• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Historyczny Konstal 102Na od soboty na gdańskich torach

Maciej Korolczuk
29 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

To będzie prawdziwa gratka dla wszystkich miłośników komunikacji miejskiej. Od soboty 29 czerwca w weekendy i święta wybrane kursy linii nr 8 kursującej między Jelitkowem a Przeróbką będą obsługiwane przez historyczny wagon Konstal 102Na. Pasażerowie posiadający ważny okresowy bilet mogą z niego korzystać tak, jak z każdego innego tramwaju - pozostali muszą kupić i skasować bilet jednorazowy w cenie 3,2 lub 3,8 zł. Pierwszy kurs w sobotę z Jelitkowa o 10:52.



Czy w czasie wakacji zamierzasz przejechać się historycznym tramwajem?

Pierwsze tramwaje typu 102Na pojawiły się w Gdańsku w czerwcu 1970 r. Były pierwszymi przegubowymi tramwajami w mieście, dlatego po przybyciu skierowano je do obsługi najbardziej obciążonej trasy ze Śródmieścia do Oliwy. Pod koniec lat 80 tramwaje tego typu stacjonowały wyłącznie w nieistniejącej już zajezdni "Łąkowa" na Dolnym Mieście i obsługiwały wtedy linie 8 i 13.

W 1988 r. w ramach ujednolicenia taboru w Gdańsku nastąpiła wymiana taborowa z Krakowem. Gdańsk wymienił wszystkie posiadane 102Na na pojazdy serii 105N. Po 21 latach, w styczniu 2009 r., "102-ka" wróciła ponownie do Gdańska, wzbogacając flotę pojazdów historycznych.

  • Konstal 102Na pochodzi z 1970 r. Do Gdańska trafił z Wrocławia, gdzie podobne wagony jeździły jeszcze w 2011 r.
  • Numer boczny 1105 Konstala z 1970 r.
  • Tramwaj kursy będzie rozpoczynać w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Dla wielu osób kurs 102-ką będzie sentymentalnym powrotem do przeszłości.
  • 102Na to pierwszy przegubowy tramwaj na gdańskich torach.
  • Ze względu na pojemność w latach 70. w pierwszej kolejności obsługiwał linie ze Śródmieścia do Oliwy.
  • Gdańsk kupił tramwaj z Wrocławia, by zachować pamięć o tego typu pojazdach w Grodzie Neptuna.

Od tamtej pory tramwaj wyjeżdżał na tory okazjonalnie - przy okazji festynów i imprez miejskich. W ostatnich miesiącach na zajezdni tramwajowej GAiT przeszedł niewielką modernizację, by dostosować go do historycznego wyglądu.

Jego charakterystyczną cechą jest malowanie w kremowo-czerwonych barwach. Tramwaj jest wyposażony w 32 miejsca siedzące na miękkich skórzanych fotelach (i 153 miejsca stojące). Jest długi na niewiele ponad 19 metrów, szeroki na niespełna 2,5 metra, a jego wysokość to nieco ponad 3 metry.

Historyczny tramwaj na 30. rocznicę wyborów 4 czerwca



Wewnątrz zamontowano też kasowniki do biletów jednorazowych. Co ważne, obok na słupkach są też historyczne kasowniki, ale trzeba pamiętać, że bilet na przejazd jest ważny tylko po skasowaniu go w nowym kasowniku. Te historyczne w czasie przejazdów będą zablokowane.

Wśród pracowników GAiT wciąż są osoby pamiętające tramwaj 102Na w codziennej eksploatacji i jak zapewniają, doświadczenie to powinno zaprocentować w bieżącym utrzymaniu składu oraz w razie ewentualnych usterek i awarii. Psuć się w nim na pewno nie będzie monitoring czy klimatyzacja, bo tych po prostu w nim nie ma. Jedynym elementem "nowoczesności" jest w nim system informacji pasażerskiej i elektroniczne kasowniki biletowe.

Zobacz wszystkie historyczne tramwaje w Gdańsku



Tuż przed pierwszym kursem z pasażerami mieliśmy okazję przejechać się zmodernizowanym tramwajem. Pierwsze, co zwraca uwagę pasażerów wewnątrz pojazdu to przestrzeń. Jest jej zdecydowanie więcej niż w tramwajach, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić - głównie przez jeden rząd siedzeń. Kłopot może jedynie sprawiać jego wysokość. Wyższe osoby (ze wzrostem ok. 190 cm i więcej) muszą w czasie jazdy uważać na głowę.

  • Tramwajem będzie można się przejechać w każdą wakacyjną sobotę, niedzielę i święta.
  • Pulpit motorniczego.
  • W czasie przenosi nie tylko wygląd samego tramwaju, ale i "centrum dowodzenia" motorniczego.
  • Warto pamiętać, by bilety kasować w nowych kasownikach.
  • Wewnątrz tramwaju jest sporo miejsca. Znajdują się w nim 32 miejsca siedzące i ponad 150 stojących.
  • Fotele obite są zieloną, skórzaną tapicerką. Są miękkie i wygodne. Ich wadą jest fakt, że latem szybko się nagrzewają.
  • Stare kasowniki pozostały w tramwaju jako ciekawostka dla miłośników komunikacji.
  • Na szybach wciąż widnieją naklejki ostrzegające przed złodziejami... we Wrocławiu.
  • Jak mówią pasjonaci tramwajów sprzed 50 lat, poręcze na przegubie to najpopularniejsze miejsce do siedzenia w czasie jazdy.

Historyczny wagon Konstal 102Na na tory po raz pierwszy wyjedzie w sobotę 29 czerwca i do końca wakacji będzie kursował na linii nr 8 w soboty, niedziele i święta.

Sprawdź rozkład linii 8 z kursami realizowanymi przez historyczną "102-kę"



- Ponieważ historyczny wagon będzie funkcjonował w sieci transportowej, organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, obowiązywać w nim będzie taka sama taryfa jak w pozostałych pojazdach kursujących po Gdańsku - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Pasażerowie posiadający ważny bilet okresowy będą mogli jechać tym tramwajem tak jak każdym innym tramwajem w sieci ZTM, bez konieczności zakupu innego biletu.
Konstal 102Na w latach 80. na al. Zwycięstwa. Konstal 102Na w latach 80. na al. Zwycięstwa.

Miejsca

Opinie (204) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    Dla motorniczego chyba mało komfortowa praca w upały bez klimy w kabinie, już współczuję osobie, co będzie go prowadzić ;)

    • 14 9

    • bzdura. tam jest klima. obejrzyj sobie dokladnie kabine

      tyle, ze ta klima nie psuje sie jak w tych nowych.

      • 4 2

    • a myslisz, ze jak jezdzili nim do konca lat 80-tych?

      pojedz to sie przekonasz, ze sa wywietrzniki.

      • 5 0

    • nie co, tylko która.

      • 6 1

  • Kurde ale wypas. (1)

    Tam mieli już cyfrowe zegarki w latach 70tych ????????

    • 4 5

    • We Wrocławiu mieli (Elwro).

      • 5 1

  • Nie duzo pamietam.... (4)

    8 jeździła na Stogi Pasanil, 13 na Stogi plaża. Jeździły jeszcze na innych trasach?

    • 3 3

    • 1-ka dojeżdżała na Siedlce :) (3)

      Poza tym pamiętam, ze pod koniec eksploatacji 102-ka pojawiała się jeszcze na linii 14, ale jej trasy nie pamiętam :)

      • 6 0

      • Siedlce - Zaspa... (2)

        ...przez 3 Maja (Dworzec PKS).

        • 7 0

        • oliwa i potem za petle na zaspie (1)

          • 3 1

          • Nie, jechała

            al.Karola Marksa, Mickiewicza, Dzierżyńskiego ,Rokossowskiego.....:-)

            • 3 0

  • (1)

    Gdy uciekałem na Żabiance to akurat przyjechał na przystanek to wbiegłem do niego. Super się nim jedzie!

    • 5 4

    • Dokladnie. Tez wtedy uciekałem. Mieliśmy szczęście, juz nie mialem sił. Dobrze będę wspominał ten tramwaj.

      • 3 4

  • w porównaniu z PESĄ to mistrzostwo świata! (1)

    • 18 1

    • przynajmniej jest miejsce dla stojących, którego Pesa nie przewidziała.

      • 4 0

  • Gdansk. Tu sie żyje. (1)

    Prezydent porusza sie rydwanem a mieszkancy tramwajem z lat 70.
    Dlatego wyprowadzilem sie z tej Małej Sycylii.

    • 20 23

    • Akurat z tym rydwanem to porazka. Tyle remontow do zrobienia a Aleksandra kupuje rydwan.

      • 8 3

  • Zgodnie z "najnowszą gdańską tradycją" proponuję nazwę "Albert Maria Forster" (2)

    Czarny napis w Kurrentschrift

    • 10 14

    • Dokładnie. Barwy freistadtu już są

      • 3 3

    • Tym co daję minusy nie podoba się "Kurrentschrift" ?

      Macie rację, do tej postaci pasuje raczej "Schwabacher"

      • 2 2

  • gdyby wszystkie tramwaje tak odremontowac

    to nie potrzeba by tych nowych wcale.

    • 12 1

  • Opinia wyróżniona

    Pamiętam te tramwaje. (16)

    Tylko kolory się nie zgadzają. Oryginalnie były kremowo - czerwone. Tak jak na historycznym zdjęciu. Były zachwalane jako cichobieże. Zastępowały powoli stare tramwaje z drewnianymi siedzeniami i drzwiami, które trzeba było otwierać i zamykać ręcznie.

    • 54 3

    • na tym zdjeciu sa odcienie szarosci (2)

      moze trzeba inne zdjecie poszukac i dolaczyc

      • 1 2

      • To normalne na czarno - białym zdjęciu. Ale oryginalne kolory pamiętam. (1)

        To były obowiązujące barwy w WPKGG (Wijewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Gdańsk Gdynia).

        • 5 1

        • nie wiem czy ci wierzyc.

          wierze mu, czy nie wierze...

          • 3 2

    • tylko zmieniaja sie kolory

      zielony zolty i czerwony.

      • 1 0

    • Pięć przegubowcow (1)

      z drugiej dostawy / pierwsze byly kanciaki /mialy wlasnie takie malowanie.Nawiazywalo do okresu miedzywojennego z ta jednak roznica ze mialy czerwonye pasy zamiast niebieskiego.W te same barwy przemalowano pare 4N i ND,ale nie spodobalo sie to panom z PZPR,tak jak teraz nie podoba sie malowanie"starogdanskie"niektorych wozow panom z PiS.Zbieg okolicznosci ?

      • 6 8

      • widzę,że pis dzielskich

        troli bardziej zainteresowała "polityka" niż historyczna informacja.No cóż...."ciemny, otumaniony lud" tak ma....

        • 3 3

    • Z tymi drzwiami ręcznie zamykanymi to się nie do końca zgadzam . (5)

      W czasie gdy do gdańska trafiały Konstale 102 Na wozy Konstal 4N i tego samego typu przyczepy były modernizowane w zakładach WPKGG na jednokierunkowe z elektrycznie otwieranymi drzwiami . Do napędu otwierania drzwi użyto wiertarki elektryczne . Wozy te zostały też w tym czasie wyposażone w hamulce typu szynowe oraz zostało zmodernizowane stanowisko motorniczego . Szkoda , że żaden z wozów typu 4N się nie ostał . Nie pamiętam czy w momencie sprowadzanych pierwszych 102Na po Gdańsku jeździły jeszcze wozy z otwieranymi drzwiami ręcznie . Ta modernizacja również dotknęła wozy tramwajowe typu N były jednokierunkowe i otwierane drzwi elektrycznie oraz pozostałe modernizacje w nich również wykonano . Jedynymi tramwajami które pozostały do końca swoich dni wozami dwukierunkowymi z drzwiami otwieranymi ręcznie były Bergmany które wycofano z eksploatacji po sprowadzeniu Konstalów 102 Na . Na marginesie co do zamiany 102Na na 105N z Krakowem to powodem były bardzo słabe podstacje transformatorowe w Nowej Hucie i nie wytrzymywały zwiększonego poboru prądu po wprowadzeniu 105N na trasie Kraków - Nowa Huta i w trybie pilnym dokonano w/w wymiany taboru .

      • 3 1

      • Gdy w 1966 (1)

        na tory wyjechały pierwsze "kanciaki" w obsłudze liniowej na 3 i 10 jeździły Bergmany z doczepami, nawet dwiema....

        • 8 1

        • Dwoma doczepami

          • 1 1

      • Pamiętamm te tramwaje w wersji jeszcze niezmodernizowane! (2)

        Jeździły m.in na Orunię po jednym torze z mijankami. Latem przyjemnie było jechać z otwartymi drzwiami. Tramwaj jechał długo i trząsł niemiłosiernie, ale dla mnie jako dzieciaka to była frajda. Bilety kupowało się wewnątrz wozu u konduktora. Ktoś pamięta może numer tej linii na Orunię?

        • 7 0

        • 6 (1)

          SZESC

          • 6 0

          • Dzięki, faktycznie.

            • 0 0

    • Malowanie podobne do szwabskiego malowania (2)

      Z okresu Frei stadtd danzig.Tyle że niebieskie pasy zastąpione zostały czerwonymi

      • 2 2

      • Gdańskiego malowania ,,,,,, Gdańsk był wtedy samodzielnym państwem. (1)

        • 4 0

        • Taaa...był taki wolny jak dzisiaj Królewiec albo Krym.

          To była tylko nazwa odnośnie tego wolnego miasta a wiadomo kto nim sterował.

          • 0 3

    • Czy numer nie powinien być 03105

      • 1 0

  • Historyczna 8 .... (5)

    ...jeździ codziennie rano przez Kliniczną. Taki to złom, że jak się na ten szmelc patrzy na myśl przychodzi bezczelność Dulkiewicz, ktora zamiast inwestować w komunikację kupuje rydwan. No ale platfusy mają tą wstrętną cechę, że swoich obywateli mają za głupków, którzy popierają takie zachowania i jeszcze się z tego cieszą.

    • 20 19

    • Historyczna 8 (1)

      Tym wpissem autor (ka) udowodnił tezę o głupkach. Lub ciemnym ludzie. Przesiąkniętym nienawiścią.

      • 6 4

      • No, zgadza się...

        ...tylko takie "biznesmeny" dają się naciągnąć na zakup rydwanu w XXI wieku i jeszcze do tego jak ciemny lud przeplacić za ten jakże ważny rekwizyt dla mieszkańców. A jak się z nich śmieję to zioną nienawiścią

        • 6 1

    • Biednys,bos glupi, (1)

      glupis boś biedny...duchowo tez.Czy musisz trollu nawet do tekstow historycznych pakowac pisowski jad i nienawiść zgodnie z dyrektywami z Nowogrodzkiej?

      • 5 9

      • Nie jestem trolem...

        ...wam trzeba patrzeć na ręce. Fanaberie za publiczne pieniądze na koszt podatnika to Wasza specjalność. Wy nawet jak byście, lebiegi, złotem handlowali, to byście dlugów narobili.

        • 7 1

    • Zombi

      Nie codziennie a w soboty, niedziele i święta a poza tym ssij

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane