• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inżynier kolejnictwa: nie trzeba wycofywać tramwajów z al. Havla

Wojciech Trzciński
10 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czy w wakacje tramwaje zostaną wycofane z al. Havla? Taki pomysł ma miasto. Eksperci wskazują, że nie jest to konieczne. Czy w wakacje tramwaje zostaną wycofane z al. Havla? Taki pomysł ma miasto. Eksperci wskazują, że nie jest to konieczne.

- Zamiast wstrzymywać całkowicie ruch na al. HavlaMapka, można wprowadzić ruch jednotorowy, który stosuje się podczas remontów w innych miastach w Polsce - przekonuje Wojciech Trzciński, ekspert i inżynier kolejnictwa, w kontekście zapowiedzi wstrzymania w wakacje ruchu tramwajów na tej ulicy.



Ruch tramwajów na Havla w czasie budowy Nowej Warszawskiej powinien:

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o planach wakacyjnego wstrzymania ruchu tramwajów na al. Havla (w związku z kolejnym etapem budowy Nowej Warszawskiej i konieczności wpięcia nowych szyn w istniejące torowisko na al. Havla).

Po tej publikacji skontaktował się z nami inżynier kolejnictwa Wojciech Trzciński. Jak twierdzi, miasto nie musi w wakacje całkowicie wstrzymywać ruchu tramwajów na Havla.

Oto, jak tłumaczy proponowane przez siebie rozwiązanie:

1. W pierwszej fazie robót zamykamy istniejący tor prawy (patrząc w kierunku pętli Łostowice). Przed przystankiem Przemyska oraz przed przystankiem Płocka zabudowujemy tymczasową sygnalizację oraz rozjazdy nakładkowe, umożliwiające nam jazdę torem lewym i powrót na tor właściwy po minięciu miejsca robót (jazda jednotorowa na odcinku ok 350-400 m).

Na czym polega i jak funkcjonuje rozjazd nakładkowy? Wideo z 2015 r.


W tym czasie dokonujemy rozbiórki istniejącego toru prawego pomiędzy zabudowanymi rozjazdami nakładkowymi, zabudowę jego w nowym śladzie oraz wpinamy wszystkie możliwe rozjazdy i skrzyżowania.

Do tego możemy w śladzie starego toru prawego zabudować praktycznie cały tor sortujący. Po zakończeniu tych robót możemy przejść do fazy II.

2. W fazie II ruch prowadzimy nowym torem prawym, a zamykamy tor lewy. Rozbieramy ten tor i osadzamy w nowym śladzie wraz z dokończeniem budowy toru sortującego (brakujący odcinek, którego nie da się zabudować bez przesunięcia toru lewego wraz z jego wpięciem).

Takie fazowanie robót wydłuży prace maksymalnie o jeden miesiąc - we wrześniu ruch w komunikacji nie jest jeszcze tak wielki jak w październiku (kiedy na uczelnie wracają też studenci), a utrudnienia zmniejszy niebagatelnie.

Przy założeniu, że za tramwaje linii 7 i 4 kursowałyby dodatkowo autobusy jako wzmocnienie na trasie między dwiema pętlami (te linie należy skrócić na czas robót do pętli Chełm Witosa), a linie 2 i 6 wahadłowo będą poruszały się po remontowanym odcinku - utrudnienia będą praktycznie nieodczuwalne dla pasażerów.

Propozycję naszego czytelnika przesłaliśmy do Zarządu Transportu Miejskiego z prośbą o jej przeanalizowanie i ewentualne odniesienie się do pomysłu pana Wojciecha.
Wojciech Trzciński

Opinie (156) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (9)

    Jeśli mają zamknąć ruch, powinni wydłużyć wszystkie linie autobusowe przynajmniej do Śródmieścia np. 175, 155, 255, 295

    • 35 5

    • (5)

      Nie mogą 255 bo obsługuje ja firma prywatna i trzeba by było dużo zmieniać. Moja propozycja to linie 155, 213 i 295 do Śródmieścia (155) bądź Chelmu Witosa (213, 295) że zwiększonymi częstotliwościami + calkowite zawieszenie linii 4 kosztem skierowania linii 9 pod Dworzec Pks lub uruchomienie osobnej linii autobusowej za tramwaj np. T2 T6

      • 1 8

      • a zdajesz sobie sprawe (2)

        ze nie ma tyle taboru zeby 295 jeszcze bardziej zwiekszyc czestotliwosc np

        • 5 1

        • trzeba nie kasować czego popadnie i nie rozdawać ukrainie (1)

          • 3 2

          • wyborca Dauna?

            • 2 1

      • (1)

        4 zawiesić? Widać że patrzysz tylko jako mieszkaniec Chełmu. Może dla Wrzeszcza Przymorza zostawić tylko 8?

        • 4 0

        • Dla ludzi z Chełmu 4 też jest potrzebna

          • 2 0

    • Ale poco zastępować tramwaj autobusem na ten czas zastapic tramwaj autobusem na stałe!!

      A w miejscu torowiska zrobić buspasy!! szkorzystaja wszyscy i bedzie to kjosztowac 10razy mniej .Ale tu własnie oto chodzi władzom i urzednikom by zmarnowac jak najwiecej kasy i by komunikacja była beznadziejna do tego podniosa ceny biletów bo powiedze ze za wiele wydali

      • 1 8

    • Też się nie da

      • 1 0

    • Do Gdyni od razu xd

      • 1 0

  • Nie mogą (7)

    Jak firma mająca 2 Ukraincow na krzyż może to zrobić cez zatrzymania ruchu? Ale mikole tak mają, że myślą iż wszystko wiedzą. A później takie kwiatki są, że przystanek chca na Wielkopolskiej, który jest uwaga tylko 800m od niepołomickiej. Pamiętajcie moi drodzy pociąg to nie tramwaj, a mając skończona ilość Ukraincow jak widać tramwajów się nie da szybko zrobic

    • 38 46

    • (2)

      że co?

      • 18 0

      • (1)

        musisz ten post przeczytać bardzo powoli robiąc notatki w miejscach zrozumiałych i w miejscach niezrozumiałych , potem to wszystko złożysz "do kupy" i będziesz miał jasność , tj. pojmiesz o co chodziło autorowi ww. posta

        • 3 14

        • takie głupie tłumaczenie swojego pierwszego posta wcale nie przybliża do jego zrozumienia

          • 10 0

    • liczba Ukraińców, a nie ilość (2)

      • 5 0

      • dwóch ukrainców kwadratowych?

        • 1 4

      • Nie ilość czy liczba jak kiedyś mówiono tylko jakaś nowomowa polska czyli kwota Ukraińców.

        • 4 2

    • Wytrzeźwiej .

      Nie rozumiemy co napisałeś.

      • 6 0

  • co to za herezje (1)

    jeszcze by musiał ktoś myśleć i pracować

    • 59 3

    • W Gdańsku nie do pomyślenia

      A te krótkie przystanki, o które była afera na całą Polskę, jak stały, tak stoją. Komuna wraca do Gdańska

      • 8 0

  • Ale ten miesiąc

    jest specjalnie zarezerwowany na obsuwę...

    • 32 1

  • (2)

    nie bede decyzji o wstrzymaniu kursowania trmwajow komentowal. ale pani prezydent, czas na wietrzenie w biurach ,,inzynierow" doradcow!!

    • 39 5

    • To są jej wierni wyborcy i kolesie POlityczni a takich sie nie wywala tylko awansuje!! (1)

      • 5 1

      • no masz racje,kolesiostwo kwitnie w PZPPiSie!,naczas jakis do przechowalni,na rozmowe z prezesem pierwszy sekretarzem i spowrotem do zloba!!,kurski,lichocka,cieszynski,kaminski,ziobro,szymanski!,tak mozna wyliczac!!

        • 0 0

  • Oczywiście że to jest dobra propozycja.

    • 21 9

  • Uważam że lepsza jest opcja jednotorowa (4)

    Przy całkowitym wstrzymaniu ruchu tramwajów i tak nie wyrobią się do końca sierpnia :)

    • 100 6

    • (2)

      Wyrobią bo za komunikację zastępczą płaci wykonawca;)

      • 2 4

      • I będziesz miał odpowiedniej jakość komunikacje zastępczą - zero punktualności, non stop w korku...

        • 13 0

      • ....zrobi sie aneksik do umowy

        ze za ciepło bylo i za sucho,lub za zimno i za deszczowo...

        • 3 0

    • Najlepsza opcja to przetać udawać że przebudowa wymaga zawieszenia ruchu.

      • 4 0

  • (8)

    Miesiąc dłużej plys wyłączenia na czas budowy torów nakładkowych plus mniejsza częstotliwość i predkosc. Hmmm.

    • 6 6

    • (2)

      I właśnie przez mniejszą przepustowość tramwajów będzie mniej. Ale będą...

      • 6 1

      • Tam jeżdżą tramwaje 2, 3, 4, 6, 7 (1)

        Będzie ich musiało być mniej i rzadziej na całych liniach, a nie tylko na Havla. Inaczej ci się zrobi korek tramwajowy od strony Chełmu.

        • 2 4

        • Mając krótszą trasę do obskoczenia tak czy siak potrzebujesz mniej pojazdów a ilość kursów pozostaje ta sama, to w czym problem?

          • 5 0

    • lepiej jechać wolno, czy wcale? (2)

      • 8 0

      • (1)

        I ludzie zastanawiający się co będzie pierwsze. Zatramwaj czy tramwaj? Przystanki nie są są tych samych miejscach. Czestotliwosc tramwaju będzie mizerna.

        • 1 4

        • zostawiając tramwaje 2 i 6, ten będzie co 10 minut i ominie korek na Witosa i Havla

          • 1 0

    • rozjazd nakładkowy zakłada się w cztery godziny

      • 3 0

    • Nakładki montuje się w jedną noc.

      Ale skoro pracuje się tam od 8 do 15...

      • 1 0

  • (1)

    Razem ze Svenem, Bufetową,Technikiem Maliniakiem i Mevothem zaraz wymyślimy jakieś dobre rozwiązanie problemu.

    • 15 5

    • No chyba nie z twoim rozumkiem.

      Ahahahaha

      • 3 1

  • Ciekawe co na to "ekspert" Jacek Sz. (1)

    Podobno się nie da ale czekamy co na to "ekspert" Jacek Sz.

    • 12 4

    • Na pewno wiedza większa w tym temacie, zresztą czytając propozycje nie dziwię się juz że upr. kolejowe nie pozwalają na projektowanie torow tramwajowych :)

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane