• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile pociągów zamówi województwo pomorskie?

Maciej Naskręt
19 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Szynobus obsługujący linię PKM to jeden z zaledwie 12 nowych składów kupionych w ostatnich latach na Pomorzu. Szynobus obsługujący linię PKM to jeden z zaledwie 12 nowych składów kupionych w ostatnich latach na Pomorzu.

Województwo pomorskie planuje zakupy taboru do obsługi połączeń pasażerskich. Przede wszystkim planowany jest zakup 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Czy uda się marszałkowi województwa zrealizować ambitne plany?



Jak oceniasz stan taboru pasażerskiego na Pomorzu?

Rok temu informowaliśmy, że władze województwa pomorskiego chcą wydać setki milionów złotych na zakup nowego taboru do obsługi połączeń pasażerskich.

Teraz wracamy do tej sprawy. Przypomnijmy, że samorząd przymierza się do zakupu 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 z nich miałoby obsługiwać linie w Trójmieście. Pociągi mają zapewnić pasażerom od 190 do 220 miejsc siedzących.

Dodatkowo tabor powinien umożliwić bardzo sprawną wymianę pasażerów na stacjach (czyli mieć sporo szerokich drzwi), a także sprawnie obsługiwać krótkie przejazdy między przystankami - od 1 do 1,5 km (czyli móc łatwo rozpędzać się). Pociągi powinny być również dostosowane do wysokość peronów od 760 do 960 mm.

Pozostałych 20 elektrycznych składów trafiłoby na linie kolejowe obsługujące całe Pomorze. Z tego powodu powinny być dostosowane do ruchu regionalnego - posiadać więcej miejsca na bagaż, mniejszą liczbę drzwi niż w pociągach aglomeracyjnych, mogą też mieć mniejsze przyspieszenie. Dopuszczono także mniejszą liczbą miejsc siedzących - od 170 do 220.

Szacuje się, że ich zakup może pochłonąć nawet 850 mln zł. Część tej kwoty miałaby dofinansować Unia Europejska poprzez fundusz POiŚ.

Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM

Na Pomorzu jeździ ponad 30 zmodernizowanych elektrycznych zespołów  trakcyjnych. Na Pomorzu jeździ ponad 30 zmodernizowanych elektrycznych zespołów  trakcyjnych.
Świlski: czekamy na wyniki studium

Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności dla wspomnianego przedsięwzięcia. Plany na zakup taboru to górna półka potrzeb województwa pomorskiego. Może być jednak tak, że realnie zamówimy mniej tych składów.

Jak mówią urzędnicy, opracowanie ma być wielowariantowe i ma uwzględniać liczbę sztuk pojazdów, która uzależniona jest od możliwości finansowych województwa pomorskiego.

- O tym jak będzie ostatecznie wyglądał plan zakupów nowego taboru, zdecyduje dopiero studium. Nie mamy jeszcze tego dokumentu, trzeba się uzbroić w cierpliwość - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Eksperci jednak nie wróżą dużych zakupów taboru dla Pomorza. Będzie to maksymalnie kilkanaście składów. Dlaczego? Pomorze w konkursach o unijną kasę będzie musiało mierzyć się z przewoźnikami z polski wschodniej. Tam również oczekiwania pasażerów są bardzo duże, co wiąże się z ogromnymi nakładami finansowymi.

Zmodernizowany pociąg serii EN57 w barwach województwa pomorskiego. Zmodernizowany pociąg serii EN57 w barwach województwa pomorskiego.
Będą głównie pociągi elektryczne

Władze województwa obecnie w kwestii rodzaju taborów niczego nie przesądzają. Brane są pod uwagę modernizacje jeżdżących obecnie składów serii EN-57, czy zakup pociągów push&pull do obsługi Półwyspu Helskiego. Jednak optymalnym rozwiązaniem do obsługi linii szkieletowych są elektryczne zespoły trakcyjne.

Podkreślmy tutaj, że do systemu zelektryfikowanych linii kolejowych na Pomorzu ma dołączyć szlak łączący Gdynię z Bydgoszczą przez Kościerzynę, a także 18-kilometrowa Pomorska Kolej Metropolitalna łącząca Wrzeszcz z Osową. Obecnie ruszyło projektowanie elektryfikacji dla wspomnianych dwóch szlaków.

Pomorskie taborowym outsiderem

Niestety wiek taboru pasażerskiego w województwie pomorskim pozostawia wiele do życzenia na tle innych województw. Wciąż ponad 40 składów serii EN-57 i EN-71 pochodzi z lat 60 i 70 ubiegłego wieku jeździ po torach Pomorza. Ponad 30 wspomnianych serii składów udało się zmodernizować w ostatnich latach. Bierzemy tu pod uwagę dwóch przewoźników - Przewozy Regionalne i SKM.

Ostatnie zakupy nowych składów na Pomorzu to zaledwie 14 szynobusów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i linii w rejonie Malborka, a także dwa Impulsy zakupione przez SKM-kę i 3 pociągi Link zakupione przez PolRegio. 7 lat temu samorząd województwa kupił także 6 sztuk szynobusów, część z nich jeździ dzisiaj na linii PKM.

Opinie (153) 5 zablokowanych

  • Czy uda się marszałkowi województwa kupić tabor uwzględniający potrzeby rowerzystów? (10)

    Czy znowu będą afery jak na PKM?

    • 74 70

    • Tak.

      Kupi rowery z logo SKM.

      • 21 5

    • (6)

      Na rowerze sie jeździ a nie go wozi!

      • 40 34

      • (1)

        Trzeba mieć po czym jeździć.

        • 12 18

        • Jak nie masz gdzie jeździć

          To go sprzedaj i kup miesięczny...

          • 20 9

      • (3)

        Po co jeździsz pociągiem, skoro masz nogi, głąbie?

        • 19 13

        • Kosz!

          • 1 1

        • Ale nóżki to ja mam po to, żeby je pokazywać w obcisłych rajtuzkach, takie ładniutkie są.

          A od pedałowania to one bolą i śmierdzą, więc wole jeździć busem albo koleją.

          • 3 4

        • a jadąc rowerem nie używasz nóg?

          • 1 0

    • Unia pewnie nie dofinansuje projektu jesli sklady beda z przeznaczeniem w polowie dla skm..

      Unia juz dala kase skmce..ale oni wolelei 40 letnie sklady reanimowac..

      Urzqd Marszalkowaki spozniony jakies 10 lat...pewnie i tak sie nie wyrobia w tej perapektywie unijnej..

      • 0 0

    • ludzie czy wy macie dauna?
      pkmka nie ma trakcji elektrycznej.
      ezt to pociag na prad.

      na pkmce za kilkanascie lat zobaczymy pociag na prad

      • 0 0

  • Maja plany zakupu... za dotacje? (7)

    Czyki nici z zakupu. Nie ma kasy w wojewodztwie rządzonym przez POlitykow, bo trzeba 50 mln rocznie do PKM doplacac (mial Gdansk i Gdynia placic, ale skoro w Gdyni nie wybudowali przystanków i malo kursow jest to nie ma za co, a Budyn zas wystawil Struka do wiatru bo musi ECS i stsfion dotowac)

    • 45 38

    • Właścicielem SKMki jest w większość Skarb Państwa PiSu (1)

      Czemu zatem pociągi miałoby kupować województwo z własnych pieniędzy, a wszelkie profity dla misiewiczów w zarządzie SKMki?

      • 20 7

      • Polregio jest obowiazkiem Marszlaka.
        Skm - tam udzialow Marszlaka znikoma ilosc

        Ale strach go oblecial ze tym razem ludzie beda pamietac kto tak zaniedbal pomorska kolej.

        Tak to wina Marszlaka. Jako jedyni w kraju nie kupili nowej jednostki 'dla Polregio'
        Przespali juz dwie perspektywy unijne - przespia i trzecia.
        Cala Polska kupila juz ok 300 nowych skladow...nasi jeszcze analizuja.

        Sa żałośni

        • 0 0

    • Uważasz, że.. (1)

      Kłamstwo wielokrotnie powtarzane stanie się prawdą?

      • 11 0

      • jak zwykle Marszalek klamie aby udowodnic ze jego urzednicy sa potrzebni.

        Nic nigdy nie kupia

        • 0 0

    • Na dotacje za pozno skoro oni od 10 lat rozmyslaja.
      Mamy rok 2016.
      - roztrzygniecie przetargu i odwolania dorby rok
      - zlozenie takiej liczby jednostek od 3 lat...

      Wiec jak zwykle urzad Marszalkowskk bezczenie klamie. Jak zwykle przespali sprawe.

      • 0 0

    • jakie dotacje :)
      chyba z perpsktywy 2020 - 2025lub 2025-2030

      • 0 0

    • przespali perspektywy
      dzieki temu inne wojewodztwa aie obłowiły

      • 0 0

  • Się czepili. (4)

    Każdy skład powinien być wyposażony w tak zwaną kanarówę, gdzie można wypić i zapalić. Te modernizacje to śmieszne są.

    • 22 28

    • (1)

      jak kupią z pl to będę pod wrażeniem

      • 0 0

      • sciema jak co rok z tym kupnem

        • 0 0

    • Nasze wojewodztwo jest wyjatkowo bogate. Potrafi modernizowac za 9mln 40 letnie sklady.
      Nowe to koszt od 12 do 15 mln

      • 1 0

    • zaspali :) z 12 lat opoznienia

      • 0 0

  • (6)

    Zainstalujcie w końcu wyświetlacze we Wrzeszczu!!!

    • 99 3

    • A, że się tak grzecznie za pytam: po co? Z samochodu i tak ich nie widzę.

      • 6 16

    • (3)

      A co ma piernik? Pociągi kupuje marszałek, a wyświetlacze to do PKP.

      • 9 3

      • (1)

        A to nie jeden z vicemarszałków obiecywał wyświetlacze do końca 2016 roku?

        • 7 2

        • Beckham mial osobiscie stac z tabliczka, jesli ich nie bedzie

          • 3 1

      • kupuje...heheh taki duzy a w bajki wierzy

        • 0 0

    • To apel do PKP PLK - czyli "dobrozmianu"!

      • 2 0

  • W końcu!!! (3)

    Jak te nowe pociągi a nie pudrowane trupy się pojawią, to chyba dam na tace u Actimelka

    • 14 3

    • Czyli możesz spać spokojnie - nie zbiedniejesz

      • 2 0

    • jak dla mnie sciema pod publike.
      za pozno na ta perspektywe unijna.
      a nikt nie gwarantuje ze zostanie przesunieta do 2022 roku..

      • 1 0

    • :) chyba juz sie udopornilismy na ta scieme
      Marszalek spij dalej.
      kawka kawka a pozniej zdziwienie...to unia miala pieniadze na zakupy...toć to szok

      • 0 0

  • Oby to poprawiło częstotliwość kursów PKM, ktora teraz jest marna (19)

    • 46 6

    • Oj naiwny (12)

      Powodem malej liczby kursow jest nieoplacalnosc bo brak pasazerow ( bo brak przystankow w Gdyni i przy Kielnienskiej w Osowie a w Gdańsku polowa przystankow w polu )
      Im wiecej kursow tym wiecej trzeba doplacac.
      W 2016 bylo 50 mln doplaty, wiec w tym ograniczyli aby zbic do 40-45 mln dopłatę.

      • 10 22

      • Ekonomia w PiS: (8)

        Doić spółki Skarbu Państwa tak żeby kupić sobie poparcie i żeby jeszcze stykło na billboardy

        • 18 5

        • O dojeniu spółek skarbu państwa to najwięcej wiedzą ci z PO (7)

          zobacz chocby ile mln szło na kluby sportowe vel do kieszeni managerów i zarządów tychże w Gdańsku i SOpocie. przez sam Atom chyba przepuszczono z 50 mln? a ile państwowe PGE a teraz Energa (podpisane przez dyr z PO przed zwolnieniem) płaci za nazwę prowincjonalnego stadionu.

          I porównaj z milionami wypływającymi teraz. widzisz różnicę? 3 razy mniej? 5 razy mniej?

          A poparcie kupuje się likwidując mafię VATowską i paliwową, których jakimś trafem za PO nie można było uwalić

          • 4 12

          • Chyba lepiej że kasa poszła w kluby sportowe (2)

            niż na billbordy, nikomu nie potrzebne. Na całym świecie kluby sportowe pozyskują finansowanie z różnych źródeł, więc to nie jest żadna "afera", w porównaniu z wydawaniem publicznej kasy na marketing, który służy tylko jedynej, słusznej partii.

            I tradycyjny przekaz pisu, "jesteśmy lepsi, bo kiedyś kradli więcej niż my kradniemy teraz".

            I jeszcze ten twój podpis. Tylko głupio ci będzie, jak pis sfinalizuje sprawę OFE do końca zabierając pieniądze...

            • 7 2

            • kolego oderwanych od wiadomo czego, ofe zostalo przez PO rozwalone (1)

              najpierw za Tuska ograniczeniem wysokosci skladki, potem tez za Tuska zabraniem polowy kasy z kont
              teraz to jest kadlubek kadlubka a nie zbiórka na emeryturę

              a to co pitolisz o klubach sportowych - to bylo po prostu wyprowadzanie kasy z panstowych spolek. paśli się znajomi i kumple królika, sportowcy przy okazji.

              opłata za nazwę stadionu w Letniocy jest przepłacon 4-5 krotnie.
              żaden prywatny podmiot nie dałby nawet 2 mln rocznie, a PGE płaciło 7 mln za rok, Energa płaci blisko 5 mln za rok. to jest niegospodarnośc na rzecz spółek z udziałem skarbu państwa (jak i akcjonariuszy!)

              i nie porównuj 10 mln do kilkuset mln w samym Trójmieście na kluby sportowe. zresztą wydanych na kampanię społeczną aby odkłamać fake newsy sponsorowane przez zagranicę.

              przekaz pisu jest "wystarczy być uczciwym" a nie "my kradniemy". za dużo czytasz antypolskich gazet i portali.

              • 1 5

              • I jeszcze jako post scriptum news dnia a propos wydatków

                "W okolicach wieży Eiffla rozpoczęły się prace przygotowawcze i pomiary geodezyjne przed budową muru ochronnego. Inwestycja ma kosztować około 20 mln euro. Mur ma mieć 3 metry wysokości i zostanie wykonany ze szkła hartowanego. Ma być kuloodporny i przeciwbombowy"

                • 0 1

          • To, że PO nie było święte to i ok. Zgoda (2)

            Tylko skąd pomysł, że PiS to jakakolwiek zmiana na lepsze... Wystarczy spojrzeć na ich kadry - nie ma się co dziwić, że tak nienawidzą elit. Społeczny rynsztok.

            • 3 0

            • widzisz, takiego argumentu używali komuniści w '89 i '90 (1)

              że Solidarność nie ma kadr...

              pomijając, jak sam dobrze wiesz, to nie prezes odwala robotę w Lotosie czy PGE albo innej Energii. nie bój się, że prądu czy benzyny zabraknie. za dużo oglądasz TVN...

              po prostu wystarczy być uczciwym i już jest lepiej. zarówno jeśli chodzi o zyski tych firm, jak i wypływ milionów do kolesi (kurki przykręcone).

              a skąd pomysł, że zmiana na lepsze? z punktu widzenia gdynian nastąpił koniec odcięcia Gdyni od funduszy i inwestycji.
              z punktu widzenia rodzin - jest 500+.
              z punktu widzenia Polski - koniec z chodzeniem na pasku zagranicy i podążania za poronionymi pomysłami służącymi ideologii oraz przemysłowi zagranicy.

              itd itp. zresztą co ja ci będę tłumaczył - patrz na sondaże.

              • 0 3

              • patrz na sondaże.

                a po h patrzeć na Goebbelsową makulaturę?

                Wasi mistrzowie ze Wschodu to przy aneksji Sewastopola 103% poparcia mieli, a wy ledwo jakimiś gów.ymi 40% się podniecacie.

                • 0 0

          • o złodzieju z Torunia

            nie zapomnij, miłośniku dobrej nowiny za ruskie ruble

            • 0 0

      • (2)

        Mało jest pasażerów - czy ktoś sprawdził dlaczego?

        • 11 2

        • Wszyscy wiedzą

          Przystanki, przystanki, przystanki.
          częstotliwośc to skutek braku przystanków tam gdzie ludzie mieszkają a umiejscowienie w polu a nie przyczyna słabej frekwencji

          • 2 2

        • Nie ale od przyszłego tygodnia

          będziemy dowozić pasażerów autobusami z Gdańska coby mogli wsiąść do PKM i dojechać do Gdańska.

          • 3 0

    • (3)

      Najpierw, nim się coś kupi to może warto w końcu zrobić wspólny bilet w aglomeracji trójmiejskiej.
      I przy zakupie nowych składów od razu wbudować biletomaty do skaldów przeznaczonych na trasy aglomeracji

      Inaczej trzeba będzie później dostosowywać składy do tego biletu.

      • 8 1

      • Taki bilet już jest - miesięczny (1)

        kosztuje 210 zł za wszystko.

        • 1 0

        • i nikt z niego nie korzysta, bo przedrożony

          • 0 0

      • Dostosowac sklady do biletu?

        Piles nie pisz.

        • 0 1

    • EZT to inaczej pociag na prad.
      widziales slupy elektryczne na pkmce?
      podpowiem nie ma.

      tam beda szynobusy pesy xd xd xs

      • 0 0

    • kolejny daun kfory chce wylac pociag na prad na trase pkmki ktora nie ma trakcji elektrycznej

      • 0 0

  • Tylko nie (7)

    Pesa lo matko nowe a złom

    • 14 15

    • Tramwaje pesy najlepsze w Gdańsku a psują się głównie te stare niemieckie (4)

      Z pociągami to już różnie ale na linii pkm tak samo się psują newagi jak i pesy. Co ciekawe przewozy regionalne również jeżdżą i newagami i pesami ale u nich jakby wszystko lepiej działa i rzadko jakieś awarie tych pociągów się zdarzają. Tylko w skm prawie codziennie jakaś awaria a to raczej oznacza że skm to tylko stare en57 umie serwisować a o nowych pociągach to pojęcia nie mają.

      • 15 2

      • (3)

        Po i Pesa i Newag to złom. Kupiliby alstoma to by pojezdzily na prawde dlugo bez zadnych usterek

        • 2 3

        • To akurat prawda :D (2)

          Pendolino bije rekordy PKP w niezawodności. Za to twory Pesy wręcz przeciwnie.

          • 4 1

          • (1)

            No jasne, pendolino to jest typowy ezt na trasę z przystankiem co 5 minut.
            Dodatkowo panie i panowie cena plus cena serwisu. Alstom nie robi EZTów które są 10 procent droższe.

            • 2 0

            • Lepiej napisz, dlaczego na IC Orzeszkowa

              mam zwykle albo opóźnienie, albo skład wagonowy. Bo Dart nie wyrabia?

              • 0 0

    • ^

      Sam jesteś złom.

      • 0 2

    • co rok ten sam artykul.
      nie ma co sie ludzic.
      jedna wielka sciema.

      • 0 0

  • (2)

    Najważniejsze, żeby była toaleta. Wieeeeeelki kibeeeel na pół wagonu. Struk to by kibelel umieścił nawet w tramwaju.

    • 24 18

    • ale pisuar jak w TOITOI by się przydał

      przynajmniej babki nie miałyby obszcz*nej deski...

      • 0 0

    • Im analiza jeszcze zejdzie z 10 lat....
      te nowe sklady to sciema.

      • 0 0

  • obudzli sie..... (8)

    a gdzie tzw marszalek byl wczesniej,gdy inne regiony dokonywaly systematycznych zakupow?Bawiliscie sie w reanimacje trupow wyrzucajac miliony w bloto.A tetaz gdy tabor sie sypie,lacznie z tym "zmodernizowanym" szukacie kasy.No coz,takie sa efekty gdy dyletanci-politycy bawia sie koleja

    • 53 12

    • rozumiem, że w pomorskiem już wszyscy jeżdżą najnowszymi mercedesami (5)

      i nikt nie oddaje samochodu do blacharza / mechanika, tylko kupuje nowy...

      Ludzie, policzcie. Ile podatków chcecie płacić? Przecież te zakupy są z naszych podatków. Najpierw trzeba zarobić, a potem dopiero wydawać.

      • 1 11

      • Nie, w Pomorskim wszyscy jeżdżą Polonezami po wiejskim tunningu. (1)

        • 3 1

        • to nie są Polonezy, to inna marka

          ze znaczkiem TDI z tyłu

          • 1 0

      • Zaraz zaraz, a to jeszcze na to nie zarobiliście ??

        A co Wy robicie z kasą ? Muzea budujecie, czy co ?

        • 6 0

      • Przeciętny człowiek nie ogarnia kwot powyżej 6 cyfr

        co mu za różnica czy 5 mln czy 50 mln.

        • 1 0

      • A w Szczecinie jeżdżą?

        bo tam chcą wszystkie EN57 odstawić na złom w ciągu kilku lat. A takie to bogate województwo.

        • 1 0

    • Marszlaek i jego urzednicy spali :)
      a teraz to sciema i tak nie kupia

      • 0 0

    • z 10 lat opoznienia w stoaunku do reszty kraju.

      • 0 0

  • W zach-pom niedługo będą mieli tylko nowe składy, odstawiają właśnie ostatnie EN57. (3)

    Może będą sprzedawać te gruchoty? Mógłby to być łakomy kąsek dla naszego województwa, gdzie brakuje poczciwych kibli i składy są zbyt krótkie w stosunku do potrzeb. ;)

    • 56 1

    • Jedna sztuka ze Szczecina już jest. (1)

      Niedługo pojawią się następne

      • 5 0

      • zlom wysylaja na pomorze
        mieli zlomowac ale u nas wieksza tragednia..

        • 0 0

    • wielkopolska kupuje juz kolejnej generacji sklady
      koleje slaskie - elfy 2 nowej generacji plsiada
      Lka - tylko nowe lub zmodernizowane jednostki

      co tu mowic...cala Polska kupila a nasi analizuja.
      kpina. powinni ich pozwalniac.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane