• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi idą "na dziko", gdy pędzi pociąg. Kierowcy jadą, gdy rogatki są zamknięte

Szymon Zięba
12 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat)  Raport

Przechodzenie przed pędzącym pociągiem to niebezpieczne zachowanie. Film sprzed kilku dni.

Przejeżdżanie czy przechodzenie pod zamykającymi się rogatkami, omijanie półrogatek, ignorowanie znaku stop czy bezmyślne wtargnięcia na tory przez dzikie przejścia - to tylko niektóre z szeregu "grzechów" kierowców i pieszych na przeprawach kolejowych. Od ubiegłego roku kolejarze odnotowali 16 wypadków na pomorskich torowiskach z udziałem pieszych. Kilka dni temu popis nieodpowiedzialności dał pewien mężczyzna, który zignorował zamknięte przejście na OruniMapka i prawie wszedł pod pędzący pociąg.

Czytelnicy poinformowali nas o tym w Raporcie.
Widzisz coś ciekawego? + dodaj Raport


Zdarzyło ci się zignorować opadające szlabany przed przejazdem kolejowym i przejechać pod nimi?

Film z nieodpowiedzialnym przechodniem, który kilka dni temu trafił do Raportu z Trójmiasta, obejrzało już (w chwili pisania tego artykułu) prawie 12 tys. osób, a stu z nich zdecydowało się na zostawienie komentarza - zwykle krytycznego.

Co tak oburzyło internautów?

Na nagraniu widać mężczyznę w średnim wieku, który spokojnym krokiem pokonuje przejście kolejowe na Oruni. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że rogatki są zamknięte, a on dosłownie o włos omija rozpędzony pociąg.

W tym przypadku na szczęście nie doszło do tragedii. Gdyby jednak wydarzenia potoczyły się inaczej, maszynista - nawet gdyby zauważył przechodnia - nie miałby szans na skuteczną reakcję.

- Ze statystyk wynika, że za 99 proc. niebezpiecznych sytuacji na przejazdach kolejowo-drogowych odpowiadają kierowcy. Są one wynikiem brawury, nieuwagi i pośpiechu. Mogą temu zapobiec rozsądek i zasady bezpieczeństwa - mówi tymczasem Przemysław Zieliński z PKP PLK.

Niebezpieczne grzechy na torowiskach. Jakie błędy popełniają kierowcy?



Podstawowe błędy prowadzące do tragedii na przejazdach to:
  • ignorowanie znaku stop,
  • przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami,
  • omijanie półrogatek,
  • blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu,
  • niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach.

Zbliżając się do przejazdu, każdy kierowca zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności. Warto zatrzymać się przed każdym przejazdem, niezależnie od oznakowania oraz urządzeń, w jakie jest wyposażony.

Nieodpowiedzialne zachowanie na torowisku (85 opinii)

Pociąg jedzie mu przed nosem, a on idzie jak gdyby nigdy nic... Przejazd kolejowy na Oruni.
Pociąg jedzie mu przed nosem, a on idzie jak gdyby nigdy nic... Przejazd kolejowy na Oruni.


- Pamiętajmy, że przejeżdżający pociąg ma zawsze pierwszeństwo. W sytuacji kryzysowej należy jak najszybciej opuścić przejazd - w razie potrzeby wyłamać rogatkę. Wystarczy niewielka siła nacisku, by tzw. bezpiecznik drąga (przy napędzie rogatek) zadziałał i spowodował bezpieczne wyłamanie zapory, bez uszkodzenia samochodu - tłumaczy nasz rozmówca.
Tylko w ubiegłym roku na przejazdach kolejowych na Pomorzu doszło do siedmiu wypadków, w wyniku których pięć osób zostało poszkodowanych.

Przeprawa przez tory. Jakie błędy popełniają piesi?



Piesi przekraczający przejazdy i przejścia w poziomie szyn muszą pamiętać o zachowaniu czujności na terenie kolejowym: nie używajmy telefonu, nie miejmy w uszach słuchawek, tory nie są miejscem do zabawy.

Bywają i inne niebezpieczne sytuacje na torowiskach. Np. kiedy zbyt blisko peronu znajdzie się osoba nietrzeźwa. Film archiwalny.



- Dzisiejsze pociągi są cichsze, nie wytwarzają charakterystycznego stukotu. Pociąg zawsze jest bliżej i porusza się szybciej, niż myślimy. Składy są szersze od rozstawu szyn o około 1 metr z obu stron - jest to szczególnie ważne dla pieszych i rowerzystów, aby zachować bezpieczną odległość od toru i przejeżdżającego pociągu - mówi Przemysław Zieliński.

Długa droga hamowania pociągu. Maszynista jest bez szans



Warto zaznaczyć, że maszynista widząc osobę na torach, może jedynie wdrożyć nagłe hamowanie, podać sygnał "baczność" i czekać, licząc na to, że człowiek zejdzie z torów.

Pociągi w Trójmieście. Rozkład jazdy



- Przechodzenie przez tory w miejscach niedozwolonych powoduje w ciągu roku około 150-200 najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń. W 2021 r. na terenie województwa pomorskiego doszło do 12 zdarzeń z udziałem osób pieszych na tzw. dzikich przejściach (7 ofiar śmiertelnych, 2 osoby ranne); w tym roku były 4 zdarzenia (4 ofiary śmiertelne) - podsumowuje Przemysław Zieliński.

Mieszkańcy Oruni skarżą się na "gwiżdżące", głośne pociągi. Nieodpowiedzialne zachowanie niektórych osób jest jednak uzasadnieniem dla takich ostrzeżeń. Film archiwalny.

Opinie (81) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Przejazdy kolejowe na oruni są zbugowane. (2)

    Są otwarte 3x zbyt mało czasu.
    Wyszło na pewnej sprawie sądowej :)

    • 14 4

    • wszystkie przejazdy

      zamykają za wcześnie, a otwierają za późno, i potem się dziwią że ludzie tracą cierpliwość.

      • 5 0

    • Przeczytaj to co napisałeś jeszcze raz i zastanów się czy to ma sens.

      Bo moim zdaniem bełkoczesz.

      • 0 0

  • przecież to pieszy ma pierwszeństwo (5)

    maszynista musi uważać!

    • 35 10

    • Dlatego maszynistom po wypadku sprawdza się trzeźwość. ;-)

      • 15 0

    • a już rowerzysta to w ogóle.

      • 16 0

    • Pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo (2)

      Maszynista widząc pieszego zbliżającego się do torów, nawet poza obrębem przejścia, winien zatrzymać pociąg i przepuścić pieszego. Prawa fizyki nie są brane pod uwagę.

      • 9 5

      • Lecz się

        • 3 4

      • Albo chociaż ominąć.

        • 0 0

  • A mnie oburza brak przejazdów nad/pod torami. (3)

    • 13 3

    • Włodarze Gdańska się nie oburzają! (1)

      Przejść kolizyjnych powstaje coraz więcej. Wagarowali chyba na lekcjach fizyki.

      • 6 0

      • Racja. Zamknijmy wszystkie kolizyjne skrzyżowania w mieście.

        I obowiązkowo wszystkie parkingi pod blokami!

        W końcu nie możemy bezczynnie czekać na tragedię.

        • 1 2

    • Teraz jest moda na przejścia naziemne, żeby piesi nie chodzili tunelami jak szczury

      • 1 0

  • są dorośli wiedzą co robią zrobić lotne kontrole dać wysokie mandaty i obciążyć kosztami przy ewentualnym wypadku (1)

    • 4 1

    • Utworzyć Państwowy Urząd Kontroli Przechodzenia przez Zamknięte Przejazdy. Ja na Prezesa. Przecież Policja nie kontroluje już nawet siebie.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Pamiętam straszny wypadek przy Gdynia Wzgórze. (7)

    Tunelu w stronę Kieleckiej jeszcze nie było. Dwoje studentów przebiegalo przez tory tuż za przejeżdżającym pociągiem. Niestety, z przeciwnej strony nadjechał drugi pociąg. Widok tych dwóch ciał nie do pozazdroszczenia. Ktoś, kto coś takiego widział będzie pamiętał do końca życia.

    • 40 0

    • (5)

      Kiedy to było? Pamiętasz rok i miesiąc? Słyszałem o tym wypadku, podobno tak się wgnietli w pociąg, że nie było chętnych, żeby ich posprzątać. Po prostu firmy pogrzebowe odmawiały.

      • 9 1

      • (4)

        i co jeszcze slyszales, opowiedz nam jeszcze jakas ciekawa zaslyszana w maglu historie.

        • 1 14

        • To nie w maglu, tylko mieszkam w tym mieście i wiem

          • 13 0

        • (2)

          Muszę Ciebie rozczarować. Ta historia jest prawdziwa. Pamiętam. Przechodzili przez tory i minął ich jeden skład a oni weszli na tor za nim a tam z drugiej strony pędził inny którego nie widzieli. Z tym przyklejeniem zwłok do czoła lokomotywy to prawda. Było bardzo głośno o tej tragedii.

          • 8 0

          • (1)

            nie tyle do czoła co do tych wszystkich buforów sprzęgów itd

            • 6 0

            • W gazecie nawet pokazano zdjęcie okropny widok.

              • 1 0

    • 13 listopada 1996

      Studenci wyszli zza towarowego z węglarkami prosto pod lokomotywę pospiesznego IR Mare Balticum do Berlina via Szczecin, 90kmh. Strzępy, dramat.

      • 2 0

  • (2)

    Jestem maszynistą, powiem wam szczerze że nie żal mi wcale tych ludzi co łażą wszędzie, tych kierowców którzy mają w d..ie przepisy. To jest naturalna selekcja. Żal mi zwierząt które wchodzą pod koła, wiecie dlaczego? Bo one nie są świadome zagrożenia. A człowiek jest, tyle.

    • 49 0

    • (1)

      a ja mam dość liczenia na kaprys jakiejś kolejowej p..zdy która przejazd na piaskowej w Gdyni nie raczy otworzyć kiedy dwa pozostałe są otwarte i ludzie stoją po 45 minut ch..j wie za czym bo z szopy na cisowej wyjedzie sobie 60 letni złom na kołach i w tempie 5 km/h jedzie sobie w stronę stacji w Chyloni myślisz chłopie że wszyscy mają czas jak wy w tej komuszej betonowej firmie?

      • 5 8

      • Od kiedy ty stoisz 45 minut zmień dilera

        • 0 0

  • (5)

    Podobno piesi lepiej przestrzegają przepisów niż kierowcy. Taką opinie mają społecznicy

    • 11 1

    • Patrząc na to, że przestrzegający przepisów kierowca jest rzadkością, to nic dziwnego.

      Ba, niektórzy kierowcy nawet twierdzą, że jadąc zgodnie z przepisami powodujesz zagrożenie!

      • 11 4

    • Społecznicy-nieudacznicy chyba (3)

      • 6 5

      • Społeczniczy, największy wróg motłochu. Ludzie, którzy chcą coś zrobić dla ogółu są nie do przełknięcia (2)

        dla biernej masy frustratów, obwiniających wszystkich w około o ich niepowodzenia.

        • 8 5

        • O, sfrustrowany społecznik się odezwał! (1)

          Ci "społecznicy" dość często mają swoją światłą wizję jak wszystko ma działać i każdy, kto nie pasuje do ich wizji jest wrogiem.

          • 1 0

          • Mówisz o kierofczykach?

            Zgadzałoby się.

            A teraz daj mi tu jeszcze ze 3 pasy i ze 100 darmowych parkingów!

            • 0 2

  • Nie ma co żałować później takiego pieszego, czy też samochodziarza

    Jak to mówią, widziały gały w co się pchały.
    Jak ktoś jest upośledzony pod tym względem, to nic nie poradzisz.
    Zrobią kładke, to i tak ten najmądrzejszy pójdzie po torach, bo szybciej i nie trzeba schodami wchodzić.
    Selekcja naturalna.

    • 9 1

  • Ja tam przejezdrzam nawet wuzkien (1)

    pod szlabanem. Minimum 5 minut za wcześnie opuszcxaja. Bez sensu czekac

    • 3 5

    • Uczyć się ortografii też było bez sensu?

      • 0 1

  • (8)

    Ludzie w każdej dziedzinie życia są prowadzeni za rękę a to rodzi nieodpowiedzialne zachowania. Nie powinno być w ogóle rogatek i dbania o bezpieczeństwo to ludzie sami by się tego nauczyli jak o nie zadbac.

    • 7 10

    • Niepotrzebnie ciebie zmuszali do chodzenia do szkoły. Sam byś się pewnie wszystkiego nauczył. (7)

      • 5 2

      • (1)

        ponad 40 minut czekania na głupim przejeździe w Gdyni a między kolejowym złomem przerwy po 10 minut ale nie otworzą szlabanu bo po co?Anioła cierpliwości ch..j by strzelił

        • 7 0

        • Tez kozystam z tego przejazdu i zapewniam cie ze nie ma przerw 10 minutowych

          Wez stoper i zapisuj. A po drugie nie znasz zasad ruchu kolejowego to nie placz tylko czekaj lub naucz, sie jezdzic inna droga.dalsza ale szybsza.

          • 0 0

      • (4)

        powiedz mi człowieku czy wybudowanie bezkolizyjnego przejścia na tej Oruni naprawdę przerasta intelektualne możliwości dulkiewicz i jej ferajny?

        • 8 0

        • Bezkolizyjne przejście przerasta możliwości intelektualne użytkowników. (2)

          Mało Ci na Hallera próbujących wywieźć wiadukt na naczepie, że chcesz drugi taki budować?

          • 2 5

          • (1)

            czy to taki problem zrouzmieć że transport się rozwinął przez ponad 100 lat od zbudowania tego wiaduktu?

            • 2 0

            • Prawa fizyki od tamtej pory się nie zmieniły.

              • 1 0

        • A co ma do tego Dulkiewicz?

          Przejazd nalezy do PLK a nie do miasta.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane