiekt łukowy może obsługiwać ruch pociągów dwoma torami na trasie z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku. Most ma ok. 21 m wysokości, nad wodą jest zawieszony na poziomie 8 m.
Obecnie po starym moście obrotowym nie ma śladu. Wykonawca jedynie usuwa z dna Martwej Wisły pozostałości po podporach. Zniknęła też nastawnia funkcjonująca przy dawnej przeprawie.
Nowy wiadukt nad ul. Lenartowicza w Gdańsku na bocznicy do Kanału Kaszubskiego.
fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl
Tu największe zmiany, oprócz przebudowy samej trakcji, przeszły przejazdy kolejowe w rejonie ul. Połęże




Warto tutaj nadmienić, że tory na przejeździe kolejowym na ul. Zawodników

Na Olszynce i Rudnikach pojawiły się też długie na kilkaset metrów ekrany akustyczne, chroniące mieszkańców Olszynki przed hałasem.
Wykonawca ponadto uruchomił Lokalne Centrum Sterowania (LCS)

Ekrany akustyczne przy linii kolejowej nr 226.
fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl
Orunia. Odnowiony most na Motławie
Podążając wzdłuż torów w kierunku Pruszcza Gdańskiego, dotrzemy do odnowionego mostu nad Motławą

Tuż za Motławą tory przecina ulica Przybrzeżna

Kierowcy, by w tym rejonie pokonać torowisko, muszą dojechać do ul. Wschodniej

Dalej linia wiedzie już terenami bardziej odludnymi. Pociągi towarowe przejeżdżają po nowym moście nad Radunią


Przejazd kolejowy w rejonie Motławy.
fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl
Pociągi i tak jadą na razie 30 km/h
Jeśli ktoś liczy na to, że zobaczy teraz pociągi towarowe rozpędzone przynajmniej do prędkości 120 km/h, to się rozczaruje. W dużej mierze składy, mimo że jeżdżą już dwoma torami, nie przekraczają prędkości 30-40 km/h. Dlaczego? Na linii musi zakończyć się montaż rogatek na przejazdach i odbiór urządzeń nimi sterujących.
Ponadto przy linii trwają jeszcze prace kosmetyczne - na torach pojawiają się pracownicy wykonawcy.
Inwestor i nadzór inwestorski powinny jeszcze skłonić wykonawcę do zadbania o zieleń przy linii - rozłożony trawnik, który ma zabezpieczać nasypy przed podmywaniem, usechł - zapomniano o jego podlewaniu.