• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Historyczne lokomotywy na elewacji dworca we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
1 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Nieco przebudowano też główne wejście, w którym zlikwidowano podwójną parę drzwi. Pojawiły się za to dodatkowe drzwi w strefie z kasami biletowymi.
  • Elewacja dworca została odświeżona, a od strony pętli autobusowej zawieszono na niej wielki baner ze zdjęciami lokomotyw.
  • Boczne wejście do budynku dworca.
  • Nowo utworzona poczekalnia dla pasażerów. Okna zostały zasłonięte banerem ze zdjęciami lokomotyw.
  • Strefa z kasami biletowymi.

Dworzec we Wrzeszczu po remoncie zyskał nową elewację. Umieszczono na niej jednak tandetny baner z niemieckimi pociągami. Od piątku po raz kolejny zmienia się także organizacja ruchu w zakresie wejść na perony kolejowe.



Kolejna reanimacja budynku dworca we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska właśnie dobiega końca. Pasażerowie wreszcie doczekali się poczekalni. Odświeżono też nieco wnętrza oraz wykonano nową elewację budynku.

I to właśnie elewacja budynku może budzić kontrowersje. Nie dość, że zestawiono ze sobą dwa całkowicie odmienne kolory, to od strony pętli autobusowej zawieszono wielki baner ze zdjęciami parowozów, w tym także niemieckiej produkcji.

- Gdy zobaczyłem na jednym ze zdjęć napis "Deutsche Reichsbahn" przecierałem oczy ze zdumienia. Czy Polskie Koleje Państwowe muszą umieszczać na swoich dworcach zdjęcia niemieckich pociągów? Jak to się ma do nazwy firmy i ponurej historii transportu Koleją Rzeszy więźniów podczas II wojny światowej? - nie kryje oburzenia pan Damian, czytelnik Trojmiasto.pl

Przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych bronią jednak swojego pomysłu - Chcieliśmy, aby zdjęcia nawiązywały ogólnie do transportu kolejowego, a nie były promocją konkretnego regionu czy producenta pociągów - mówi Maciej Bułtowicz z biura prasowego departamentu marketingu PKP SA.

  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji niemieckiej z 1958 r.
  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji niemieckiej z 1958 r.
  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji niemieckiej z 1944 r.
  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji pruskiej z 1921 r.
  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji amerykańskiej z 1945 r.

Wspomniana kontrowersyjna lokomotywa (oznaczona jako 35 1019-5) nie służyła na froncie wojennym, ponieważ została wyprodukowana dopiero w 1958 r. dla kolei niemieckich w Niemieckiej Republice Demokratycznej, w której to do lat 90. zachowano nazwę Kolei Rzeszy dla NRD-owskiego odpowiednika PKP. Dzisiaj pojazd jest eksponatem Łużyckiego Klubu Lokomotyw Parowych w Chociebużu (Cottbus).

Oprócz wspomnianego parowozu, produkcji zlikwidowanego w latach 90. państwowego zakładu budowy lokomotyw im. Karola Marksa w poczdamskim Babelsbergu, fotografie przedstawiają także inną niemiecką lokomotywę. Oznaczona symbolem "52 8080-5" została wyprodukowana w 1944 r., w tym samym zakładzie, co parowóz kolei NRD. Pojazd po wojnie powędrował do Niemiec Zachodnich, a obecnie stacjonuje w muzeum w Lubiju (Loebau).

Co sądzisz o banerze ze zdjęciami pociągów?

Na gmachu budynku odnajdziemy także lokomotywę Ok1, pruskiej produkcji z 1921 r., która trafiła do Polski po II wojnie światowej (obecnie eksponat w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej), a także parowóz Tr201 amerykańskiej produkcji, powstały pod koniec II wojny światowej dla transportu sprzętu i żołnierzy w Europie. Kilka pojazdów Tr201 przekazano następnie do PKP (pociągi dla Europy ze względu na rozwiązania techniczne były bezużyteczne w USA), by ostatecznie po latach jeden z nich zachować jako eksponat, należący również do muzeum w Jaworzynie Śl.

Ale nie tylko pojazdy uwiecznione na fotografiach budzą kontrowersje, lecz także sam baner. Jest on wykonany równie tandetnie, co dziesiątki siatek reklamowych, które pokrywają budynki. Dodatkowo znacznie zacienia nową poczekalnię dworca.

Ponieważ w przypadku dworca PKP we Wrzeszczu jest uchwalony już plan, zawierający częściowo zapisy zgodne z powstałą później Koncepcją Regulacji Estetyki Miasta, czy nie doszło tutaj do złamania prawa?

- W przypadku terenów kolejowych nie wydajemy pozwoleń na tego typu instalacje, ponieważ dla terenów kolejowych podlega to ocenie Urzędu Wojewody - tłumaczy Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim i jednocześnie przyznaje - Prywatnie, bardzo nisko oceniam poziom estetyczny remontu tego dworca. Straciliśmy ciekawą mozaikę na elewacji, a zyskaliśmy szpetną siatkę, która choć nie jest reklamowa, to niewiele się od niej różni.

Okazuje się jednak, że kolejarze postąpili zgodnie z planem zagospodarowania - Nie jest to reklama, ani szyld, lecz element zmiennej kolorystycznie elewacji, która nie wymaga dodatkowych pozwoleń na budowę. Gdyby miały się pojawić tutaj reklamy, byłoby to niezgodnie z planem zagospodarowania dla tego rejonu - wyjaśnia Małgorzata Sworobowicz z biura prasowego wojewody.

PKP zapewnia też, że obecna forma baneru nie ulegnie zmianie - Obecnie nie planujemy komercyjnego wykorzystania tej powierzchni - zapowiada Bułtowicz.

Zmiany organizacji ruchu pieszego wokół dworca

Organizacja ruchu i oznakowanie w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu, które będzie obowiązywało od 2 stycznia. Organizacja ruchu i oznakowanie w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu, które będzie obowiązywało od 2 stycznia.
W związku z kolejną fazą przebudowy stacji kolejowej we Wrzeszczu, w tym przebudowy przejść podziemnych, od 2 stycznia do 16 lutego 2015 r. niedostępne będzie wejście na peron dalekobieżny przez tunel łączący ul. Dmowskiego z Parkiem Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska.

Tunelem Dmowskiego-Park Kuźniczki dostać się będzie można wyłącznie na peron SKM od strony Parku Kuźniczki, zaś od strony ul. Dmowskiego przejście będzie całkowicie zamknięte.

Jednocześnie w pełni dostępne będzie przejście podziemne z dworca kolejowego, którym dostaniemy się na peron dalekobieżny, jak i Szybkiej Kolei Miejskiej.

Od kilku dni po raz kolejny zamknięte zostało także przejście pod torami na wysokości ul. Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska. Pieszym, by pokonać tory kolejowe, pozostaje skorzystać z przejść w ciągu Dmowskiego-Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska lub Miszewskiego-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Opóźnienia na kolei utrudniają życie mieszkańcom

Zobacz nowy peron dalekobieżny na stacji we Wrzeszczu.

Opinie (175) 4 zablokowane

  • (1)

    "nowy" dworzec to stary tylko oblepiony wełną mineralną i pokryty tynkiem
    a koleje może już nie są "Polskie" tylko niemieckie tylko my ciemny lud jeszcze tego nie wiemy

    • 5 1

    • Racja.

      • 0 0

  • szału nie ma (1)

    Szczerze mówiąc to dużej różnicy nie ma. Pozostał nadal szkarłatny betonowy klocek. A co do lokomotyw, to nie wiem o co tyle szumu. Jest dworzec to i lokomotywy są w tle. A co mieli wstawić? Portret budynia?

    • 7 0

    • Że jaki???

      Szkarłatny??? Ja tam widzę inne barwy.

      :D:D:D

      Oj Wojtek, Wojtek.

      • 1 0

  • no Adamowicz 2 lata trwal reomnt!!

    • 4 1

  • panu Maciej Bułtowicz z PKP przyomne co oznacza ten skrot - (2)

    Polskie koleje państwowe !!!!! Wiec pokazywanie niemieckich jest nie na miejscu

    • 11 2

    • Polskie Koleje Państwowe ( PKP )

      Ja znam inne znaczenie tego skrótu. I bynajmniej nie związane z kolejnictwem.

      :D:D:D

      • 0 0

    • Panu

      Maciejowi Bułtowiczowi.

      Naumiej się odmian i końcówków.

      • 0 0

  • jeszcze rok, dwa i POkomuchy zmienią nazwę Gdańsk na Danzig (5)

    a Grunwaldzka na Merkelstrasse

    • 14 10

    • Gorzej, bo w ostatniej okupacji Grunwaldzka to było Adolf-Hitler-Strasse (3)

      • 11 1

      • (2)

        Ulice w gdansku od 1380-1945 nazywaly sie po niemiecku .

        • 3 7

        • (1)

          Nie po niemiecku a po dolnoniemiecku. Dlatego nie były strasse a gasse...

          • 0 1

          • Stuknij sie w leb. Czy ty wiesz o czym piszesz ?

            • 1 0

    • Daqnzig

      Partyzantów =Banditen Sztrase

      • 1 1

  • to popieram!!!!

    "Gdy zobaczyłem na jednym ze zdjęć napis "Deutsche Reichsbahn" przecierałem oczy ze zdumienia. Czy Polskie Koleje Państwowe muszą umieszczać na swoich dworcach zdjęcia niemieckich pociągów? Jak to się ma do nazwy firmy i ponurej historii transportu Koleją Rzeszy więźniów podczas II wojny światowej? - nie kryje oburzenia pan Damian, czytelnik Trojmiasto.pl"

    w pełni się z tym zgadzam!!!!

    • 13 9

  • Dziadostwo totalne! (1)

    Wstyd, zeby najwieksza dzielnica Gdanska miala taki prowincjonalny, zapyzialy dworzec kolejowy. Czy naprawde nie mozna zbudowac dworca na miare obecnych czasow. Burzy sie zabytki a zostawia i odnawia sie postkomunistyczne chaltury i kicze architektoniczne. przemalowywanie, banerowanie nic tu nie zmieni. trzeba zburzyc i zbudowac dworzec na miare naszych czasow i potrzeb. Ale za Budynia na to nie ma co liczyc.

    • 14 3

    • Na miarę naszych czasów i potrzeb.

      Trzeba zbudować misia.

      • 1 0

  • szału nie ma

    nie chodzi tylko o to że pomalowali budynek, ale dziurawy chodnik i obskurne otoczenie pozostało jak było ( z PRL-u ) Nowe chodniki, trawniki, drzewa i mała architektura przed budynkiem nadały by temu jakiś wygląd, a tak jest jak było, tylko czyściej. Nadal wstyd i żenada. Tak dennego sposobu wydania kupy kasy dawno nie widziałem. Czy w tym kraju nie ma porządnych architektów, czy urzędnicy wydający naszą kasę są aż tak pozbawieni gustu ???? Całość to żenada.

    • 9 2

  • Plan ruchu pieszych. Infografika.

    Zmniejszcie trochę te bukwy, bo ogromniaste takie, że się w oknie nie mieszczą!

    Czytać się nie da.

    Pomyśleć przed publikacją też.

    • 2 0

  • Niby nowy, a stary i budzący kontrowersje... Myślałam, ze po tylu latach w centrum Wrzeszcza będzie super dworzec

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane