Fakty i opinie

stat

Graffiti dla promocji transplantacji

W sobotę w Gdańsku powstało "TranspplantoGraffiti" czyli pierwszy w Polsce projekt artystyczny promujący transplantologię.
W sobotę w Gdańsku powstało "TranspplantoGraffiti" czyli pierwszy w Polsce projekt artystyczny promujący transplantologię. mat. prasowe

Okaż dobrą wolę - Podaruj Życie, takim hasłem opatrzone są cztery prace graffiti, które w sobotę powstały na murze Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Jest to "TranspplantoGraffiti" czyli pierwszy w Polsce projekt artystyczny promujący transplantologię.



Temat transplantacji powraca szumnie, ale głównie wtedy, gdy zachoruje ktoś sławny. Jednak w sobotę na czterech przęsłach muru Uniwersytetu Medycznego w Gdańsku przy ul. Skłodowskiej zobacz na mapie Gdańska powstało graffiti promujące tzw. przeszczepy rodzinne. Graffiti namalowali Ewa, Marcin, Oskar - trio młodych artystów z Trójmiasta. Malowanie trwało 9 godzin, a efekt będzie można podziwiać przez wiele lat.

- Graffiti w sposób nieszablonowy ma pokazać, że każdy może okazać dobrą wolę i uratować komuś życie. W Polsce przeszczepów rodzinnych jest wciąż mało, stąd pomysł, by pierwsza edycja TransplantoGraffiti przedstawiła historię przeszczepu rodzinnego - podkreśla Paweł Klikowicz, koordynator kampanii Dawca.pl.

Graffiti w symboliczny sposób obrazuje historyjkę związaną z transplantacją. Zaczyna się od smutnej sceny wykrycia choroby, a kończy szczęśliwym finałem.

- Przeszczepy rodzinne w naszym kraju są wciąż mało popularne. Dlatego tą akcją chcemy zwrócić uwagę na to zagadnienie. Na tle innych państw wypadamy bardzo słabo, u nas stanowią one jedynie od 3 do 5 procent wszystkich transplantacji, za granicą wynoszą kilkanaście procent rocznie - wyjaśnia Klikowicz.

Jak podkreślają organizatorzy, po śmierci każdy z nas może zostać dawcą, wystarczy, że za życia nie wyrazi sprzeciwu w formie wpisu w Centralnym Rejestrze Sprzeciwów. Przydatne jest też noszenie tzw. oświadczenia woli.

- Planujemy podobne akcje w innych miastach w Polsce. Malowanie muru przy Uniwersytecie Medycznym na pewno będzie miało dalszy ciąg - zapowiada Klikowicz.

Dawca.pl to kampania promującą świadome dawstwo narządów, szpiku oraz krwi, która jest prowadzona przez grupę studentów - wolontariuszy. Jej głównym celem jest podniesienie poziomu wiedzy polskiego społeczeństwa na temat procedur przeszczepiania tkanek, komórek i narządów, a w efekcie wzrostu powszechnej akceptacji dla tych procedur.

Opinie (119) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.