• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gotowe przejścia pomiędzy nitkami tunelu pod Martwą Wisłą

Michał Stąporek
3 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Gruba warstwa lodu pokryła instalacje, którymi płynie solanka o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Rury z solanką zmroziły grunt pomiędzy nitkami tunelu, co pozwoliło wykonać w nim przejście.
  • Gotowe przejście między tunelami, na razie z tymczasową konstrukcją.
  • Na całej długości tunelu znajdzie się siedem przejść łączących obie nitki podziemnej przeprawy.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.

Dwie nitki tunelu pod Martwą Wisłą są już połączone w pięciu miejscach. Trwają prace przy dwóch ostatnich połączeniach.



W długim na ponad 1 km tunelu znajdzie się docelowo siedem bram - przejść pomiędzy obiema nitkami przeprawy. Zbudowano je ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom tunelu, oraz ułatwienia codziennego serwisowania tunelowych instalacji pracownikom obsługi.

O ile obie nitki tunelu zostały wywiercone maszyną do drążenia tuneli, o tyle przejścia powstały w inny, choć równie spektakularny sposób.

Zaczęto od zmrożenia ziemi w tych miejscach południowego tunelu, gdzie miały powstać połączenia. W grunt wprowadzono rury, którymi popłynęła solanka o temperaturze sięgającej -35 stopni Celsjusza. Wystające na zewnątrz instalacje pokryły się grubą warstwą lodu. Efekt: wyglądały niczym wykorzystana w nadmiarze pianka montażowa. Lodowe twory podziwiali goście dnia otwartego tunelu, którzy przeszli pod Martwą Wisłą na początku września.

Gdy grunt został już dostatecznie zmrożony, "otwarto" obudowę tunelu, czyli zdjęto część betonowych tubingów, które wcześniej ułożyła maszyna drążąca. Z tak powstałej bramy w betonowej obudowie, metodami górniczymi wydobyto grunt. Jednocześnie wykonywano tymczasową obudowę przejścia.

Gdy dokopano się do już do biegnącej równolegle nitki tunelu północnego, otwarto jego "obudowę". Gdy połączenie było już gotowe, przystąpiono do wykonania obudowy tymczasowej. Docelowo zostanie ona zastąpiona konstrukcją złożoną z dwóch kołnierzy i części wykonanej w technologii monolitycznej.

Co ciekawe, dopiero po wykonaniu tej docelowej konstrukcji, wyłączona zostanie instalacja mrożąca grunt między obiema nitkami tunelu.

Otwarcie tunelu w czerwcu

Według zapisów umowy, prace w tunelu miały zakończyć się w październiku 2014 r. Tyle tylko, że upadłość Hydrobudowy, czyli partnera OHL przy tym kontrakcie, opóźniła prace budowlane. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem tunelu, nie naliczają jednak wykonawcy kar umownych za opóźnienie. Z drugiej strony inwestor nie dopuszcza też wzrostu wynagrodzenia dla wykonawcy powyżej ustalonego w przetargu.

Realny termin oddania do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą to czerwiec 2015 r. - Na ponad 90 proc. nastąpi to w tym okresie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki miejskiej GIK, nadzorującej budowę przeprawy.

  • Przekrój tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Przekrój poprzeczny dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu


Tłumy gdańszczan zwiedziły tunel pod Martwą Wisłą

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • Brawo Gdańsk (21)

    Miło patrzeć jak wiele inwestycji powstało w ostatnich kilku latach

    • 253 24

    • Najlepsze jest to, że dalej budują (7)

      Gdynia pod tym względem wygląda naprawdę biednie

      • 75 6

      • czemu biednie??? (5)

        to że nic nie robią tylko np zabierają pasy dla rowerów z zatłoczonych ulic nie oznacza że są biedakami !! lepiej wcisnąć rowerzystę miedzy silniki i po sprawie

        • 14 5

        • Nie, no przeciez buduja lotnisko. Maja juz prawie na wykonczeniu. (2)

          • 36 0

          • budują jeszcze winde do policealnej szkoły filmowej i nikomu niepotrzebne muzeum emigracji :) (1)

            • 22 1

            • pozazdroscili ECSu ;)

              • 16 1

        • Najważniejsze to wybrać Malanowskiego. Obiecujcie wszystko. (1)

          Byle znowu był prezydentem.

          • 0 0

          • Urzędasy piszą to musi być pięknie.

            Może raz w życiu tamtędy przejadę. Mi nie po drodze. Stoję w korku na Hawla.

            • 0 0

      • Haha

        Nie zapominajmy o wieżowcach.....

        • 4 0

    • (2)

      zgadza się
      jedyne minusy to cena i czas tej inwestycji

      • 6 32

      • Ty ze szwagrem byś pewnie w poł roku zrobił za 1/3 ceny plus flaszka dziennie ;) (1)

        • 41 1

        • Nie doceniasz potęgi szwagra.

          • 17 1

    • Niemiło wygląda już zadłużenie miasta i rosnące koszty utrzymania tych pomników władzy.

      • 11 45

    • to wszystko dzięki naszemu Prezydentowi Adamowiczowi! (3)

      • 25 10

      • Dokładnie sam widziałem jak kopał łopatą ten tunel w weekendy (1)

        • 23 6

        • pewnie szukał

          bursztynu

          • 14 5

      • Tylko on buduje wszystkie tunele w Ełropie.

        Nikt inny nie PO trafi..

        • 0 0

    • Wciąż brakuje spalarni na Szadółkach i Aquaparku w Brzeźnie

      Czekamy !!!

      • 24 5

    • Leming śmierdzisz na kilometr tą propagandą Budyniową!!

      Przykro patrzec ile set milionów zdefraudowały urzedasy i Politycy tego miasta na nieprzemyślane inwestycje !!Niegospodarność naszymi podatkami jedna największych w Kraju Tylko warszawka nas wyprzedza!

      • 8 26

    • jeszcze się grzebią z tym Budyńtunelem?

      • 0 2

    • Na wała taki tunel. Trza było zrobić most.

      I tak wkrótce stocznie zamkną.

      • 0 0

    • Wykroi się kasę z ludzi na utrzymanie tego bąka...

      Będzie git ?

      • 0 0

  • Brawo. Tak trzymać! (27)

    To wszystko dzięki p. Adamowiczowi i radzie miasta w której króluje PO.
    Niech nam żyją!

    • 120 145

    • (18)

      Podwyżki lokalnych podatków i opłat, najdroższe bilety komunikacji miejskiej w Polsce, brak infrastruktury przyjaznej mieszkańcom (basen, zadbane parki, rower miejski, itp.), nieskuteczne działania Straży Miejskiej i ZDiZ, planowanie urbanistyczne przez które ludzie zmuszeni są mieszkać poza centralnymi dzielnicami z kiepskim dojazdem, przekręty w UM, dziwne przetargi i masa nietrafionych inwestycji. A wisienką na torcie zasług tej ekipy jest spełniania wszystkich zachcianek deweloperów z jednoczesnym olewaniem potrzeb mieszkańców.

      • 45 39

      • (3)

        a te informacje czerpiesz z TvTrwam czy Gazety Polskiej ??

        • 34 28

        • od Wielkiego Jarosława Polskęzbawa ;p

          • 28 20

        • może on czerpie wiedzę z od Rzeczy ? (1)

          • 12 3

          • może też być wielbicielem szczujni.pl

            tam zajmują się głównie brzozą a nie budową tuneli.

            • 8 2

      • (11)

        Od kilku lat nie było podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej w gdańsku. Rower miejski nie jest najważniejszy, ważne że są budowane drogi rowerowe.

        • 22 10

        • Chciałbyś podwyższki najdroższych biletów w Polsce? (10)

          • 12 19

          • czy możesz skończyć hejtować o najdroższych biletach w Polsce (9)

            Kraków 1h = 3, 8 zł; 24 h = 15 zł
            Gdańsk 1 h= 3 zł; 24 h = 12 zł
            Warszawa 1 h= 4, 40 zl; 24 h= 15 zł
            Poznań do 30 min. = 3, 6 zł, 24 h= 12, 80 zł
            Wrocław 1 h= 3 zł; 24 h= 11 zł
            Katowice 1 h= 3,20 zł; 24 h= 18 zł

            • 32 9

            • W Gdańsku godzinny 3,6 a jednorazowy 3

              • 14 9

            • Leming trolu jak zawsze kłamiesz

              • 4 7

            • porównaj cieciu ceny miesięcznych bo to jest istotne dla mieszkańców Gdańsk jest najdroższy (6)

              • 2 13

              • i znów kłamiesz trollu (5)

                Ceny biletów miesięcznych imiennych :
                Kraków 94 zł
                Gdańsk 88 zł
                Warszawa 100 zł
                Poznań 107 zł
                Wrocław 90 zł
                Katowice 126 zł

                • 17 3

              • To daj jeszcze cenę wody i ścieków, prądu , cwu i ogrzewania z GPEC..

                • 2 7

              • (3)

                Pisz o odpowiednikach czyli biletach miesięcznych na wszystko, a w Gdańsku taki kosztuje 220 zł

                Cena biletu normalnego: 24-godz. - 20 zł, 72-godz. - 40 zł, a miesięcznego - 220 zł.

                W Warszawie za 100 zł to masz autobusy, tramwaje, metro i SKM

                • 4 11

              • W Gdańsku nie ma metra (1)

                • 6 0

              • na razie ... ale nie wszystko stracone - maszyna do drążenia tuneli już jest !

                • 1 3

              • Jak pisać to pisać

                Jedynie Warszawa w bilecie za 100zł posiada też metro (bo jest budowane przez miasto), ale za to kolei regionalnych nie posiada w tym bilecie, bo to PKP.
                Kraków - w bilecie nie posiada ani metra(bo go nie ma), ani żadnego odpowiednika SKM (bo także go nie ma)
                Poznań - w bilecie nie posiada ani metra(bo go nie ma), ani żadnego odpowiednika SKM (bo także go nie ma)
                Wrocław - w bilecie nie posiada ani metra(bo go nie ma), ani żadnego odpowiednika SKM (bo także go nie ma)
                Katowice w bilecie nie posiada ani metra(bo go nie ma), a koleje śląskie także nie są na bilecie miesięcznym.

                Podsumowując jedynym miastem które posiada to o czym mówisz jest Warszawa. Ale to tylko jedno miasto, więc bilet nie mamy najtańszy, ale jesteśmy na 2 miejscu.

                Bilet za 220zł obejmuje w tym wypadku już kilka miast i nie ma swoich odpowiedników po za samą Warszawą, którą też można uznać jako zbiór kilku miast.

                • 4 0

      • już bez przesady ciociu!

        • 0 0

      • A to ciekawe.

        Spośród dużych miast polskich, Gdańsk ma jedne z najtańszych biletów komunikacji miejskiej. Dziwne bo takie same ceny są w Gdyni. A tam się cieszą ze wszystkiego. Pozdrowienia dla gdańskich malkontentów.

        • 7 0

    • Tak Adamowicz własnoręcznie razem z bandą POpapranych darmozjadów , własnoręcznie i za własne pieniądze wykopał ten tunel.

      • 13 19

    • durny mieszkaniec utrzymujący stadion

      • 5 17

    • (...) (1)

      Co ma adamowicz co unijnej kasy !!!

      • 4 9

      • Coś widocznie ma skoro udało mu się uzyskać na inwestycje zdecydowanie

        najwięcej ze wszystkich dużych miast w Polsce (w przeliczeniu na 1 mieszkańca)

        • 13 2

    • adaś już wystarczy tej euforii

      • 3 3

    • Jak widzę takie hasła to przypomina mi się od razu jedno z czasów kiedy byłem smarkiem ...

      "Niech co, Krwawy Hegemon?!? NIECH ŻYJE!!!

      • 1 1

    • Daliście się wpuścić w maliny:):) Przecież wiadomo, ze oni kiedyś odpowiedzą przed niezależnym sądem:):):)

      • 0 2

    • Socjaliści z zachodnich krajów jeszcze lepiej umieją budować.

      No i rozwijać swoje kraje namawiając budyniowych do sprzedaży złotych kur. Czas na Jelitkowo SPA.

      • 0 0

  • Niech nam żyje Edward Gierek hurra hurra. (5)

    Będę pomykał rowerkiem na Westerplatte.

    • 36 85

    • prędzej Adam Pawłowicz (1)

      Łubu dubu....

      • 8 7

      • do minusujących post powyżej

        co macie do Adama Pawłowicza?!

        • 1 4

    • Nie będziesz (1)

      Tunel nie jest przejezdny dla rowerów

      • 32 2

      • i bardzo dobrze. To zbyt niebezpieczne by jeździć rowerem w takim tunelu

        • 15 6

    • Za gierka moze tak

      Tam nie bedzie ruchu rowerowego....

      • 2 0

  • Brawo Gdańsk (6)

    Dzięki GIK!!!

    • 92 24

    • (5)

      W giku pracujesz?

      • 9 11

      • Brawo Gdańsk (4)

        Bądź pewny że nie. Wielka szkoda, to super firma

        • 12 6

        • (3)

          Bo miejska?
          Wiec nie musi sama na siebie zarabiać...

          • 4 4

          • Brawo Gdańsk (2)

            Myślę, że jak by musiała na siebie zarabiać to by i zarobiła. Z tego co wiem to spółka celowa, bo powołana dla realizacji inwestycji Euro 2012. Efekty jak widzisz widać.

            • 6 2

            • (1)

              No, że jest 2015, a oni ciągle istnieją...
              I to przekonanie żeby na siebie zarobiła...obiektywny urzędniczy głos.
              Poza tym w mieście jest jeszcze ZDiZ i DRMG, czyżby tych ludzi było za mało by poprowadzic te inwestycje? czy nie są kompetentni?
              Tak czy owak coś tu nie gra...
              Ale stać nas.

              • 4 9

              • chodzi o zwrot VAT od państwa...

                Jako firma "handlowa" może go sobie odliczyć, czy cuś.. a ZDIZ albo DRMG jako "zakłady budżetowe" takiej możliwości nie mają..

                Co prawda dzięki temu że jest to firma można też "obejść" ustawę kominową, ale to przecież drobiazg przy "zwrocie" paru mln rocznie z Ministerstwa Finansów ;) (co do ustawy kominowej to pewny nie jestem jbc)

                • 6 1

  • Tam byłem i w tunelu po pracy piwo piłem.

    • 38 13

  • Cennik zwiedzania:

    ulgowy (pieszy) 50zł
    normalny (rowerowy) 100zł
    Płatne przy pechu przy wyjściu.

    • 24 43

  • Haha... W czerwcu otwarcie niby? (8)

    Przecież ten tunel jeszcze w rozsypce jest. Roboty tam na min. 1 rok zostało!

    • 35 71

    • Tzn. znafca. (4)

      • 22 4

      • wielkim znawcą nie trzeba być. (3)

        wystarczy spojrzeć na zdjęcia :) a tak się też składa, że co nie co wiem od osób tam pracujących. pozdrawiam

        • 13 12

        • Znawca ;) (2)

          zdjęcia sa zrobione jesienią czyli kilka miesięcy temu :P

          • 14 6

          • Przestań. Przecież znawca wie lepiej.

            • 8 2

          • zdjęcia przedstawiają gotowe przejścia

            pomiędzy tunelami. Czyli to o czym jest ten artykuł. Przedstawiają obecną sytuację o czym informują opisy pod zdjęciami. ja wiem, że są ferie i wolne od szkoły ale proponuję wykorzystać ten czas na nadrobienie zaległości to może w przyszłości tez uda Ci się zostać znawcą.

            • 5 3

    • Przecież na 90% i skrzyżowane palce z tyłu ;-)

      • 6 8

    • tak się składa, że podwykonawcy już mają przedłużoną umowę do 31.10.2015 (1)

      i na pewno nikt nie otworzy tego tunelu w czerwcu. ZObaczycie jak za kilka miesięcy będzie GIK zrzucał winę na trudne odbiory, na straż, że to pierwszy tunel w Polsce itd. W międzyczasie oczywiście będą kończyć robotę.

      I tak fajnie, że w październiku/listopadzie nim pojedziemy i się z tego cieszę tak jak i WY, ale nie lubię jak ludziom się kit wciska.

      • 11 7

      • Ale ta sama bajka teraz sie dzieje w Wa-wie...

        Niby otwarcie II linii Metra miało być 14. grudnia a do dzisiaj trwają "testy i odbiory". co ciekawe sama budowa skończyła się podobno 30 września!! a mamy już LUTY!!!
        Tyle tylko, że wawa może sobie pozwolić na taki "poślisk" bo ma cały 2015 jeszcze do dokończenia... a My nie za bardzo w tym roku kończy sie perspektywa unijna i trzeba się rozliczyć;/ wiec zapasu czasowego niestety nie mamy.

        • 2 8

  • (4)

    "Silikonowa pianka montażowa" :-) dobre.

    • 38 6

    • Miał napisać 'glut' ? (1)

      • 4 3

      • ...miał napisać "poliuretanowa"

        • 10 0

    • Silokonowa pianka? (1)

      o jakiej piance piszesz ? Oglądając zdjęcia nie zwracasz uwagi co oglądasz .

      • 1 0

      • NIE. Autor napisał "Silikonowa pianka montażowa", ale chyba czytał komentarze i się poprawił-teraz jest tylko "pianka montażowa" :-)

        • 1 0

  • Świetna wiadomość (1)

    Ale boję się tego "na 90% w czerwcu" bo zazwyczaj przy takich wypowiedziach te 10% jest bardziej prawdopodobne niż 90%. Co nie zmienia faktu, że bardzo się cieszę i nie mogę doczekać na koniec budowy.

    • 63 5

    • Przecież to opowiada Trykosko, a to ten pan co rozłożył Polnord Bud.

      Trzeba się jeszcze znać trochę na budownictwie, panie były przewodniczący izby.

      • 10 6

  • 25 zł za litr paliwa i nie potrzeba tunelu. (4)

    Za dużo samochodów a nie za mało dróg.

    • 23 65

    • oj gimbaza gimbaza...

      • 12 1

    • Obywatelu...

      Nie pier.ol bez sensu!

      • 8 0

    • 95% towarów...

      ... w Polsce jest transportowanych drogami. Przy takiej cenie za litr paliwa miałbyś cenę choćby chleba o konkretną wartość większą. Cena biletu ZTM'u po 6zł minimum. Zastanów się co mówisz.
      Rowerem ci piekarz bułek o 4 rano dowozić nie będzie.

      • 9 0

    • do obywatela

      Jak chcesz cofnięcia się w cywilizacyjnym rozwoju
      To polecam bilet w jedną stronę i do Kongo albo Burkina Faso czy gdzieś tam!
      Albo niech ciebie wymienią włosi na jakiegoś emigranta z Lampedusy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane