- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (357 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (263 opinie)
- 3 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (123 opinie)
- 4 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (36 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (298 opinii)
- 6 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (102 opinie)
Hydrobudowa zamówiła maszynę TBM za 21 mln euro
Konsorcjum OHL i Hydrobudowa zamówiło w niemieckiej firmie Herrenknecht maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. 91-metrowe urządzenie za 21 mln euro ma być gotowe we wrześniu.
Zobacz, jak funkcjonuje maszyna TBM.
Pierwsza polska maszyna TBM.
Informacje Hydrobudowy potwierdziliśmy też w firmie Herrenknecht, której siedziba znajduje się w Schwanau w Niemczech. - Maszyna TBM jest już konstruowana w naszej fabryce. TBM dla Gdańska został oznaczony symbolem S-574 - wyjaśnia dr Florian Kulke, rzecznik prasowym Herrenknecht.
Gdy we wrześniu zakończy się montaż maszyny w Niemczech, zamawiający, czyli konsorcjum OHL i Hydrobudowa, rozpocznie procedurę odbiorową. Po jej zakończeniu TBM zostanie rozebrany, załadowany na statek i wysłany drogą morską do Gdańska. Maszyna zostanie wyładowana przy nabrzeżu Martwej Wisły w pobliżu ul. Ku Ujściu. Wtedy rozpocznie się jej montaż. Prace przy budowie tunelu z użyciem maszyny TBM prawdopodobnie ruszą pod koniec roku.
Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Wgryzie się w ziemię po wschodniej stronie Martwej Wisły, a gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Pierwsze plany zakładały, że po wydrążeniu obu tuneli pod Martwą Wisłą, maszyna TBM wgryzie się ponownie w grunt pod korytem rzeki i już tam pozostanie. Teraz jednak nie ma już o tym mowy.
Z pewnością maszyna posłuży nam podczas budowy kolejnego tunelu. Nie zamierzamy jej zostawiać w Gdańsku - twierdzi Krzysztof Woch.
Drążąca tunel dla drugiej linii warszawskiego metra maszyna TBM została ochrzczona Marią. Czy gdański "kret" dostał już swoje imię? - Czekamy w tej kwestii na inicjatywę inwestora - przyznaje rzecznik prasowy spółki Hydrobudowa.
Średnica: 12560 mm, czyli ponad 12,5 metra
Zasilanie głowicy tnącej: 3500 kW
Łączna siła natarcia: 96580 kN
Nominalny moment obrotowy: 16841 kNm
Waga: 2200 t
Długość: 91 m
Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarcza tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych .
Długość: 2,8 km. Oddany do ruchu w grudniu 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej .
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej .
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu .
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
Opinie (246) 7 zablokowanych
-
2012-02-16 08:22
Tunel (3)
W normalnym kraju przetarg wygrywa firma która ma już gotową maszynę do drążenia tuneli,w naszym bogatym państwie stać nas na szastanie kasą,a jakie premie będą za kupno kreta.
- 4 23
-
2012-02-16 09:35
Bredzisz Śledziu
- 4 0
-
2012-02-16 10:00
W normalnym kraju przetarg wygrywa firma która ma już gotową maszynę do drążenia tuneli
Załóż komis z używanymi. Zarobisz majątek(?)
- 10 0
-
2012-02-16 18:21
Żadna firma budowlana nie ma na stałe na wyposażeniu takiej maszyny.
- 1 0
-
2012-02-16 08:28
Za bardzo nie rozumiem (1)
tą maszyne buduje sie specjalnie tylk pod konktetna budowe,
- 3 3
-
2012-02-16 09:35
A widzisz - dobrze rozumiesz.
- 6 1
-
2012-02-16 08:45
"KRET" - TO Z JEDNYM SIĘ KOJARZY JAKOŚ (1)
Powinni nazwać "Bolek"
- 6 6
-
2012-02-16 10:31
może lepiej
"Bolec" - tak bardziej z angielska pisane ;)
BIPP!!!- 0 1
-
2012-02-16 08:56
wizja
Wobec braku przemysłu stoczniowego oraz szczątkowych przeładunków portu gdańskiego należy Martwą Wisłę zasypać. Rewelacyjnie spadają koszty inwestycji w Eurodanzig.
- 10 1
-
2012-02-16 09:34
Kret Trysko mordeczka Budynia trzyma sie dobrze....
- 1 1
-
2012-02-16 09:36
5-6 metrów dziennie.. (5)
czyli okolo 2km rocznie, przy założeniu ciągłej pracy 24h./365dni.
Druga linia metra w Warszawie ile ma mieć kilometrów? załóżmy, że niech ma 30 - 40 km..
hmm 20lat budowy przy użyciu jednej maszyny?- 6 2
-
2012-02-16 10:04
bzdury piszą (4)
Maszyna ta potrafi drążyć dziennie 15m jeśli to jest skała, jeśli piaszczysty grunt prędkość może wzrosnąć do 30m/d
- 3 0
-
2012-02-16 10:15
(1)
...a jak trafisz na szczątki ludzkie i co dalej.
- 1 1
-
2012-02-16 15:19
To nawaet nie będziesz wiedział że naa nie trafiłeś, a poza tym na rzędnych od - 9 do -22 to trupów już nie ma. Wyrzej idzie wykop otwarty i jak się trup trafi przestów trwa dla tej koparki gdzieś 2-3 godziny - przyjazd techników itp. reszta budowy pracuje
- 0 0
-
2012-02-16 10:23
albo jest odwrotnie
wydaje mi się , że lepiej i szybciej jest drążyć w skale poniewż nie ma osuwisk , błota .
twardość dla tej maszyny nie ma raczej znaczenia- 5 0
-
2012-02-16 18:31
gadasz głupoty.
w litej skale wierci się szybciej niż w piasku. TBM może wtedy kruszyć skałę odpadającą płatami, a nie mozolnie ścierać powierzchnię.
- 0 0
-
2012-02-16 09:37
To od razu tunel pod Sopotem.. i tunel z Żabianki do Spacerowej!! (1)
skoro maszyna będzie już w Gdańsku to dlaczego by nie wykorzystać.
- 6 2
-
2012-02-16 10:12
Jest to maszyna tylko jednorazowa, ale takie kombinacje są, tylko czy to się uda.
- 0 0
-
2012-02-16 09:39
Maszyna (3)
Kret zostanie zakupiony w ramach inwestycji, my wszyscy za niego zapłacimy.
Dlaczego Hydrobudowa z Warszawy ma mieć na własność maszynę wartą 100mln pl. i korzystać z niej za friko po skończeniu tunelu.
Sto baniek to nowy aquapark.- 3 9
-
2012-02-16 09:58
(1)
He he. Może dlatego że NIE MOŻNA Z NIEJ JUŻ NIGDY I NIGDZIE SKORZYSTAĆ? ;)
- 0 2
-
2012-02-16 10:14
Czytaj artykół
"Z pewnością maszyna posłuży nam podczas budowy kolejnego tunelu. Nie zamierzamy jej zostawiać w Gdańsku - twierdzi Krzysztof Woch."
- 0 0
-
2012-02-16 13:32
Płacimy za inwestycję. Jak wykonawca będzie chciał kopać łopatą to jego sprawa. Jak zamawia do tego maszynę to też jego sprawa.
- 2 0
-
2012-02-16 09:44
rozboj w bialy dzien,w tym syfiacym miescie budyniowym nikt sie z kasa nie liczy wszystko marnotrawione!!! (2)
- 6 12
-
2012-02-16 09:59
Dureń jesteś, bo brednie wypisujesz od rana.
- 5 1
-
2012-02-16 10:19
wynocha z Naszego Miasta przybłędo.!!!!
- 3 1
-
2012-02-16 09:57
będą premie
aż system bankowy się zawiesi przy przeliczaniu walut
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.