• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gotowa linia kolejowa do gdańskiego portu

Maciej Naskręt
4 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na jazdę pociągów powyżej 120 km/h po linii z Pruszcza Gdańskiego do portu będzie trzeba jeszcze poczekać do zakończenia prac kosmetycznych przy linii. Na jazdę pociągów powyżej 120 km/h po linii z Pruszcza Gdańskiego do portu będzie trzeba jeszcze poczekać do zakończenia prac kosmetycznych przy linii.

Wreszcie na całej długości linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego pociągi kursują dwoma torami. Zakończyła się warta 312 mln zł i trwająca niespełna dwa lata przebudowa kolejowego szlaku. Sprawdziliśmy inwestycję.



Czy port wykorzysta potencjał rozbudowanej linii?

Hiszpańskie konsorcjum, na czele którego stoi firma Dragados, za kwotę 312 mln zł zmodernizowało linię kolejową nr 226 pomiędzy Pruszczem Gdańskim zobacz na mapie Gdańska i stacją Gdańsk Port Północny. W Gdańsku wspomniana linia przebiega przez dzielnice: Lipce, Olszynka, Rudniki i Przeróbka.

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest państwowa spółka PKP PLK. Prace rozpoczęły się późną jesienią 2014 r. i objęły cały 16-kilometrowy szlak. Kolejarze właśnie pochwalili się, że składy towarowe poruszają się po obu torach, dlatego postanowiliśmy pokazać co udało się wykonawcy dokonać przez prawie dwa lata.

Jaki jest efekt komunikacyjny?

Nadmieńmy jeszcze, że modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych gdańskiego portu, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. 



Zanim rozpoczęła się przebudowa, ze względu na zły stan techniczny, ruch pociągów odbywał się tylko po jednym torze (drugi tor wyłączono z użytku krótko po powodzi w 2001 r.). Przepustowość linii przed modernizacją pozwalała na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosiła 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi musiały zwalniać nawet do 20 km/h.

Dzięki ukończonej właśnie przebudowie przepustowość linii nr 226 wzrosła trzykrotnie, a dopuszczalna prędkość wynosi od 120 do 160 km/h. Dodajmy, że w trwającej obecnie perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 planowana jest rozbudowa stacji Port Północny zobacz na mapie Gdańska, która jeszcze bardziej usprawni transport kolejowy, w tym przeładunek towarów z wagonów na statki i w drugą stronę.

Modernizowany odcinek linii kolejowej 226. Modernizowany odcinek linii kolejowej 226.
Przeróbka. Trzy nowe wiadukty i most łukowy na Wiśle

Największe zmiany zaszły w dzielnicy Przeróbka, gdzie zaczyna się modernizacja linii kolejowej. Przede wszystkim rozebrano dwa stare wiadukty i zastąpione je nowymi obiektami w ciągu ulicy Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska. Nowa konstrukcja od strony Elektromontażu jest szersza od poprzedniej, by zmieścił się jeszcze drugi tor. Przyczółki nowych wiaduktów wykonano w większej odległości niż w przypadku rozebranych obiektów. Dlatego udało się pod linią kolejową przeprowadzić szeroki chodnik i ścieżkę rowerową.

Podobna historia dotyczy wiaduktu kolejowego nad ul. Sienną zobacz na mapie Gdańska. Zamiast jednego, przenosi on nad jezdnią trzy tory.

Kawałek dalej w stronę Rudników wybudowano most kolejowy. 120-metrowy i ważący ponad 2 tys. ton obiekt łukowy może obsługiwać ruch pociągów dwoma torami na trasie z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku. Most ma ok. 21 m wysokości, nad wodą jest zawieszony na poziomie 8 m.

Obecnie po starym moście obrotowym nie ma śladu. Wykonawca jedynie usuwa z dna Martwej Wisły pozostałości po podporach. Zniknęła też nastawnia funkcjonująca przy dawnej przeprawie.

  • Nowy wiadukt nad ul. Lenartowicza w Gdańsku na bocznicy do  Kanału Kaszubskiego.
  • Drugi, patrząc od strony Przeróbki, wiadukt nad ul. Lenartowicza w Gdańsku do Portu Północnego.
  • Widok na linię kolejową 226 od strony ul. Lenartowicza w kierunku Rudników.
  • Widok na linię kolejową 226 od strony ul. Lenartowicza w kierunku Portu Północnego.
  • Torowisko i kompletnie wypalona przez słońce trawa na nasypach.
  • Kompletnie wypalona przez słońce trawa na nasypach.
  • Po lewej tory prowadzące do Kanału Kaszubskiego, a po prawej do Portu Północnego. Kompletnie wypalona przez słońce trawa na nasypach.
  • Widok na linię kolejową 226 od strony ul. Siennej w kierunku Rudników. Na zdjęciu rozjazd w kierunku Kanału Kaszubskiego.
  • Miejsce po dawnym moście obrotowym. Został on zastąpiony mostem łukowym nad Martwą Wisłą.
  • Nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą.
  • Nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą.
  • Nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą.
  • Wypalone przez słońce trawy na nasypach linii kolejowej w rejonie Rudników.
  • Wypalone trawy na nasypach linii kolejowej w rejonie Rudników.
Rudniki i Olszynka. LCS, przejazdy kolejowe i ekrany akustyczne

Tu największe zmiany, oprócz przebudowy samej trakcji, przeszły przejazdy kolejowe w rejonie ul. Połęże zobacz na mapie Gdańska, ul. Zawodników zobacz na mapie Gdańska, czy ul. Łanowej zobacz na mapie Gdańskaul. Olszyńskiej zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie zyskały nową nawierzchnię, a także wymieniono bądź ustawiono na nowo rogatki. Poprawiła się także widoczność.

Warto tutaj nadmienić, że tory na przejeździe kolejowym na ul. Zawodników zobacz na mapie Gdańska w wyniku modernizacji dosunięto do bocznicy kolejowej prowadzącej do gdańskiej rafinerii. Zrobiono to po to, by nie dochodziło więcej do sytuacji, kiedy to z powodu opuszczenia rogatek samochód był uwięziony między torowiskami.

Na Olszynce i Rudnikach pojawiły się też długie na kilkaset metrów ekrany akustyczne, chroniące mieszkańców Olszynki przed hałasem.

Wykonawca ponadto uruchomił Lokalne Centrum Sterowania (LCS) zobacz na mapie Gdańska, czyli miejsce, w którym system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu steruje ruchem kolejowym. Nowy obiekt zastąpił mocno zużytą techniczne nastawnię kolejową. Obiekt został rozebrany.

  • Ekrany akustyczne przy linii kolejowej nr 226.
  • Linia kolejowa nr 226 w rejonie ul. Połęże.
  • Przejazd kolejowy w ciągu ul. Połęże.
  • Przejazd kolejowy w ciągu ul. Połęże. Lada moment pojawią się tutaj rogatki.
  • Most na kanale w dzielnicy Olszynka.
  • Most na kanale w dzielnicy Olszynka.
  • Przejazd kolejowy w ciągu ul. Zawodzie.
  • Przyczepy campingowe na placu budowy linii kolejowej nr 226.
  • Lokalne centrum sterowania na Olszynce.
  • Ekrany akustyczne przy ul. Ścieżki na Olszynce.
  • Ekrany akustyczne przy ul. Ścieżki na Olszynce.
  • Widok na torowisku w rejonie Olszynki.
  • Widok na torowisku w rejonie Olszynki.
  • Przejazd kolejowy w ciągu ul. Zawodzie.
  • Przejazd kolejowy w ciągu ul. Zawodzie.
  •  Przepust przy ul. Zawodzie.


Orunia. Odnowiony most na Motławie

Podążając wzdłuż torów w kierunku Pruszcza Gdańskiego, dotrzemy do odnowionego mostu nad Motławą zobacz na mapie Gdańska, składającego się z dwóch przęseł. To stalowa konstrukcja kratowa z lat 70, która przeszła udaną rewitalizację i pewnie posłuży kolejarzom kolejne 30 lat.

Tuż za Motławą tory przecina ulica Przybrzeżna zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze przed modernizacją linii kolejowej można było tam pokonać torowisko samochodem. Teraz już jest to niemożliwe. Wykonano tam przejście dla mieszkańców. Mimo to pojawią się tam też rogatki i sygnalizacja ostrzegawcza.

Kierowcy, by w tym rejonie pokonać torowisko, muszą dojechać do ul. Wschodniej zobacz na mapie Gdańska. Tam kolejarze przygotowali przejazd kolejowy z nową nawierzchnią.

Dalej linia wiedzie już terenami bardziej odludnymi. Pociągi towarowe przejeżdżają po nowym moście nad Radunią zobacz na mapie Gdańska, a także po wyremontowanym wiadukcie tuż obok dzielnicy Św. Wojciech zobacz na mapie Gdańska. Szlak z portu kawałek dalej łączy się z linią kolejową E-65.

  • Przejazd kolejowy w rejonie Motławy.
  • Przejazd kolejowy w rejonie Motławy.
  • Przejazd kolejowy w rejonie Motławy. W tle most nad Motławą.
  • Most nad Motławą.
  • Zlikwidowany przejazd kolejowy i zastąpienie go przejściem w rejonie ul. Przybrzeżnej.
  • Linia kolejowa na Oruni.


Pociągi i tak jadą na razie 30 km/h

Jeśli ktoś liczy na to, że zobaczy teraz pociągi towarowe rozpędzone przynajmniej do prędkości 120 km/h, to się rozczaruje. W dużej mierze składy, mimo że jeżdżą już dwoma torami, nie przekraczają prędkości 30-40 km/h. Dlaczego? Na linii musi zakończyć się montaż rogatek na przejazdach i odbiór urządzeń nimi sterujących.

Ponadto przy linii trwają jeszcze prace kosmetyczne - na torach pojawiają się pracownicy wykonawcy.

Inwestor i nadzór inwestorski powinny jeszcze skłonić wykonawcę do zadbania o zieleń przy linii - rozłożony trawnik, który ma zabezpieczać nasypy przed podmywaniem, usechł - zapomniano o jego podlewaniu.

Opinie (106) ponad 20 zablokowanych

  • Kto budował te ekrany

    Na przejeździe przy ul. Łanowa nie widać torów praktycznie do samego wjazdu na nie szczególnie jadąc w stronę centrum. Pachnie zaniedługo wypadkiem

    • 8 2

  • Otawrta na parę godzin (4)

    Linia zrobiona, ale nie do końca. Brak rogatek na przejazdach, nagminna jazda na sygnał zastępczy, brak wjazdu na Gdańsk Kanał Kaszubski, itp.
    Na drugi dzień po otwarciu już były na przemian zamykane oba tory do Pruszcza, poprawki, poprawki, poprawki....
    Sama przepustowość linii nic nie da, jak stacja Gdańsk Port Północny ostatni duży remont przeszła za Gierka i te wszystkie pociągi które tak ładnie by mogły jechać po nowych torach stoją w Zajączkowie, Pszczółkach i Pruszczu i czekają na wolny tor w Porcie.
    PLK jak zwykle mówi tylko to co im wygodnie.

    • 6 4

    • otwarta na parę godzin

      Dokładnie ...Wykolejenia w stacji Port Północny to już standard ,no ale o tym cichosza...Wyjazd z Portu ciężkiego pociągu bez popychu to też standard..itd

      • 3 1

    • A najciekawszy kwiatek to brak czynnego posterunku odgałęźnego Św Wojciech w rozkładach jazdy (2)

      • 4 1

      • W R-307 szukałeś? (1)

        • 0 0

        • Co ma wspólnego R 307 z rokładem jazdy?

          To jest tylko dodatek .Widzę że Mikol mi odpisał ,
          W rozkładzie muszą być ujęte WSZYSTKIE CZYNNE posterunki ruchu , planowe godziny przejazdu przez nie , jak również czasy przejazdu miedzy nimi oraz rodzaj blokady , itp , itp,,

          • 0 0

  • W Gdańsku wspomniana linia przebiega przez dzielnice: Lipce, Olszynka, Rudniki i Przeróbka (3)

    ile na tej trasie jest przejazdów kolizyjnych i co robi się w kierunku ich likwidacji? dopiero wówczas będzie można mówić o rozwijaniu odpowiedniej prędkości przez kolej

    • 3 2

    • Tam są tereny zalewowe i prawie nikt tam nie mieszka

      Nawet na zdjęciu widać

      • 2 1

    • Tylko 7 ....

      • 0 0

    • Odpowiednią predkośc czyli wymysloną przez autora pociągi na tej linii nigdy nie osiagną.

      Na poważnie ciekawi mnie kto takie dane, 120-160 km/h podał autorowi ? PLK czy sam wywnioskował?

      • 0 0

  • Do pierwszej powodzi ?

    • 1 3

  • Gdańsk przez lata konsekwentnie poprawia dostęp do portu i to przynosi efekty (3)

    Gdynia została daleko w tyle. Szczurek woli wydawać kasę na imprezy i "inwestycje" w stylu lotniska w Kosakowie

    • 13 1

    • Gdańs przy tej poprawie zapomniał o kilku tysiącach Mieszkańców (1)

      Kolej i Samorząd pogorszył życie kilku tys. Mieszkańców i co gorsze pogorszył bezpieczeństwo.
      Modernizacja Linii 226 jest powiązana znacząco o czym w tekście zapomina Pan Naskręt z Modernizacją łącznicy 721 i linii E-65 (od Smętnej do Niegowskiej - Wschodniej). Powstał absurdalny kolejowy trójkąt z całkowitym brakiem przejazdów bezkolizyjnych. A mieszka tam nas przeszło 2,5 tys. Gdańszczan.

      • 1 4

      • WOW

        tyle co w przeciętnej wsi.

        • 3 0

    • Gdańsk tutaj dał co najwyżej parę ha terenu w problematycznych miejscach

      inwestycje PKP PLK oraz GDDKiA to nie są inwestycje miejskie. Jedynie Suchar jest w miarę udaną trasą w okolicach portu opłaconą z kasy miasta

      • 0 0

  • Ekrany zielone wewnatrz, ohydne betonowe na zewnatrz (1)

    Ekrany zielone wewnatrz, ohydne betonowe na zewnatrz
    Czy ktos mi wyjasni dlaczego ekranom od wewnatrz nadano ladny zielony kolor (by radowac oczy maszynisty?!?? Raczej skupione na patrzeniu wprost...) a na zewnatrz zostaly szare i strasza niczym mur palestynski....

    • 1 1

    • Maszynista wewnątrz patrzy się na boki czy nie pojawiają w wyjściach awaryjnych

      młodzi mieszkańcy Olszynki polujacy na czyjąś własność oraz starsi skracajacy sobie tamtędy drogę pomimo wysokich nasypów i problemów z ich przekraczaniem, kładka jest bezpieczniejsza, ale to tylko ozdoba stacji.
      A na zewnątrz nie obawiaj sie będą niedługo pomalowane przez sprejowiczów.

      • 4 1

  • Trawa zielona (1)

    A ja nic nie podlewalem w tym roku i trawę mam soczyscie zielona w ogródku. Wystarczająco padało..

    • 0 0

    • Pisiory odpowiadają za nadzór tej inwestycji..

      • 1 0

  • 160 na lini 226 ..... (1)

    Co za bzdury, kto u was te artykuły pisze. Na 226 będzie 120, a ładowne rowary i tak powyżej 100 km/h nie jeżdżą

    • 1 0

    • Nie do końca

      Linia 226 zaczyna się od Pruszcza i według planów PKP do rozjazdu przed mostem nad linią do Gdyni maksymalna prędkość wynosi 160km/h, oczywiście nikt tam tyle nie pojedzie, ale papier na to pozwala ;-)

      • 0 0

  • U nas w Gdyni to nie do pomyślenia!!!

    • 7 0

  • Jeszcze tylko

    prace fryzjerskie i będzie można jechać 200km/h

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane