• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Inteligentne" przejścia dla pieszych w Gdyni

Szymon Zięba
9 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przejścia dla pieszych na Dąbrowie, które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny. Przejścia dla pieszych na Dąbrowie, które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny.

W Gdyni powstaną "inteligentne", czyli automatycznie oświetlane przejścia dla pieszych, które mają poprawić bezpieczeństwo. Ich lokalizacje zostały wybrane przez mieszkańców w ramach projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego, a wdrożenie tego typu rozwiązań będzie traktowane jako pilotaż.



Czy gdyńskie ulice są dobrze oświetlone po zmroku?

Gdyńscy urzędnicy zapewniają, że wraz z policją na bieżąco monitorują sytuację wokół przejść dla pieszych, by zdiagnozować newralgiczne miejsca. Z kolei wybór adekwatnych i skutecznych środków umożliwiających podniesienie poziomu bezpieczeństwa na danym przejściu, zależy od wielu czynników, w dużej mierze związanych z lokalnymi uwarunkowaniami.

- Na terenie Gdyni zastosowanie znajdują różne metody poprawy bezpieczeństwa w rejonach przejść dla pieszych, np. progi zwalniające lub wyniesione przejścia wymuszające na kierowcach zmniejszenie prędkości, sygnalizacja świetlna oraz ostrzegawcza - mówi dr inż. Jacek Oskarbski, szef Działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.
Oprócz tego w Gdyni planowana jest instalacja tak zwanych aktywnych przejść dla pieszych, które mają poprawić bezpieczeństwo ruchu - przede wszystkim poprzez poprawę widoczności osób, które zbliżają się do takiego przejścia.

Aktywne przejścia dla pieszych powstać mają w kilku lokalizacjach:

  1. Przejście dla pieszych na wysokości ul. Morskiej 521 zobacz na mapie Gdyni
  2. Przejście dla pieszych na ul. płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni (w rejonie ul. płk. Dąbka 100a)
  3. Przejście dla pieszych na ul. Bosmańskiej zobacz na mapie Gdyni (przy aptece)
  4. Przejście dla pieszych na ul. Zielonej zobacz na mapie Gdyni (przejście do komisariatu policji)
  5. Przejście dla pieszych na ul. Śmidowicza zobacz na mapie Gdyni (przy Stoczni Wojennej)
  6. Przejście dla pieszych przez ul. Wiczlińską zobacz na mapie Gdańska oraz dwa zobacz na mapie Gdyni przejścia dla pieszych przez ul. Rdestową zobacz na mapie Gdyni

Wszystkie wymienione lokalizacje zostały wybrane przez mieszkańców Gdyni w ramach projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego. Wdrożenie tego typu rozwiązań będzie traktowane jako pilotaż, który pozwoli na ocenę ich funkcjonowania i skuteczności.

Oświetlenie "smart", przejście w Gdańsku, grafika poglądowa Oświetlenie "smart", przejście w Gdańsku, grafika poglądowa
W przypadku przejść z punktów 1-5, piesi zbliżający się do przejścia będą automatycznie wykrywani przez czujniki ruchu uruchamiające lampy ostrzegawcze, połączone ze znakiem pionowym, wskazującym miejsce przejścia dla pieszych. Dodatkowo, w jezdni zostaną zamontowane aktywne, punktowe elementy świetlne.

Przed pasami wyznaczającymi przejście, lampki emitują pulsujące żółte światło (ostrzegawcze), widziane przez zbliżającego się kierowcę, natomiast od strony przejścia emitują światło białe ciągłe, które dodatkowo oświetla przejście dla pieszego. Dodatkowy czujnik ruchu odpowiada natomiast za podtrzymanie działania systemu do momentu opuszczenia przejścia przez pieszego.

Detektory podczerwieni wykryją pieszych w Gdyni



W przypadku przejść dla pieszych z punktu 6, "inteligentny" system oświetlenia składać się będzie z dwóch latarni wyposażonych w analizatory ruchu na obu krańcach przejścia. Gdy w strefie oczekiwania pojawi się pieszy, oprawy kierunkowe LED przejść wyemitują zwiększony, zogniskowany strumień światła. Spowoduje to, że pomalowane na biało pasy będą kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni. Sylwetka przechodnia na takim przejściu będzie lepiej widoczna, co powinno wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pieszych.

Przejścia za dziesiątki tysięcy złotych



- Przejścia dla pieszych zlokalizowane w dzielnicy Dąbrowa (punkt 6. na liście), które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Obecnie kończy się faza przygotowywania postępowania na ich realizację, która powinna zakończyć się do końca listopada bieżącego roku. Szacunkowy koszt wdrożenia tego rozwiązania na wszystkich trzech przejściach to ok. 100 tysięcy złotych - mówi Agata Grzegorczyk z gdyńskiego magistratu.
Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny.

Budżet Obywatelski w Gdyni - są wyniki



Koszt realizacji przejścia aktywnego na ul. Morskiej został oszacowany w BO na ok. 52 tysiące złotych (projekt wybrany w dzielnicy Cisowa). Natomiast szacunkowe koszty realizacji przejść aktywnych w dzielnicy Oksywie to ok. 200 tysięcy złotych za 4 przejścia. Koszt realizacji jednego to ok. 40-65 tysięcy złotych w zależności od wielkości przejścia, która determinuje liczbę koniecznych do zastosowania elementów.

Miejsca

Opinie (169) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    A o oświetleniu chodnika w samym sąsiedztwie przejścia zapomnieli .
    Brawo.......Kierowca pieszego powinien zobaczyć dużo sybciej.

    • 9 3

    • Nie widzę, nie jadę. To są podstawy. Zwolnij, to zobaczysz w porę.

      • 3 6

  • Z nazwy

    Inteligentne z nazwy wyrzucą pieniądze w błoto no cóż tak jest jak żądza Jełopy

    • 6 3

  • Takie one inteligentne, jak elektryczny czajnik co się wyłącza po zagotowaniu wody

    • 10 3

  • jakie miasto takie przejścia.

    • 6 1

  • fajnie (3)

    I to jest pomysł !!!!
    Dobrze,aby jeszcze piesi wykazywali sie minimum sprytu i przewidywalnosci.

    100% popieram, lepsze inteligentne przejścia niż wyrzucane rok w rok miliony na pseudo kopaczy z Gdyni.

    • 32 5

    • Wręcz przeciwnie! Uważam, że na drogach powinny powstawać przejścia d**ilne

      Takie na których nie wiadomo co się stanie, czy np. natychmiast nie zmieni się światło na zielone i za 3s. na czerwone. Pieszy też idąc w połowie miałby zmianę światła itd.
      Takie przejścia zmusiłyby pieszych i kierowców do zachowania większej ostrożności w ich pobliżu.

      • 1 5

    • No tak, bo przecież kierowcy jeżdżą jak aniołki (1)

      i tylko piesi im ciągle włażą pod koła bo mają jakąś i**otyczną chęć przejścia na drugą stronę jezdni.

      • 2 1

      • statystyki pokazują, że w Polsce piesi wchodzą pod koła i giną

        dyskutuj z faktem

        • 0 1

  • do włodarzy

    przestańce planować i cudować w tej gdyni z nowinkami technologicznymi i weźcie się za roboty budowlane.
    Weźcie przykład z gdańska,.

    • 8 1

  • To nie przejscia tylko buraki w blachosmrodach są niebezpieczni!To oni zabijają nie przejscia czy ich ofiary! (5)

    Przed każdym przejściem wybudować progi zwalniające i już się okazuje ze niema na nim wypadków!!!I może na nie wchodzić nawet gimnbus ze smartfonem bo kierowca zdarzy zahamować!

    • 8 9

    • mam nadzieję że przejście będzie nieczułe na rowerzystów przejeżdżających bezprawnie po pasach

      nie zwracając uwagi ani na pieszych, ani na auta

      • 5 1

    • Idź się umyj (1)

      i naucz języka polskiego.

      • 1 6

      • Ubodło, co nie? Dobrze napisał.

        • 6 0

    • Blachy masz wygięte?

      • 1 4

    • Widzę, że jeszcze nie zacząłeś terapii

      Ciągle masz fobię "blachosmrodów"

      • 2 3

  • Proponuje na ulicy inteligetną kolczatkę wysuwaną przed przejsciem dla pieszych .Gwaratowane bezpieczeństwo :)

    • 3 5

  • Opinia wyróżniona

    w sumie na przejściach zawsze powinno być oświetlenie i znaki ostrzegawcze (2)

    w technice LED to juz nie sa jakieś wielkie koszta żeby paliło się to całą noc bez potrzeby czujników ruchu itd

    • 45 3

    • takie rzeczy Nie w "nowoczesnej" Gdyni

      • 2 5

    • siwy śmieć robi z tego propagande a i tak chodzi tylko o łapówki od deweloperow??

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Inteligentne przejścia nie zastąpią ineligentnych pieszych i kierowców (17)

    którzy nagminnie ignorują przepisy i zdrowy rozsądek. Przechodzenie bez patrzenia, wtargnięcia przed jadący pojazd, wymuszanie pierwszeństwa, wyprzedzanie na przejściu, nadmierna prędkość... Żadna technologia nie zmieni prostego faktu, że nasze społeczeństwo wymaga wpojenia podstawowych zasad samodzielnego myślenia, rozwagi, kultury i przestrzegania obowiązujących zasad.

    • 109 7

    • Dokładnie. (3)

      Jeśli d**il wejdzie pod koła to najinteligentniejsze przejście nie pomoże.

      • 6 6

      • Żadne przejście nie pomoże jak d**il będzie jechał na późnym "pomarańczowym" (2)

        Zignoruje zieloną strzałkę czy wpisaną do przepisów zasadę ostrożności podczas zbliżania się do przejścia. Przecież zdając egzaminy potwierdził, że zna te zasady i będzie się do nich stosował, jak do innych, które olewa!

        • 6 3

        • jaki to ma związek z ludźmi wychodzącymi pod koła (1)

          nie zmieniaj niewygodnego tematu

          • 3 2

          • taki, że na przejściu nie może być mowy o wchodzeniu "pod koła" i zaskoczeniu kierowcy

            i będą sobie zmieniał jak chce

            • 1 1

    • od tego są apki w smartfonach! może nie podetrą (póki co) po posiedzeniu w galerii czy na stacji ale pomyślą za tych którym cienszko :)

      • 1 1

    • Jednak kierowców i w dalszej kolejności pieszych (3)

      To właśnie kierowcy zdają egzamin, by otrzymać uprawnienie do prowadzenia pojazdu i to na nich spoczywa większa odpowiedzialność podczas jego prowadzenia.
      Połowa jeździ jak Zombie i zupełnie nie widzi znaków ani tego, co dzieje się wokół nich.
      Widzę na drogach coraz większy podział na jadących ostrożnie i psycholi roszczących sobie jakieś szczególne prawa, bo zapłacili ponoć za to tankując i ubezpieczając pojazd!

      • 6 2

      • Nie, nie spoczywa wieksza odpowiedzialnosc. Kazdy odpowiada za swoje dzialania. Po rowno. (1)

        • 2 2

        • Tak, tak, za prowadzenie pojazdu powinna spoczywać pełna odpowiedzialność na kierowcy i jest za niska

          Nie ma żadnego powodu, by było "po równo", gdyż jest to bezczelność.
          Jeżeli miałoby być po równo, to i prawa powinny być równe, a tak nie jest!
          Trzeba robić wszystko, by urojone prawa tzw. kierowców zrównać z prawami reszty użytkowników dróg.

          • 0 1

      • co to ma wspólnego z ludźmi wychodzącymi pod koła?

        • 0 1

    • W Krajach zachodnich i skandynawskich juz dawno pieszy i rowerzysta został uznany za swietą krowe i to oni są uprzywilejowani!! (3)

      W Polsce jest nadal odwrotnie !!Trzeba wprowadzić przepisy jak na zachodzie pieszy nie musi czekac na czerwonym może na nim przejść i nie będzie ukarany bo ta sygnalizacja jest tylko dla niego informacja ostrzeżeniem!!Uprzywilejowany jest pieszy i to kierowca ma mu ustąpić pierwszeństwa bo to on może wyrządzić szkodę! Reguły są proste chcesz jeździć po mieście blachosmrodem ponosisz za to dużą odpowiedzialność i koszty. Nie podoba się to masz wybór możesz skorzystać z komunikacji miejskiej lub taksówki .
      Polska dojdzie do tego etapu za 40 lat może trochę wcześniej jak przestaną uznawać blachosmroda w szczególności te 15letnia których jest w Polsce najwięcej w Europie bo biedaków nie stac na nowe i najbardziej trują spalinami.

      • 7 5

      • Doprawdy? Teraz ginie najwiecej ludzi w Europie, a Ty chcesz wprowadzac swiete krowy?

        Zeby to mialo sens, spraw by Polacy zaczeli przestrzegac prawa. Zacznij od tych na gorze (choc po ich czynach smiem watpic czy faktycznie sa Polakami).

        • 0 3

      • dlaczego kłamiesz i zmyślasz? (1)

        no dlaczego? to o czym piszesz działało w Polsce przed rokiem 1990, dzieci były uczone w szkole podstawowej przez milicjantów jak przechodzić przez jezdnię i jakie są zagrożenia, tak się uczy w krajach skandynawskich i ogólnie na świecie, tylko w Polsce ginie tylu pieszych i to z własnej winy w większości, potwierdzają to statystyki co roku

        • 1 1

        • bredzisz człowieku, wymyślasz własną teorię i podpierasz i**otycznymi wnioskami.

          • 0 0

    • Leczyć samochodozę... (2)

      Kierowcom w miastach trzeba uprzykrzać życie do maksimum. Nie ze złośliwości, ale właśnie w trosce o miasto i jego mieszkańców. Samochodoza, zwłaszcza w Gdyni, osiągnęła już nieprawdopodobną skalę i trzeba zacząć ją leczyć: wysokie ceny parkingów w mieście, przebudowy jak ta na Abrahama, wysokie koszty ubezpieczeń, przeglądów dla aut powyżej 10-15 lat, buspasy kosztem zwykłych pasów ruchu, absolutne uprzywilejowanie ZKM, zamykanie centrum w czasie wielkich imprez, zamknięcie dla ruchu samochodowego terenów spacerowych (np. od Skweru Kościuszko do Pomnika Conrada), budowa dróg, pasów drogowych wyłącznie dla ZKM, policji, pogotowia i straży pożarnej (np. od Sosnowej do Demptowa). Na początku będzie bulwers, ale z czasem wszyscy przywykną. Inaczej zamienimy się w złomowisko.

      • 3 4

      • dokladnie tak jak piszesz juz dawno to powoli wprowadzaja w europie zachodniej tam tez napoczatku były protesty (1)

        obecnie ludzie sobie uświadomili ze można zyc wygodniej i lepiej bez trujących spalinami aut i walki z korkami i brakiem miejsc na parkowanie!!

        • 1 2

        • nie ma sensu zmyślać, kłamać i naciągnąć prawdę

          na zachodzie ludzie umieją rozsądnie przechodzić przez jezdnię

          • 4 1

    • Natomiast inteligentni rowerzyści

      to tylko w gazetach na zdjęciu

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane