Fakty i opinie

Inwestycje przy gdyńskiej marinie o krok bliżej

Najnowszy artukuł na ten temat

Jak policzyć, ilu w Polsce jest żeglarzy?

Miejsc do cumowania nie przybędzie, ponieważ podstawowym elementem inwestycji będzie zabudowa nabrzeża i stworzenie zaplecza.
Miejsc do cumowania nie przybędzie, ponieważ podstawowym elementem inwestycji będzie zabudowa nabrzeża i stworzenie zaplecza. projekt: Studio Kwadrat

Jest szansa, że jeszcze w tym roku zostanie podpisane porozumienie klubów z Polskim Związkiem Żeglarskim dotyczące inwestycji przy gdyńskiej marinie. Projekt dokumentu został wstępnie zaakceptowany przez wszystkie strony, które deklarują, że najtrudniejsze przeszkody w osiągnięciu kompromisu zostały pokonane.



Kiedy zostanie ukończona budowa nowych budynków przy marinie?

w ciągu trzech lat 29%
najdalej za pięć lat 24%
nie wcześniej niż po 2020 roku 47%
zakończona Łącznie głosów: 284
O kontrowersjach wokół zagospodarowania okolic mariny w Gdyni zobacz na mapie Gdyni pisaliśmy kilkukrotnie. W 2012 roku PZŻ dysponujący prawem wieczystego użytkowania działki przy nabrzeżu rozpoczął poszukiwania partnera do budowy. Na ten ruch szybko zareagowały stacjonujące tam kluby żeglarskie, obawiając się o dalszy byt. Po miesiącach rozmów i spotkań nastąpiła zmiana koncepcji. Udział w stworzeniu zaplecza mariny i powierzchni komercyjnej zaproponowano żeglarzom z YKP Gdynia YKP Stal, Jacht Klub Morski Gryf, a także Centrum Wychowania Morskiego, które jako jedyne nie ma umowy dzierżawy z PZŻ, rezygnując z inwestora zewnętrznego.

Rok temu zwycięzcy architektonicznego konkursu ze Studia Kwadrat przedstawili koncepcję, jaką mają ujrzeć mieszkańcy i żeglarze po zakończeniu budowy, kiedy to powstanie 19 tys. m kw. zabudowy. Wstępny koszt to 100 mln zł. W kolejnych miesiącach miało dojść do porozumienia określającego warunki współpracy klubów z PZŻ z określeniem procentowego udziału klubów w spółce celowej, wizja finansowania przedsięwzięcia oraz proporcji w zakresie przeznaczenia obiektu na funkcje komercyjne, jak hotel, restauracje i punkty handlowe oraz działalność statutową.

Do spisania warunków współpracy nie doszło, mimo że - jak deklarują żeglarze - byli do tego gotowi, a dokumenty mogły zostać podpisane już w marcu. Jednostronnym oświadczeniem Polskiego Związku Żeglarskiego spotkanie w tej sprawie zostało zerwane, z zapowiedzią przedstawienia w nieodległym czasie nowych propozycji.

Te miały pojawić się już w ramach rozmów z powołaną w maju przez PZŻ spółką Nowa Marina Gdynia, której prezesem została Anna Stopka, związana dotąd z podmiotami Ryszarda Krauze, a wcześniej urzędniczka w gdyńskim magistracie. Zapewniała, że konkretne propozycje pojawią się w wakacje, ale do żadnych ustaleń nie doszło. Od czwartego kwartału zeszłego roku nie figuruje już jako prezes zarządu. Nieoficjalnie wiadomo, że był to jeden z głównych warunków żeglarzy powrotu do rozmów, którzy nie ukrywali, że z Anną Stopką na czele zarządu im nie po drodze. W zeszłym roku słychać było głosy, że prezes nie traktowała z szacunkiem działaczy klubowych, a spółka pod zarządami mogłaby szybko ogłosić upadłość.

Dzięki roszadom, w ostatnich miesiącach nastąpiło ocieplenie w relacjach PZŻ, które ponownie reprezentuje prezes Wiesław Kaczmarek z działaczami klubowymi. Po serii rozmów i spotkań, przełom nastąpił podczas zeszłotygodniowego spotkania, na którym ustalono wstępnie warunki porozumienia. Dokument jest teraz analizowany przez prawników.

