• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grunwaldzka z nową kładką i nowym-starym przejściem

Krzysztof Koprowski
15 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Biurowiec Neon sprzedany za 80 mln euro
Kładka ma powstać na wysokości obecnego sklepu meblowego przy torach kolejowych (wcześniej skład budowlany) a sklepami Mediamarkt i Castorama po drugiej stronie al. Grunwaldzkiej. Kładka ma powstać na wysokości obecnego sklepu meblowego przy torach kolejowych (wcześniej skład budowlany) a sklepami Mediamarkt i Castorama po drugiej stronie al. Grunwaldzkiej.

Nad al. Grunwaldzką, na wysokości Uniwersytetu, ma powstać kładka dla pieszych. Ma jednak zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Dzięki naszej interwencji, odtworzone zostanie zwykłe przejście dla pieszych przy "wysepce" we Wrzeszczu.



Budowę kładki zaproponował deweloper zespołu biurowego Alchemia (firma Torus), który ogłosił konkurs na jej projekt. Konstrukcja miałaby stanąć w rejonie kampusu uniwersyteckiegozobacz na mapie Gdańska. Konkurs skierowany jest przede wszystkim do studentów, a ich projekty będą być może inspiracją dla docelowego projektu.

- Do konkursu zgłosiło się ok. 20 zespołów. Kładka powstanie wraz z drugim etapem naszego kompleksu biurowego Alchemia, ale nie wiemy jeszcze kiedy - przyznaje Edyta Korycka, dyrektor działu planowania inwestycji w Torusie.

Kładka o wysokości ok 4,6 m (dla porównania wysokość mieszkania w nowym budownictwie to ok. 2,60 m) bez ramp dla rowerzystów, wyposażona jedynie w schody oraz windy, to pomysł, który narodził się w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego (BPBK).

Zdaniem projektantów tylko kładka zapewni bezpieczeństwo oraz nie pogorszy warunków komunikacyjnych na al. Grunwaldzkiej. Tryb świateł działających na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Bażyńskiego i Kołobrzeską ma uniemożliwiać zastosowanie tradycyjnego przejścia, nawet z zastosowaniem przejścia dwuetapowego wraz z wysepką dla pieszych na szerokim pasie między jezdniami al. Grunwaldzkiej.

Po nowej konstrukcji wspinać się będą przede wszystkim pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej, gdyż Torus chce jeszcze w te wakacje "przebić" południowy tunel zobacz na mapie Gdańska z peronu przystanku Przymorze - Uniwersytet w kierunku działek, na których zbuduje biurowce. Wybudowana zostanie także winda na sam peron. Dzięki temu docelowo powstanie połączenie piesze z SKM przez ogólnodostępne tereny biurowe do kampusu UG i sklepów. Niewykluczone, że po obu stronach al. Grunwaldzkiej, na wysokości kładki, powstaną nowe przystanki autobusowe.

Jednak projekt kładki, która zwykle działa odstraszająco na pieszych, nie wszystkim się podoba. Sceptyczni są m.in. planiści z Biura Rozwoju Gdańska, którzy muszą tę propozycję zaopiniować.

- Projekt jeszcze do nas nie dotarł, więc trudno go oceniać. Jednak sama idea kładki wydaje się kontrowersyjna dla tego miejsca. Miałaby ona uzasadnienie, gdyby łączyła dwa blisko położone budynki. Natomiast kładka, która wymaga od pieszego wspięcia się kilka metrów w górę nie wydaje się dobrym pomysłem - mówi Irena Romasiuk, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w BRG.

Czy w mieście powinny powstawać bezkolizyjne przejścia dla pieszych?

Pomysłodawca kładki, czyli BPBK, pracuje także nad projektem nowego skrzyżowania właśnie w tym samym rejonie.

- Nowe skrzyżowanie powstanie na wysokości wyjazdów z istniejących sklepów wielkopowierzchniowych przy al. Grunwaldzkiej po stronie kampusu UG zobacz na mapie Gdańska. Klienci sklepów będą mogli wyjechać z nich zarówno w kierunku Gdyni, jak i Wrzeszcza. Na budowie skrzyżowania skorzystają też najemcy naszych biurowców, gdyż pozwoli ono na dojazd do budynków od strony Gdyni - dodaje Korycka.

Czytaj również: Kolejna kładka dla pieszych w Gdyni

Dzięki naszej interwencji, wkrótce także ponownie otwarte zostanie przejście łączące przystanek tramwajowy Klonowa z tzw. wysepką we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej zostało ono zamknięte z powodu budowy Trasy Słowackiego oraz otwarcia przejazdu z ul. De Gaulle'a w jezdnię al. Grunwaldzkiej w kierunku Oliwy. Sęk w tym, że mimo iż cykl świateł umożliwia bezpieczne pokonanie tego miejsca (wówczas, gdy "otwarty" jest ruch tramwajów), nie wykonano sygnalizatorów dla pieszych.

- Przeanalizowaliśmy zgłoszoną przez portal Trojmiasto.pl sugestię, aby ustawić na tym przejściu dodatkową sygnalizację dla pieszych i pojawi się ona w ciągu ok. tygodnia - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Nowa sygnalizacja w żaden sposób nie wpłynie na ruch tramwajów i samochodów.

Niestety, Zarząd Dróg i Zieleni chce "po cichu" wycofać się z planów przebudowy przejścia dla pieszych w rejonie Teatru Miniatura. Zgodnie z obietnicami sprzed roku, miało ono być właśnie odtwarzane, a tymczasem teraz urzędnicy zasłaniają się kosztami związanymi z Euro 2012.

- Po Euro wykonane zostanie podsumowanie wszystkich miejskich wydatków. Wówczas przyjdzie czas na zrewidowanie starych i nowych pomysłów i określenie, które można zacząć realizować i w jakiej kolejności - tłumaczy rzecznik ZDiZ.

W piątek, 18 maja, odbędzie się ogólnodostępna debata poświęcona problematyce Drogi Czerwonej. Trasa ta biegnąca wzdłuż torów kolejowych budzi od lat wiele kontrowersji ze względu na swój antymiejski charakter. Więcej szczegółów na temat wydarzenia przeczytać można tutaj.

Wydarzenia

Debata Jazda po Wrzeszczu (9 opinii)

(9 opinii)
spotkanie

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • dlaczego nie myśli się o ułatwieniach dostępu do stacji SKM dla pieszych

    i innych niezmotoryzowanych (np. skrót i tunel dla pieszych na stacji Gdańsk Oliwa od strony ulicy Śląskiej, a inwestuje się prawie wyłącznie lub głównie w ułatwianie ruchu samochodów (z których wiele odbywa tzw. niepotrzebne przejazdy na śmiesznie krótkie odległości) ? To nie jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju ani z długookresowym interesem mieszkańców trójmiasta.

    • 0 2

  • Dlaczego Torus kojarzy mi się z Adamowiczem?

    nie wiem.

    • 0 2

  • Szanowny Autor tekstu zapomniał o tym, że ludzie będą mogli korzystać alternatywnie z kładki.

    Jeżeli komuś nie przeszkadza odległość od oddalonych od siebie dość mocno przejść, to nie musi z niej korzystać. Ja codziennie bujam się z uczelni do SKM i cieszę się, że komuś zależy na ułatwieniu nam - studenciakom - życia!!!! I ostatnia kwestia, deweloper ogłosił konkurs i pozwala właśnie studentom kreować przestrzeń. Zobaczymy jaki projekt wygra :)i wtedy podyskutujemy.

    • 0 0

  • "Natomiast kładka, która wymaga od pieszego wspięcia się kilka metrów w górę nie wydaje się dobrym pomysłem - mówi Irena Romasiuk".

    Co mówiła pani Irena gdy odnawiano kładkę na ulicy Rzeczypospolitej na Zaspie? "Nie chcem ale muszem"?

    • 0 0

  • Po co to komu?

    Światła co 5 metrów i tak już są, po co jeszcze komplikować życie? Korki we Wrzeszczu i tak są, a to nie pomoże ich rozładować tylko utrudni życie kierowcom. Zwłaszcza, że kawałek dalej przy Słowackiego są światła. To może jeszcze zaapelować należy o przejście na wysokości ulicy Sobótki, jak za dawnych lat... Szkoda słów. Naprawdę coraz gorzej się widzę robi we Wrzeszczu pod tym względem.

    • 0 0

  • w koncu

    jedno przejscie jest kolo maca a drugie kolo leroy merlin dopiero to lekka przesada powino byc jakies bezkolizyjne pomiedzy jak zamkna chodnik po jednej stronie trzeba dymac kilometr zeby sie dostac na druga strone albo ryzykowac zderzak w d*pie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane