• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile zarabia na kierowcach Obwodnica Trójmiasta?

Maciej Naskręt
23 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Kowalach. Obwodnica Trójmiasta w Kowalach.

Sprawdziliśmy poprzez system viaToll, ile miesięcznie kierowcy pojazdów o wadze powyżej 3,5 t płacą za jazdę trójmiejską obwodnicą.



Zobacz, jak funkcjonuje system viaToll.

Od lipca 2011 r. na drodze ekspresowej S6 - Obwodnicy Trójmiasta - miedzy ul. Morską a Pruszczem Gdańskim funkcjonuje viaToll - system elektronicznego poboru opłat. Kierowcy zestawu pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 t płacą za każdy przejechany kilometr.

Przypomnijmy, że wysokość opłaty zależy od rodzaju pojazdu, im ten jest cięższy, tym opłata jest wyższa. Natomiast jeśli pojazd spełnia najwyższe ekologiczne normy Euro, kwota za przejechany kilometr jest mniejsza.

Postanowiliśmy przyjrzeć się, jakie wpływy wygenerowali kierowcy na Obwodnicy Trójmiasta. Takimi danymi dysponuje firma Kapsch, która zarządza systemem viaToll.

Czy podróżujesz drogami płatnymi?

- W ciągu ostatniego półrocza za przejazd tą drogą użytkownicy samochodów o masie całkowitej większej niż 3,5 t zapłacili 12,7 mln zł. Wszystkie zebrane środki trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego z przeznaczeniem na budowę, modernizację i utrzymanie dróg krajowych - mówi Dorota Prochowicz, rzecznik prasowy.

Żadnych pieniędzy z funduszu drogowego nie otrzymują samorządy. Między innymi z tego powodu nie ma szansy na dofinansowanie budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Wypłaty z KFD na zadania drogowe dokonywane są na podstawie kierowanych do Banku Gospodarstwa Krajowego wniosków, formułowanych jedynie przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Wychodzi na to, że średnio w ciągu miesiąca kierowcy w Trójmieście wydają nieco ponad 2 mln zł poprzez viaToll za podróż obwodnicą. Co ciekawe utrzymanie kilometra drogi ekspresowej - odśnieżanie, drobne remonty nawierzchni, uzupełnianie znaków - kosztuje rocznie od 200 do 260 tys. zł, pod warunkiem, że wykonuje je wyłoniona wcześniej w przetargu firma. Obwodnica Trójmiasta liczy nieco ponad 38 km, a więc koszt ten może wynosić nawet 9,8 mln zł.

Załóżmy teraz, że chcemy sfinansować budowę Trasy Kaszubskiej z Trójmiasta do Lęborka z wpływów do funduszu, pochodzących wyłącznie od kierowców poruszających się Obwodnicą Trójmiasta. Przy założeniu, że nowa droga przez Kaszuby ma pochłonąć 4,171 mld zł, kwota na jej budowę gromadzona byłaby przez 173 lata. Okazałoby się, że pojechaliby nią nasi pra, pra, pra, prawnukowie.

Jeśli w ten sam sposób chcielibyśmy pozyskać pieniądze na budowę Obwodnicy Metropolitalnej z Borkowa przez Żukowo do Chwaszczyna, gromadzenie pieniędzy zajęłoby 133 lata. Inwestycja ma pochłonąć nawet 3,5 mld.

Opinie (124) ponad 10 zablokowanych

  • Problemy z matematyką Pana Redaktora (1)

    oprócz systemu Viatoll dla ciężarówek od 1994 roku funkcjonuje podatek drogowy lub inaczej oplata paliwowa zawarta w cenie paliwa ( na dzień dzisiejszy jakieś 12gr). Pomiary natężenia ruchu na węźle Karczemki wskazują na ruch na poziomie ponad 50 tyś pojazdów w każdym kierunku czyli razem 100 tyś samochodów na dobę.
    zakładają średnie spalanie na poziomie 7l otrzymujemy następującą kwotę:
    12gr x 7L x 100 tyś pojazdów x 30 dni = około 2,5 mln.

    dodając do tej kwoty 2 mln z Viatoll mamy 4,5 mln i nie wygląda to już tak źle. Mając świadomość ile kilometrów dróg mamy w województwie zbieranie kasy na nowe drogi wcale nie trwa tak długo. Pytanie ile z tych podatków wraca na Pomorze

    • 5 1

    • podatki ze sprzedaży samochodów, akcyza w paliwie

      i wpływy z systemu via toll pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania dróg.

      • 1 0

  • A TIRY miały iść na tory albo na sterowce.

    Ponoć wróżka mówiła, że wnet ma być ustawa i ten system będzie dotyczył wszystkich osobówek i to co 5 km a może i dużo częściej.

    • 0 1

  • Na północy płacą

    Na północy płacą, autostrady budują na południu.Stocznie pozamykali a górnictwo ma się dobrze z dopłatami podatników.

    • 2 1

  • Zróbcie wyższe opłaty na obwodnicy!

    Co tam korki w mieście. Kasa się liczy!

    • 1 1

  • A kto za to płaci? (1)

    NIestety za te ogromne zyski na S6 płacimy wszyscy kupując chleb, mleko, czy nawet mieszkania. Przecież przewoźnicy nie płacą tego z własnej kieszeni! To kolejny bezsensowny podatekod życia, bo płacony we wszystkich produktach...Coraz więcej opłat, coraz niższe pensje, zmierzamy prosto pod most...

    • 2 0

    • kto zmierza, ten zmierza

      smutasy zmierzają szybciej, ale nie muszą. Wystarczy wyłączyć silnik, włączyć myślenie i się uśmiechnąć.

      • 0 0

  • No tak

    Te pieniadze zarobione na obwodnicy powinny trafic na utrzymanie obwodnicy remonty itp a nie na budowe innych drog. Wychodzi na to ze nie placisz za przejazd tylko na kawalek asfaltu jakiejs gdzies tam drogi na ktorej moze i bedziesz przejezdzal albo i nie a na obwodnicy pojawia sie dziury koleiny i takie tam... TO BZDURA !!!

    • 0 1

  • Jak ja uwielbiam takie Cipy za kierą

    Faja fiaciorem wbija na pas i zmusza do hamowania , liść sie natychmiastowy nalezy

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane