• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będą projektowane ulice w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
15 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej. Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej.

Gdańsk kontynuuje prace nad tzw. standardem ulicy miejskiej. Po przyjęciu ogólnych zapisów w studium, trwają konsultacje dodatkowego, bardziej szczegółowego dokumentu. Trudno jednak ocenić, na ile będzie on przestrzegany przez urzędników, ponieważ dotychczas uchwalone dokumenty całkowicie rozmijały się z formą realizacji miejskich inwestycji.



Czy warto uczestniczyć w dyskusjach publicznych z urzędnikami?

O pracach nad Standardem Ulicy Miejskiej ostatni raz pisaliśmy na początku ubiegłego roku. Prace nad dokumentem wprawdzie nieco zwolniły, ale nie zrezygnowano z jego przygotowania.

W ubiegłym tygodniu postanowiono poddać dyskusji z radnymi miejskimi i dzielnicowymi oraz organizacjami pozarządowymi proponowane formy realizacji ulic na poszczególnych obszarach miasta.

Urbaniści Biura Rozwoju Gdańska proponują podział ulic na trzy formy przestrzenne:
  1. Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi.
  2. Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy.
  3. Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie.

Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C. Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C.
Zależnie od wybranego typu, inaczej będzie kształtowany układ przestrzenny ulic:
  1. Typ A: największy priorytet przyznano chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
  2. Typ B: tutaj kolejność priorytetów jest podobna jest w typie A, lecz nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i niekoniecznie stanowić jednocześnie atrakcyjną przestrzeń publiczną do spędzania wolnego czasu.
  3. Typ C: tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego. Transport samochodowy ma wyższy priorytet niż zieleń przyuliczna, która jest ostatnia na liście priorytetów w typie C.

Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy. Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy.
W dużym uproszczeniu, propozycja Biura Rozwoju Gdańska zakłada przyporządkowanie:
  1. Do typu A: obszaru Śródmieścia oraz część Wrzeszcza, a także większość głównych ulic.
  2. Do typu B: obszary zabudowy mieszkaniowo-usługowej oraz ulice, gdzie brakuje obustronnych pierzei usługowych.
  3. Do typu C: tereny przemysłowe, leśne oraz Trasa W-Z na odcinku pozbawionym chodników.

Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta. Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta.

Propozycje zmian w dokumencie Biura Rozwoju Gdańska



Obecni na warsztatach postulowali m.in.:
  • rozszerzenie sąsiedztwa typu A o obszar Biskupiej Górki, Nowego Portu oraz rejonu pętli tramwajowej przy ul. Nowej Warszawskiej - Nowej Bulońskiej (w projekcie dokumentu oznaczono te obszary jako typ B),
  • włączenie do sąsiedztwa typu A obszaru Garnizonu, rejonu Kolonii Abegga oraz Placu Generała Maczka na Strzyży (w projekcie B),
  • projektowania ul. Nowej Wałowej po stronie Siennej Grobli zgodnie z typem A (w projekcie B),
  • wydłużenia strefy A dla al. Hallera aż do samej plaży (w projekcie na odcinku brzeźnieńskim typ B),
  • podniesienia standardu planowanej ul. Nowej Sandomierskiej na Olszynce z typu C na B,
  • podniesienie kategorii z B na A rejonu ul. Podmiejskiej na Oruńskim Przedmieściu oraz fragmentu ul. Rakoczego od estakady do ul. Jaśkowa Dolina,
  • rozszerzenia sąsiedztwa B o obszar między Traktem św. Wojciecha a torami kolejowymi w południowej części (w projekcie typ C),
  • przekształcenia istniejącej ul. Świętokrzyskiej w dolnym biegu oraz fragmentu ul. Niepołomickiej w atrakcyjną przestrzeń - po realizacji alternatywnych dróg (Nowa Świętokrzyska, Nowa Niepołomicka),
  • potrzebę wykreowania lokalnych przestrzeni publicznych najwyższego typu w każdej z dzielnic m.in. na Siedlcach, Aniołkach, Osowej i w Pasie Nadmorskim,
  • niedopuszczenia do budowy Drogi Czerwonej w formie drogowej trasy tranzytowej.

Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami? Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami?

Ostateczny projekt do konsultacji w tym roku



- Na warsztatach z radnymi i organizacjami pozarządowymi nie kończymy konsultacji. Zbierzemy wszystkie uwagi celem przygotowania pełnego już dokumentu do konsultacji, z częścią graficzną oraz tekstową - zapowiada Adam Rodziewicz z Biura Rozwoju Gdańska.
- Wyłożenie do publicznego wglądu wstępnie planujemy we wrześniu - październiku - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
  • Tzw. opaska wzdłuż jezdni ul. Nowej Bulońskiej (przebudowanej Jabłoniowej) jest niewiele węższa od chodnika po prawej, obok znacznie szerszej drogi rowerowej.
  • Fragment nowej ulicy dojazdowej do nowego kompleksu edukacyjnego przy ul. Jabłoniowej. Wiaty na wąskim chodniku będą zmuszały do wchodzenia na drogę dla rowerów.
  • Na ul. Łukasiewicza z dopuszczeniem parkowania na nowych chodnikach.
  • Nowy chodnik dla pieszych i kierowców na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Dolnym.

Czy opracowanie kolejnego dokument ma sens?



Przypomnijmy, że Standard Ulicy Miejskim będzie kolejnym dokumentem (wcześniej przyjęto Strategię 2030 Plus oraz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), który ma się przyczynić do podnoszenia jakości przestrzeni publicznej i w założeniach być przestrzegany przez pozostałe jednostki miasta odpowiedzialne za przygotowanie i zlecanie projektów budowlanych.

Dotychczasowa praktyka pokazuje jednak, że wypracowane w konsultacjach społecznych rozwiązania są całkowicie lekceważone przy realizacji zadań inwestycyjnych.

Wbrew wynikom konsultacji, wciąż normą jest projektowanie chodników dla użytku wspólnego pieszych i kierowców (np. Trakt Konny w pobliżu Placu Zebrań Ludowych lub ul. Waryńskiego czy Kochanowskiego, Łukasiewicza i wiele innych), zaś na nowych ulicach chodniki są nieraz węższe niż drogi dla rowerzystów (np. Nowa Bulońska Północna).

Nadal pojawiają się też koncepcje budowy terenochłonnych wysp centralnych (np. Nowa Świętokrzyska), które miały odejść w niepamięć na terenach zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych


Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej. Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej.
Przysłowiową "wisienką na torcie" pozostaje ul. Nowa Wałowa (ks. Popiełuszki), która w założeniu ma być wizytówką Młodego Miasta, a jednocześnie nie posiada chodnika na najbardziej newralgicznym odcinku, czyli nad torami kolejowymi, zaś znajdujący się tuż obok Żółty Wiadukt wciąż pozbawiony jest udogodnień dla osób starszych, niepełnosprawnych ruchowo i rowerzystów.

Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Wprowadzić zakaz wjazdu dostawczakom różnego typu na ulice obszaru ograniczonego ruchu w godz. 9-18 codziennie. (5)

    Na dostawy jest czas godz. 18-9, co daje 15 godzin do dyspozycji. Jak ktoś zapomni, są ręczne wózki towarowe lub rowery cargo. Dobrze byłoby zacząć stosować zasady cywilizowanego świata, a nie bantustanu. Zacząć w końcu egzekwować prawo zakazu parkowania przez dostawczaki na chodnikach. Wysoki mandat pozwoliłby na odnowienie chodnika z pieniędzy sprawców dewastacji i nie obniżał i tak kiepskiej jakości chodników.

    • 13 7

    • Już widzę jak kurier dowozi ci paczkę o 3.00 w nocy.

      • 7 1

    • Czyli w nocy mają jeździć ciężarówkami (1)

      po osiedlach?
      No wspaniały pomysł drogi panie.
      Poza tym, oczywiście za dodatek do pensji za prace w godzinach nocnych dołożysz z własnej kieszeni?

      • 7 2

      • czytaj ze zrozumieniem

        • 2 3

    • nikt na to nie patrzy i nikt tego nie egzekwuje

      ponadto ta strefa jest zastawiona samochodami bez jakichkolwiek identyfikatorów i taryfami
      ludzie wyczuli że nikt tego nie egzekwuje i zrobili sobie na starówce gratisowy parking

      • 5 1

    • Dla pieszych opłaty chodnikowe dla cyklistów również

      • 2 2

  • To jest jakaś schizofrenia. (1)

    Narzekacie ,że się z wami nie liczą i tylko lody kręcą jak tu na forum sugerujecie a jak jest szansa wymieść to towarzystwo to na nich głosujecie i ponownie narzekacie.

    • 14 8

    • Serio?

      Kręcą lody?

      • 0 0

  • A ja bym jeszcze dodał coś takiego: pętla indukcyjna pod miejscem do parkowania (gdzie dozwolony jest postów do X minut) i słupek ze światełkiem obok tego miejsca. Po przekroczeniu czasu czerwone światło i szybciutko mandat. To by ukróciło parkowanie godzinami na "do 15 minut" (a zwróć takiemu uwagę to się zapluje z wściekłości).

    • 13 2

  • W kraju z dykty (5)

    rządzi PIS-owskie Lex Developer i wara wam od tego!

    • 9 17

    • 30 lat?

      wylicz jakie drogo powstały w tym mieście usprawniające ruch. Jedna na 10 lat? Koronny przykład Gdańsk Płudnie i małomiejska

      • 5 4

    • Jasne, bo południe Gdańska powstało dzięki Lex Deweloper.

      • 6 3

    • Jesteś głupi i na to umrzesz (1)

      • 3 3

      • lepiej na to niż jak ty

        na raka :)

        • 0 6

    • A co to ma do rzeczy?

      • 0 0

  • Mieliście w urzędzie czystą kartę, polną drogę do starego poligonu. (4)

    I co z tego zostało. Myśliwska, której tego wszystkiego brakuje o czym piszecie. Beton, brak ścieżek rowerowych, trawników i drzew, a tam gdzie zielono wpuszczacie kolejnych deweloperów. Eeehh

    • 25 4

    • To jest miasto (3)

      Przyzwyczaj się, albo wracaj na swoją wioskę.

      • 1 10

      • Aleś wypalił bez sensu, odstaw klawiaturę, pospaceruj i wypuść trochę tlenu do głowy. (2)

        Może zacznie myśleć.

        • 6 1

        • Czyli według ciebie nie powinno się za dużo miesznkań budować? (1)

          Czy owszem budować, ale jak najdalej ode mnie?

          • 1 3

          • A co to ma wspólnego z głównym tematem? Czytaj ze zrozumieniem.

            • 2 0

  • To proszę Portal Trojmiasto niech przypomni kto w biurze planowania forsował

    taki antymiejski projekt Nowej Wałowej? Kto broni zapisów wielkiej drogi czerwonej przez Np. Oliwę i Zaspę blokując tam inwestycje? Kto personalnie?

    • 15 5

  • (3)

    - Gdzie ja dojdę pieszo w strefie B na takie odległości ? - priorytet powinien być rowerów i mobilnych pojazdow
    - Miasto zamist pasow rowerowych inwestuje w ciągi pieszo rowerowe (np planowana kartuska) - to nie ma sensu tylko kłuci wyszystkich
    - Transport zbiorowy bez 1 biletu za 99zl = Brak transportu zbiorowego w Gdańsku
    - Całkowita eliminacja samochodu w wielu przypadkach nie jest możliwa pogódźcie się z tym (piszę to jako osoba, która obecnie nie posiadam auta)
    - Śmieciarki za to w Gdańsku jeżdżą codziennie, niekiedy po 2 razy - mafia czy szaleństwo ? Zróbcie coś z tym bo przyjemne miejsko to nie jest!!!

    • 9 5

    • - Budowa torowisk dla tramwajów w perspektywie najbliższych 30 lat to wyrzucanie mln. zł w błoto. Zamiast tego lepiej zbudować coś po czym mogą jeździć pojazdy nie szybowe. Przyszłością nie są tramwaje czy autobusy ale mikro samosterowalne, samobalansujące się pojazdy jeżdżące jako floty firm takich jak UBER. Co wtedy zrobicie z torowiskami ?

      • 4 3

    • całkowita eliminacja samochodu w wielu przypadkach jest możliwa a nawet pożądana i korzystna (1)

      wystarczy tylko uruchomić wyobraźnię i poszukać filmiki pokazujące zmiany przestrzeni miejskich w Holandii, Danii i miastach wielu innych krajów (nawet USA, Chin i Rosji).

      • 0 5

      • Pracuję z ludźmi z Kopenhagi, nie jeżdżą do pracy samochodem, ale każdy z nich ma jakiś samochód bo po prostu jest to wygodne. Zresztą w samej Kopenhadze i okolicach nie wyeliminowano całkowicie ruchu aut tylko mocno mocno ograniczono, to nie to samo. Należy też dodać że Gdańsk to nie Kopenchaga, nie ten poziom rozwoju. Tam miasto jest bardziej zwarte, praktycznie płaskie, jeździ metro co kilka minut, tramwaja wodne po kanale, wszędzie można jechać rowerem. W Gdańsku tak nie jest i nie będzie bo miasto nie inwestuje pieniędzy.

        • 3 0

  • Tochę za póżno te dokumenty powstają :) (2)

    Deweloperzy zbudowali już niekomunikowalne miasto o topografii "kalafior" na południu, urzędnicy tłoczą na potęgę samochody do centrum umożliwiając budowę wielkich parkingów. Rozbudowuje się ulice w centrum typu Cygańska Góra tak jak buduje się w gminie Pszczółki, a nie w centrum metropolii. Biurowce w Oliwie stoją drogami serwisowymi. Także dobra robota, BRG, jak zwykle.

    • 26 4

    • (1)

      Widzimy od lat, co się dzieje i kolejne wybory niczego nie zmieniają. Wszyscy jesteśmy za to odpowiedzialni.

      • 5 1

      • No cóż, ja chciałem dać szansę Spielganinowi, ale on się zbratał z kandydatem karierowiczem.

        Nie ma kandydata, który mówi: zrobię tutaj miasto z tego naszego przedmieścia. Komunikacja to numer 1, likwidacja wielkich odległości nr 2 a ocalenie przed samochodozą to 3. I nie, nie mam nic do jeżdżenia samochodem, dopóki to nie jest nadużywane i uporządkowane.

        • 0 1

  • Jaka władza (PO) takie drogi, logistyka i rozwiązania. (1)

    • 11 3

    • Bardzo dobre nawiazanie

      • 0 0

  • Wiadukn na nową Wałowa od poczatku byl po taniosci

    Juz na etapie projektowania wytykano ze nie ma chodnika ani ścieżki ale wtedy byla gadka albo taniej i budujemy albo nic bo kasy nie ma.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane