• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Jak dorosnę, też zostanę automatowym. Jak ta pani"

Ewa Palińska
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rekordowa liczba turystów w Gdańsku w 2021 roku
Automaty biletowe to dla podróżnych duże ułatwienie. W słoneczne dni i w godzinach szczytu komunikacyjnego ustawiają się do nich długie kolejki. Automaty biletowe to dla podróżnych duże ułatwienie. W słoneczne dni i w godzinach szczytu komunikacyjnego ustawiają się do nich długie kolejki.

- Jak dorosnę też będę automatowym. Jak ta pani - powiedział kilkuletni chłopiec do swojej mamy, po chwili przyglądania się, jak pomagam ludziom walczącym z automatami biletowymi na Dworcu Głównym w Gdańsku. Skoro podróżowanie SKM jest zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów, może warto by postawić punkt informacyjny tam, gdzie jest potrzebny?



Nieustannie przekonuje się podróżnych do korzystania z komunikacji miejskiej, podkreślając jej atuty. Zwraca się uwagę na fakt, że jest to znakomite rozwiązanie dla turystów, którzy mogą swobodnie zwiedzać Trójmiasto nie martwiąc się o to, gdzie zaparkować samochód, a - jak doskonale wiemy - szczególnie w centrum miast czy przy plaży bywa z tym problem. Okazuje się jednak, że podróżowanie SKM też może się okazać problematyczne. I to już na etapie zakupu biletu.

Rozkład jazdy pociągów SKM czy PKM



Teoretycznie, automaty biletowe na dworcach są i można z nich korzystać. W praktyce, zdaniem podróżnych, przydałaby się osoba, która na miejscu pomagałaby przebrnąć przez zakup biletu za ich pośrednictwem i udzieliła informacji zagubionym podróżnym. Teoretycznie, automaty biletowe na dworcach są i można z nich korzystać. W praktyce, zdaniem podróżnych, przydałaby się osoba, która na miejscu pomagałaby przebrnąć przez zakup biletu za ich pośrednictwem i udzieliła informacji zagubionym podróżnym.

Automaty biletowe - niby obsługa prosta, a jednak pasażerom nie idzie



Czy twoim zdaniem przydałby się punkt informacyjny zlokalizowany w bliskim sąsiedztwie peronów SKM, np. przy automatach?

Jedni nie wiedzą, gdzie bilety kupić, inni, że należy je skasować, jeszcze inni wiedzą, że kasować trzeba, dlatego kasują nawet te zakupione w automatach. Nawet z aplikacjami mobilnymi jest problem, bo np. ta, z której korzystam, sprzedaje tylko bilety na autobusy, tramwaje, miejsca parkingowe i komunikację dalekobieżną. Są oczywiście inne, ale na taką, która działa bezproblemowo, jeszcze nie trafiłam (może czytelnicy jakąś polecą?).

Automaty, choć podkreśla się ich intuicyjność, sprawiają podróżnym wiele problemów. Niemal za każdym razem, kiedy sama próbuję kupić sobie bilet, spod ziemi wyrasta co najmniej kilka osób, które proszą o pomoc w zakupie. Tak było w ostatni weekend - jako że pogoda była piękna, dworzec SKM Gdańsk Główny przeżywał oblężenie, bo ludzie wybierali się na zwiedzanie Trójmiasta.

Do odjazdu pociągu miałam kilkanaście minut, więc pomaganie innym nie stanowiło dla mnie problemu. Przy szóstym bilecie przestał mi już nawet przeszkadzać alfabetyczny układ klawiatury (naprawdę nie da się tego przeprogramować tak, żeby literki były ułożone w takiej kolejności, jak w większości laptopów czy telefonów?).

Kolejki do kas biletowych odstraszają od szukania tam pomocy, dlatego podróżni, w tym "dalekobieżni", szukają jej w bliskim sąsiedztwie peronu, z którego odjeżdża ich pociąg. Najczęściej przy peronach SKM, bo tam, przy automatach biletowych, ludzi mogących im pomóc jest najwięcej. Kolejki do kas biletowych odstraszają od szukania tam pomocy, dlatego podróżni, w tym "dalekobieżni", szukają jej w bliskim sąsiedztwie peronu, z którego odjeżdża ich pociąg. Najczęściej przy peronach SKM, bo tam, przy automatach biletowych, ludzi mogących im pomóc jest najwięcej.

Czy punkt informacyjny przy peronach SKM załatwiłby sprawę?



Z kupowaniem biletów sobie radziłam, ale pytania często znacznie wykraczały poza sam zakup. "Czy kupię w tym automacie bilet do Pruszcza, skoro jadę przez Tczew?". "Czy mogę w tym automacie kupić bilet do Bydgoszczy, bo do kasy jest tak ogromna kolejka, że nie zdążę przed odjazdem pociągu". "Gdzie mam wysiąść, żeby się przesiąść w PKM?". To tylko skromny zarys tego, o co pytali mnie podróżni. Podkreślam - skromny!

- Jak dorosnę też będę automatowym. Tak, jak ta pani - powiedział kilkuletni chłopiec do swojej mamy, przez dobrych kilka minut przyglądający się temu, jak wklepuję w klawiaturę automatu biletowego informacje od kolejnych podróżnych.
Skoro kilkuletnie dziecko zauważyło, że przydałby się "automatowy", to dlaczego nie wpadł na to nikt z SKM? Przecież od kiedy pamiętam, właśnie w tym miejscu - w przejściu podziemnym przy peronach SKM i na samych peronach ludzie najczęściej się gubią i potrzebują informacji. Szczególnie w sezonie turystycznym. Pamiętajmy też, że jeśli ktoś zamierza skorzystać z komunikacji miejskiej, to raczej nie wybiera się na peron czy przystanek z tak dużym wyprzedzeniem, żeby mieć czas na bieganie po dworcu w poszukiwaniu punktu informacyjnego. Tym bardziej w chwili, kiedy ten dworzec jest remontowany. Może zatem warto rozważyć zatrudnienie "automatowego" nawet na część etatu? Na brak zajęcia z pewnością narzekał nie będzie.

Opinie (249) 6 zablokowanych

  • Teraz większość kupuje bilet przez aplikacje..obsługa tych automatów jest prosta ale pamiętajmy że może dla starszych osób to już może być dość skomplikowane...ehhhh pamiętam jeszcze kartonikowe bilety i ziuuuuuuu ten głos maszyny niezapomniany.

    • 24 24

  • Jeśli ktoś nie potrafi kupić biletu przez automat to znaczy że jest (20)

    po prostu głupi.

    Janusz

    • 25 140

    • (1)

      im kto mniej wart, tym wyżej głowę nosi.

      • 32 1

      • Pogadamy za paręnaście lat jak wejdą nowe, proste technologie, których już nie będziesz potrafił ogarniać.

        • 12 1

    • Fakt,podobnie drażnią dzbany którym pobranie pieniędzy z bankomatu zajmuje 15 minut. (8)

      Stoją, blokują innych i dumają skąd przybyli i dokąd zmierzają

      • 11 16

      • Taki region (2)

        Same dzbany

        • 7 9

        • (1)

          Wypłacałem z bankomatu może ze trzy razy w życiu. Po prostu nie potrzebna mi taka usługa. Więc stoję i patrzę na taki bankomat jak ciele w namalowane wrota i staram się zrozumieć co ono ode mnie chce. Jak się komuś nie podoba, to niech idzie do innego bankomatu. A jak mu się spieszy to niech wstanie wcześniej, będzie miał dłuższy dzień i zdąży wszystko sobie ogarnąć.

          • 7 3

          • To do okienka w kolejkę, po staremu da się załatwić.

            • 2 0

      • U nas w Wejherowie to notoryczne. (1)

        Wyplata z bankomatu 15 minut. A ja wchodze, klik, klik i mam to w 1 minutę.

        Roman

        • 4 10

        • Wejherowo? Brrrr...

          • 1 8

      • (1)

        Ja zajmuję zawsze ok 20 min. Spróbuj we wpłatomacie wpłacić 3 tys w 5 minut. Jak pokażesz mi jak to zrobić będziesz moim mistrzem. Ile już durni na mnie patrzyło, że nie potrafię obsługi ;D

        • 11 1

        • max. 2 minuty

          • 3 5

      • No Panie

        Oni myślą, że wygrywają

        • 1 3

    • Dobra zarzutka Januszu. Dużo osób się nabiera :)

      • 4 1

    • Gdańsk jest największym skupiskiem Le Mingów wiec co się dziwisz .Jeszcze trochę będą potrzebowali informacji w ubikacji . (2)

      • 10 11

      • No cóż

        Pozostaje tobie wrócić do swojej wioski na Mazurach. Tam jest pełno światłych, inteligentnych i światowych ludzi.

        • 14 3

      • Interfejsy automatow sa robione nieintuicyjnie, to jest problem. A jesli automat jest pkp to duzo tlumaczy. Wystarczy popatrzec na strone rezerwacji biletow pkp i czeska, czeska jest duzo lepsza

        • 7 0

    • Głupi to jest ten ktory wymyslił te automaty (2)

      obsługa ich jest faktycznie dość skomplikowana zwlaszcza dla starszych osób, Pamietam automaty z lat 70-tych. Wrzucało się tylko monetę czy dwie,naciskalo przycisk i bilet od razu wyskakiwał. A obsługa tych obecnych "gowien" wymaga znajomości informatyki,automatyki i wuj wie jeszcze jakiej ...tyki.

      • 26 4

      • nic się nie naciskało (1)

        no chyba, że moneta utknęła w automacie to czasami naciskałeś żeby ją odzyskać (zwrot)

        • 12 0

        • faktycznie,masz racje . Nic sie nie naciskało. Po wrzuceniu monety bilet od razu wyskakiwał.

          I czy nie mozna by w obecnych czasach postawić takich prostych urządzeń ? Tylko takie skomplikowane dziadostwo ? Tak samo parkometry. Ja blachosmrodu nie mam,ale jak tak patrzę na te parkometry to zastanawiam sie co za i**ota to wymyślił ?

          • 8 1

    • Pracuję w IT, projektuję i wykonuję też różne urządzenia z oprogramowaniem, które obsługuje zwykły uzytkownik. Automat do sprzedaży to przykład kompletnie źle zaprojektowanego interfejsu. Tak, sam mam problem kupić bilet, jak korzystam z tego badziewia raz na rok lub rzadziej. Kompletnie nieintuicyjne i raczej wymaga znajomości linii kolejowych, itp.

      • 6 0

    • Jak to Janusz.

      • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • (2)

    Ludzie cały dzień siedzą twarzą w telefonie a jak trzeba kupić bilet to nagle nic nie potrafia

    • 29 43

    • Niestety pokolenie dysmozgi

      • 8 12

    • W punkt

      A wystarczy zainstalować apke SkyCash

      • 0 0

  • (4)

    Wniosek prosty, zbyt trudna obsluga tych automatów, czyli są do d, zle zaprojektowane i wykonane.

    • 96 8

    • (1)

      Mózgi ludziki mają źle zaprojektowane :)

      • 5 19

      • Twój.

        • 8 1

    • 100 procent racji.

      • 4 0

    • Te stare automaty były super proste

      To musieli skomplikować, totalnie bez sensu. Dodam że dopiero niedawno odkryłam że w Gdańsku głównym jest kasa biletowa na peronie najbliżej KFC, ale zero informacji, strzałek itp.

      • 3 0

  • (10)

    To może zatrudnijmy taką osobę na cały etat i posadźmy za szybą i niech sama obsługuje automat i podaje bilety ;)

    Jak ktoś nie może obsłużyć automatu to idzie do kasy. To takie proste.

    • 28 30

    • (7)

      Interfejs użytkownika pozostawia sporo do życzenia.

      Alfabetyczna lista stacji jest bez sensu, powinno się raz kliknąć na miasto Gdańsk/Gdynia, druga lista według kolejności stacji i już.

      • 31 1

      • (6)

        Dodatkowo testowac to powinna starsza osoba, ktora pierwszy raz w zyciu widzi ten system.

        • 26 1

        • Np J. Kaczyński (5)

          • 10 4

          • A żebyś wiedział (3)

            Jeśli test wykaże, że starszy wiekiem cyfrowy analfabeta poradzi sobie z obsługą interfejsu, tzn. że jest on zaprojektowany prawidłowo. System powinien być tak intuicyjny, żeby każdy sobie z nim poradził. Jeśli taki nie jest, to należy go przeprojektować.

            • 8 0

            • (2)

              Może programiście mało zapłacili i stwierdził ze dalej nie robi.

              • 0 0

              • I tu jest błąd, bo programista nie jest projektantem. To tak, jakbyś powiedział, że szwaczka u Armaniego ma nową kolekcję zaprojektować. Tu powinien do pracy siąść projektant interfejsów.

                • 0 0

              • Od kiedy programiści projektują interfejsy uzytkownika?

                • 0 0

          • Teraz to już trochę przesadziłeś.

            • 0 0

    • tak jest w Seulu na lotnisku

      bardzo gorliwy emeryt - ochotnik przysposobiony przez odpowiednią miejską instytucję czuwa przy automatach biletowych i pomaga korzystającym z nich osobom, podobnie zresztą na większych węzłowych stacjach.
      jest to dobre dla obydwu stron, bo z jednej strony podróżni mają pomoc, a z drugiej - emeryt, który czuje, że jeszcze się na coś przydaje i że nie jest ciężarem

      • 0 0

    • Teoretycznie masz rację.

      Tylko trzeba będzie temu komuś płacić, czyli podnieść ceny biletów. A po pół roku okaże się, że kasy są nierentowne. Kasy znikną, wyższe ceny biletów zostaną.

      • 0 0

  • większość kupuje przez aplikację w telefonie (2)

    Natomiast Ci co nie umieją wybierają te automaty i chcą się też nauczyć. I nie oceniajcie ludzi. Jakiś chlystek ocenił że są głupi,bo nie umieją korzystać. A ten Janusz nawet nie umie wstawić pralki w mieszkaniu, załatać dziurę w ubraniu, ugotować ziemniaki- taki typ to jest dopiero "głupi".

    • 45 25

    • O kurde wygrales świat normalnie łal

      • 1 6

    • Ja wstawiłem pralkę, nawet ją podłączyłem i potrafię nawet wyprać :)

      • 2 2

  • Bilety tylko w aplikacji (15)

    Zdecydowanie polecam korzystanie z aplikacji Skycash - kupuję w niej bilety na skm, autobusy, parkingi - słowem wszystko :)

    • 17 34

    • Cicho, przecież urzędnicy robią kopię tego pod nazwą Fala za dziesiątki czy setki milionów. Jak uzasadniają ten wydatek, (2)

      skoro podobny produkt już jest i to za darmo?

      • 19 1

      • wszędzie da sie szczególnie jak ma sie znajomości u góry

        • 2 1

      • Nie, Fala to co innego Nie kłam!!!

        • 1 5

    • (2)

      Super. Ale starsze osoby mają z tym problem. To też trzeba uwzględnić.

      • 15 2

      • To stój w kolejce do kasy tradycyjnej.

        • 3 12

      • A jak my - młodzi będziemy starsi, to też będziemy mieć z tym problem? Może po prostu trzeba przyznać, że ludzie starsi nie chcą się niczego uczyć z lenistwa, bo wiedzą, że mogą wykorzystać drugiego człowieka, żeby im służył jak niewolnik. Na zachodzie nie było pokolenia komuny z wyuczoną bezradnością i każdy kmini temat.

        • 0 9

    • (2)

      a co z ludźmi którzy nie maja ani telefonu ani konta

      • 7 4

      • (1)

        Jeżdżę tylko limuzyną z kierowcą, nie mam konta, no i tej tam apli... coś-tam.

        • 8 1

        • Poproś ochroniarza z GROM-u

          żeby Ci bilet kupił. Któryś z tych sześciu powinien to ogarnąć :)

          • 1 1

    • SkyCash notorycznie się wiesza! (3)

      Przychodzi kanar, a biletu nie jesteś w stanie pokazać. Nigdy więcej tej aplikacji i odradzam komu i kiedy tylko mogę!

      • 9 7

      • (1)

        Bo ona ma problem ze zmiana punktów logowania, bilet kupujesz i robisz skrina, zmień telefon ;)

        • 1 3

        • O co chodzi z tą zmianą punktów logowania?

          Możesz wyjaśnić?

          • 0 0

      • Używam sporadycznie ale od dłuższego czasu i sobie chwalę

        Nigdy mi ta apka nie wycięła żadnego numeru. Co się niby z nią dzieje?

        • 1 0

    • Ja nie polecam (1)

      Zawalania sobie telefonu aplikacjami

      • 9 4

      • skycash obsługuje na prawdę wielu przewozników, miast

        i innych rzeczy. Też nie jestem za instalowaniem apek i mam tylko kilka, ale ta jest jedną z nich.

        • 2 4

  • Zamiast ludzi w kasie (1)

    automaty...

    • 12 6

    • i ludzie do ich obsługi xD

      • 7 0

  • Artykuł jest błędny z samego założenia. Automaty sa dla tych, którzy potrafią je obsługiwać (18)

    To proste, podchodzisz do automatu gdy potrafisz go obsłużyć. Tak samo jest z kasami automatycznymi w biedzie czy Lidlu. Podchodzisz, kasujesz, idziesz. Sprawnie, szybko. Nie umiesz, stoisz w kolejce z innymi. Proste. Dla wykluczonych technologicznie są tradycyjne kasy. To samo się tyczy wszystkich innych zdobyczy techniki takich jak smartfon czy pilot do telewizora.

    • 39 60

    • (2)

      Najlepiej jeszcze zeby miec slecjalny certyfikat na jego obsluge, ktory to da uprawnienie na korzystanie z tego automatu...

      • 21 9

      • (1)

        Bo wiesz, niektórzy nie są uzależnieni od plastikowej karty, którą ktoś może ci odłączyć od twoich cyfrowych pieniążków w banku. Wszystkie kraje usilnie dążą, by cię do niej przywiązać i manipulować tobą. Jak nie będzie gotówki, to będą tobą sterować jak chcą. Jeśli zechcą, będziesz musiał pić wodę z kałuży zamiast butelkowanej lub żebrać o kawałek chleba. Będziesz trybikiem w wielkiej machinie z plastikową karteczką w ręku, a w drugiej ze smartfonikiem, który będzie ci mówił jak żyć.

        • 4 4

        • No pewnie. Ja nie korzystam z nawigacji

          w smartfonie jak jadę w trasę. Biorę mapę, atlas, cyrkiel, kalkulator oraz notes i ołówek. Wytyczam, obliczam, notuję. Tak jest lepiej i wygodniej. Nie wiedzą też gdzie jadę.

          • 0 0

    • Wcale nie, to nie jest proste. (5)

      Proste to są automaty w UK i we Włoszech, a u nas same komplikacje. Bilet na skm można kupić na najbliższy pociąg, nie można zmienić stacji odjazdu. Nie można kupić biletu tam i z powrotem. Podobnie jest na stronach koleo i regio, nie ma możliwości zakupu biletu w obie strony, trzeba wszystkie operacje wykonać podwójnie. Nie jest łatwo kupić bilet dla innej osoby ze swojego konta, trzeba się nakombinować. To trochę jak napisy przy guzikach do otwierania drzwi między przedziałami, w Polsce jest długa epistoła, a innych krajach napis OPEN.

      • 32 10

      • Proszę cię... chcesz powiedzieć, że kasa automatyczna w markecie jest trudna w obsłudze? (2)

        Poza tym są aplikacje....BLIK itp.

        • 5 26

        • Wystarczy że źle bułki położysz do strefy pakowania i error. Ale pan idealny to i na biletomacie na konto dworczyka się włamie. (1)

          • 18 4

          • Serio? Źle bułki położyłeś? Ty może z domu nie powinieneś wychodzić...

            • 5 19

      • (1)

        wszystko to co opisałeś jest, tylko trzeba umieć.

        • 1 14

        • Nie, nie ma.

          • 13 2

    • Automaty są dla ludzi co mają przynajmniej iloraz inteligencji meduzy Le Ming musiał by miec przekaz z TVn

      • 2 16

    • "Dla wykluczonych technologicznie" (2)

      Skóra, komóra i mamy kawał gbura. Uważaj bo jak stracisz internet to nie wyjdziesz z domu. Poszukaj apki z rozumam. Po co wypowiadają się "apkowcy" skoro nie korzystają z automatów? Niedługo nie będziecie umieli wody odkręcić bez apki.

      • 7 5

      • Ależ dziadku, co dziadek

        Ja doskonale pamiętam automaty biletowe we wnęce przy małym przejściu do SKM we Wrzeszczu, do których wrzucało się 5 zł z rybakiem. Korzystałem z nich codziennie. Dziś równie łatwo korzystam z udogodnień technologicznych i elektronicznych, by nie być w tyle jak jakis zgred.

        • 2 5

      • No to jesteś do tyłu bo jest już bateria prysznicowa

        z termostatem i WIFi sterowana aplikacją.

        • 0 0

    • (3)

      A co z automatami tramwajowymi? Nie dosc, ze nie na kazdym przystanku sa, to i nie mozna ich stosowac wymiennie z kasami, bo takowych tez nie ma?

      • 2 1

      • (2)

        Należy kupić bilet papierowy w kiosku. Tak jak za komuny. Działało i było dobrze :)

        • 2 3

        • To jest kolejny zarzut do tych automatów (1)

          dlaczego nie mogę w nich kupić kilku biletów na zapas do skasowania?
          Dlaczego nawet nie mogę kupić biletu na przejazd tam i z powrotem?

          • 5 0

          • kiedyś tam się dało, jeszcze z rok temu większość biletów kupowałem w automatach na przystanku autobusowym, rzadko bilety na autobusym najczęściej na skm. ale jakiemuś bucowi u wadzy to przeszkadzało, teraz się nie da

            • 0 0

    • Nie zawsze jest czas na stanie w kolejce

      A automaty sa wolne i sie czesto zacinają jak kiedys komputery m iejszej wielkości

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane