- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (190 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (51 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
- 6 Zajrzyj do międzywojennych witryn (37 opinii)
Jak będzie zmieniał się Gdańsk? Ostatnie dni konsultacji nowej strategii rozwoju
Jeszcze przez kilka dni można wyrazić swoją opinię na temat nowelizacji Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus. Uwagi są przyjmowane m.in. drogą elektroniczną lub pocztą tradycyjną, zaś w poniedziałek odbędzie się wysłuchanie publiczne. Dokument definiuje politykę wizję rozwoju miasta na najbliższe lata i posiada bezpośrednie przełożenie na podejmowane decyzje przez włodarzy i urzędników.
Jednym z najważniejszych czynników wymuszających nowelizację dokumentu jest pandemia koronawirusa i nowe podejście do myślenia o pracy (w tym popularyzacja pracy zdalnej) oraz niejako wymuszona przyspieszona informatyzacja wielu dziedzin życia.
Ponadto przeobrażeniom ulega podejście do problemów zmian klimatycznych i zwiększenia nacisku na zapobieganiu oraz ograniczenie ich negatywnych skutków.
Nie bez znaczenia jest także nowelizacja prawa, w tym wprowadzenie w ustawodawstwie krajowym strategii rozwoju gmin oraz wymagań merytorycznych i proceduralnych ich opracowania.
Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni
Dynamiczny rozwój półmilionowego Gdańska
Pełna treść dokumentu Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus dostępna jest na stronie Urzędu Miejskiego. Poniżej przedstawiamy jedynie wybrane zagadnienia w niej ujęte.
Najważniejszym celem jest dalszy dynamiczny wieloaspektowy rozwój miasta, który przełoży się na wzrost liczby mieszkańców do poziomu 500 tys. osób (obecnie Gdańsk liczy ok. 471 tys. mieszkańców).
Planowane jest jednocześnie powstanie m.in. 20 tys. miejsc pracy w sektorze nowoczesnych usług oraz produkcji, wzrost powierzchni nieruchomości zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej z poziomu 7,6 mln do 9,4 mln m kw. oraz wzrost przeładunków w porcie z poziomu 2,1 od 2,8 kontenerów TEU.
W zakresie społecznym inne ważne wskaźniki, do których planuje się dążyć to:
- wzrost zapewnienia miejsc dla dzieci trzyletnich w przedszkolach publicznych z poziomu 70 do 90 proc.,
- wzrost o 10 punktów proc. odsetka osób angażujących się w działania na rzecz rozwoju miasta,
- wzrost o 10 punktów proc. odsetka osób pozytywnie oceniających swój stan zdrowia.
Pod względem ochrony środowiska i adaptacji do zmian klimatu przewiduje się:
- redukcję emisji gazów cieplarnianych CO2 o 30 proc.,
- zasadzenie 50 tys. drzew,
- zwiększenie pojemności zbiorników retencyjnych i miejskiej zieleni retencyjnej z poziomu 0,76 do 1 mln m sz.,
- wzrost mocy instalacji OZE z poziomu 16 do 90 MW.
Komunikacja wolniejsza od auta, ale tylko nieznacznie
W zakresie systemu transportowego planuje się osiągnąć następujące cele:
- wzrost udziału podróży pieszych, rowerowych, hulajnogami i komunikacją miejską w ogólnej liczbie podróży w mieście z poziomu 59 do 65 proc.,
- średni czas podróży komunikacją miejską dłuższy o nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem osobowym,
- 40 przestrzeni publicznych, które zostaną zrealizowane, przebudowane, wyremontowane lub odnowione m.in. parki, place, ciągi piesze, bulwary itp.,
- zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych z poziomu 11-15 osób do 0 osób rocznie (tzw. wizja zero).
Nowa wizja rozwoju komunikacji szynowej
Warto przy tym odnotować zamieszczony w dokumencie znowelizowany docelowy układ sieci transportu szynowego (daleko wykraczający poza horyzont roku 2030), który był już częściowo ujęty w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r.
Najważniejszy jego element to wpisanie Południowej PKM (SKM) - zarówno z rozwidleniem w kierunku istniejącej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, jak poza południową granicę administracyjną Gdańska.
Nowe połączenia tramwajowe oraz rowerowe ekostrady
Ponadto w Strategii ujęto połączenie tramwajowe przez Letnicę (Hallera - Marynarki Polskiej), które wraz z torowiskiem w Drodze Zielonej stworzy nową ramę tramwajową na Dolnym Tarasie.
W Strategii zawarto także torowisko w ul. Kołobrzeskiej oraz wyprowadzenie sieci tramwajowej z al. Grunwaldzkiej przez dworzec we Wrzeszczu, Hynka, Nową Kościuszki i Nową Gdańską aż do ul. Uczniowskiej.
Na grafice zamieszczonej w Strategii znajdziemy też odcinek torowiska w al. Grunwaldzkiej od al. Wojska Polskiego do ul. Kołobrzeskiej oraz wcześniej już ujęte w dokumentach planistycznych (w tym studium) trasy m.in. Nową Politechniczną (Trasa GP-W), Nową Abrahama czy torowiska w Śródmieściu przez Podwale Staromiejskie i Nową Wałową.
W układzie transportowym zawarto również ekostrady rowerowe, czyli międzydzielnicowe drogi rowerowe o wysokim standardzie z myślą o użytkownikach jednośladów, hulajnóg elektrycznych oraz innych Urządzeń Transportu Osobistego.
Czytaj też:
Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu
Jak będzie wyglądać Droga Zielona? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Konsultacje społeczne i wysłuchanie publiczne
Uwagi do dokumentu można przesyłać do 29 kwietnia na przygotowanym przez urzędników formularzu (docx) w formie:
- elektronicznej na adres e-mail strategia@gdansk.gda.pl,
- papierowej pocztą na adres Urzędu Miejskiego,
- papierowej bezpośrednio składając w Zespole Obsługi Mieszkańców UMG,
Wcześniej, 25 kwietnia w godz. 17-19 odbędzie się internetowe wysłuchanie publiczne, do którego zgłoszenia są przyjmowane do 24 kwietnia poprzez formularz elektroniczny. W wysłuchaniu udział może wziąć maksymalnie 20 osób - decyduje kolejność zgłoszeń.
- Po zebraniu uwag od mieszkańców, dajemy sobie 30 dni na ich opracowanie i wpisanie w strukturę dokumentu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, chcielibyśmy w sierpniu przedstawić Radzie Miasta Strategię Gdańsk 2030 do ostatecznego przegłosowania - zapowiada Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Opinie wybrane
-
2022-04-25 12:52
Udanie się miasto rozwija gdy odpowowiada na teraźniejsze i przyszłe potrzeby jego mieszkańców. I dlatego trzeba mądrze wzmacniać istniejące atuty (położenie geograficzne, infrastrukturę, środowisko). Po drugie należy dowartościować te branże które swój tzw. złoty wiek mają przed sobą a które są przyjazne środowisku. Po trzecie należy tak zaplanować przestrzeń miejską by dynamiczny rozwój nie zdehumanizował miasta by zachować skalę przyjazną człowiekowi.
- 5 1
-
2022-04-24 23:01
(8)
Niesmialo zauwaze, ze spoleczenstwo sie starzeje. Czy ten fakt zostal uwzgledniony w planach, zamierzeniach, strategiach. Pytam, gdyz seniorzy oczekuja przyjaznej infrastruktury, tzn lawek w wiekszej ilosci, wygodnych przejsc przez jezdnie, rownych i dostepnych chodnikow bez parkujacych aut, mozliwie duzo, zadbanej zieleni. Nie sa to wygorowane, kosztowne zyczenia, a beda sluzyly wszystkim mieszkancom.
- 67 16
-
2022-04-25 18:25
Niestety, ale seniorzy się nie dokładają do miejskiej kasy. (1)
- 1 4
-
2022-04-27 08:57
Pierdzielisz...
- 1 0
-
2022-04-25 12:56
Starzejące się społeczeństwo potrzebuje dróg i parkingów blisko sklepów i przychodni, (2)
bo po 70-tce i ze zwyrodnieniem stawów nikt nie będzie pedałował na rowerze, a i do tramwaju wsiąść trudno.
- 7 5
-
2022-04-25 18:26
Jesteś głupszy niż zepsute radio.
- 2 4
-
2022-04-25 15:14
Ty tak na serio uważasz, że staruszkowie po 70 przesiądą się na samochody? Starsze osoby poruszają się głównie pieszo i komunikacją miejską, zatem potrzebne jest miasto 15 minutowe bez barier architektonicznych.
- 7 2
-
2022-04-25 11:28
Nieśmiało zauważę że ten wpis nie jest zbieżny z jedynie słuszną koncepcją programu 500+. Nie po to od kilku lat płacimy na ten program, nie po to mamy w związku z tym 12% inflację by teraz słyszeć że nasze społeczeństwo się starzeje. Po to pan prezes płaci młodym ludziom by się bzykali i rozmnażali, nie po to by mieli kasę na krajowe wakacje, wszak zagraniczne są tańsze..
- 11 2
-
2022-04-24 23:30
(1)
Tak, ten fakt został uwzględniony, dlatego będziesz miał więcej ścieżek rowerowych i dużo mniej zieleni, bo wygodne przejścia zakorkują miasto, a przez to każdy będzie chciał mieszkać w centrum, czyli wybudować się na ostatnim skrawku zieleni obok twojego domu. Za to będziesz mógł sobie podjechać rowerem do zielonego TPK, oczywiście o ile dasz radę. Jak nie, to będziesz skazany na betonową pustynię i spaliny.
- 16 14
-
2022-04-25 10:47
co za bełkot
- 7 6
-
2022-04-24 21:19
(10)
Miasto się zmienia, to prawda, ale dla mnie nie do zrozumienia jest dlaczego nadal jest taki wielki problem z wysypiskiem śmieci i smrodem. Przecież to nie jest "ładna" wizytówka miasta. Wstyd po prostu.
- 105 7
-
2022-04-25 09:17
(1)
Faktycznie to ciekawe, czy strategia w jakikolwiek sposób porusza problem wysypiska śmieci w obszarze opisanym na mapce jako "Nowe Centrum Gdańsk Południe".
- 5 2
-
2022-04-25 12:55
Nie porusza, bo to śmierdzący temat
Więc nikt go nie rusza
- 5 1
-
2022-04-25 00:10
Bo miastem rzadza nie udacznicy
Tylko kase brac..
- 13 1
-
2022-04-24 21:55
Miasto się zmienia np. jest nowa palmiarnia bez palmy. Całym trójmiastem rządzą nieudacznicy, więc nie nazywajmy szamba perfumerią .
- 27 3
-
2022-04-24 21:22
nie ma żadnego problemu ze smrodem (5)
po prostu musicie się przyzwyczaić
Aleksandra- 23 6
-
2022-04-24 22:15
weż leki Pisuar ,a co ma wspólnego Dulcia z wysypiskiem ,a ma tyle wspólnego co ty z inteligencją której ci brak (4)
- 5 22
-
2022-04-25 07:44
Napisał zazdrosny nasz ulubiony misiowy rozumek.
- 0 3
-
2022-04-24 22:47
sam jesteś pisuar, w dodatku zapchany (1)
podaj róznice między PIS a PO, bo nie widzę
- 11 3
-
2022-04-25 18:27
Przyjdzie Kacperek i smród zniknie w magiczny sposób.
Poprostu mendia publiczne przestaną o nim mówić i pisać.
- 1 2
-
2022-04-24 22:20
serio?
a to nie jej pryncypal podejmowal taka decyzje?
a jej przez lata to nie przeszkadzalo.- 12 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.