- 1 Mała uliczka, duży problem (148 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (429 opinii)
- 3 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (109 opinii)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (268 opinii)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (168 opinii)
- 6 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (105 opinii)
Holenderska wizja zagospodarowania Stoczni Cesarskiej
Niebawem przedstawione zostaną szczegóły koncepcji zagospodarowania terenów Stoczni Cesarskiej autorstwa duńskiej pracowni Henning Larsen. Pracownia podpisała z inwestorem umowę na przygotowanie ostatecznej koncepcji. Tymczasem inna pracownia biorąca udział w konkursie na opracowanie koncepcji - holenderska MVRDV - ujawniła swoją propozycję.
W ubiegłym tygodniu oficjalnie ogłoszone zostały wyniki konkursu i uroczyście podpisana została umowa ze zwycięską pracownią Henning Larsen Architects. Przygotowywana jest szersza prezentacja koncepcji. Tymczasem, jeden z uczestników, biuro MVRDV z siedzibą w Rotterdamie, na swojej stronie internetowej pochwaliło się przygotowaną przez siebie pracą. Powstała we współpracy z architektami z gdyńskiej pracowni Kwadrat. Głównym konsultantem w sprawach konserwatorskich było poznańskie biuro Aspa&Zapa.
Architekci wyjaśniają, że na terenie stoczni znaleźć można ślady różnych okresów. Stały się one punktem wyjścia do propozycji zagospodarowania poszczególnych stref publicznych. Każda z zaproponowanych głównych przestrzeni publicznych odnosi się do określonego okresu historii. Ulice i place będące wspomnieniem historii, miałyby zostać odnowione i wypełnione nowymi funkcjami ukierunkowanymi na życie społeczne i przyszłe pokolenia gdańszczan.
Główna przestrzeń publiczna zaplanowana została nad basenem Stoczni Cesarskiej . W tym miejscu plac od strony zachodniej otoczony miałby być budynkami użyteczności publicznej, takimi jak rynek (hala targowa) i muzeum sztuki oraz w historycznym otoczeniu basenu stoczniowego. Po wschodniej stronie basenu zaplanowane zostały budynki mieszkalne, które powstać miałyby także w istniejących, poddanych renowacji, magazynach. Budynki te mogłyby z resztą zostać wykorzystane na różne sposoby, po to by nadać im nowe funkcje.
porównać
Architekci podkreślają, że nowa zabudowa mogłaby otworzyć przyszłym użytkownikom nowe perspektywy widokowe: od widoków na Martwą Wisłę, przez panoramy Głównego i Starego Miasta, aż do widoków na Zatokę Gdańską z najwyższych pięter wysokościowców (najwyższy z nich według holenderskiej propozycji mógłby mieć 108 metrów). Autorzy koncepcji zdają sobie sprawę, że wysokość proponowanej zabudowy może na pierwszy rzut oka być zniechęcająca.
Po analizach doszli oni do wniosku, że możliwe jest takie kreowanie wysokości tej części miasta by powstała tu nowa, niezwykła, ale też spójna dzielnica.
Przypomnijmy, że Stocznia Cesarska od 2016 roku wpisana jest do rejestru zabytków, zatem każdy projekt realizowany na tym terenie musi być konsultowany z miejskim konserwatorem zabytków. W kontekście dyskusji na temat wysokiej zabudowy na terenie Młodego Miasta, która uległa intensyfikacji po ogłoszeniu przez dewelopera Cavatina planów budowy wysokościowca na terenie Młodego Miasta, można przypuszczać, że konserwator nie wyda zgody na powstanie tak wysokiej zabudowy jaką proponuje MVRDV ze współpracującymi pracowniami (nawet jeśli ich koncepcja oparta jest o aktualny plan zagospodarowania przestrzennego przewidujący wysokościową zabudowę na tym terenie).
- budynek dyrekcji stoczni
- remiza straży pożarnej
- stolarnia i warsztat linowy, następnie formiernia
- hala produkcji oprzyrządowania
- hala prefabrykacji wyposażenia i ślusarnia
- podstacja elektryczna A1
- kuźnia i warsztat ślusarski
- ślusarnia
- magazyn mebli - budynek biurowy
- basen dokowy
- hala prefabrykacji wyposażenia
- kotlarnia i hala produkcyjna
- kotlarnia i warsztat
- stacja elektryczna A11
- kuźnia
- modelarnia, warsztat i hale produkcyjne
- narzędziownia
- hala silników spalinowych
- hartownia
- hala warsztatowa
- schron przeciwlotniczy
- pochylnia półdokowa A1
- pochylnia półdokowa A2
- żuraw bramowy wypadowy oznaczony numerem ewidencyjnym 55
- żuraw bramowy wypadowy oznaczony numerem ewidencyjnym 61
- żuraw półbramowy wypadowy oznaczony numerem ewidencyjnym 7
Opinie (162) 5 zablokowanych
-
2018-03-20 15:09
Problem konserwator!!!!!
Tak te tereny muszą się rozwijać , na wizualizacjach można zobaczyć jak wysokościowce świetnie ożywiają przestrzeń która jest bardziej zróżnicowana. Świetnie wygląda połączenie starej zabudowy z nową, gdyby były same budynki niskie byłaby monotonia i wsiowy wygląd. Na świecie tak się buduje np w Londynie są nowe wysokościowce połączone ze starą zabudową. Niestety u nas ta wizja nie wiadomo czy się spełni, nie wiadomo jaką decyzję podejmie Pani /konserwator zabytków, już podobno zablokowano budowę pięknego wysokościowca przy ul. Jana z Kolna.
- 4 2
-
2018-03-20 21:03
(1)
Holendrzy powoli odzyskują władzę gospodarczą w Gdańsku
- 2 1
-
2018-03-20 21:15
Nieprawda, oni po prostu wygrywając przetargi i projektując pokazują jak to się robi u nich skoro u nas same komunistyczne bloki byście chcieli mieć budowane w mieście. ( Patrz - odbudowanie LOTu - zamiast połączenia nowoczesnego z zewnętrznym odbudowaniem elewacji hotelu, to będzie zgraja kwadratowa). Gdzie Ci architekci i projektanci? Dawni mistrzowie w grobach się przewracają jak patrzą na tę miernotę i nieuporządkowanie architektoniczne - młode miasto - nowoczesna zabudowa z zachowaniem architektury znaczącej dla tego terenu, stare miasto - i powinny tam być budynki wzorowane na odpowiednich zeszłych czasach.
- 0 2
-
2018-03-20 21:49
Dlaczego nie Polska wizja tylko Holenderska, czyżby Polacy nie mieli wizji? (1)
- 5 0
-
2018-03-20 22:20
No własnie nie mają ;)
- 2 0
-
2018-03-20 22:26
Typowa "wizja" Holendra, ktory chcialby uczynic z Gdanska
"marine" w cieniu wielkiego Roterdamu.- 0 5
-
2018-03-20 22:52
?
Dlaczego stocznia cesarska ? a nie gdańska .?
- 4 1
-
2018-03-20 23:38
a dlaczego w Stoczni nie może być po prostu Stoczni?
- 6 1
-
2018-03-20 23:40
odbudować Polskie stocznie
- 4 1
-
2018-03-21 05:57
Sceptyk
Zupełnie nie rozumiem tego działania, co więcej spowoduje ono przyszle konflikty. Ludzie kupią drogie apartamenty i beda chcieli w nich spokojnie żyć. Po drugiej stronie kanału jest teren przemysłowy z kuciem, pyłem, waleniem, hałasem, smrodem, itp. Zaraz mieszkańcy będą sie skarżyc na uciążliwego sasiada...
- 2 2
-
2018-03-21 06:02
Przecież te tereny powinny zostać przemysłowe to dałoby ileś miejsc pracy dla gdańszczan a nie enklawy dla spekulantów . Czy to Wam czegoś drodzy obywatele nie przypomina? Jeszcze niedawno znęcaliście się nad pomysłami zagospodarowania terenów po Dalmorze , a teraz co? Później klepniecie och jak u nas w Gdańsku pięknie i elegancko a wy tam w Gdyni to możecie klepać składaki na Skwerze Kościuszki .Problem wykorzystania terenów po przemysłowych podobny a podejście do tematu po warszawsku bo my pępek świata to my możemy . Pomysł natomiast dobry .
- 2 4
-
2018-03-21 07:37
Super!
Piękna koncepcja! Jestem za!
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.