- 1 Mała uliczka, duży problem (171 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (443 opinie)
- 3 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (119 opinii)
- 4 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (47 opinii)
- 5 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (281 opinii)
- 6 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (170 opinii)
Grunwaldzka i Kołobrzeska zyskają nowe drogi rowerowe
W tym roku powinna rozpocząć się realizacja dwóch długo wyczekiwanych przez rowerzystów inwestycji w Gdańsku: budowy drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej na odcinku Braci Lewoniewskich - Kołobrzeska oraz wzdłuż ul. Kołobrzeskiej między al. Grunwaldzką a ul. Chłopską. Sprawdzamy, jakie rozwiązania zostaną zastosowane w obu przedsięwzięciach.
Przypomnijmy, w 2016 r. do ruchu rowerowego przystosowano chodniki po zachodniej stronie w centrum Wrzeszcza . Tym razem rowerzyści będą poruszali się po wydzielonej drodze rowerowej obok chodników.
- Wyjątkiem będzie ok. 190-metrowy odcinek pomiędzy numerami 311 a 339 [tj. w pobliżu CH Oliwa i stacji benzynowej - dop. red.], gdzie rowerzyści będą poruszali się po drodze serwisowej. Droga rowerowa na całej swojej długości będzie posiadała wzmocnioną konstrukcję, składającą się m.in. z dwóch warstw bitumicznych oraz ciągłość nawierzchni na wszystkich zjazdach, które ją przecinają - mówi Alicja Bittner z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nowa droga rowerowa będzie też dowiązana do istniejących już krótkich fragmentów na wysokości biurowców Alchemia .
Czytaj też: Kompleksy biurowe w Oliwie są coraz większe
Zabraknie odcinka od Kołobrzeskiej do Derdowskiego
Niestety na razie nie jest planowane wydłużenie trasy od ul. Kołobrzeskiej do przejazdu przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Derdowskiego .
Na tym odcinku urzędnicy sugerują jazdę rowerem po chodniku na podstawie art. 33 ust. 5 pkt. 2 Prawa o ruchu drogowym, który mówi, że z chodnika lub drogi dla pieszych można wyjątkowo korzystać, gdy "szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h [na tym odcinku alei jest to limit 70 km/h - dop. red.], wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów".
Czytaj też: Al. Grunwaldzka między Wrzeszczem i Sopotem mało rowerowa
Jednokierunkowe drogi rowerowe na Kołobrzeskiej
Nieco inaczej będzie wyglądała infrastruktura rowerowa wzdłuż czteropasowego odcinka ul. Kołobrzeskiej. Wykonane zostaną tutaj obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe przy krawędzi jezdni.
- Jest to bardzo popularne rozwiązanie w takich krajach jak Dania, Holandia czy Niemcy. Forma realizacji tej trasy rowerowej została wybrana na podstawie koncepcji wariantowej, w której przeanalizowane zostały możliwości realizacji zarówno dwukierunkowej drogi rowerowej, jak i pasów rowerowych - przekonuje Bittner.
Zdaniem urzędników dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa musiałaby kilkukrotnie "przechodzić" z jednej strony ulicy na drugą ze względu na brak miejsca. Z tego powodu zrezygnowano z tego, najbardziej popularnego w Trójmieście, rozwiązania.
Jednokierunkowe drogi rowerowe wymuszą zwężenie pasów ruchu dla aut do maksymalnie 3 metrów szerokości (taka szerokość już teraz jest m.in. w obrębie wiaduktu kolejowego ). Ograniczeniu ulegnie także możliwość parkowania aut na chodnikach.
Bażyńskiego bez udogodnień dla rowerzystów
Na razie bez wydzielonej infrastruktury w formie drogi rowerowej lub pasów w jezdni pozostanie ul. Bażyńskiego , która będzie stanowiła naturalny łącznik między ul. Kołobrzeską a pasami rowerowymi wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego.
Pewnym ułatwieniem będą natomiast pasy rowerowe na planowanej ul. Nowej Sudeckiej , która docelowo połączy al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza w rejonie kompleksu biurowców Olivia Business Centre.
Realizacja w latach 2019-2020
Budowa nowej infrastruktury wzdłuż al. Grunwaldzkiej oraz ul. Kołobrzeskiej przewidziana jest na lata 2019-2020. W ciągu kilku miesięcy powinny zostać ogłoszone przetargi na wykonawców prac budowlanych.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?
Opinie (382) 5 zablokowanych
-
2019-02-05 11:19
O to chodzi (1)
1.Szerokość ścieżki rowerowej powinna wynosić nie mniej niż:
1,5 m - gdy jest ona jednokierunkowa,2,0 m - gdy jest ona dwukierunkowa,2,5 m - gdy ze ścieżki jednokierunkowej mogą korzystać piesi- 15 4
-
2019-02-05 11:43
bzdura
1.5m jednokierunkowa
2.5 dwukierunkowa
piesi w ogóle nie mogą chodzić po drodze dla rowerów. chyba że to droga pieszo-rowerowa. wtedy też musi mieć przynajmniej 2.5m szerokości ( w teorii, w praktyce możliwe są "kompromisy". wszystko kwestia widzimisie urzędnika)- 5 4
-
2019-02-05 11:19
(3)
Urzednicy sugeruja korzystanie z chodnika. I tu w sasadzie juz mozna nie komentowac.
- 28 3
-
2019-02-05 11:35
to ze niekompetentni ludzie niszczą te miasto .
- 0 3
-
2019-02-05 12:10
urzędnicy nie korzystają z chodnika (1)
tylko ze służbowych samochodów. P
- 3 3
-
2019-02-06 11:40
zależy którzy
znam wielu urzędników i wielu radnych (warto umieć ich odróżniać od siebie) którzy korzystają z rowerów oraz/lub pojazdów komunikacji miejskiej.
Problemem są chorzy na samochodozę radni, twierdzący, że osoby proponujące stosowanie bardziej zrównoważonych rozwiązań prowadzących do poprawy warunków komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów uważają rower za "panaceum" na wszystkie problemy transportowe miasta. Rower jest ważnym, ciągle niedocenianym nawet w Gdańsku narzędziem rozwiązywania wielu problemów miasta.- 0 0
-
2019-02-05 11:19
to Bażyńskiego kiedy, w 2039-2040 ? (3)
- 8 8
-
2019-02-05 19:05
W tym roku bedzie sie juz latac do pracy (2)
Droga powietrzna i nie przydadza sie :)
- 0 1
-
2019-02-06 11:41
latanie może się okazać zbyt energochłonne (1)
rower najbardziej wydajnym energetycznie wynalazkiem w historii świata.
- 2 0
-
2019-02-07 13:20
Dla imbecyli chyba...
- 0 2
-
2019-02-05 11:21
(12)
Tylko przy tak zdewastowanym asfalcie jaki jest na Kołobrzeskiej między wiaduktem kolejowym a ulicą Arkońską jakoś nie widzę możliwości wytyczenia tam pasa rowerowego... najpierw nawierzchnie trzeba zmienić
- 30 3
-
2019-02-05 11:27
To będą takie rowery-amfibie
- 5 1
-
2019-02-05 11:31
oni tylko namalują pasy na jezni i to bedzie cała inwestycja :) Urzedndas to nie głupota tylko stan umysłu :) (2)
- 3 4
-
2019-02-06 11:42
a co konkretnie królu proponujesz? (1)
przypuszczalnie nie potrafisz odróżnić urzędnika od wybieralnego polityka. Może sam spróbujesz pograć w tej lidze?
- 0 1
-
2019-02-07 13:20
Juz dawno gram...
- 0 0
-
2019-02-05 11:32
(1)
Namalują pas i się martw. To urzędnicze myślenie, oni rowerami nie jeżdżą.
- 5 4
-
2019-02-05 11:37
Siedzą w ECS i grzeją stolki
- 3 3
-
2019-02-05 11:46
(5)
na Jana Pawła zrobili to dobrze, więc czemu tu nie mieliby zrobić tego dobrze? To nie Gdynia czy Sopot
- 8 1
-
2019-02-05 13:36
to nie jest dobre rozwiązanie. Nie w takich miejscach. (2)
DDR winna być taka żebyś sie nie bał 8 latka puścić taką drogą samemu.
- 1 7
-
2019-02-05 16:51
8 latek ma obowiązek jechać chodnikiem nawet jak obok jest droga dla rowerów. prosze się douczyć przepisów
- 5 1
-
2019-02-06 11:44
problemem może być tylko doświadczenie 11 latka
od tego wieku traci on prawo poruszania się legalnie rowerem po chodniku. Miasto powinno oczywiście zapewniać poczucie bezpieczeństwa wszystkim: warto, by angażowało psychologów transportu do zespołów projektujących rozwiązania drogowe. Sprawdzone w Jaworznie. Zero ofiar wypadków ruchu drogowego.
- 1 1
-
2019-02-05 16:27
(1)
Na Jana Pawła najpierw asfalt zmienili, jeśli tu też tak będzie to ok
- 3 0
-
2019-02-05 16:52
zmienili bo miały być pasy dla rowerów ( trzeba było poszerzyć). to wszystko zrobiono za jednym razem
- 1 0
-
2019-02-05 11:27
Droga rowerowa na Kołobrzeskiej jest bardzo potrzebna, wie o tym każdy, kto codziennie przemierza trasę Chłopska-Grunwaldzka.
Trzymam kciuki za szybką realizację!- 31 6
-
2019-02-05 11:30
W Gdyni będą robić 100-metrowy odcinek, a w Gdańsku kilka kilometrów. Taka drobna różnica w rozwoju miasta.
- 14 7
-
2019-02-05 11:30
Urzedasy sugeruja by jeździc chodnikiem?Wywalic niekompetetnych urzedasów z roboty na chodnik! (2)
Jakim trzeba byc idiotą by podawac przykłady z Holandi gdy nie potrafia nawet wykonac takich pasów w ulicy drogi rowerowej jak w Holandii!
- 15 3
-
2019-02-06 11:47
w Holandii przy głównych arteriach tworzone są wydzielone, dwukierunkowe drogi dla rowerów (1)
Ważną częścią przestrzeni miast holenderskich są strefy wolne od parkujących i jeżdżących samochodów (tzw. woonerfy - u nas tworzone w Łodzi a nawet w Gdyni); znaczna część ulic w Holandii to tzw. "ulice rowerowe", na których obowiązuje niski limit prędkości i zasada, że samochody mogą się poruszać jedynie tak, by nie zakłócać ruchu rowerów i pieszych (hasło: auto te gast). Najważniejsze jest promowanie szacunku uczestników ruchu do siebie, bez względu na to, po której części przestrzeni drogowej się poruszają.
- 1 0
-
2019-02-07 13:22
Sie Holandii zachciewa..to jeszcze prochy zalegalizujcie chociaz...
- 0 0
-
2019-02-05 11:33
(1)
Nareszcie napisano Bimet zamiast jakieś gul gul. Piękna nazwa, piękne czasy.
- 12 3
-
2019-02-06 03:36
Bidet
Czyli kibelek
- 0 2
-
2019-02-05 11:34
A kiedy ruszy MeVo?? (2)
- 11 8
-
2019-02-05 12:02
marzec.
- 5 1
-
2019-02-05 12:33
to ptoste - nigdy :)
- 1 6
-
2019-02-05 11:35
"Urzędnicy sugerują by pokonywać ten odcinek chodnikiem..." (1)
Boom, Seat na środku chodnika. Polska chyba nigdy się pod tym względem nie zmieni. Walić kary, żeby zabolało, to jedyna metoda.
- 26 3
-
2019-02-06 11:50
praktyka wielu miast, również polskich, dowodzi, że wystarczy dobrze skonfigurowana geometria
pasa drogowego. (wygooglaj sobie np. Jaworzno infrastruktura drogowa). Perswazja poparta odpowiednim kształtowaniem nawierzchni czyni cuda. Dobrze że wpisałeś słowo chyba między słowami Polska a nigdy.
W Polsce udało się zrealizować wiele rzeczy, które wydawały się niektórym niemożliwe w realizacji.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.