• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak Forum Gdańsk zmienia Śródmieście

Michał Brancewicz
6 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Budowa Forum Gdańsk z lotu ptaka


Realizacja inwestycji, która na zawsze zmieni oblicze śródmieścia Gdańska, jest coraz bardziej widoczna. Pod koniec 2017 r. kompleks handlowo-usługowy otworzy swoje podwoje. Rok po wmurowaniu kamienia węgielnego zapraszamy na "spacer" wzdłuż całej inwestycji.



Czekasz na otwarcie Forum Gdańsk?

Pod nazwą Forum Radunia nie kryje się wyłącznie inwestycja polegająca na zabudowie Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska obiektami handlowo-usługowymi. Przedsięwzięcie oddziałuje na znacznie większy obszar miasta, szczególnie pod względem zmian w układzie drogowym.

Tunel gotowy za rok

Dlatego, aby w pełni opisać, co dzieje się na tym rozległym placu budowy rok po rozpoczęciu prac, należy zacząć od okolic skrzyżowania ul. Okopowej z Toruńską zobacz na mapie Gdańska. To właśnie tam w układ drogowy wpięte zostanie Nowe Podwale Grodzkie (o postępach przy budowie tej ulicy piszemy poniżej). Kilkadziesiąt metrów dalej na północ zobacz na mapie Gdańska powstaje przejście podziemne, które połączy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście z parkiem przy Muzeum Narodowym i kościołem Świętej Trójcy. Budowa tunelu pod ul. Okopową rozpoczęła się w drugiej połowie lutego. Jak długo jeszcze potrwa?

- Prace planujemy zakończyć na przełomie maja i czerwca 2017 roku - zapowiada Krzysztof Kolasa, menedżer projektu Forum Gdańsk.
Każdy, kto jadąc do centrum Gdańska korzysta na co dzień z al. Armii Krajowej lub linii tramwajowej biegnącej wzdłuż niej, z pewnością zauważył, że za skrzyżowaniem z ul. 3 Maja po obu stronach jezdni zobacz na mapie Gdańska powstają nowe wiadukty zobacz na mapie Gdańska. Będą one stanowiły elementy nowego układu drogowego. Ten po stronie południowej zostanie jeszcze wydłużony aż nad wjazd do tunelu w ciągu ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska.

Z kolei istniejące tam przystanki tramwajowe oraz wiadukty, po których dzisiaj poruszają się samochody, stworzą wraz z peronem SKM węzeł przesiadkowy. Dodatkowo zostaną uzupełnione o przystanki dla autobusów. Po otwarciu nowych wiaduktów auta nie będą miały prawa tam wjeżdżać.

Na przełomie roku zakryte zostaną tory

Mijając nowy wiadukt, który powstaje po północnej stronie al. Armii Krajowej, docieramy do miejsca, gdzie zaczyna się faktyczny obszar kompleksu Forum Gdańsk. Teren po zachodniej stronie (wzdłuż ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska) coraz mniej przypomina wykop, w którym biegną tory kolejowe. Wszystko za sprawą tysięcy ton betonu i stali, które posłużyły do stworzenia potężnych ścian oraz elementów płyty zakrywającej cały teren między al. Armii Krajowej a Huciskiem.

- Obecnie zrealizowanych zostało ok. 70 proc. prac związanych z wykonywaniem belek konstrukcji głównej przekrycia [tak fachowo nazywa się ta operacja - red.] torowiska. Jest to najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany element robót, ponieważ część z nich musi być prowadzona w nocy, podczas przerw w kursowaniu pociągów - przyznaje Krzysztof Kolasa. - Całość prac związanych z przekryciem torowiska powinna się zakończyć na przełomie 2016 i 2017 roku.
Dzięki temu powierzchnia terenu inwestycyjnego zwiększy się o 1,5 ha. To pozwoli stworzyć u zbiegu al. Armii Krajowej i ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska ogromny wielopoziomowy parking na ok 1,1 tys. aut.

Z kolei po obu stronach biegnącego mniej więcej środkiem kanału Raduni zobacz na mapie Gdańska, można zaobserwować konstrukcje pierwszych obiektów wychodzące powoli z ziemi. Przy skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska powstanie obiekt z dziewięcioma salami kinowymi, w dwóch kolejnych budynkach ze spadzistymi dachami znajdą się lokale gastronomiczne, a najbliżej istniejącego do niedawna skrzyżowania z Targiem Siennym powstanie obiekt handlowo-usługowy.

Natomiast wzdłuż wspomnianego kanału Raduni powstanie otwarte całą dobę przejście dla pieszych. Tam też zostaną zlokalizowane lokale handlowe, których w sumie ma być ponad 200.

Przed wakacjami poznamy wykonawcę Centrum Dziedzictwa?

Na granicy Targu Siennego i parku Marii Konopnickiej zobacz na mapie Gdańska zlokalizowane zostanie Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska. W dwupiętrowym obiekcie, którego pierwsza kondygnacja powstanie na poziomie -1, znajdzie się główny punkt informacji turystycznej, makieta Gdańska, sala multimedialna i ekspozycyjna, kawiarnia, a także biura. Jego budowę sfinansuje inwestor, natomiast zarządzać nim będzie miasto.

- Wykonawcę chcielibyśmy wybrać jeszcze przed wakacjami - deklaruje menedżer projektu. - Budynek będzie miał dość skomplikowany układ konstrukcyjny i instalacyjny oraz bardzo ciekawą fasadę. Z tego względu zaprosiliśmy do przetargu renomowane firmy, które będą w stanie sprostać naszym wymaganiom. Aby móc dokonać odpowiedniej wyceny projektu, uczestnicy przetargu prosili nas o przedłużenie terminu składania ofert. Obecnie je analizujemy.
Obiekt zostanie otwarty wraz z otwarciem części handlowej Forum Gdańsk, co według planu ma nastąpić pod koniec 2017 roku.

W tym samym czasie gotowe będzie także Nowe Podwale Grodzkie. Wspominaliśmy już, gdzie ulica będzie miała swój początek lub, jak kto woli, koniec. Należy teraz dodać, że pobiegnie ona wzdłuż torów kolejowych tunelem między wiaduktami Armii Krajowej oraz Hucisko zobacz na mapie Gdańska który powstanie po przykryciu całości płytą i włączy się w istniejący układ drogowy na skrzyżowaniu dzisiejszego Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska w pobliżu dawnej przychodni kolejowej.

- Prace przy budowie ulicy Nowe Podwale Grodzkie są stale w toku. Realizacja północnej części jest już na zaawansowanym etapie. Wykonaliśmy instalacje podziemne oraz wszystkie warstwy konstrukcyjne drogi z wyjątkiem warstwy ścieralnej, którą położymy w ostatnim etapie robót - mówi menedżer projektu.
600 robotników na trzy zmiany

Na koniec naszej podróży przez Forum Gdańsk warto dodać, że inwestorem szacowanego na ok. 800 mln zł przedsięwzięcia, które zmieni oblicze centrum Gdańska, jest spółka Multi Development Poland.

Wykonawcą części kubaturowej jest firma Warbud. Infrastrukturę towarzyszącą - dojścia, drogi, sieci podziemne - wykonuje spółka Doraco.

- Przy realizacji projektu pracuje łącznie około 600 osób. Ze względu na specyfikę prac, odbywają się one w systemie zmianowym przeważnie na dwie lub trzy zmiany - informuje Krzysztof Kolasa.

Opinie (171) ponad 50 zablokowanych

  • kiedy się to skończy? (11)

    • 48 40

    • to sie skonczy zaraz po tobie!!!

      • 13 12

    • ale o co chodzi? (9)

      przebudowy to naturalna rzecz w centrum miasta. wolałbyś żeby nic się nie działo i układ drogowy był taki jak za Gierka?

      • 28 12

      • pyta się - kiedy się skończy. (7)

        Normalne pytanie. Jeśli nie rozumiesz to zamilcz. Wyjeżdżasz z Gierkiem jak stary komuch. Kiedy podpisujesz umowę na roboty budowlane w twoim M (jeśli takie w ogóle posiadasz) to nie uwzględniasz daty zakończenia? A może bierzesz kaszubów z szarej strefy, któ©zy latają po 10 placach budowy "jednocześnie"? Wtedy termin zakończenia nie istnieje - wieczny rozpie....ol.

        • 23 14

        • (5)

          Mam nadzieję, że nigdy się nie skończy. Modernizacja miasta i remonty to rzecz stała. Kończy się, kiedy miasto umiera. Jeszcze jedna uwaga. W jednym komentarzu obraziłeś wszystkich dookoła. Kaszubów, autora wpisu i wszystkich, którzy cenią swój język ojczysty. Popraw się.

          • 19 17

          • Bzdury. (4)

            Miasto to nie wieczny plac budowy. Remontuj sobie permenentnie chatę, jak taki mundy jesteś.

            • 9 11

            • jesli mialbys chate, w ktorej mieszka ponad 500tys ludzi, a codziennie przyjezdza jeszcze kilkadziesiat tys (3)

              to pewnie takze musialbys jakis fragment takiej posiadlosci miec w remoncie. Zawsze.

              Ja wiem, dla Ciebie trudno sobie wyobrazic zarzadzanie czyms wiecej niz pora posilku i piwek ze szwagrem.

              • 18 3

              • (1)

                Pisząc że miasto to nie wieczny plac budowy cytowałem architekta Leona Kriera. Jemu też zarzucasz siedzenie przy piwku? Wiem to argument do autorytetu ale ty pierwszy zastosowałeś chwyt erystyczny po prostu mnie obrażając.

                • 0 0

              • Twój post nie dotyczy mojego wpisu, ale sprowokował mnie do kolejnej refleksji. Jako społeczeństwo jesteśmy zdolni do największych wyzwań. Gorzej z późniejszym działaniem. Utrzymaniem naszego dzieła w dobrym stanie. Bieżącymi naprawami i remontami. To chyba dlatego najlepiej wychodzi nam budowa pomników. Po ich postawieniu, niewiele zostaje już do roboty.

                • 0 0

              • jakiś

                fragment. A nie cały czas to samo!

                • 0 0

        • no ale przecież wiadomo kiedy FG ma być gotowe, prawda?

          w 2017 roku

          • 3 0

      • Wolałbym żeby był jak za niemca

        • 2 1

  • (10)

    Nie wiem po co budują centra handlowe jak w każdym są te same sklepy. Z drugiej strony lepsze to niż kolejne muzeum które trzeba dotować.

    • 143 35

    • będą korki (4)

      a oni chcą jeszcze zwężać Podwale

      powinni wybudować drugą estakadę z Armii Krajowej w kierunku Wrzeszcza najlepiej ponad Huciskiem

      • 16 30

      • (1)

        I kolejną, od Bramy Żuławskiej do Bramy Oliwskiej.

        Wielki teren marnuje się też na Długiej i Długim Targu - możnaby go przerobić na tak potrzebny parking.

        • 45 5

        • Ja bym w ogole wyburzyl jedna pierzeje Dlugiej

          i puscil tam dwupasmowke. Mozna tez zbudowac przejscia podziemne na Dlugiej, przy okazji zrobiloby to dobrze dla archeologii - porzadne badania. Musimy dbac o nasza sposcizne...

          • 13 4

      • a na Piwnej zbudować ekspresówkę.

        aha. I tunel pod motławą dla Tirów z Ukrainy, koniecznie z parkingiem dla tirów pod Neptunem.

        • 16 4

      • I zasmażkę!

        • 8 0

    • ... (1)

      z jednej strony trochę lipa, że wszędzie centra handlowe. z drugiej - coraz więcej skandynawów przyjeżdża do nas robić zakupy, to już nie tylko rosjanie (których ilość raczej zmalała). więc taka turystyka zakupowo - medyczna spowoduje, że będzie więcej turystów, którzy zostawią u nas pieniądze. myślę, że taki obiekt w centrum Gdańska, w pobliżu starówki jest dobrym pomysłem.

      • 12 7

      • Teraz się mówi medyczna? Ciekawe...

        • 6 0

    • Jest to czysta spekulacja nieruchomością.

      • 0 0

    • Chodzi o to że okolice takiego miejsca są nieprzyjazne do mieszkania. Przyciągają za to biznes - nieruchomości pod biurowce zyskują na wartości a mieszkalnictwo traci. Umożliwia to "przejmowanie" centrów miast pod usługi i rugowanie mieszkańców na przedmieścia. Obracający ziemią w centrum zyskują w szybkim czasie duży majątek. Generują przy tym korki doprowadzając do "strefowania" miast.

      • 3 0

    • Po to się robi sklepy

      żeby prać kasę, nikt tam prawie nie kupuje ale kasą się obraca.

      • 0 0

  • Na logikę biorąc, prosiłoby się zrobić przystanek SKM pod tym forum zamiast tam gdzie jest obecnie z szumną nazwą Śródmieście (5)

    ale chyba ten przystanek miał służyć rzeszy urzędników z urzędu wojewódzkiego, skarbówki i cokolwiek tam jeszcze jest i będzie (bo w budynku po ckumie powstaje też nowe centrum biurokracji). Innych pasażerów niż urzędników w zasadzie tam nie widać wcale (w ogóle jeśli widać jakichś pasażerów)

    • 117 45

    • dla urzędników z UW będą budować przed UW piętrowy parking - bezpłatny

      Urzędnikowi nie przystoi jeździć razem z plebsem SKM.

      • 28 7

    • Taka zapewne jest intencja. Przystanek ulokowany tak, by pracownikom i petentom łatwo było dotrzeć do urzędów w okolicy (1)

      Oraz turystom do Muzeum Narodowego i na Biskupią Górkę, która po rewitalizacji powinna być miejscem tętniącym życiem i odwiedzanym przez większe niż obecnie ilości turystów.

      • 27 1

      • W pierwotnych planach przystanek był przesunięty nieco na północ

        Z wyjściem bliżej Bramy Wyżynnej

        • 5 1

    • Tak sie składa, że mieszkańcy śródmieścia też z tego przystanku korzystają.... Ale to szczegół w końcu...

      • 22 2

    • No tak, bo urzędnicy to nie ludzie i nie mogą jeździć jak inni :D

      Już nie mówiąc o tym, że w Śródmieściu mieszkają też LUDZIE, nie tylko pracują tu urzędnicy. A co dopiero powiesz o petentach, którzy jeżdżą coś załatwiać?

      • 16 0

  • (15)

    Dobra inwestycja . Przykryte tory kolejowe , czyli pociąg w tunelu .Człowiek poczuje się jak wjeżdżając do Warszawy centralnej.Ale inwestycja dobra , co nie zmienia faktu ,że władza w Gdańsku jest do wymiany.Może na otwarcie inwestycji przyjdą ,,licznie " uczestnicy KOD :-D o ile jeszcze będzie ten twór dla ciemnej masy istniał... :-D

    • 93 163

    • sam pomysł przykrycia i wykorzystania tego miejsca dobry od kiedy powstał (11)

      czyli kilkanaście- czy też kilkadziesiąt lat temu.
      Gorzej, że zamiast umiarkowanej zabudowy na zewnątrz władze zgodziły się na kolejną makabryłę

      • 42 4

      • (10)

        Musisz się nauczyć,że w życiu jednym coś się podoba drugim nie. To tak jak ćwoki z KOD nie potrafią zrozumieć,że dla jednych coś jest dobre a dla drugich złe .Dobro , i piękno to pojecie względne .Wytłumaczę ci to na przykładzie meczu piłki nożnej. Gra Lechia z Legią , Lechia wygrywa 1:O dla kibiców Lechii taki wynik jest dobry i się cieszą a dla kibiców Legii zły i są smutni mają łzy w oczach :-D .Fajnie ,że zagospodarowano ten kawałek miasta , są inwestycje ludzie mają pracę przy budowie i powstaną tam nowe miejsca pracy itd.Jednak rządzący Gdańskiem radni PO sa do bani i trzeba ich wymienić.To tak jak z żoną :-D

        • 12 38

        • (9)

          tepy pissdolu ... tobie trzeba wymienic mozg ...

          • 25 19

          • jak mozna wymieniać cos czego to tepe łajno biedujące kątem u równie tepej starej nie ma? (3)

            • 16 13

            • (1)

              Czy mi brak mózgu ?Zagrajmy w gierkę byłeś dzisiaj w kosmosie ?Odpowiedz...Ja byłem myślisz ,że jestem szurnięty?

              • 5 19

              • nie, po prostu matka cię do porządku przywoływała trzepaczką

                • 6 0

            • Nie wiem jak ty ale ja nie bieduje. Jakieś kompleksy masz z moją osobą?

              • 4 14

          • (4)

            Pisssdol?Chodzi ci o PIS ? Nie głosuję nigdy na PIS . Zawsze w wyborach samorządowych glosowałem na PO ,ale miarka się przebrała ta partia nie ma nic wspólnego z liberałami.Ostatnio naciąłem się na Nowoczesną ale dobrze, że pokazali swoje oblicze kilka miesięcy po dostaniu się do sejmu.Liberalizm gospodarczy TAK .PO stanowcze NIE.

            • 11 20

            • (3)

              To na kogo swirze zaglosujesz ? Wariata korwina ? Pijaka cockiza ? Zaglosujesz na piss tepaku ...

              • 18 10

              • Do wyborów istnieje duże prawdopodobieństwo ,że powstanie nowa partia o programie Liberalno Gospodarczym , kończąca z dyktatem socjalistów z unii , anty-islamska .

                • 7 15

              • Dlaczego ludzie z kodu są tak tępi? (1)

                • 10 21

              • a dlaczego z ciebie taki tępak ze wszystkich z innym zdaniem wpieprzasz do kodu

                • 20 4

    • (1)

      no tak lepiej być ciemną masą pisowską :)

      • 13 11

      • Ale ja nie głosuję na PIS.

        • 3 14

    • Warszawa Centralna> Gdańsk jest Główny czy Centealny?

      • 0 1

  • Nowe korki (2)

    Rozwiążemy budując kolejny tunel za 500mln

    • 46 18

    • I korkujac inne dzielnice mieszkalne..

      • 4 1

    • korki rozwiążemy jesli ludzie przestaną jeździc 200 metrów samochodem oraz przesiądą się na komunikację miejską

      • 2 2

  • Brak zdjeć.

    Taki artykuł i nie ma żadnego zdjecia? Słabo dziennikarsko...

    • 65 7

  • (1)

    szkoda ze architektonicznie to tragedia ale czego mozna sie spodziewac po polskich "architektach" .bedzie fajnie bo przedluzenie srodmiescia i turysci jak sie juz przejda nad motlawa i dluga beda mieli co robic ...

    • 55 13

    • a pan jest architektem z jakiego kraju?

      • 1 3

  • Forum Dno

    Ulica handlowa, to by było cos. Ale łatwiej postawić bunkier :) typowo zaściankowe!

    • 101 22

  • Budują to już tak długo (18)

    że gdy będzie gotowe trzeba będzie wyburzać. Jako centrum handlowe na pewno sie nie sprawdzi. Sklepy będą stały puste bo ludzie nie lubią stać w korkach aby dojechać do sklepu i nie lubią iść kilometr wewnątrz obiektu tunelami. Doskonale to rozumieją inwestorzy w Szadółkach które pomimo że śmierdzące przyciąga klientów bo sklepy są podzielone na moduły tematyczne łatwo dostępne z otwartego parkingu i nie wymagają długiej marszruty. W wypadku alarmu bombowego czy awarii można normalnie wyjechać autem a nie ewakuować się na zewnątrz zostawiając auto.
    Uważajcie wynajmujący lokale bo ta lokalizacja to niewypał.
    Już świeci pustkami galeria tesco na Chełmie, centrum Morena podobnie.
    Za to oblężone sa stosunkowo nowe inwestycje na Chełmie i Orunii górnej z otwartymi parkingami i sklepami w modułach tematycznych dostępnymi z zewnątrz.

    • 61 57

    • jak wg ciebie na szadółkach nie ma korków (10)

      to chyba tam nie jeździsz za często.

      • 16 3

      • Czym są korki na Szadółkach do stojącej całej Armii Krajowej w dół i w górę (9)

        naturalnie wszystkich pasów.
        Do tego z Szadółek można wyjechać w max 10 minut a z centrum w 10minut to się przesuniesz o 100m.
        Zawsze można pojechać do tczewa i z tczewa pociągiem do tej galerii i bez korków prawda.
        Pracujesz u Adamowicza miłośnika hipermarketów w mieście i ośrodków kulturalnych i rozrywkowych poza miastem najlepiej na wsi?

        • 10 10

        • wzdłuż Armii Krajowej jeździ tramwaj (8)

          szybko i bez korków. wystarczy samochód zostawić na pętli na górnym tarasie :)

          • 17 7

          • Super (6)

            Tylko jak ktoś nie lubi smrodu komunikacji publicznej i walenia torbami plecakami i łokciami po ciele to raczej nie skorzysta. Do tego na tehj trasi codziennie jest awaria i siedzenie w tramwaju.

            • 10 13

            • (4)

              Tak, w dodatku w tramwajach grasują bandy ludożerców. Codziennie ktoś traci nogę czy rękę, ścisk jest taki, że obeżrą do gołej kości i nawet nie wiesz kto.

              • 26 4

              • Lubisz smród i brudne fotele ok żyj tak dalej kto ci broni (3)

                • 9 12

              • (1)

                tramwaje śmierdzą, to prawda. Smród instaluje się już w fabrykach, do PESY do Bydgoszczy wozi się go prosto ze Świecia samochodami i pociągami.

                No i psują się. Codziennie.

                • 13 4

              • W przeciwienstwie do samochodow

                nigdy nie widzialem zepsutego Golfa.

                • 7 0

              • Uwaga! Trafił się tutaj nam jakiś PANICZ :D

                • 6 3

            • jak nie lubisz smrodu komunikacji publicznej to cierp i siedź sobie w swoim 15 letnim BMW w korkach i nie płacz

              • 3 1

          • tak.

            Już widzę tych lemingów i galerianki jak zostawiają auto w połowie drogi by dojechać do galerii i kupić coś zs 10krotność realnej wartości.

            • 2 0

    • Akurat Centrum Morena cieszy się bardzo dużym ruchem, (2)

      parkingi przestronne i z dobrymi trzema wyjazdami,a gdy przyjeżdża się tam w dni deszczowe lub śnieżne (których w Gdańsku jest baaardzo dużo), to idąc do samochodu z zakupami nie pada ci za kołnierz...

      • 11 5

      • Taa dużo mam jeszcze sól i piasek z 2012

        Spaliny diesla powodują nowotwory

        • 3 2

      • Galeria świeci pustkami

        czekałem na ławeczce i do pewnej popularnej sieciówki przez 20 minut nikt nie wszedł. Ludzie korzystają tylko z carrefoura i jyska.

        • 5 5

    • haha

      sam jestes niewypał. :) myślę, że ta lokalizacja i ta inwestycja będzie jak najbardziej wypałem.

      • 1 4

    • gdzie masz ten podział tematyczny w fh? szukam sprzętu/odzieży turystycznej - w zasadzie muszę przejść od jednego wejścia do drugiego.
      galeria tesco jest nietrafiona od otwarcia. morena ruszy z kopyta. przekonana jestem, że forum gdańsk namiesza w handlu gdańskim. madison podzieli los manhattanu, będzie lepszy dojazd do nowej galerii niż do bałtyckiej.

      • 2 1

    • zabiorom

      burzenie = brig

      • 1 1

    • Ja podobnie wybieram sklepy. Jezdze do tych gdzie bez problemu da sie dojechac samochodem i da sie zaparkowac. Czyli kilka w najblizszej okolicy i te przy obwodnicy. Na reszte szkoda fatygi bo i tak wszedzie jest to samo.

      • 0 0

  • Pytania Za 100 punktów (6)

    Kto będzie właścicielem tunelu i parkingu na 1100 aut, czyli kto będzie czerpał z niego zyski. Kto będzie właścicielem muzeum, żeby nie skończyło się tak jak na dworcu w Sopocie, że miasto płaci grubą kasę za wynajem. I wreszcie kto będzie dawał kasę na utrzymanie części wspólnych, np. tunelu? O tych patologiach napiszcie, zamiast tworzyć laurki.

    • 96 15

    • ciiiicho.

      wiadomo że rodzina, ale nie mów bo się wyda. Władza potrzebuje stanowisk dla swoich wyborców. 500 pluszcz na wódeczkę to może być za mało.

      • 17 8

    • nieznana spółka zarejestrowana w warszawie lub katowicach na kogos nieznanego (4)

      aby się nie wydało.
      Lotnisko jfk USA 5$ za parkowanie 24h. Lotnisko Lech Walesa airport 6,5$ za parkowanie 10minut.

      • 15 9

      • Skąd te $$? (1)

        http://www.airport.gdansk.pl/passenger/parking/parking-plan

        • 5 0

        • Z kompleksow i glupoty

          To skoro juz tak jestesmy przy cenach, ostatnio zaplacilem 2 funty za zaparkowanie samochodu w centrum niewielkiego miasta - Nottingham - w Anglii.

          Byla to oplata za godzine.

          Oplaty za parkingi w miejscach, gdzie przewiduje sie wiele samochodow sa sluszne. I powinny byc wysokie. Wole zaplacic 20zl i miec pewnosc, ze dojade w okreslonym czasie niz za darmo stac w korku.

          • 8 3

      • bzdura, parking na JFK 8 USD za godznię

        więc jakim cudem zapłaciłeś 5 USD za 24 godziny. Nie kłam.

        • 7 1

      • zawsze mozesz zaparowac na jfk

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane