• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grunwaldzka i Kołobrzeska zyskają nowe drogi rowerowe

Krzysztof Koprowski
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rusza budowa drogi rowerowej wzdłuż Grunwaldzkiej
  • Al. Grunwaldzka na wysokości centrum handlowego City Meble. Tutaj powstanie wydzielona droga rowerowa.
  • Na prawie 200-metrowym odcinku w Oliwie rowerzyści będą poruszali się wraz z autami po drodze serwisowej.
  • Istniejąca droga dla rowerów na wysokości biurowców Alchemia.

W tym roku powinna rozpocząć się realizacja dwóch długo wyczekiwanych przez rowerzystów inwestycji w Gdańsku: budowy drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska na odcinku Braci Lewoniewskich - Kołobrzeska oraz wzdłuż ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska między al. Grunwaldzką a ul. Chłopską. Sprawdzamy, jakie rozwiązania zostaną zastosowane w obu przedsięwzięciach.



Jakie rozwiązanie powinno być zastosowane na ul. Kołobrzeskiej na Przymorzu Małym?

Budowa drogi dla rowerów po wschodniej stronie al. Grunwaldzkiej między ul. Braci Lewoniewskich a ul. Kołobrzeską jest kolejnym elementem tworzenia obustronnej infrastruktury rowerowej wzdłuż głównego ciągu komunikacyjnego.

Przypomnijmy, w 2016 r. do ruchu rowerowego przystosowano chodniki po zachodniej stronie w centrum Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska. Tym razem rowerzyści będą poruszali się po wydzielonej drodze rowerowej obok chodników.

- Wyjątkiem będzie ok. 190-metrowy odcinek pomiędzy numerami 311 a 339 zobacz na mapie Gdańska [tj. w pobliżu CH Oliwa i stacji benzynowej - dop. red.], gdzie rowerzyści będą poruszali się po drodze serwisowej. Droga rowerowa na całej swojej długości będzie posiadała wzmocnioną konstrukcję, składającą się m.in. z dwóch warstw bitumicznych oraz ciągłość nawierzchni na wszystkich zjazdach, które ją przecinają - mówi Alicja Bittner z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nowa droga rowerowa będzie też dowiązana do istniejących już krótkich fragmentów na wysokości biurowców Alchemia zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Kompleksy biurowe w Oliwie są coraz większe

W pobliżu Bimetu nie jest na razie planowana budowa drogi rowerowej. Urzędnicy sugerują, by pokonywać ten odcinek chodnikiem. W pobliżu Bimetu nie jest na razie planowana budowa drogi rowerowej. Urzędnicy sugerują, by pokonywać ten odcinek chodnikiem.

Zabraknie odcinka od Kołobrzeskiej do Derdowskiego



Niestety na razie nie jest planowane wydłużenie trasy od ul. Kołobrzeskiej do przejazdu przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska.

Na tym odcinku urzędnicy sugerują jazdę rowerem po chodniku na podstawie art. 33 ust. 5 pkt. 2 Prawa o ruchu drogowym, który mówi, że z chodnika lub drogi dla pieszych można wyjątkowo korzystać, gdy "szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h [na tym odcinku alei jest to limit 70 km/h - dop. red.], wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów".

Czytaj też: Al. Grunwaldzka między Wrzeszczem i Sopotem mało rowerowa


Jednokierunkowe drogi rowerowe na Kołobrzeskiej



Nieco inaczej będzie wyglądała infrastruktura rowerowa wzdłuż czteropasowego odcinka ul. Kołobrzeskiej. Wykonane zostaną tutaj obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe przy krawędzi jezdni.

- Jest to bardzo popularne rozwiązanie w takich krajach jak Dania, Holandia czy Niemcy. Forma realizacji tej trasy rowerowej została wybrana na podstawie koncepcji wariantowej, w której przeanalizowane zostały możliwości realizacji zarówno dwukierunkowej drogi rowerowej, jak i pasów rowerowych - przekonuje Bittner.
Zdaniem urzędników dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa musiałaby kilkukrotnie "przechodzić" z jednej strony ulicy na drugą ze względu na brak miejsca. Z tego powodu zrezygnowano z tego, najbardziej popularnego w Trójmieście, rozwiązania.

Jednokierunkowe drogi rowerowe wymuszą zwężenie pasów ruchu dla aut do maksymalnie 3 metrów szerokości (taka szerokość już teraz jest m.in. w obrębie wiaduktu kolejowego zobacz na mapie Gdańska). Ograniczeniu ulegnie także możliwość parkowania aut na chodnikach.

  • Na ul. Kołobrzeskiej przewidziano jednokierunkowe drogi rowerowe.
  • Na ul. Kołobrzeskiej przewidziano jednokierunkowe drogi rowerowe.
  • Wraz z budową infrastruktury rowerowej ograniczona zostanie możliwość parkowania na chodnikach.
  • Na razie jedyną namiastką infrastruktury rowerowej na ul. Kołobrzeskiej jest krótki pas rowerowy połączony z oznakowaniem tzw. sierżantami rowerowymi.

Bażyńskiego bez udogodnień dla rowerzystów



Na razie bez wydzielonej infrastruktury w formie drogi rowerowej lub pasów w jezdni pozostanie ul. Bażyńskiego zobacz na mapie Gdańska, która będzie stanowiła naturalny łącznik między ul. Kołobrzeską a pasami rowerowymi wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego.

Pewnym ułatwieniem będą natomiast pasy rowerowe na planowanej ul. Nowej Sudeckiej zobacz na mapie Gdańska, która docelowo połączy al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza w rejonie kompleksu biurowców Olivia Business Centre.

Realizacja w latach 2019-2020



Budowa nowej infrastruktury wzdłuż al. Grunwaldzkiej oraz ul. Kołobrzeskiej przewidziana jest na lata 2019-2020. W ciągu kilku miesięcy powinny zostać ogłoszone przetargi na wykonawców prac budowlanych.

Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?

Opinie (382) 5 zablokowanych

  • wzdłuż linii SKM powinna powstać bezkolizyjna cyklostrada ("autostrada") rowerowa (6)

    co najmniej od stacji Gdańsk Wrzeszcz aż do granic Sopotu. W Sopocie od Monciaka wzdłuż ulicy Obrońców Westerplatte do stacji SKM Kamienny Potok i dalej do Gdyni. W Gdyni aż się prosi budowa cyklostrady od stacji Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana do stacji Gdynia Główna. Budowa jednokierunkowych dróg dla rowerów wzdłuż jezdni wiąże się z ryzykiem zajmowania ich przez parkujące samochody: dlatego potrzebna jest sensowna wizja całościowej polityki parkingowej dla całej metropolii.

    • 20 4

    • (4)

      Ładna nazwa ta "Cyklostrada".

      • 1 0

      • używana jest także nazwa "velostrada" (1)

        • 1 0

        • ech, szkoda

          jeździłem "bike skyway" w Xiamenie w Chinach, najdłuższą na świecie estakadą dla rowerów, niessssamowite, nawet na Manhattanie i nawet w Lądku nie mają czegoś takiego. pewnie kosztowało morze forsy, ale teraz całą wyspę da się przejechać w poprzek rowerem w mig, niemożliwe metrem, samochodem, czy rowerem po ziemi

          nas tu nigdy nie bdzie na takie cudo stać, ńie chodzi nawet o forsę, tylko o dogadanie się mist Trójmiasta i o śmiałość urbanistów

          • 0 0

      • A jak ci się podoba (1)

        Cycle Superhighway? Albo Bike Feeway?

        • 4 0

        • nazwa to pikuś

          najważniejsze jest dobre przygotowanie projektu i realizacja w praktyce. Szukam koalicjantów. Kumaci wiedzą, jak się ze mną skontaktować.

          • 0 0

    • Prawdopodobnie zaplanowane jest to już na rok 2059-2060

      już niedługo cierpliwości

      • 3 1

  • najlepsze drogi rowerowe to takie które są metr od najbardziej ruchliwych ulic (4)

    o czym wyżej w artykule. miodzik i kierowców z autami kopcącymi jak z pancernika patiomkij lawinowo przybywa ,kontroli wydechu ubywa choć już od dawna już były jak na receptę. oJ przybędzie rowerzystów z rakiem na onkologii

    • 4 14

    • A podobno (2)

      jazda rowerem samo zdrowie...

      • 3 4

      • no tak lepiej stać w smrodzie niż w nim przez chwile jechać ;)

        • 2 0

      • chorzy na samochodozę nie mają świadomości, że jazda samochodem szkodzi zdrowiu

        samych użytkowników samochodów i wielu osobom w ich otoczeniu.

        • 0 0

    • Czyli zamiast likwidować kopciuchy i terrorystów za kółkiem proponujesz odsuwać innych uczestników o metr? Słaba recepta. Pogłówkuj jeszcze trochę, może coś mądrzejszego wymyślisz.

      • 8 1

  • Kolobrzeska porazka (5)

    Jako rowerzysta wiele lat liczylem ze bedzie na chodniku droga rowerowa, a zrobia pas na jezdni, najgorsze mozliwe rozwiazanie i dla rowerzystow i dla kierowcow

    • 10 13

    • (2)

      Wręcz odwrotnie. Najlepsze by to było ale prawdopodobnie nie będzie to pas w jezdni tylko wyodrębniona droga dla rowerów przy jezdni. Tak przynajmniej z opisu wynika.

      • 9 1

      • bardzo słe rozwiązanie. (1)

        Czemu? Bo ten pas będzie wąski.
        Wiec tak jeśli pas w jezdni to musi być szeroki by zapewniać komfort i bezpieczeństwo rowerzyście (np. wita stwosza - choć aż tak szeroki być nie musi)

        Jesli ma być wąski to winna być separacja.

        • 3 4

        • bez przesady

          wszędzie są pasy 1.5m. taki jest standard. nie wiem po co ci szerszy.

          szerszy poza tym nie może być bo kierowcy zrobiliby sobie z niego parking.

          • 7 0

    • Spisek (1)

      Najnowsza teoria spiskowa to taka, że urzędnicy dają nam krzykaczom, obcisłogacim, czyli aktualnemu wcieleniu Antychrysta, ścieżkę rowerową na Kołobrzeskiej, abyśmy paszcze zajadłe zamknęli i szczekać przestali, licząc, że się na tych wertepach, dziurach pozabijamy, a jak nie, to jeszcze drzwiami dla pewności taki obywatel-blachosmród przywali i po sprawie.

      Przejrzeliśmy Was.

      • 2 6

      • Siostro

        Pacjent majaczy

        • 1 3

  • rozwuj

    co z planami wprowadzenia drogo rowerowej na obwodnicy pod prad?

    • 4 10

  • Szkoda fatygi (5)

    Towarzystwo w obcisłych gaciach i tak pomyka jezdnią albo chodnikiem. Budowa infrastruktury rowerowej to pchanie pieniędzy psu w d*pę.

    • 9 22

    • (1)

      Tyle lat żyje ale na grunwaldzkiej jeszcze nie widziałem żeby ktoś jechał jezdnią czy po chodniku ( przynajmniej tam gdzie jest DDR) więc po co bijesz bezsensownie piane?

      • 9 2

      • To lobby "Diesel-97-Nieklepany" albo "Kaptur-Wyklęty".

        • 6 1

    • jak infrastruktura jest kijowa

      i robi sie ja tylko po to by sie zgadzały slupki e exelu to faktycznie marnowanie kasy.

      A jak jest zrobiona z głową i zadbana to uwież ale rowerzyści z przyjemnością z takiej korzystają.

      • 8 0

    • W obcisłych gaciach jeździ 5% rowerzystów.

      A ty pyszałku pewnie nawet nie umiesz jeździć na rowerze.
      Wsadzasz krągły tyłek do 20-to letniego blachosmroda. A sadełko rośnie.

      • 5 2

    • Budowa złej i dziadowskiej infrastruktury takiej jak np haffnera Sopot to kpienie z rowerzystów i prowokowanie ich do jazdy jezdnia natomiast na grunwaldzkiej w Gdańsku nie widuje rowerów

      • 5 1

  • Mój Passerati TDI z wyciętym DPFem (2)

    będzie roznosił wonności i pieścił płuca ped**arzy. Miód na moje serce. Mam filtr węglowy , jakby się kto pytał.

    • 3 11

    • Policja już jedzie

      • 1 0

    • to pewnego dnia banan z twarzy zniknie bo mandat przysola że może do pustej głowy coś trafi

      • 0 0

  • Kierowcy wyp...alać z chodników! (1)

    na zdjęciach chodniki pozastawiane przez hrabiów, przez cwaniaków, przez lewusów. Trawniki rozjeżdżą, chodniki rozwalą, ludzi przejadą, nasmrodzą, nahałasują, fuuuj. sam syf.

    Kto wpuścił tych kierowców do miast? Wypad z powrotem pod swoje obory.

    • 12 5

    • jak powstanie DDR to d**ile już tak nie poparkuja

      • 0 0

  • Kołobrzeska cyklistami płynąca (3)

    bardzo dobrze, że na Kołobrzeskiej zrobią drogę rowerową, codziennie tam chodzę do pracy i wiem jak bardzo trzeba uważać na cyklistów, jest ich bardzo dużo mimo zimy.

    • 9 2

    • I do tego.... (2)

      I do tego jeszcze mniej więcej co szósty z nich jest ,,cyklistą-batmanem'' co to pędzi chodnikiem po zmroku bez żadnego oświetlenia. Pewna część rowerzystów jadących Kołobrzeską to straceńcy za nic mający czerwone światło na przejściu. A najgorsi są ci młodzieńcy z paczkami (z jadłem?) na plecach - za wszelką cenę chcą szybko przedostać się do celu i pędzą jak opętani za nic mając pieszych. Odseparowanie na Kołobrzeskiej ruchu pieszego od ruchu rowerowego to po prostu konieczność!

      • 3 2

      • separowanie różnych rodzajów ruchu od siebie jest sposobem promowania samochodozy (1)

        lepiej uspokajać ruch i promować szanowanie interesów wszystkich uczestników ruchu.

        • 0 0

        • złe seprowanie - owszem

          ale dobre - przeciwnie. byłeś w Danii albo Holandii?

          • 0 0

  • Co z ul. Gdańską?

    Kiedy tam powstanie ścieżka od Uczniowskiej do wiaduktu w N.Porcie?

    • 4 0

  • (2)

    Rowery do lasów

    • 6 9

    • Samochody poza miasto.

      • 5 1

    • Janusz CH.

      samochody na złom

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane