- 1 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (140 opinii)
- 2 Podejrzany o zabójstwo żony zatrzymany (148 opinii)
- 3 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (89 opinii)
- 4 Gedania, Danziger Hof - problemy do rozwiązania (98 opinii)
- 5 Koniec pętli pod oknami mieszkańców (100 opinii)
- 6 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (393 opinie)
Inwestycje przy gdyńskiej marinie o krok bliżej
Jest szansa, że jeszcze w tym roku zostanie podpisane porozumienie klubów z Polskim Związkiem Żeglarskim dotyczące inwestycji przy gdyńskiej marinie. Projekt dokumentu został wstępnie zaakceptowany przez wszystkie strony, które deklarują, że najtrudniejsze przeszkody w osiągnięciu kompromisu zostały pokonane.
Rok temu zwycięzcy architektonicznego konkursu ze Studia Kwadrat przedstawili koncepcję, jaką mają ujrzeć mieszkańcy i żeglarze po zakończeniu budowy, kiedy to powstanie 19 tys. m kw. zabudowy. Wstępny koszt to 100 mln zł. W kolejnych miesiącach miało dojść do porozumienia określającego warunki współpracy klubów z PZŻ z określeniem procentowego udziału klubów w spółce celowej, wizja finansowania przedsięwzięcia oraz proporcji w zakresie przeznaczenia obiektu na funkcje komercyjne, jak hotel, restauracje i punkty handlowe oraz działalność statutową.
Do spisania warunków współpracy nie doszło, mimo że - jak deklarują żeglarze - byli do tego gotowi, a dokumenty mogły zostać podpisane już w marcu. Jednostronnym oświadczeniem Polskiego Związku Żeglarskiego spotkanie w tej sprawie zostało zerwane, z zapowiedzią przedstawienia w nieodległym czasie nowych propozycji.
Te miały pojawić się już w ramach rozmów z powołaną w maju przez PZŻ spółką Nowa Marina Gdynia, której prezesem została Anna Stopka, związana dotąd z podmiotami Ryszarda Krauze, a wcześniej urzędniczka w gdyńskim magistracie. Zapewniała, że konkretne propozycje pojawią się w wakacje, ale do żadnych ustaleń nie doszło. Od czwartego kwartału zeszłego roku nie figuruje już jako prezes zarządu. Nieoficjalnie wiadomo, że był to jeden z głównych warunków żeglarzy powrotu do rozmów, którzy nie ukrywali, że z Anną Stopką na czele zarządu im nie po drodze. W zeszłym roku słychać było głosy, że prezes nie traktowała z szacunkiem działaczy klubowych, a spółka pod zarządami mogłaby szybko ogłosić upadłość.
Dzięki roszadom, w ostatnich miesiącach nastąpiło ocieplenie w relacjach PZŻ, które ponownie reprezentuje prezes Wiesław Kaczmarek z działaczami klubowymi. Po serii rozmów i spotkań, przełom nastąpił podczas zeszłotygodniowego spotkania, na którym ustalono wstępnie warunki porozumienia. Dokument jest teraz analizowany przez prawników.
Choć oficjalnie nie został jeszcze podpisany, wszystkie strony deklarują, że jeśli nic nieprzewidywalnego nie wydarzy się, to porozumienie może zostać zatwierdzone w najbliższych tygodniach.
- Główne elementy dotyczące współpracy są już znane. Chodzi o udział klubów żeglarskich w przedsięwzięciu oraz powierzchni funkcji komercyjnej, jaka pojawi się w tym miejscu. Niemniej ważne jest także to, co stanie się z klubami w trakcie planowanej budowy, tak by nie musiały szukać nowego miejsca w innych marinach na zatoce - wyjaśnia Bogusław Witkowski, prezes Pomorskiego Związku Żeglarskiego.
Optymizm pojawia się również w wypowiedziach żeglarzy, choć po ostatnich zawirowaniach nadal zachowują ostrożność.
- Jeszcze nic nie zostało podpisane, ale myślę, że najgorsze już za nami. Teraz całość sprawdzają raz jeszcze prawnicy i mam nadzieję, że niebawem pojawi się oficjalna informacja o porozumieniu, a później o rozpoczęciu budowy - mówi Zbigniew Tarała z Jacht Klubu Morskiego Gryf.
O szczegółach porozumienia zainteresowani na razie niewiele mówią. Wiadomo, że jednostki klubowe w trakcie budowy zimą prawdopodobnie trafią do jednego z hangarów na terenach po Dalmorze lub Naucie. Otwartą kwestią pozostaje zapewnienie klubom miejsca na działalność biurową.
W ramach inwestycji nie przybędzie miejsca na wodzie. W pogłębianej w czerwcu marinie nadal będzie mogło więc cumować 260 jachtów. Nie pojawi się wyciągarka do transportowania ich na zewnątrz, bowiem inwestycja będzie dotyczyła terenu oddalonego od brzegu o kilka metrów.
- Może dobrze byłoby, gdyby marina po zmianach zaplecza miała bardziej charakter sportowy, szkoleniowy, a także turystyczny. W związku z tym, część większych jednostek potrzebujących lepszych warunków i rzadziej pływających mogłoby się przenieść na drugą stronę pirsu, za Błyskawicę , gdzie planuje się stricte komercyjną inwestycję. Na takie ustalenia jednak przyjdzie jeszcze czas - dodaje Witkowski.
Miejsca
Opinie (94)
-
2015-02-25 16:03
Polski Związek Żeglarski (7)
Jak już mowa o tej instytucji, to wiadomo, że nic nie wypali.
Ta banda przepitych starych komunistów nic nie potrafi zrobić.- 67 6
-
2015-02-25 16:07
(2)
wolę Gdańsk, miasto większe i więcej inwestycji widać na co dzień. Ostatnio posprzątano np. okolice pasa startowego przy Startowej 5 i jest już znowu brudno
- 7 24
-
2015-02-25 17:13
Poczytaj wczorajszy artykuł o tym jaki syf jest na chyloni (1)
Zaspa przy tym jest mega czysta. A to, że w gdańsku jest dużo więcej inwestycji (i to w realu a nie tylko na wizualizacjach) to każdy wie
- 9 11
-
2015-02-25 19:40
macie zajoba ze słowem "inwestycja" lemingi
sprawdźcie definicję tego słowa.
- 6 2
-
2015-02-25 16:34
lajk w ciemno!
- 2 3
-
2015-02-25 19:38
Szczurek!!!!!!! (1)
weź coś zrób z tym smrodem w Gdyni. Przecież te wytłoczki które są składowane w porcie czuć w całym mieście!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 5 1
-
2015-02-25 21:13
No dzisiaj była masakra
No dzisiaj była masakra, to fakt...
- 2 0
-
2015-02-25 22:01
PZZ nie dba o interes zeglarzy tylko swoich dzialaczy businesmanow pozal sie boze.
- 4 0
-
2015-02-25 16:10
Wstępny koszt 100 mln zł (16)
Gdyby nie było lotniska byłyby pieniądze.
- 27 36
-
2015-02-25 16:45
ale to jest przecież niepotrzene (8)
na co komu marina?!
- 10 3
-
2015-02-25 17:02
więcej bogaczy będzie miało gdzie zacumować jacht (7)
PS A na tunel w Chyloni dla zwykłych gdynian kasy nie ma
- 14 8
-
2015-02-25 17:04
(5)
a to źle?
- 5 1
-
2015-02-25 17:07
Źle. Jak tacy bogaci to niech sobie sami budują za swoją kasę (4)
- 4 6
-
2015-02-25 17:30
To jest prywatna inwestycja i beda sami brac na to kredyt
a potem czerpac zyski z wynajmu itp.
- 6 1
-
2015-02-25 18:48
Ale jak mają płacić na Ciebie podatki to dobrze? (1)
- 6 2
-
2015-02-25 20:15
Tak bogaci maja placic podatki i udzielac sie spolecznie. Uczyc bardziej pokreconych jak zyc.
- 1 0
-
2015-02-26 05:33
Tunel też sobie zbuduj za swoją kasę, mnie cieszy marina
- 2 1
-
2015-02-25 17:53
tunelu nie bedzie bo tamtejsza patolka zaraz go pomaluje albo wysmaruje ekstrementami.
- 3 5
-
2015-02-25 17:29
Przecież to będzie budowane (3)
z pieniędzy klubów a nie miasta. Nie rozumiem związku.
- 14 2
-
2015-02-25 17:30
Boś nie Horała (2)
Horała zawsze widzi związek z samolotami
- 11 1
-
2015-02-25 17:54
(1)
Chora Ala popadl teraz w nie laske prezesa, wiec jego frustracja bedzie sie mieszala z zolcia.
- 7 0
-
2015-02-25 18:12
heeh dajcie chłopakowi spokój, to pisowska niedorajda, nie dobijajcie go.
- 5 1
-
2015-02-25 19:50
to chcesz zeby to miasto budowało a nie prywatny inwestor?
po co?
- 1 1
-
2015-02-25 22:18
Masz problem ze zrozumieniem słowa pisanego. TO NIE JEST INWEWSTYCJA MIEJSKA. Pozdrawiam :))
- 4 2
-
2015-02-26 13:14
Tą samą myśl miałem - gdyby ten szczurowy łapciuch nie ukradł mieszkańcom Gdyni 100 milionów
które potem wyrzucił na niedziałające lotnisko, to mogłaby powstać taka - chyba dużo bardziej potrzebna i przede wszystkim robiąca Gdyni reklamę, a nie antyreklamę - jak lotnisko widmo, inwestycja
- 0 0
-
2015-02-25 16:12
(3)
Wygląda nieźle, z tym że na wizualizacjach wszystko fajnie wygląda.
- 28 12
-
2015-02-25 16:23
(1)
myślę, że w rzeczywistości będzie jeszcze lepiej :]
- 5 7
-
2015-02-25 17:05
a ja myśle, że to tylko kolejna wizualizacja jakich wiele
- 5 4
-
2015-02-25 17:08
'łaterfront' na wizualizacjach też lepiej wyglądał
Hotel był biały a nie szarobury
- 4 3
-
2015-02-25 16:16
(5)
A kiedy będą chodniki odnawiać, mieszkam na Cisowej i od kiedy się tu wprowadziłem chodniki wciąż te same. Szpetne i krzywe.
- 29 16
-
2015-02-25 16:23
(1)
a wasz "superradny" Horała przez tyle lat nie potrafił doprowadzić do poprawy jakości chodnika ?
- 12 8
-
2015-02-25 16:27
Bierze kasę za nicnierobienie to z czystej przyzwoitości sam by naprawił ten chodnik
- 12 3
-
2015-02-25 16:45
nie ma radnych ogarniętych to nie ma chodników (2)
- 5 3
-
2015-02-25 17:24
Najważniejsze zwalić winę za własne zaniedbania na kogoś innego. Jak nie na Gdańsk czy UE to na radnych opozycji (1)
- 2 2
-
2015-02-25 17:55
Chora Alu.. ty przestan dyskutowac ty sie za robote wez, bo ci numer do prezesa skasujemy.
- 4 0
-
2015-02-25 16:19
) (4)
Dziwne, że promuje i inwestuje się tylko w Centrum. Inne dzielnice - Chylonia, Grabówek, Cisowa, Obłuże niestety bida z nędzą. Poza tym czemu np. ul. Morska to jedna wielka koleina? To muszą być priorytety a nie marina dla 260 jachtów z czego 90% Niemców a reszta czarterowana.
- 32 24
-
2015-02-25 16:52
eee (1)
To sobie zainwestuj. Może Marina na Chylonce? Zresztą w centrum tez tyłu inwestycji znowu nie ma... przydałyby się nowe chodniki.
- 6 3
-
2015-02-25 18:47
znowu te chodniki
w komentarzach pod każdym artykułem zawsze ktoś coś wciśnie na ten temat...
- 3 2
-
2015-02-25 17:16
Ostatnio w jednej z dzielnic nawet kanalizacje podłączyli do paru domów
Jest o tym nawet artykuł ;p
- 2 1
-
2015-02-25 17:57
popieram, Marina na Chylce, Aquapark i basen olimpijski na Pustkach, Hala sportowa na 20tys ludzi na Cisowej, a na Obluzu tor F1.
- 8 2
-
2015-02-25 16:19
Potrzebna jest ta realizacja.
Budom na Skwerze stanowcze nie.
- 42 12
-
2015-02-25 16:20
A może drogi zaczniecie robić i chodniki? (4)
A nie kolejne setki baniek w szklane domy i gondole.
- 28 13
-
2015-02-25 22:20
(3)
A dlaczego uważasz, że chodniki i drogi powinien budować prywatny inwestor? Może zaczniesz pierwszy budować dając przykład innym? :D
- 4 1
-
2015-02-26 07:49
to był skrót myślowy (2)
rzeczywistość jest taka, że z części terenów po Dalmorze, które stanowiły bez przesady nasze dziedzictwo narodowe z czasów dwudziestolecia międzywojennego (port w Gdyni w tym miejscu budował cały Naród), rządzący miastem zrobili sobie intratny biznes, zamieniające je na działki deweloperskie pod zabudowę i wysprzedając po kawałku aby podreperować budżet kasy miejskiej (i kto wie co jeszcze...). W sensie perspektywicznym strata miasta liczy się nie w "setki baniek" ale znacznie więcej - to bezcenna, niepowetowana utrata unikatowej lokalizacji, jej historii i potencjału. Ale dla młodych pelikanów wychowanych na tvnie i ślepo ufających że żyjemy w uczciwym, wolnorynkowym kapitalizmie, takie wartości to zapewne bzdury i mrzonki.
- 0 0
-
2015-02-26 12:17
Dzięki
Dzięki za wpis, bałem sie ze dzis juz nie znajdziesz nikogo kto by myślał podobnie.
- 0 0
-
2015-02-26 12:23
terenu dalmoru nie posiada i nie sprzedaje miasto geniuszu
zgadzam się za to z tym że wszystkie rządy III RP rozwaliły naszą gospodarkę morską
- 0 0
-
2015-02-25 16:21
Bardzo się cieszę (1)
Ten teren potrzebuje już zmiany i nowej zabudowy + więcej miejsca na jachty.
- 17 14
-
2015-02-25 20:45
cieszysz się a z czego ? Przecież autor wyraźnie napisał, że nie będzie więcej miejsca dla jachtów !
- 0 1
-
2015-02-25 16:25
I pięknie
Bardzo się cieszę, oby jak najszybciej!
- 17 9
-
2015-02-25 16:30
Marina (8)
Nowa marina niezbędnie potrzebna!? No tak, przecież większość z nas posiada jacht...
- 36 20
-
2015-02-25 16:43
Nie, ale sporo... (4)
... Niemców, Holendrów, Duńczyków czy Szwedów posiada. I chętnie odwiedziłoby południowy Bałtyk wiedząc, że mają gdzie zaparkować swój jacht. CZYŻ NIE??!!! Zostawiając u nas pieniądze oczywiście.
- 16 8
-
2015-02-25 17:05
i zostawiają w Trójmieście kasę, więc jestem jak najbardziej za
- 8 3
-
2015-02-25 20:15
fdasdfsa
Miejsc do cumowania nie przybędzie, ponieważ podstawowym elementem inwestycji będzie zabudowa nabrzeża i stworzenie zaplecza. projekt: Studio Kwadrat
Czytaj więcej na:- 2 2
-
2015-02-25 20:45
Kop (1)
Zaparkować jacht ?
O bobo !- 1 1
-
2015-02-25 22:21
Może teraz już nie cumuje się?
- 0 0
-
2015-02-25 17:05
(1)
bach - popatrz troszkę dalej niż do czubka własnego nosa
- 8 3
-
2015-02-25 22:23
To niezbyt eleganckie wyśmiewać tak zaawansowaną krótkowzroczność :D
- 2 0
-
2015-02-25 17:43
spojrzyj latem
ile tam dzieciarni się uczy pływać, na wodzie jednocześnie kilkaset jednostek, marina kipi fajnym życiem i wychowuje kolejne pokolenia, a ile regat- więcej sportu niż na PGE Arenie
- 19 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.