• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska

Krzysztof Koprowski
18 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.

Na ulicach Gdańska ponownie pojawił się autobus spalinowo-elektryczny. Wcześniej był już testowany w Trójmieście, ale teraz zagości na stałe. Pojazd został kupiony przez prywatnego przewoźnika. Skorzystają z niego pasażerowie linii 295.



Czy w Trójmieście powinno być więcej autobusów hybrydowych i elektrycznych?

Volvo 7700 Hybrid, bo taką pełną nazwę nosi nowy gdański autobus, wyposażony jest w silnik diesla wspomagany silnikiem elektrycznym.

Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd, który podczas jazdy pozwala na odzyskanie energii przy hamowaniu. Silnik elektryczny włącza się również automatycznie przy postoju na przystankach czy światłach.

Zgodnie z deklaracją producenta takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie emisji spalin o 50 proc. oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 35 proc. Do tego dochodzi też znacznie mniejszy hałas w momencie ruszania, co przy gęstej miejskiej zabudowie jest nie do przecenienia.

Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus. Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus.

Autobus testowany na terenie całej Polski



Autobus został wyprodukowany w 2011 we wrocławskiej fabryce Volvo. W kolejnych latach był testowany m.in. przez przewoźników w Warszawie, Płocku, Gliwicach, Olszynie oraz Krakowie.

W lutym 2013 r. przez kilka dni było można go także zobaczyć na ulicach Gdyni. Natomiast na przełomie lutego i marca tego samego roku testował go lokalny oddział firmy Warbus, obsługującej wówczas linie z Gdańska do Sopotu.

Czytaj więcej: Hybrydowy autobus na testach w Gdańsku i Sopocie

Autobus niedawno został zakupiony przez przewoźnika BP Tour na potrzeby realizacji podwykonawstwa dla miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami na przewozy pasażerskie. Volvo będzie skierowane w dni powszednie do obsługi linii 295, łączącej pętlę Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie GdańskaZakoniczynem zobacz na mapie Gdańska.

Pierwszy autobus o alternatywnym napędzie



Obecnie hybrydowy model Volvo jest jedynym autobusem w Gdańsku eksploatowanym liniowo, który posiada alternatywny napęd. W najbliższych latach planowany jest zakup zupełnie nowych autobusów elektrycznych, które mają kursować po buspasach ul. Nowej Świętokrzyskiej i zastąpić wcześniej przewidzianą w tym śladzie trasę tramwajową.

Czytaj więcej: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską

Materiał archiwalny z 2013 r.

Opinie (116) 2 zablokowane

  • Zgodnie z obecnym trędem (11)

    powinniśmy korzystać z autobusów na Polski węgiel.

    • 127 24

    • zgodnie z obecnym trendem (1)

      zakup sobie słownik ortograficzny

      • 15 18

      • Odezwał się polonista piszący z błędami.

        • 6 3

    • oby nie trądem...

      • 14 0

    • zgodnie z trędem

      walisz byki jak nie wiem co...

      • 4 3

    • Polski węgiel nie spełnia żadnych norm (1)

      Górnicy strajkują, żeby dalej można było palić tym syfem...

      • 10 3

      • I jeszcze do niego w podatkach wszyscy dokladamy. Kopalnie maja umarzane zaleglosci w ZUS i US.

        • 8 1

    • (4)

      Lepiej hybrry gaz albo alko niż dzieł bo u nas sporo busów. W Skandii miasta kieszonkowe z jednym busikiem na krzyż z drugim. W Stockhlm jeżdżą kolejką a w Oslo mieszka 5 osób i 3 Migranten. W Kopenhadze juz nie ma aut bo są tylko rowery. U nas dzieł x 120 tysięcy dziennie samych busów nie licząc ok pół miliona wariatów drogowych w puszkach z plastiku i folii śniadaniowej napędzanych dizlem lub dizel turbo ltrzy wierzą że ich egzystencja ma 85 letnie gwarancję z opcją wydłuzenia..

      • 1 12

      • Dizel nie dzieł

        • 1 0

      • Piles, nie pisz.

        • 6 0

      • (1)

        w Szwecji przede wszystkim Autobusy i TIR-y nie jeżdżą na dieslu i nie ma czarnych chmur, a powietrze pachnie a nie śmierdzi

        • 0 4

        • ?

          Z ciekawości. Jakim paliwem są zasilane ciężarówki w Szwecji?

          • 5 0

  • A będą tańsze Bilety na elektryki i hybrydy? ;-) (3)

    Paliwa nie spalają więc oszczędność jest!

    • 42 21

    • znajac zycie to jeszcze podrozeja zeby kupic wiecej takich autobusow

      • 11 2

    • Jak dołączysz koszt wymiany akumulatorów

      To jeszcze dopłacisz.

      • 5 0

    • Ale koszt zakupu dużo większy w porównaniu z normalnym spaliniakiem

      • 2 0

  • dlaczego nie na gaz? to najczystsze paliwo. (17)

    • 53 18

    • (3)

      Gaz jest nieodnawialny. Chyba, że by go zbierać od pasażerów do słoików.

      • 20 9

      • (1)

        prąd z węgla też

        • 21 1

        • ale z wody czy powietrza juz nie

          • 11 3

      • hybryda też jest nieodnawialna ;)

        • 12 2

    • (4)

      bo się trudno tankuje, potrzebny jest do tego specjalny pojazd i wyszkolona obsługa, a autobus lata kilkanaście godzin dziennie i trochę tego paliwa zeżre. Już lepszym rozwiązaniem byłby w pełni elektryczny autobus wyposażony w ogniwa paliwowe i tankowany wodorem - tutaj tankowanie zajmie tyle samo czasu i jest równie proste co zalewanie benzyną

      • 9 3

      • Troszkę się zapędziłeś (3)

        Wodór tankuje się dużo trudniej niż LPG, w dodatku ma wredne właściwości, jak przeżeranie zbiorników i przeciekanie przez nie.

        • 5 1

        • (1)

          Chodzi o ogniwa paliwowe, ktore sie po prostu wymienia na stacji. W samochodzi osobowym ma to wielkosc 1,5l butelki.

          • 1 1

          • Ogniwa paliwowe to generatory prądu, nie zbiorniki paliwa :)

            1.5l Wodoru przy 700bar ma około 15MJ.
            To tyle, co 0.5l oleju napędowego.

            Daleko byś na tym nie zajechał :)

            • 5 1

        • Toyota już parę lat temu uwolniła swój patent na szczelne zbiorniki na wodór

          • 2 0

    • Na jaki gaz, człowieku. Transport publiczny powinien być wyłącznie wodorowy (7)

      Jest miejsce na instalację, sposób transportu za pomocą amoniaku został niedawno opracowany. Uważam, że wszystkie spółki publiczne i państwowe powinny kupować wyłącznie pojazdy na wodór.

      • 7 2

      • Wszystko fajnie, ale skąd weźmiesz wodór? (6)

        Trzeba go najpierw wyprodukować, do czego potrzeba elektrowni.

        • 3 6

        • jak to skąd?

          ze stacji wodorowej :) przecież to takie proste.

          • 2 2

        • Rafinerii! (4)

          Potrzeba rafinerii (nie elektrowni). Tak się przypadkiem składa, że mamy w Gdańsku rafinerię i są w stanie podjąć się produkcji.

          • 4 0

          • O ile zgadzam się co do Lotosu (3)

            To jak chcesz robić wodór w rafinerii?
            Wodór się robi puszczając prąd przez wodę...

            • 2 0

            • Obecnie wodor w skali przemyslowej produkuja tylko rafinerie i tylko z metanu

              Elektroliza wody wychodzi kilka razy wiecej.

              • 3 0

            • można przez elektrolizę (1)

              ale taniej wychodzi w koksowni przy podgrzewaniu węgla

              • 3 0

              • Ale co to za interes?

                Możesz wtedy wrócić do palenia tego węgla ;)

                • 2 0

  • za 10 lat sprzedadzą go do Gdyni:) (10)

    • 64 20

    • A my w Gdyni podłączymy go patykami do sieci. (3)

      Oczywiście elektrycznej.
      Nie mylić z rybacką.

      • 13 2

      • (2)

        Lepsze patyki w korkach niż codziennie korek na szynach.

        • 6 3

        • Lepsze masło maślane (1)

          Niż słoma słomiana

          • 1 1

          • Lepiej jest pić w Spale

            niż spać w Pile.

            • 0 0

    • (1)

      Czemu wszędzie są upośledzeni ludzie którzy muszą wcisnąć politykę i porównanie Gdyni z Gdańskiem. Wszędzie.
      Kowalski pierdnął, ale w Gdyni pierdzi więcej osób.
      Deszcz padał w Gdańsku, ale w Gdyni padał deszcz bardziej i do tego wiało.
      Ludzie! Dobrze się czujecie?

      • 23 5

      • dla nich ten portal właśnie powstał

        nasze ładne trójmiejskie bagienko

        • 6 1

    • Chciałbyś. Słyszałem, że Gdańsk zainteresowany jest 35 letnimi tramwajami z Niemiec. (3)

      • 8 5

      • (1)

        Godzina 13 tego dnia.
        Raport trójmiasta.
        Tramwaje na Hallera stoją.

        Pozdrawiam

        • 3 3

        • Czyżby znowu jakiś geniusz zerwał trakcję?

          Chyba serio taniej postawić tam na stałe patrol policji...

          • 2 2

      • Lepszy 35letni tramwaj

        Niż 20letni kopcący paserati

        • 3 1

  • Szkoda, że to takie drogie (2)

    ale w mieście mamy smród z tych dieseli, nieważne czy mają 2 a może 4dpfy i inne takie filtrony. Smród to smród. Cng, lpg to jest ekologia, tańsze niż wszelkie hybrydy. Są mądrzy we władzach niech coś wymyśla bezsmrodowego i taniego

    • 35 6

    • Większość tych dpf jest tylko na papierze, a w rzeczywistości usunięte przy pierwszej awarii.

      • 6 2

    • Podziękuj lobby samochodowemu z bylego EWG

      a obecnie z UE. Kto szedł w diesle TDI - oszczędne Niemiaszki. To okazało się ślepą uliczką. Doprowadzenie diesla, żeby spełnił jakieś normy jest bardzo skomplikowane i kosztowne. TDi było nawet zakazane w 2 stanach w USA.
      Sam bym wolał kupić 3l camry V6 benzyna z automatem ale Japończycy na Europę zrobili avensis. Do tego dochodzi oakcyzowanie paliwa w UE. Jednak kij ma 2 końce i VW będzie w plecy z hybrydami. Dla nich masowa produkcja w sensownej cenie i jakości to czarna magia. Toyota sprzedaje seryjne hybrydy od 1995 roku.
      Nawet BMW kupiło technologie hybrydową od toyoty. Tak jest taniej...

      • 2 1

  • W mitologii też były hybrydy (1)

    ....i gitara.

    • 22 1

    • I klub

      • 0 0

  • Boże... (3)

    GDAIT nie radzi sobie z naprawami Solarisów i autobusów MAN które są stosunkowo prostymi konstrukcjami.. Jak zaczną naprawiać ten pojazd za pomocą taśmy klejącej i trytek tak jak to mają w zwyczaju to więcej będzie stał jak jeździł...

    • 52 17

    • Autobus został kupiony przez BP Tour. Gdzie można przypuszczać że pracują mechanicy, a nie naprawiacze -druciarze

      • 20 3

    • Powinni kupić 100% elektryczne

      Są proste jak cep. Bateria (0 ruchomych części) -> sterownik (0 ruchomych części) -> silnik (1 ruchoma część).

      • 1 2

    • Boże...

      SuHy nie radzi sobie z czytaniem ze zrozumieniem zwykłego artykułu na portalu 3m... jak zacznie czytać jakąś książkę to dopiero mu się mózg zlasuje od braku zrozumienia.

      • 5 1

  • Naprawdę....? (4)

    A w Wawie jeżdżą od kilku miesięcy MANy.
    Warszawa ma najlepszą komunikację w Polsce. Bilet na 3 miesiące 280 pl na wszystko.
    Skład skm lub km o 21 ej wieczorem pustawy co prawda ale 3 x dłuższy niż skmka Gdańsk-Gdynia, a przecież to główny szlak odciążający drogi
    Częstość kursowania i jakość taboru komunikacyjnego w Gdańsku to dno.

    • 63 11

    • Podziękuj Lisickiemu

      Zamiast pracować
      -Wchodzi tu i ówdzie panu Budyniowi
      -Siedzi i pachnie na loży Lechii, i nie chce ujawnić ile naszej kasy na nią wydaje
      -Świruje i zbiera bilety na KM
      -I w ogóle to nim gardzę

      • 14 2

    • Z iloma innymi miastami Warszawa ma wspólny bilet?

      Radom? Łódź?

      Jak już chcesz porównywać, weź Katowice, ale tam już 168/mc za bilet...

      • 2 2

    • Przestań pitolić. Najlepszą komunikację w Polsce ma Kraków nie Warszawa!

      fakty, fakty nie opowieści z sandałowego drzewa.

      • 1 5

    • To wypad do Warszawy!

      • 4 4

  • (3)

    Autobusy zamiast tramwaju na Nowej Świętokrzyskiej. Brawo. To tylko Adamowicz potrafi wymyślić takie zachęty do transportu, które wymuszają kolejne przesiadki i jazdy w ścisku.

    • 37 13

    • marudy start 123 (1)

      • 3 13

      • Lisicki won 123

        • 16 0

    • Ciekawe czy firma Mosty Katowice dostała całą kwotę z przetargu za projekt tramwaju, skoro tramwaju nie zaprojektowała. To rażące zaniedbanie ze strony władz Gdańska, które w przyszłości odbije się na całym Gdańsku południu.

      • 0 0

  • No super Volvo autobus w gdańsk brak scania (3)

    Autobus Volvo lepiej tak samo scania na hybrydowy lepiej niż Mercedes

    • 2 6

    • Widzę brak słownik.

      • 6 0

    • Ale nie na nasze drogi

      • 0 0

    • Tak ja też w sandały ze skarpety w zimo.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane