Fakty i opinie

stat

Ile zarabia na kierowcach Obwodnica Trójmiasta?

Obwodnica Trójmiasta w Kowalach.
Obwodnica Trójmiasta w Kowalach. fot. Dominik Staniszewski/Trojmiasto.pl

Sprawdziliśmy poprzez system viaToll, ile miesięcznie kierowcy pojazdów o wadze powyżej 3,5 t płacą za jazdę trójmiejską obwodnicą.



Zobacz, jak funkcjonuje system viaToll.

Zobacz, jak funkcjonuje system viaToll.

Od lipca 2011 r. na drodze ekspresowej S6 - Obwodnicy Trójmiasta - miedzy ul. Morską a Pruszczem Gdańskim funkcjonuje viaToll - system elektronicznego poboru opłat. Kierowcy zestawu pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 t płacą za każdy przejechany kilometr.

Przypomnijmy, że wysokość opłaty zależy od rodzaju pojazdu, im ten jest cięższy, tym opłata jest wyższa. Natomiast jeśli pojazd spełnia najwyższe ekologiczne normy Euro, kwota za przejechany kilometr jest mniejsza.

Postanowiliśmy przyjrzeć się, jakie wpływy wygenerowali kierowcy na Obwodnicy Trójmiasta. Takimi danymi dysponuje firma Kapsch, która zarządza systemem viaToll.

Czy podróżujesz drogami płatnymi?

tak, gwarantują wysoki komfort i krótki czas podróży 33%
tak, ale tylko wtedy, gdy zależy mi na czasie 38%
nie, ceny za przejazd drogą płatną są zbyt wysokie 29%
zakończona Łącznie głosów: 1083
- W ciągu ostatniego półrocza za przejazd tą drogą użytkownicy samochodów o masie całkowitej większej niż 3,5 t zapłacili 12,7 mln zł. Wszystkie zebrane środki trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego z przeznaczeniem na budowę, modernizację i utrzymanie dróg krajowych - mówi Dorota Prochowicz, rzecznik prasowy.

Żadnych pieniędzy z funduszu drogowego nie otrzymują samorządy. Między innymi z tego powodu nie ma szansy na dofinansowanie budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Wypłaty z KFD na zadania drogowe dokonywane są na podstawie kierowanych do Banku Gospodarstwa Krajowego wniosków, formułowanych jedynie przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Wychodzi na to, że średnio w ciągu miesiąca kierowcy w Trójmieście wydają nieco ponad 2 mln zł poprzez viaToll za podróż obwodnicą. Co ciekawe utrzymanie kilometra drogi ekspresowej - odśnieżanie, drobne remonty nawierzchni, uzupełnianie znaków - kosztuje rocznie od 200 do 260 tys. zł, pod warunkiem, że wykonuje je wyłoniona wcześniej w przetargu firma. Obwodnica Trójmiasta liczy nieco ponad 38 km, a więc koszt ten może wynosić nawet 9,8 mln zł.

Załóżmy teraz, że chcemy sfinansować budowę Trasy Kaszubskiej z Trójmiasta do Lęborka z wpływów do funduszu, pochodzących wyłącznie od kierowców poruszających się Obwodnicą Trójmiasta. Przy założeniu, że nowa droga przez Kaszuby ma pochłonąć 4,171 mld zł, kwota na jej budowę gromadzona byłaby przez 173 lata. Okazałoby się, że pojechaliby nią nasi pra, pra, pra, prawnukowie.

Jeśli w ten sam sposób chcielibyśmy pozyskać pieniądze na budowę Obwodnicy Metropolitalnej z Borkowa przez Żukowo do Chwaszczyna, gromadzenie pieniędzy zajęłoby 133 lata. Inwestycja ma pochłonąć nawet 3,5 mld.

Opinie (124) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.