Cała inwestycja może kosztować nawet 100 mln zł i będzie realizowana w trudnych warunkach związanych z niewielką przestrzenią.
Cała inwestycja może kosztować nawet 100 mln zł i będzie realizowana w trudnych warunkach związanych z niewielką przestrzenią. projekt: Studio Kwadrat
Choć oficjalnie nie został jeszcze podpisany, wszystkie strony deklarują, że jeśli nic nieprzewidywalnego nie wydarzy się, to porozumienie może zostać zatwierdzone w najbliższych tygodniach.

- Główne elementy dotyczące współpracy są już znane. Chodzi o udział klubów żeglarskich w przedsięwzięciu oraz powierzchni funkcji komercyjnej, jaka pojawi się w tym miejscu. Niemniej ważne jest także to, co stanie się z klubami w trakcie planowanej budowy, tak by nie musiały szukać nowego miejsca w innych marinach na zatoce - wyjaśnia Bogusław Witkowski, prezes Pomorskiego Związku Żeglarskiego.

Optymizm pojawia się również w wypowiedziach żeglarzy, choć po ostatnich zawirowaniach nadal zachowują ostrożność.

- Jeszcze nic nie zostało podpisane, ale myślę, że najgorsze już za nami. Teraz całość sprawdzają raz jeszcze prawnicy i mam nadzieję, że niebawem pojawi się oficjalna informacja o porozumieniu, a później o rozpoczęciu budowy - mówi Zbigniew Tarała z Jacht Klubu Morskiego Gryf.

O szczegółach porozumienia zainteresowani na razie niewiele mówią. Wiadomo, że jednostki klubowe w trakcie budowy zimą prawdopodobnie trafią do jednego z hangarów na terenach po Dalmorze lub Naucie. Otwartą kwestią pozostaje zapewnienie klubom miejsca na działalność biurową.

W ramach inwestycji nie przybędzie miejsca na wodzie. W pogłębianej w czerwcu marinie nadal będzie mogło więc cumować 260 jachtów. Nie pojawi się wyciągarka do transportowania ich na zewnątrz, bowiem inwestycja będzie dotyczyła terenu oddalonego od brzegu o kilka metrów.

- Może dobrze byłoby, gdyby marina po zmianach zaplecza miała bardziej charakter sportowy, szkoleniowy, a także turystyczny. W związku z tym, część większych jednostek potrzebujących lepszych warunków i rzadziej pływających mogłoby się przenieść na drugą stronę pirsu, za Błyskawicę zobacz na mapie Gdyni, gdzie planuje się stricte komercyjną inwestycję. Na takie ustalenia jednak przyjdzie jeszcze czas - dodaje Witkowski.

Opinie (94)

  • Polski Związek Żeglarski (7)

    Jak już mowa o tej instytucji, to wiadomo, że nic nie wypali.
    Ta banda przepitych starych komunistów nic nie potrafi zrobić.

    • 67 6

    • (2)

      wolę Gdańsk, miasto większe i więcej inwestycji widać na co dzień. Ostatnio posprzątano np. okolice pasa startowego przy Startowej 5 i jest już znowu brudno

      • 7 24

      • Poczytaj wczorajszy artykuł o tym jaki syf jest na chyloni (1)

        Zaspa przy tym jest mega czysta. A to, że w gdańsku jest dużo więcej inwestycji (i to w realu a nie tylko na wizualizacjach) to każdy wie

        • 9 11

        • macie zajoba ze słowem "inwestycja" lemingi

          sprawdźcie definicję tego słowa.

          • 6 2

    • lajk w ciemno!

      • 2 3

    • Szczurek!!!!!!! (1)

      weź coś zrób z tym smrodem w Gdyni. Przecież te wytłoczki które są składowane w porcie czuć w całym mieście!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 5 1

      • No dzisiaj była masakra

        No dzisiaj była masakra, to fakt...

        • 2 0

    • PZZ nie dba o interes zeglarzy tylko swoich dzialaczy businesmanow pozal sie boze.

      • 4 0

  • Wstępny koszt 100 mln zł (16)

    Gdyby nie było lotniska byłyby pieniądze.

    • 27 36

    • ale to jest przecież niepotrzene (8)

      na co komu marina?!

      • 10 3

      • więcej bogaczy będzie miało gdzie zacumować jacht (7)

        PS A na tunel w Chyloni dla zwykłych gdynian kasy nie ma

        • 14 8

        • (5)

          a to źle?

          • 5 1

          • Źle. Jak tacy bogaci to niech sobie sami budują za swoją kasę (4)

            • 4 6

            • To jest prywatna inwestycja i beda sami brac na to kredyt

              a potem czerpac zyski z wynajmu itp.

              • 6 1

            • Ale jak mają płacić na Ciebie podatki to dobrze? (1)

              • 6 2

              • Tak bogaci maja placic podatki i udzielac sie spolecznie. Uczyc bardziej pokreconych jak zyc.

                • 1 0

            • Tunel też sobie zbuduj za swoją kasę, mnie cieszy marina

              • 2 1

        • tunelu nie bedzie bo tamtejsza patolka zaraz go pomaluje albo wysmaruje ekstrementami.

          • 3 5

    • Przecież to będzie budowane (3)

      z pieniędzy klubów a nie miasta. Nie rozumiem związku.

      • 14 2

      • Boś nie Horała (2)

        Horała zawsze widzi związek z samolotami

        • 11 1

        • (1)

          Chora Ala popadl teraz w nie laske prezesa, wiec jego frustracja bedzie sie mieszala z zolcia.

          • 7 0

          • heeh dajcie chłopakowi spokój, to pisowska niedorajda, nie dobijajcie go.

            • 5 1

    • to chcesz zeby to miasto budowało a nie prywatny inwestor?

      po co?

      • 1 1

    • Masz problem ze zrozumieniem słowa pisanego. TO NIE JEST INWEWSTYCJA MIEJSKA. Pozdrawiam :))

      • 4 2

    • Tą samą myśl miałem - gdyby ten szczurowy łapciuch nie ukradł mieszkańcom Gdyni 100 milionów

      które potem wyrzucił na niedziałające lotnisko, to mogłaby powstać taka - chyba dużo bardziej potrzebna i przede wszystkim robiąca Gdyni reklamę, a nie antyreklamę - jak lotnisko widmo, inwestycja

      • 0 0

  • (3)

    Wygląda nieźle, z tym że na wizualizacjach wszystko fajnie wygląda.

    • 28 12

    • (1)

      myślę, że w rzeczywistości będzie jeszcze lepiej :]

      • 5 7

      • a ja myśle, że to tylko kolejna wizualizacja jakich wiele

        • 5 4

    • 'łaterfront' na wizualizacjach też lepiej wyglądał

      Hotel był biały a nie szarobury

      • 4 3

  • (5)

    A kiedy będą chodniki odnawiać, mieszkam na Cisowej i od kiedy się tu wprowadziłem chodniki wciąż te same. Szpetne i krzywe.

    • 29 16

    • (1)

      a wasz "superradny" Horała przez tyle lat nie potrafił doprowadzić do poprawy jakości chodnika ?

      • 12 8

      • Bierze kasę za nicnierobienie to z czystej przyzwoitości sam by naprawił ten chodnik

        • 12 3

    • nie ma radnych ogarniętych to nie ma chodników (2)

      • 5 3

      • Najważniejsze zwalić winę za własne zaniedbania na kogoś innego. Jak nie na Gdańsk czy UE to na radnych opozycji (1)

        • 2 2

        • Chora Alu.. ty przestan dyskutowac ty sie za robote wez, bo ci numer do prezesa skasujemy.

          • 4 0

  • ) (4)

    Dziwne, że promuje i inwestuje się tylko w Centrum. Inne dzielnice - Chylonia, Grabówek, Cisowa, Obłuże niestety bida z nędzą. Poza tym czemu np. ul. Morska to jedna wielka koleina? To muszą być priorytety a nie marina dla 260 jachtów z czego 90% Niemców a reszta czarterowana.

    • 32 24

    • eee (1)

      To sobie zainwestuj. Może Marina na Chylonce? Zresztą w centrum tez tyłu inwestycji znowu nie ma... przydałyby się nowe chodniki.

      • 6 3

      • znowu te chodniki

        w komentarzach pod każdym artykułem zawsze ktoś coś wciśnie na ten temat...

        • 3 2

    • Ostatnio w jednej z dzielnic nawet kanalizacje podłączyli do paru domów

      Jest o tym nawet artykuł ;p

      • 2 1

    • popieram, Marina na Chylce, Aquapark i basen olimpijski na Pustkach, Hala sportowa na 20tys ludzi na Cisowej, a na Obluzu tor F1.

      • 8 2

  • Potrzebna jest ta realizacja.

    Budom na Skwerze stanowcze nie.

    • 42 12

  • A może drogi zaczniecie robić i chodniki? (4)

    A nie kolejne setki baniek w szklane domy i gondole.

    • 28 13

    • (3)

      A dlaczego uważasz, że chodniki i drogi powinien budować prywatny inwestor? Może zaczniesz pierwszy budować dając przykład innym? :D

      • 4 1

      • to był skrót myślowy (2)

        rzeczywistość jest taka, że z części terenów po Dalmorze, które stanowiły bez przesady nasze dziedzictwo narodowe z czasów dwudziestolecia międzywojennego (port w Gdyni w tym miejscu budował cały Naród), rządzący miastem zrobili sobie intratny biznes, zamieniające je na działki deweloperskie pod zabudowę i wysprzedając po kawałku aby podreperować budżet kasy miejskiej (i kto wie co jeszcze...). W sensie perspektywicznym strata miasta liczy się nie w "setki baniek" ale znacznie więcej - to bezcenna, niepowetowana utrata unikatowej lokalizacji, jej historii i potencjału. Ale dla młodych pelikanów wychowanych na tvnie i ślepo ufających że żyjemy w uczciwym, wolnorynkowym kapitalizmie, takie wartości to zapewne bzdury i mrzonki.

        • 0 0

        • Dzięki

          Dzięki za wpis, bałem sie ze dzis juz nie znajdziesz nikogo kto by myślał podobnie.

          • 0 0

        • terenu dalmoru nie posiada i nie sprzedaje miasto geniuszu

          zgadzam się za to z tym że wszystkie rządy III RP rozwaliły naszą gospodarkę morską

          • 0 0

  • Bardzo się cieszę (1)

    Ten teren potrzebuje już zmiany i nowej zabudowy + więcej miejsca na jachty.

    • 17 14

    • cieszysz się a z czego ? Przecież autor wyraźnie napisał, że nie będzie więcej miejsca dla jachtów !

      • 0 1

  • I pięknie

    Bardzo się cieszę, oby jak najszybciej!

    • 17 9

  • Marina (8)

    Nowa marina niezbędnie potrzebna!? No tak, przecież większość z nas posiada jacht...

    • 36 20

    • Nie, ale sporo... (4)

      ... Niemców, Holendrów, Duńczyków czy Szwedów posiada. I chętnie odwiedziłoby południowy Bałtyk wiedząc, że mają gdzie zaparkować swój jacht. CZYŻ NIE??!!! Zostawiając u nas pieniądze oczywiście.

      • 16 8

      • i zostawiają w Trójmieście kasę, więc jestem jak najbardziej za

        • 8 3

      • fdasdfsa

        Miejsc do cumowania nie przybędzie, ponieważ podstawowym elementem inwestycji będzie zabudowa nabrzeża i stworzenie zaplecza. projekt: Studio Kwadrat

        Czytaj więcej na:

        • 2 2

      • Kop (1)

        Zaparkować jacht ?

        O bobo !

        • 1 1

        • Może teraz już nie cumuje się?

          • 0 0

    • (1)

      bach - popatrz troszkę dalej niż do czubka własnego nosa

      • 8 3

      • To niezbyt eleganckie wyśmiewać tak zaawansowaną krótkowzroczność :D

        • 2 0

    • spojrzyj latem

      ile tam dzieciarni się uczy pływać, na wodzie jednocześnie kilkaset jednostek, marina kipi fajnym życiem i wychowuje kolejne pokolenia, a ile regat- więcej sportu niż na PGE Arenie

      • 19 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.