• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje przy gdyńskiej marinie o krok bliżej

Patryk Szczerba
25 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Miejsc do cumowania nie przybędzie, ponieważ podstawowym elementem inwestycji będzie zabudowa nabrzeża i stworzenie zaplecza. Miejsc do cumowania nie przybędzie, ponieważ podstawowym elementem inwestycji będzie zabudowa nabrzeża i stworzenie zaplecza.

Jest szansa, że jeszcze w tym roku zostanie podpisane porozumienie klubów z Polskim Związkiem Żeglarskim dotyczące inwestycji przy gdyńskiej marinie. Projekt dokumentu został wstępnie zaakceptowany przez wszystkie strony, które deklarują, że najtrudniejsze przeszkody w osiągnięciu kompromisu zostały pokonane.



Kiedy zostanie ukończona budowa nowych budynków przy marinie?

O kontrowersjach wokół zagospodarowania okolic mariny w Gdyni zobacz na mapie Gdyni pisaliśmy kilkukrotnie. W 2012 roku PZŻ dysponujący prawem wieczystego użytkowania działki przy nabrzeżu rozpoczął poszukiwania partnera do budowy. Na ten ruch szybko zareagowały stacjonujące tam kluby żeglarskie, obawiając się o dalszy byt. Po miesiącach rozmów i spotkań nastąpiła zmiana koncepcji. Udział w stworzeniu zaplecza mariny i powierzchni komercyjnej zaproponowano żeglarzom z YKP Gdynia YKP Stal, Jacht Klub Morski Gryf, a także Centrum Wychowania Morskiego, które jako jedyne nie ma umowy dzierżawy z PZŻ, rezygnując z inwestora zewnętrznego.

Rok temu zwycięzcy architektonicznego konkursu ze Studia Kwadrat przedstawili koncepcję, jaką mają ujrzeć mieszkańcy i żeglarze po zakończeniu budowy, kiedy to powstanie 19 tys. m kw. zabudowy. Wstępny koszt to 100 mln zł. W kolejnych miesiącach miało dojść do porozumienia określającego warunki współpracy klubów z PZŻ z określeniem procentowego udziału klubów w spółce celowej, wizja finansowania przedsięwzięcia oraz proporcji w zakresie przeznaczenia obiektu na funkcje komercyjne, jak hotel, restauracje i punkty handlowe oraz działalność statutową.

Do spisania warunków współpracy nie doszło, mimo że - jak deklarują żeglarze - byli do tego gotowi, a dokumenty mogły zostać podpisane już w marcu. Jednostronnym oświadczeniem Polskiego Związku Żeglarskiego spotkanie w tej sprawie zostało zerwane, z zapowiedzią przedstawienia w nieodległym czasie nowych propozycji.

Te miały pojawić się już w ramach rozmów z powołaną w maju przez PZŻ spółką Nowa Marina Gdynia, której prezesem została Anna Stopka, związana dotąd z podmiotami Ryszarda Krauze, a wcześniej urzędniczka w gdyńskim magistracie. Zapewniała, że konkretne propozycje pojawią się w wakacje, ale do żadnych ustaleń nie doszło. Od czwartego kwartału zeszłego roku nie figuruje już jako prezes zarządu. Nieoficjalnie wiadomo, że był to jeden z głównych warunków żeglarzy powrotu do rozmów, którzy nie ukrywali, że z Anną Stopką na czele zarządu im nie po drodze. W zeszłym roku słychać było głosy, że prezes nie traktowała z szacunkiem działaczy klubowych, a spółka pod zarządami mogłaby szybko ogłosić upadłość.

Dzięki roszadom, w ostatnich miesiącach nastąpiło ocieplenie w relacjach PZŻ, które ponownie reprezentuje prezes Wiesław Kaczmarek z działaczami klubowymi. Po serii rozmów i spotkań, przełom nastąpił podczas zeszłotygodniowego spotkania, na którym ustalono wstępnie warunki porozumienia. Dokument jest teraz analizowany przez prawników.

Cała inwestycja może kosztować nawet 100 mln zł i będzie realizowana w trudnych warunkach związanych z niewielką przestrzenią. Cała inwestycja może kosztować nawet 100 mln zł i będzie realizowana w trudnych warunkach związanych z niewielką przestrzenią.
Choć oficjalnie nie został jeszcze podpisany, wszystkie strony deklarują, że jeśli nic nieprzewidywalnego nie wydarzy się, to porozumienie może zostać zatwierdzone w najbliższych tygodniach.

- Główne elementy dotyczące współpracy są już znane. Chodzi o udział klubów żeglarskich w przedsięwzięciu oraz powierzchni funkcji komercyjnej, jaka pojawi się w tym miejscu. Niemniej ważne jest także to, co stanie się z klubami w trakcie planowanej budowy, tak by nie musiały szukać nowego miejsca w innych marinach na zatoce - wyjaśnia Bogusław Witkowski, prezes Pomorskiego Związku Żeglarskiego.

Optymizm pojawia się również w wypowiedziach żeglarzy, choć po ostatnich zawirowaniach nadal zachowują ostrożność.

- Jeszcze nic nie zostało podpisane, ale myślę, że najgorsze już za nami. Teraz całość sprawdzają raz jeszcze prawnicy i mam nadzieję, że niebawem pojawi się oficjalna informacja o porozumieniu, a później o rozpoczęciu budowy - mówi Zbigniew Tarała z Jacht Klubu Morskiego Gryf.

O szczegółach porozumienia zainteresowani na razie niewiele mówią. Wiadomo, że jednostki klubowe w trakcie budowy zimą prawdopodobnie trafią do jednego z hangarów na terenach po Dalmorze lub Naucie. Otwartą kwestią pozostaje zapewnienie klubom miejsca na działalność biurową.

W ramach inwestycji nie przybędzie miejsca na wodzie. W pogłębianej w czerwcu marinie nadal będzie mogło więc cumować 260 jachtów. Nie pojawi się wyciągarka do transportowania ich na zewnątrz, bowiem inwestycja będzie dotyczyła terenu oddalonego od brzegu o kilka metrów.

- Może dobrze byłoby, gdyby marina po zmianach zaplecza miała bardziej charakter sportowy, szkoleniowy, a także turystyczny. W związku z tym, część większych jednostek potrzebujących lepszych warunków i rzadziej pływających mogłoby się przenieść na drugą stronę pirsu, za Błyskawicę zobacz na mapie Gdyni, gdzie planuje się stricte komercyjną inwestycję. Na takie ustalenia jednak przyjdzie jeszcze czas - dodaje Witkowski.

Miejsca

Opinie (94)

  • obojetniie co i kiedy tam powstanie to tam potrzeba natychmiastowej interwencji strazy miejskiej .To wstyd zeby w takim reprezentacyjnym miejscu na zapleczu tych obskornych bud byl taki balagan.moze P Z Zeglarski sie tym zainteresuje

    • 3 7

  • Czyli w Gdyni może coś powstanie może nie ale artykuł na 2 strony na głównej jest (1)

    Tym czasem od dziś do gdańskiego terminalu DCT zawija alians 2M i trojmiasto.pl pisze o tym parę linijek tekstu gdzieś w dziale biznes...

    • 9 7

    • Czyli pewnie już niedługo MSC przeniesie się do Gdańska

      Ale co tam zajmujmy się miejscami dla żaglówek..

      • 4 1

  • szczerze mówiąc dobrze byłoby coś z tym zrobić, bo wstyd

    • 4 2

  • Ble,ble,ble .Kolejna nie spełniona wizja prezydenta Szczurka !!!!!!!!!!!!

    • 6 6

  • Ze obrazków wynika, że nowa marina, to będą tylko nowe, ładniejsze, budynki. (1)

    Czyli, prawdopodobnie, chodzi o atrakcyjną lokalizację na wynajem. Ciekawe tylko czy będą nowe miejsca parkingowe.

    • 8 2

    • oby nie. lepiej ograniczyć tam ruch i nie zawalać przestrzeni samochodami.

      • 3 1

  • Niestety słaba koncepcja - przynajmniej tak wygląda

    Konieczność zmian tego co jest obecnie nie podlega dyskusji. Pytanie, czy idą one w dobrym kierunku.
    Jak dla mnie to co się proponuje jest przeskalowane i zbyt mocno zabudowane. Proszę zwrócić uwagę jak duże są to bryły w stosunku do Akademii Morskiej i Akwarium.
    Nie wiem, czy kluby w obecnych strukturach potrzebują tego, a mogą się stać dzięki temu jeszcze bardziej komercyjne, a mniej żeglarskie. Może to być teraz ich główne źródło dochodu, co pewnie cieszy ich włodarzy, ale to chyba nie tak miało być i nie tym mieli się zajmować.
    Brakować będzie przestrzeni otwartej, widoku na basen od strony Skweru Kościuszki i Mola Południowego.
    Przede wszystkim te obiekty powinny być o charakterze sportowo rekreacyjnym, a komercyjne planujmy na obszarach Dalmoru.

    • 11 4

  • No na reszcie,

    bo to wstyd i hańba dla tego miejsca na to ci tam obecnie się dzieje. Ciasnota bałagan, syf, .. i wszędzie stawiane i zastawiane samochodami i przyczepami. Nikt tam nad niczym nie panuje?

    • 3 2

  • Yact Kluby

    Przy okazji poznikają tzw. "kramy handlowe", których p. Prezydent nie widzi chadzając po Skwerku w dni wolne od pracy.(pewnie chodzi od strony Okrętów Wojennych i statków Żeglugi Gdańskiej)

    • 3 1

  • pamiętam na początku lat 90- tych jak jedna z bohaterek artykułu dostała za grosze mieszkanie z urzędu miasta

    • 10 0

  • Jaki deweloper to buduje?

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane