• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hydrobudowa zamówiła maszynę TBM za 21 mln euro

Maciej Naskręt
16 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Maszyna-kret (TBM) typu mixshield - do różnego typu gruntów. Maszyna-kret (TBM) typu mixshield - do różnego typu gruntów.

Konsorcjum OHL i Hydrobudowa zamówiło w niemieckiej firmie Herrenknecht maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. 91-metrowe urządzenie za 21 mln euro ma być gotowe we wrześniu.


Zobacz, jak funkcjonuje maszyna TBM.

Pierwsza polska maszyna TBM.

.- Potwierdzam, że złożyliśmy już takie zamówienie. Koszt budowy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, wynosi ok. 21 mln euro. Maszyna powinna być gotowa do odbioru we wrześniu - mówi Krzysztof Woch, rzecznik prasowy spółki Hydrobudowa.

Informacje Hydrobudowy potwierdziliśmy też w firmie Herrenknecht, której siedziba znajduje się w Schwanau w Niemczech. - Maszyna TBM jest już konstruowana w naszej fabryce. TBM dla Gdańska został oznaczony symbolem S-574 - wyjaśnia dr Florian Kulke, rzecznik prasowym Herrenknecht.

Gdy we wrześniu zakończy się montaż maszyny w Niemczech, zamawiający, czyli konsorcjum OHL i Hydrobudowa, rozpocznie procedurę odbiorową. Po jej zakończeniu TBM zostanie rozebrany, załadowany na statek i wysłany drogą morską do Gdańska. Maszyna zostanie wyładowana przy nabrzeżu Martwej Wisły w pobliżu ul. Ku Ujściu. Wtedy rozpocznie się jej montaż. Prace przy budowie tunelu z użyciem maszyny TBM prawdopodobnie ruszą pod koniec roku.

Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Wgryzie się w ziemię po wschodniej stronie Martwej Wisły, a gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Pierwsze plany zakładały, że po wydrążeniu obu tuneli pod Martwą Wisłą, maszyna TBM wgryzie się ponownie w grunt pod korytem rzeki i już tam pozostanie. Teraz jednak nie ma już o tym mowy.

Z pewnością maszyna posłuży nam podczas budowy kolejnego tunelu. Nie zamierzamy jej zostawiać w Gdańsku - twierdzi Krzysztof Woch.

Drążąca tunel dla drugiej linii warszawskiego metra maszyna TBM została ochrzczona Marią. Czy gdański "kret" dostał już swoje imię? - Czekamy w tej kwestii na inicjatywę inwestora - przyznaje rzecznik prasowy spółki Hydrobudowa.

Parametry maszyny TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.

Średnica: 12560 mm, czyli ponad 12,5 metra
Zasilanie głowicy tnącej: 3500 kW
Łączna siła natarcia: 96580 kN
Nominalny moment obrotowy: 16841 kNm
Waga: 2200 t
Długość: 91 m

Przekrój maszyny TBM typu Mixshield, która wydrąży tunel w Gdańsku. 1. Tarcza obracająca się w zawiesinie bentonitu. 2. Komora wykopu. 3. Grodź powietrzna. 4. Przewód z bentonitem. 5. Poduszka powietrzna. 6. Grodź komory wykopu. 7. Płyty betonowe. Przekrój maszyny TBM typu Mixshield, która wydrąży tunel w Gdańsku. 1. Tarcza obracająca się w zawiesinie bentonitu. 2. Komora wykopu. 3. Grodź powietrzna. 4. Przewód z bentonitem. 5. Poduszka powietrzna. 6. Grodź komory wykopu. 7. Płyty betonowe.
Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarcza tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,8 km. Oddany do ruchu w grudniu 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • tunel

    Po co ten tunel skoro nie będzie istniał Port a jego obecni prezesi sprzedadzą wszystko. Wczorajsza wypowiedz w Panoramie to bełkot ekonomisty. Wstyd !!!

    • 7 16

  • a to się nie da jednego kreta na kilka tuneli ? (6)

    a nie za każdym razem nowy kupować ?

    • 8 8

    • nie da się, bucu bez szkoły (5)

      • 6 6

      • (4)

        Ale dlaczego, rozumiem, że może cała tarcza pójść do wymiany, ale mechanizm?

        • 4 2

        • (2)

          Każdy tunel ma inne parametry. Dlatego buduje się kreta dostosowanego do tych wymogów

          • 2 4

          • (1)

            No dobra, a nie można zrobić jednego rdzenia a resztę wyposażenia dobierać do parametrów?

            • 4 2

            • jakby chcieli to by z pewnością mogli ale pewnie producent zastrzegł sobie że następny tunel to następny kret, specjalnie zrobiony z bonifikatą hehe

              • 2 0

        • mechanizm to z reguły rama dobrana wytrzymałościowo i wymiarowo do tarczy

          Możliwe jest oczywiście ponowne użycie elementów automatyki sterującej pracą tarczy. Gorzej z pompami płuczki - te wymienia się nawet podczas pracy tarczy, gdyż silne zanieczyszczenie drobinami ściernymi powoduje korozję mechaniczną. Ogólnie większość elementów (z osobna) jest tania: najdroższe są elementy samej tarczy i to one decydują o cenie.

          • 2 0

  • Temu kretu nadamy imię Lech. (2)

    • 6 4

    • ALBO DANUŚKA :)

      • 0 0

    • jesteś nudny

      • 0 0

  • A co z pokładami bursztynu?????? (3)

    W tamtej okolicy znajdują sie ogromne pokłady naszego polskiego bursztynu!!!!
    Trzeba go wydobyć zanim maszyna wszystko pomieli i wywiozą pod asfalt!!!!!!

    • 3 16

    • Trzeba było kupić maszynę, stanąć do przetargu i wygrać go.

      Wtedy bursztyn byłby Twój. Może nawet byś zarobił. A tak to poszło koło nosa...

      • 6 1

    • NIE BÓJ, NIE BÓJ

      Już oni będa wiedzieć gdzie wywiezć urobek :)

      • 4 0

    • Trzeba było tak od razu!

      Po co kupować drogiego kreta, skoro "burzsztnnicy" wykopaliby ten tunel w zamian za urobek? :)

      • 2 1

  • A w Gdyni stagnacja. (2)

    Brawo Gdansk.

    • 11 5

    • no co ty! zbudują składowisko promocyjnych kontenerów w centrum miasta

      lądowisko dla kosmolotów, a potem nakryją kotarą

      • 2 1

    • Bo prezydencja, jeszcze z urlopów nie wróciła.

      Jak wróci to zajmie odpowiednie stanowisko, też w sprawie gdańskiego kreta.

      • 1 2

  • (2)

    Zostawić tego kreta w 3mieście i niech później wykopie tunel pod Sopotem. Wstępny projekt już jest, a koszty będą odrobinę mniejsze przy wykorzystaniu tej maszyny

    • 13 3

    • Pod Pachołkiem

      przyda się również do wykopania tunelu pod Pachołkiem i Sopotem i w Gdyni też się znajdzie potrzeba.
      Ekonomicznie było by gdyby maszyna została w Trójmieście

      • 8 4

    • Popieram Sopotu plany drogi między Gdańskiem a Gdynią w tunelu, ale także w Gdańsku ma jeszcze powstać tunel dla tramwaju i pod Motławą na Ołowiankę zamiast beznadziejnej kładki, a powinien też i między Grunwaldzką a Zaspą pod torami kolejowymi i pod dworcem PKP Gdańsk Wrzeszcz zaczynając drążenie na podjeździe między Do Studzienki a Jaśkową Doliną. Wtedy najczęściej kursująca linia tramwajowa byłaby z Jelitkowa przez Przymorze, Zaspę, centrum Wrzeszcza (Grunwaldzką i Al Zwycięstwa) dalej przez centrum Gdańska na Chełm i dalej na Orunię Górną.

      • 1 1

  • Na Manhattan też nie pojedziesz rowerem w tunelu (4)

    Na Manhattan są tunele Holland Tunnel i Lincoln Tunnel. Żaden z nich nie ma ścieżki rowerowej ani pieszej jedynie kładki serwisowe w razie unieruchomienia pojazdu lub wypadku. Dajcie spokój już z tymi rowerami wszędzie. Też mam rower i nim śmigam po ulicach, ale niedługo to ''l'u'd'' będzie żądał ścieżek po galeriach handlowych i specjalnego pasa wyznaczonego na ulicach nieposiadających obok ścieżki rowerowej. Nie pomyśleliście o tym, że jakiś oszołom może śmigać po pijaku i się przewrócić? Nieszczęście gotowe. Dlatego w takich tunelach nie zezwala się na jazdy rowerem i chodzenie pieszo. Autobus to nie ujma chociaż bilety drogie.

    • 28 2

    • (3)

      nie damy spokoju tym idiotom którzy nie umieją niczego zaprojektować może mi powiesz dlaczego idiota który zbudował most JP2 bez chodników nie został wsadzony do pudła za niegospodarność?Jak jesteś piz.. i lubisz wozić rowery autobusami to współczuję

      • 0 5

      • Proponowałbym powrót do podstawówki (2)

        Tam są początki interpretacji tekstu pisanego. Po pierwsze co ma most JP2 zbudowany lata temu do tunelu. Po drugie nie napisałem nigdzie (podkreślam NIGDZIE) że wożę rower autobusem. Teraz też chyba roweru ani siebie samego przez martwą Wisłę nie przerzucasz. (Prom był jest i będzie nie martw się)

        • 2 0

        • (1)

          to ma że jest zbudowany przez debila który nie widzi lub nie rozumie komu i czemu ma służyć most po drugie kosztował masę forsy więc należało go zrobić mądrze w warszawie identyczny most świętoktrzyski ma drogi rowerowe tu się nie dało więc nie ma być na nim zakazu dla rowerzystów albo albo nie każdy musi znać objazdowe drogi

          • 0 2

          • MOST

            W temacie jest TUNEL. Ja nie neguję tego iż most jest nieprzystosowany a mógłby takim być, ale ponawiam NIE MA TO ZWIĄZKU Z TUNELEM. Choćby na moście były piętrowe drogi dla rowerów a nawet kajaków z torem wodnym po środku to nie zmienia to faktu że w tunelu taka ścieżka piesza czy rowerowa nie ma racji bytu.

            • 2 0

  • kret jednorazówka

    co tunel, nowy kret

    • 4 2

  • ochrzcijmy go kret

    tak z zaskoczenia :)

    • 6 1

  • W Gdyni Royal Navy, w Gdansku TBM .

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane