• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak budować Kolej Metropolitalną, gdy wykonawcy bankrutują?

Maciej Naskręt
22 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Pomorską Koleją Metropolitalną z Wrzeszcza przez Rębiechowo i Osowę do Gdyni pojedziemy w 2015 r. Pomorską Koleją Metropolitalną z Wrzeszcza przez Rębiechowo i Osowę do Gdyni pojedziemy w 2015 r.

W czerwcu ogłoszony zostanie przetarg na budowę Kolei Metropolitalnej. Co przyniesie, skoro wykonawcy wykrwawiają się, realizując zlecenia poniżej kosztów? Sprawdziliśmy, co kolejarze zrobią, by nie wybrać w przetargu bankruta i uniknąć problemów, jakie Gdańsk ma choćby z budową Trasy Słowackiego we Wrzeszczu.



Przebieg Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej.
Przed kolejarzami ze spółki PKM S.A. najważniejszy etap przygotowania inwestycji - wybór wykonawcy 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy. Wyścig o prawo do budowy Kolei Metropolitalnej będzie pewnie zacięty, bo kolejowa inwestycja na Pomorzu to ostatni tak duży przetarg na roboty budowlane w północnej Polsce w perspektywie najbliższych trzech lat.

Tymczasem sytuacja na rynku firm budowlanych jest zła. Rynek kurczy się, jest zdecydowanie mniej ofert na budowę dróg, niż kilka lat temu. Także dlatego kolejne firmy popadają w finansowe tarapaty. Przykłady z trójmiejskiego podwórka: Wakoz wycofuje się z budowy Południowej Obwodnicy Gdańska, a chwilę później firma praktycznie znika z powodu zaległości finansowych wobec podwykonawców; Hydrobudowa nie płaci podwykonawcom na budowie Trasy Słowackiego dlatego na kilkanaście dni przed Euro pracuje na niej kilkunastu robotników; remont wiaduktu na Węźle Kliniczna kończą podwykonawcy za pieniądze od miasta, bo zwycięzca przetargu przestał im płacić. Nie ma tygodnia, by media nie donosiły o kłopotach kolejnego wykonawcy na terenie całej Polski.

Choć inwestorzy mają świetne projekty budowlane, zapewnione finansowanie m.in. z Unii Europejskiej, wszelkie pozwolenia i uzgodnienia na budowę, życie pokazuje, że trudno zabezpieczyć im się przed wyborem wykonawcy, który traci płynność finansową w trakcie realizacji inwestycji.

Czy prawo zamówień publicznych powinno być zmienione?

Część branży uważa, że za tymi kłopotami stoi głównie źle skonstruowane prawo zamówień publicznych. Promuje ono tych uczestników przetargu, którzy oferują najniższą cenę (dopuszcza co prawda inne kryteria, ale niewielu inwestorów decyduje się na ich stosowanie, by uniknąć komplikacji i zarzutów o niegospodarność). A najniższa cena - bywa, że kalkulowana poniżej rzeczywistych kosztów - często prowadzi do opisanych wyżej problemów.

Władze PKM doskonale zdają sobie sprawę z ryzyka, jakie niesie ogłoszenie przetargu w takich warunkach rynkowych. - Sytuacja firm budowlanych przed ogłoszeniem przetargu martwi mnie najbardziej. Zapewniam, że będziemy naprawdę ostrożni wybierając wykonawcę - deklaruje Krzysztof Rudziński, prezes PKM S.A.

Co można zrobić, by uniknąć kłopotów w przyszłości? W ogłoszeniu o zamówieniu na roboty budowlane wprowadzone zostaną bardzo szczegółowe kryteria dotyczące m.in. kondycji finansowej firm ubiegających się o kontrakt, ale także metodologii prac oraz terminu realizacji.

Czy PKM bierze pod uwagę podział inwestycji na odcinki i ogłoszenie kilku przetargów na roboty budowlane? W razie ewentualnych kłopotów wykonawcy pozwoliłoby to uniknąć opóźnienia tylko na części inwestycji, a nie na jej całości.

- Dokonamy podziału robót, ale w inny sposób. Przygotowujemy dwa przetargi: osobno na prace ciężkie, czyli budowę linii i prace lekkie, czyli budowę sieci technicznych i systemów - mówi prezes PKM S.A.

Z naszych informacji wynika, że zainteresowane przetargiem są przede wszystkim firmy, które już pracują przy modernizacji linii kolejowych na Pomorzu. Pierwszą z nich jest Feroco z Poznania i ewentualnie Torpol - przebudowują one główną magistralę kolejową w Trójmieście. Samorządowym projektem mocno interesuje się też włoska firma Salcef Costruzioni Edili e Ferroviarie, która modernizuje linię kolejową z Gdyni do Kościerzyny. Na kolejowy kontrakt liczy też Budimex, który remontuje 54-kilometrową linię kolejową wiodącą przez Iławę. Nie wykluczone, że do przetargu stanie też Skanska, zdobywająca doświadczenie w budowie kolei między Radomiem a Skarżyskiem-Kamienną. Możliwe, że swoją ofertę przedstawi także Strabag, który modernizuje linie kolejowe pod Gorzowem Wielkopolskim.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok 742 mln zł (netto), z czego ok. 501 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w 2015 roku.

Miejsca

Opinie (113) 7 zablokowanych

  • Po prostu z automatu wykluczyć tych wykonawców, (11)

    którzy już gdzies się"wyłożyli". Ostatnie lata były tak bogate w inwestycje, że każdy z wykonawców, kto mógł pracować - pracował. I tym samym został przetestowany...

    • 88 19

    • A znasz bajkę o misiu?

      • 4 6

    • zapoznaj się z prawem zamówień publicznych... (3)

      • 10 2

      • (2)

        jak maja nie bankrutowac jak za kazdego pracownika placa tak potezny zus miesieczny.

        • 8 6

        • Każdego ZAREJESTROWANEGO pracownika. (1)

          • 12 0

          • nie rozumiem a gdzie panstwowa inspekcja pracy ?
            dostają w łapę i się nie interesują ??

            • 3 1

    • nie mozna z automatu wykluczyć (2)

      bo to wbrew aktualnie obowiązującemu prawu

      • 12 2

      • i dobrze

        bo to też wbrew logice

        • 9 1

      • A czy można w warunkach przetargu wymagać gwarancji bankowych w wysokości kwoty przetargu, na poczet remontów lub kontynuowania budowy jeśli wykonawca zbankrutuje? Wtedy wykluczaniem zajmą się banki, które zawołają partaczom więcej za gwarancje niż wyniesie marża na całym projekcie.

        • 1 0

    • To nie jest kwestia wykonawców (1)

      To nie jest kwestia wykonawców tylko idiotycznie dobranych kryteriów przetargu, skupiających się głównie na cenie, a nie na faktycznej zdolności danej firmy do budowy czegokolwiek. W efekcie do przetargu może stanąć firma krzak, której jedynym celem jest podanie jak najniższej wyceny i potem zatrudnienie podwykonawców. Oczywistym jest w tym przypadku fakt, że ci podwykonawcy nie dostaną swoich pieniędzy, bo niby skąd mają je dostać, kiedy firma, która wygrała przetarg rzuca wartości wyssane z palca?

      • 13 1

      • I wygrywa przetarg konsorcjum, którego głównym celem...

        ...jest wydymanie podwykonawców i ogłoszenie plajty.
        To zrobiła się norma.
        Śmiejemy się z Greków - mistrza w dyscyplinie unikania podatków.
        A u nas to jaka dyscyplina?

        • 10 0

    • fajnie jak opuszczą teraz Słowackiego jeszcze gorzej niż przed remontem

      • 6 0

  • zatrudnic chinczykow (4)

    po paru latach sie rozpadnie. zaorac. wpuscic deutsche bahn

    • 26 42

    • (2)

      Bo niektórym to już calkiem się w tylkach poprzewracalo na naszej zielonej wyspiej z tej ogólnej dobrości i milości. nie dość im, ze maja zaszczyt pamagać przy budowie historycznego dziela, to jeszcze by chcieli otrzymać za to wynagrodzenie i się na tym dorobić kosztem naszej partii.

      • 13 2

      • (1)

        Yarek po pigułach od Antka Polcmajstra ?

        • 3 11

        • obudz sie, jest juz 2012, a nie 2007

          • 8 1

    • i o to chodzi

      • 1 0

  • Mamy swoją Irlandię... (5)

    Sektor publiczny już rozpie*rzyli, teraz prywatni przedsiębiorcy upadają, wszystko zostanie w rękach wielkich zagranicznych koncernów! A co do pytania jak budować, to mamy tyle darmowej siły roboczej w więzieniach, łopaty w dłoń i w imię czynu społecznego, ku chwale ojczyzny!

    • 84 27

    • wcale nie czynu społecznego, tylko niech zarobią na swoje utrzymanie (1)

      • 21 0

      • popieram, dobry pomysł,
        i może zdążyli byśmy przed Euro ;>

        • 2 0

    • Byłem niedawno w Warszawie. Pamiętacie akcje bufetowej, jak z ochraniarzami (1)

      wyrzucali paląc halę KDM handlarzy. Rzekomo pod pozorem pilnej inwestycji. Do dziś nic tam nie ma. A zagraniczne galerie handlowe nie mają już konkurencji. Teraz chińskie skarpety kosztuję obok 40 PLN a nie 3 PLN. I to jest POlska właśnie

      • 15 1

      • proszę cie....
        ci handlarze są tak samo estetyczni jak nieposprzątana kupa na chodniku

        • 2 9

    • Naród tak wybrał, naród tak chciał.

      Więc o co ci chodzi? Niech teraz POpierają bezrobocie.

      • 5 1

  • chyba ludzie rozumni sie tym zajmuja i nie nawalą ale...

    pewnie wybiorą najtanszą oferte i mogą byc problemy

    • 16 3

  • Wykonawcy bankrutują (1)

    ale za to ludziom żyje się coraz lepiej!

    • 50 7

    • Pomorską Koleją Metropolitalną (...) pojedziemy w 2015 r.

      zapiszcie sobie to zdanie, albo najlepiej całą stronę z przeglądarki. Inaczej za 3 lata znowu będą nas oszukiwać że nie miało być żadnej kolei, tylko że do 2015 czasu miała się rozpocząć budowa. Tak jak teraz kłamią w żywe oczy że nie miało być kolei metropolitalnej na Euro.

      • 20 1

  • trzeba płacić ratami! a nie kazać wykonawcy kredytować! (7)

    Ostatnie lata to spektakularne upadki zarówno firm wykonawczych jak i projektowych... tak to jest jak się płaci dopiero po zakończeniu budowy! Firma z czegoś musi płacić przez ten czas podwykonwcom i swoim pracownikom. A koszty kredytu i tak przerzuca na zamawiającego... a wiec to nikomu w budownictwie się nie opłaca.

    • 39 13

    • przecież od zawsze płaci się ratami (1)

      • 13 1

      • jasne, ale czasem jest termin płatności 120 lub 150 dni ...

        wszyscy akceptują warunki Zamawiającego, bo chcą przetrwać, a w rezultacie kończą smutno ...

        • 10 0

    • (2)

      Tylko skąd miasto, czy rząd mają wziąć kasę skoro są jeszcze bardziej zadłużeni niż firmy ? Dług publiczny to już prawie 50% PKB i wciąż rośnie. A odsetki państwo płaci.

      • 1 3

      • forsa z uni już jest (1)

        więc ocb?

        • 0 1

        • Nie już, tylko jeszcze.

          • 1 0

    • Płacenie ratami nie pomoże... (1)

      Problemem jest ustawa o zamówieniach, a właściwie niechęć urzędasów do pełnego jej stosowania, bo to wymaga użycia mózgu... Najłatwiej zapisać że jedynym kryterium jest cena po prostu nikt się do niego nie przyczepi w razie kontroli. A to że przetarg wygra ktoś poniżej kosztów materiałów i wykona coś na odp...., to już nie jego brocha, bo urzędnik wybrał najtańszą firmę i zaoszczędził kupę państwowej kasy. I tak potem coś co jest planowane na 10 lat po roku się rozpada, bo jest ch... wykonane, itd....
      A jest tylko jedna metoda i to bardzo prosta do ustalenia w przepisach: przy otwarciu ofert najtańsza i najdroższa są odrzucane z automatu i wym momencie nikt nie będzie robił poniżej kosztów, nikt nie będzie oszczędzał na jakości bądź ilości materiałów, na robociźnie, podatkach i itd. A jednocześnie jakość robót wzrośnie, nie będzie problemu bankrutujących wykonawców, a rzeczywiste koszty inwestycji nie pójdą do góry bo jak się wliczy koszty ciągłych remontów to się okaże że można zrobić coś raz a porządnie.
      Ale to wymaga trochę inteligencji od urzędasów...
      A to że płaci się po zakończeniu roboty to standard na całym świece. Nigdzie nie można płacić za robotę przed jej wykonaniem.

      • 4 1

      • A czy firmy składające oferty a raczej ich pracownicy to " banda debili" do przetargu jest SWIZ , zobaczyc przeczytac przeliczyc skalkulowac cenę i złozyc ofertę. A jest tak że wykonawca składa oferte i wychodzi z założenia że materiały kupi tańsze to zrobi troszkę inaczej tamto też, podpłaci inspektora i liczy że do końca gwarancji dotrzyma . No jak inspektor nie wieźmie w łape i niezgodzi się na ustępstwa to firma jest głęboko w czarnej.......

        • 0 0

  • po co kolej (3)

    dojeżdżająca na dzikie pola?

    • 19 81

    • sam jestes dziki

      • 5 4

    • teraz dzikie pola, jutro osiedla. od czasu do czasu budują najpierw infrastrukturę a potem osiedla no ale widać też źle;p

      • 8 1

    • Dokładnie, po co jechać na około jak jest SKM

      • 0 0

  • jo jo kaszebe czeka na kłolejkie (1)

    • 26 26

    • jeszcze trochę i do swojej stolicy dojedziedzie, spokojnie

      • 0 0

  • Zostaniemy z rozkopanymi inwestycjami, niedokończonymi drogami i obiektami, których nie będziemy w stanie utrzymać!

    • 21 16

  • Pawel Iljicz Adamowiczz Ryżym do łopaty (4)

    10h dziennie, 7 dni w tygodniu i do 67 roku życia. Wybudują nam świetlaną przyszłość

    • 76 19

    • (3)

      Poki co Tobie ja wybodowali...
      Dalej glosujcie na tych patalachow to wtedy wiecej sobie ponarzekacie ludzie;)

      ...tak,jest alternatywa;)

      • 12 5

      • (1)

        raczej zadłużyli mnie i moje dzieci. Jedyne co im zawdzięczamy to "zycie na kredycie"

        • 16 2

        • Zatem dalej na nich glosujmy to bedzie jeszcze lepiej...

          I nie mowcie ze nie ma alternatywy bo nie uwierze:)

          • 6 0

      • "wybodowali"

        Robisz byki jak Halewicz

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane