• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak Forum Gdańsk zmienia Śródmieście

Michał Brancewicz
6 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Budowa Forum Gdańsk z lotu ptaka


Realizacja inwestycji, która na zawsze zmieni oblicze śródmieścia Gdańska, jest coraz bardziej widoczna. Pod koniec 2017 r. kompleks handlowo-usługowy otworzy swoje podwoje. Rok po wmurowaniu kamienia węgielnego zapraszamy na "spacer" wzdłuż całej inwestycji.



Czekasz na otwarcie Forum Gdańsk?

Pod nazwą Forum Radunia nie kryje się wyłącznie inwestycja polegająca na zabudowie Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska obiektami handlowo-usługowymi. Przedsięwzięcie oddziałuje na znacznie większy obszar miasta, szczególnie pod względem zmian w układzie drogowym.

Tunel gotowy za rok

Dlatego, aby w pełni opisać, co dzieje się na tym rozległym placu budowy rok po rozpoczęciu prac, należy zacząć od okolic skrzyżowania ul. Okopowej z Toruńską zobacz na mapie Gdańska. To właśnie tam w układ drogowy wpięte zostanie Nowe Podwale Grodzkie (o postępach przy budowie tej ulicy piszemy poniżej). Kilkadziesiąt metrów dalej na północ zobacz na mapie Gdańska powstaje przejście podziemne, które połączy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście z parkiem przy Muzeum Narodowym i kościołem Świętej Trójcy. Budowa tunelu pod ul. Okopową rozpoczęła się w drugiej połowie lutego. Jak długo jeszcze potrwa?

- Prace planujemy zakończyć na przełomie maja i czerwca 2017 roku - zapowiada Krzysztof Kolasa, menedżer projektu Forum Gdańsk.
Każdy, kto jadąc do centrum Gdańska korzysta na co dzień z al. Armii Krajowej lub linii tramwajowej biegnącej wzdłuż niej, z pewnością zauważył, że za skrzyżowaniem z ul. 3 Maja po obu stronach jezdni zobacz na mapie Gdańska powstają nowe wiadukty zobacz na mapie Gdańska. Będą one stanowiły elementy nowego układu drogowego. Ten po stronie południowej zostanie jeszcze wydłużony aż nad wjazd do tunelu w ciągu ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska.

Z kolei istniejące tam przystanki tramwajowe oraz wiadukty, po których dzisiaj poruszają się samochody, stworzą wraz z peronem SKM węzeł przesiadkowy. Dodatkowo zostaną uzupełnione o przystanki dla autobusów. Po otwarciu nowych wiaduktów auta nie będą miały prawa tam wjeżdżać.

Na przełomie roku zakryte zostaną tory

Mijając nowy wiadukt, który powstaje po północnej stronie al. Armii Krajowej, docieramy do miejsca, gdzie zaczyna się faktyczny obszar kompleksu Forum Gdańsk. Teren po zachodniej stronie (wzdłuż ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska) coraz mniej przypomina wykop, w którym biegną tory kolejowe. Wszystko za sprawą tysięcy ton betonu i stali, które posłużyły do stworzenia potężnych ścian oraz elementów płyty zakrywającej cały teren między al. Armii Krajowej a Huciskiem.

- Obecnie zrealizowanych zostało ok. 70 proc. prac związanych z wykonywaniem belek konstrukcji głównej przekrycia [tak fachowo nazywa się ta operacja - red.] torowiska. Jest to najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany element robót, ponieważ część z nich musi być prowadzona w nocy, podczas przerw w kursowaniu pociągów - przyznaje Krzysztof Kolasa. - Całość prac związanych z przekryciem torowiska powinna się zakończyć na przełomie 2016 i 2017 roku.
Dzięki temu powierzchnia terenu inwestycyjnego zwiększy się o 1,5 ha. To pozwoli stworzyć u zbiegu al. Armii Krajowej i ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska ogromny wielopoziomowy parking na ok 1,1 tys. aut.

Z kolei po obu stronach biegnącego mniej więcej środkiem kanału Raduni zobacz na mapie Gdańska, można zaobserwować konstrukcje pierwszych obiektów wychodzące powoli z ziemi. Przy skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska powstanie obiekt z dziewięcioma salami kinowymi, w dwóch kolejnych budynkach ze spadzistymi dachami znajdą się lokale gastronomiczne, a najbliżej istniejącego do niedawna skrzyżowania z Targiem Siennym powstanie obiekt handlowo-usługowy.

Natomiast wzdłuż wspomnianego kanału Raduni powstanie otwarte całą dobę przejście dla pieszych. Tam też zostaną zlokalizowane lokale handlowe, których w sumie ma być ponad 200.

Przed wakacjami poznamy wykonawcę Centrum Dziedzictwa?

Na granicy Targu Siennego i parku Marii Konopnickiej zobacz na mapie Gdańska zlokalizowane zostanie Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska. W dwupiętrowym obiekcie, którego pierwsza kondygnacja powstanie na poziomie -1, znajdzie się główny punkt informacji turystycznej, makieta Gdańska, sala multimedialna i ekspozycyjna, kawiarnia, a także biura. Jego budowę sfinansuje inwestor, natomiast zarządzać nim będzie miasto.

- Wykonawcę chcielibyśmy wybrać jeszcze przed wakacjami - deklaruje menedżer projektu. - Budynek będzie miał dość skomplikowany układ konstrukcyjny i instalacyjny oraz bardzo ciekawą fasadę. Z tego względu zaprosiliśmy do przetargu renomowane firmy, które będą w stanie sprostać naszym wymaganiom. Aby móc dokonać odpowiedniej wyceny projektu, uczestnicy przetargu prosili nas o przedłużenie terminu składania ofert. Obecnie je analizujemy.
Obiekt zostanie otwarty wraz z otwarciem części handlowej Forum Gdańsk, co według planu ma nastąpić pod koniec 2017 roku.

W tym samym czasie gotowe będzie także Nowe Podwale Grodzkie. Wspominaliśmy już, gdzie ulica będzie miała swój początek lub, jak kto woli, koniec. Należy teraz dodać, że pobiegnie ona wzdłuż torów kolejowych tunelem między wiaduktami Armii Krajowej oraz Hucisko zobacz na mapie Gdańska który powstanie po przykryciu całości płytą i włączy się w istniejący układ drogowy na skrzyżowaniu dzisiejszego Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska w pobliżu dawnej przychodni kolejowej.

- Prace przy budowie ulicy Nowe Podwale Grodzkie są stale w toku. Realizacja północnej części jest już na zaawansowanym etapie. Wykonaliśmy instalacje podziemne oraz wszystkie warstwy konstrukcyjne drogi z wyjątkiem warstwy ścieralnej, którą położymy w ostatnim etapie robót - mówi menedżer projektu.
600 robotników na trzy zmiany

Na koniec naszej podróży przez Forum Gdańsk warto dodać, że inwestorem szacowanego na ok. 800 mln zł przedsięwzięcia, które zmieni oblicze centrum Gdańska, jest spółka Multi Development Poland.

Wykonawcą części kubaturowej jest firma Warbud. Infrastrukturę towarzyszącą - dojścia, drogi, sieci podziemne - wykonuje spółka Doraco.

- Przy realizacji projektu pracuje łącznie około 600 osób. Ze względu na specyfikę prac, odbywają się one w systemie zmianowym przeważnie na dwie lub trzy zmiany - informuje Krzysztof Kolasa.

Opinie (171) ponad 50 zablokowanych

  • Wspaniale, ka się bardzo cieszę że to powstanie

    A narzekające Janusze, no cóż. Wasze miejsce jest w Żukowie a nie w mieście

    • 11 40

  • Wyjście z tunelu (1)

    Wykorzystując czas remontu tunelu pod ul. Wały Jagielońskie miasto powinno zainwestować w zmianę wyjścia z tunelu na stronę Bramy Wyżynnej. Wyjście powinno być głównie w postaci długiego spadającego chodnika, bez schodów, które stanowią poważną przeszkodę. Przykładem jest przejście w Krakowie z dawnego Dworca PKP i Galerii Krakowskiej w kierunku ul. Floriańskiej.

    • 11 7

    • Tam powinno być zwykłe normalne przejście naziemne.

      • 5 3

  • Disneyland (2)

    To Disneylend w wykonaniu osobnika Adamowicza i jego spółki. Żeby w szalenie atrakcyjnym terenie w ścisłym centrum miasta wybudować centrum handlowe to jakieś szaleństwo, a do tego zyski z tego mają czerpać zachodnie korporacje to juz jest zbrodnia na Gdańsku. Ze wzgledu na ostrożność procesową nie napiszę co kieruje tym osobnikiem Adamowiczem i jego pomagierów w takim postepowaniu.
    Adamowicz wynocha z Gdańska i wprowadzić dla niego zakaz pobytu w miescie.

    • 48 13

    • popieram

      w tym miejscu powinno stanąć muzeum Żołnierzy Wyklętych. oraz pomniki upamiętniające Prawdziwych Polaków!

      • 3 11

    • Disneylandem Adamowicza jest ECS

      Centrum bajek w kolorowej otoczce, tylko fasada znacznie brzydsza (zgodna z poczuciem estetyki prezydenta!).

      • 8 4

  • (9)

    A gdzie:
    - tunel rowerowy?
    - ścieżki rowerowe?
    - estakada rowerowa?
    - parking rowerowy?

    Mam nadzieję, że będzie też jakiś sklep rowerowy oraz salon z obcisłymi gatkami rowerowymi :)

    • 27 18

    • (5)

      Jeszcze priorytetową sygnalizację dla rowerzystów trzeba zainstalować...oni mają wciąż za mało praw w Gdańsku. Juz wystarczy że niedługo w tunelu pod Martwą Wisłą dojdzie do wypadku z udziałem roweru, który zle zamocowany na lawecie przyczepionej do autobusu spadnie na jezdnię pod koła pojazdu jadącego za nim...

      • 5 7

      • priorytetowość dla rowerzystów w Gdańsku (4)

        wykazuje się budując parking na 1100 samochodów w centrum, gdy już parkingowa makabryła stoi przy Bramie Oliwskiej pusta, a internauci z gotowością do kompromisu twierdzą, że w mieście jest za mało miejsc parkingowych dla samochodów nie zauważając, że samochodów w centrum miasta jest dużo za dużo.

        • 7 11

        • (3)

          Zapominasz, że wyznawca Przenajświętszego Samochodu nie może zaparkować dalej niż 50 metrów od celu.
          Inaczej popełnia bluźnierstwo.

          • 6 6

          • (1)

            Dlatego trzeba zbudować jeszcze jeden parking - pod Targiem Węglowym, bo ten w Forum Radunia będzie za daleko.

            • 2 5

            • I parking koło parkingu, bo do wyjścia z parkingu może być za daleko.

              • 3 1

          • gdyby nie te samochody

            to byś nawet roweru nie miał, chyba że byś sobie w piwnicy samemu sklecił

            • 4 2

    • należy wyrzucić z Śródmieścia wszystkie pojazdy silnikowe, a beton na plac budowy należy przywozić rowerami! (1)

      Wszystkie drogi dookoła powinny mieć rowerowy priorytet, by niezaradni ludzie mieli jeszcze łatwiej, kosztem zaradnych, którzy dotychczas dostarczali im usługi.

      Tak będzie sprawiedliwie!

      • 5 4

      • trzeba jeszcze wyrównać przewyższenia w całym miescie!

        Wszystko musi być na wysokości 0m n.p.m, by spod Urzędu Miejskiego było tak samo łatwo dojechać rowerem na Niedźwiednik, jak na Przeróbkę!

        Rozważyłbym też ruchome chodniki, przyspieszające jazdę na rowerze, ale z tym projektem mógłbym poczekać do aż proniemieccy, polskojęzyczni lennicy wyżebrzą kolejne dotacje.

        • 4 0

    • Wszyscy powinni jeździć na rowerach !

      Jak w Indiach!

      • 3 4

  • (6)

    Na co komu taki moloch w centrum?? Nie można było po przykryciu torów zrobić tam skweru, parku?? Można było wykorzystać pobliski potok i byłoby pięknie...powiem że to centrum będzie obrzydliwe i niepotrzebne..

    • 47 21

    • (1)

      Po to aby Centrum miasta wróciło do Śródmieścia. To co opisujesz znakomicie się nadaje do przedmieść ale nie do Centrum miasta. W Gdańsku terenów zielonych jest mnóstwo. Na obrzeżu Śródmieścia jest ciąg byłych fortyfikacji. Przepiękne i coraz lepiej utrzymane tereny spacerowe. Nieco dalej Park Oruński. Pas nadmorski i Trójmiejski Park Krajobrazowy zadowoli najbardziej wybrednych. Śródmieście powinno być takim miejscem gdzie wszędzie można dojść pieszo i znaleźć wszystko co potrzebne. Miasta powinno się zagęścić abyśmy nie potrzebowali przemierzać go wzdłuż i w poprzek samochodami aby załatwić codzienne potrzeby.

      • 12 9

      • Po co im to tłumaczysz

        Te tumany narzekają że u nas nie jest jak ma zachodzie i że bieda, a jak wreszcie coś powstaje to płaczą że czemu nie park. Wieśniaki i tyle

        • 10 12

    • Jak chcesz zieleni

      To się wynieś na osową albo jeszcze dalej

      • 7 11

    • (2)

      Jak masz ochotę mieszkać na wsi to się tam przeprowadź. Główne Miasto składa się przede wszystkim z parków, podwórek, placyków, skwerków na których urzędują głównie menele. Wejdź na wieże Mariacką i popatrz w dół to zobaczysz że tu w dalszym ciągu nie za dużo jest miejskiej zabudowy, przeważają puste miejsca..

      • 3 4

      • (1)

        Całe życie mieszkam w Gdańsku. To wy wieśniaki tu przyjechaliście i zaczęliście budować wieżowce i galerie bo myślicie że bez tego nie ma miasta.

        • 6 2

        • To że mieszkasz całe życie w Gdańsku nie znaczy, że nabyłeś do tego miasta praw własności. Ja też tu się urodziłem i mieszkam już blisko 60 lat. Nie przeszkadzają mi przyjezdni. Jak piszesz - wieśniaki.To ludzie ogromnie ambitni, którzy zdecydowali się zmienić swój los. Takich nam w naszym mieście potrzeba.Część z nas zgnuśniało już do tego stopnia, że nie chce żadnych zmian. Żeby było jak dawniej. To skazanie mojego ukochanego miasta na prowincjonalizm w najgorszym tego słowa znaczeniu. Na to nie ma mojej zgody.

          • 0 0

  • O co tu chodzi?, na Podwalu Przedmiejskim chcą likwidować przejścia podziemne aby zabić trochę więcej gdańszczan, potem budują przejście podziemne dla swoich z Urzędu,co to ku..a jest?

    • 29 8

  • Robicie ludziom wode z mózgu (2)

    Starając się takimi artykułami zbudować atmosferę oczekiwania i poczucia uczestnictwa w Gdańszczan w czymś wielkim, a ta cała inwestycja to zwykłe centrum handlowe. Większość ludzi ma to głęboko w d$%ie, a dla zdrowia tych którzy przeskakują z nogi na nogę czekając na otwarcie kolejnych sklepów radziłbym zmienić coś w swoim życiu. Nie tędy droga.

    • 50 8

    • Brawo !

      Bardzo trafnie ujęte !

      • 13 2

    • Brawo ! Szkoda, że 90% procent społeczeństwa to drony bez własnej woli, bez własnego zdania i co gorsza bez potrzeby zmiany otaczającej ich, zakłamanej rzeczywistości.

      Klękaj motłochu - oto dajemy Wam reserved, h&m, lidl'a, sklepy z butami i aptekę. To wszystko w samym centrum, na zbiegu głównych ulic. Więcej informacji na temat dostępnych marek na portalu tromiasto.pl

      • 11 3

  • historia nazwie naszego prezydenta (3)

    Wielkim Adamowiczem lub Wielkim Budowniczym, a pisiaka szlag trafi. Amen.

    • 10 33

    • Wielki Budyniowniczy

      historia wspomni czule Prezydenta słodkiego jak budyń...

      • 5 3

    • (1)

      Wielki niszczyciel raczej. Budyń zniszczył miasto, zwłaszcza jego historyczną zabudowę.

      • 8 4

      • historyczną to chyba Armia Czerwona

        podczas "wyzwolenia"

        • 2 2

  • To będzie taka porażka jak pkm

    • 28 9

  • Czy Podwale Przedmiejskie będzie teź przebudowane do tego czasu? Logika mówi tak, ale u nas róźnie bywa.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane