• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będziemy jeździć za lat kilka

Tomasz Nalikowski
26 lutego 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
Połączenie gdyńskich trolejbusów z gdańskimi tramwajami, kompletna przebudowa autobusowego węzła przy Dworcu Głównym PKP w Gdyni, bilety aglomeracyjne przy współpracy z SKM - to tylko część pomysłów na komunikację publiczną w najbliższych latach.

Zintegrowanym planem rozwoju transportu publicznego do 2013 roku zajmować się będą dziś gdyńscy radni, projekt jednak swoim zasięgiem obejmuje całe Trójmiasto i nie tylko. Zmiany są poważne i być może trolejbusami za parę lat będzie można jeździć nie tylko w Gdyni, ale i w Gdańsku czy Rumi.

- My zawsze byliśmy ekspansywni i od samego początku blisko współpracujemy z innymi gminami, w Sopocie i w Rumi pełnimy rolę głównego organizatora komunikacji zbiorowej - mówi Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Wychodzimy z założenia, że korzystając ze wsparcia unijnego warto przedłużyć komunikację trolejbusową do Rumi oraz do Oliwy, by zapewnić integrację trolejbusów z tramwajami. Zresztą do roku 1961 tramwaje dojeżdżały do Sopotu. Gdy to zlikwidowano, już wówczas mówiło się o tym, że trzeba będzie przedłużyć komunikację trolejbusową. Wróciliśmy do projektu, który narodził się bardzo dawno.

Takie pomysły mogą liczyć na wsparcie UE, gdyż trolejbusy choć od autobusów droższe, mają podstawową zaletę - są ekologiczne, a to mocno wspierana przez politykę unijną dziedzina. Zresztą wspierane jest samo integrowanie podsystemów komunikacyjnych w ramach aglomeracji. Mamy więc dwa w jednym, co znacząco zwiększa szanse na zdobycie pieniędzy.

- To wszystko będzie miało sens jednak dopiero wtedy, gdy doprowadzimy do integracji taryfowo-biletowej z Gdańskiem i SKM - mówi Olgierd Wyszomirski. - O wspólnym bilecie mówi się od dawna i ta inicjatywa napotyka na wiele problemów. Ja lansuję jednak pogląd, że na początku łatwiej osiągnąć integrację cząstkową. Nie trzeba od razu likwidować odrębności taryfowej poszczególnych gmin, zwłaszcza że niekoniecznie musi to leżeć w interesie i oczekiwaniach mieszkańców. Warto jednak stworzyć coś w rodzaju "nadbudowy taryfowej" w postaci dodatkowej oferty biletów aglomeracyjnych, ważnych we wszystkich środkach transportu.

Czyli krótko mówiąc, kupując taki specjalny bilet będzie można dojechać autobusem do dworca w Gdyni, przesiąść się na SKM, a w Gdańsku kontynuować podróż na przykład tramwajem. W grę wchodzą bilety miesięczne, 24-godzinne, ale być może również takie, które ważne będą przykładowo przez dwie godziny.
Łatwiejsze ma być również samo korzystanie z komunikacji zbiorowej.

- Współpraca z SKM pod względem zintegrowania rozkładów jazdy działa nieźle, ale w niektórych miejscach warto by przybliżyć przystanki autobusowe do przystanków SKM - mówi Olgierd Wyszomirski. - Weźmy choćby Dworzec Główny w Gdyni. Niektórzy nasi pasażerowie są niezadowoleni z rozmieszczenia przystanków w okolicach hali targowej przy ul. Jana z Kolna i Wójta Radtkego. Przydałby się dworzec autobusowy z prawdziwego zdarzenia przy samej kolei. Miasto od lat myśli o przebudowie tego rejonu i jeśli będzie wsparcie z Unii Europejskiej, to są duże szanse. Miejsce na to jest - mamy przecież przy samym dworcu plac, na którym stoją trolejbusy, obok przy poczcie jest dworzec PKS, który można przenieść w inne miejsce, kawałek dalej.

Na tym nie koniec. Kolejnym pomysłem są "węzły integracyjne" w pobliżu stacji SKM (a także pętli autobusowych), gdzie posiadacze imiennych biletów okresowych będą mogli na strzeżonym parkingu bezpłatnie zostawić rower czy samochód i dalszą podróż odbyć transportem publicznym.

- To rozwiązanie szeroko stosowane w wielu miastach UE, które warto zastosować i u nas - mówi Olgierd Wyszomirski.
Głos WybrzeżaTomasz Nalikowski

Opinie (80)

  • Michi

    Tym bardziej życzymy Panu miłego dnia i powodzenia w sprawach zawodowych i osobistych.

    • 0 0

  • Pani JAgulo

    Niech pani się nie martwi. Porządek tu jest, bo ja go pilnuje. Wczoraj BANa dostała Pani Kyliks za zjadanie rozumów. Dziś dostanie Pani Moby Dick za utopienie kpt. Ahaba. No może jescze pare innych niwinnych osób też dostanie, no bo w końcu statystyki trzeba sobie poprawiać. O! A może Pani chciałaby BANa? Byłbym naprawde wdzięczny za pomoc :)

    • 0 0

  • Michi

    "co taki stary komuch robił w kolebce kapitalizmu?"

    szpiegował, jeździł złośliwie na gapę, dziurawił siedzenia, rozbijał wiaty, bazgrał po siedzeniach.

    dywersja na całego.

    i faktycznie po takiej jego wizycie mógł z czystym sumienie powiedzieć, że w Chicago jest gorzej;-))))

    • 0 0

  • Co za typ! Chodzi mi o tego "Moderatorka, redaktorka i modnego aktorka"

    • 0 0

  • jasne moderek

    AHAB ODEZWIJ SIĘ WRESZCIE!

    • 0 0

  • Michi

    pewnikiem klon Ci on jakiś.

    • 0 0

  • INTEGRACJA TRÓJMIASTA???

    mi ten pomysł bardzo się podoba, ale co z niego wyjdzie...
    tego to nikt chyba nie wie... ale trzymam kciuki za zintergrowanie się TRÓJMIASTA

    • 0 0

  • Wracając do tematu...; )

    A mnie z tego całego planu najmniej interesuje wspólny bilet. Dla mnie sto razy ważniejsze jest kilka nowych tras trolejbusowych, szczególnie na Witomino i Dąbrowę, wywalenie wszystkich starych autobusów do 2006 roku. Ciekawe jest też zlikwidowanie pętli trolejbusowej Plac Kaszubski i puszczenie tamtejszych linii do Węzła Cegielskiej. Ma to pewnie związek z III etapem remontu Świętojańskiej (Plac Kaszubski ma stać się placem z prawdziwego zdarzenia). Trzeba przyznać, że ten plan wygląda na przemyślany i realny.

    • 0 0

  • Hiya Moby!
    Jak samopoczucie, już lepiej? Ja wypoczęty i troche opalony (fajkami hehe). Pozdrówka;)

    • 0 0

  • No i mamy panią Moby Dick

    A Ahab coś milczy? No i co? Chyba jednak nie żyje, a to już jest poważne przestępstwo portalowe. Nieprawdaż?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane