• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak komunikacja radzi sobie z zimą?

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
W mroźne noce na torach spotkać można nieliniowe tramwaje, które oczyszczają przewody trakcyjne z lodu. W mroźne noce na torach spotkać można nieliniowe tramwaje, które oczyszczają przewody trakcyjne z lodu.

Specjalne tramwaje i paliwo, a także otwieranie drzwi wyłącznie na życzenie pasażera - w ten sposób gdański Zakład Komunikacji Miejskiej stara się walczyć z niesprzyjającą, zimową aurą.



Jak oceniasz funkcjonowanie komunikacji miejskiej zimą?

Choć nocne tramwaje kursują po Gdańsku wyłącznie w sezonie letnim oraz w trakcie ważnych imprez, zimą bez problemu można spotkać je każdej nocy. Nie wożą jednak pasażerów, a oczyszczają przewody trakcyjne z lodu.

- Tramwaje zwane przecierakami wypuszczane są każdej nocy przy minusowych temperaturach. Natomiast przy dużych opadach śniegu, na torach spotkać można tzw. czarownice, czyli tramwaje służące do odśnieżania i oczyszczania torów ze śniegu - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
W przypadku autobusów walka z mrozem koncentruje się na stosowaniu specjalnego paliwa. Jego skład pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni Celsjusza.

Tramwaj-czarownica do odśnieżania torowiska. Materiał z 2013 r.

Z punktu widzenia pasażerów, ważniejsze są jednak udogodnienia w postaci odpowiedniej temperatury wewnątrz pojazdu. Aby uniknąć strat ciepła, drzwi w tramwajach i autobusach są otwierane tylko na przycisk (tzw. ciepły guzik).

Ta zasada wprawdzie obowiązuje od kilku lat także w inne pory roku np. latem, aby ograniczyć wtłaczanie ciepłego powietrza do klimatyzowanego wnętrza pojazdu, jednak zimą, zdaniem ZKM, jest szczególnie przestrzegana przez kierowców i motorniczych.

Zimą autobusy tankowane są paliwem, które pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni. Zimą autobusy tankowane są paliwem, które pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni.
Ponadto kierujący pojazdami mają obowiązek włączyć ogrzewanie za każdym razem, kiedy temperatura spada poniżej +5 stopni.

- Każdy kierowca i motorniczy może na prośbę pasażera włączyć ogrzewanie takżę wówczas, jeżeli temperatura na zewnątrz wynosi od +10 do +5 stopni - dodaje Mongird.
Szczególnie zimą warto bacznie obserwować tablice Systemu Informacji Pasażerskiej. Prezentowane na nich dane o najbliższych odjazdach interesujących nas tramwajów i autobusów oparte są o rzeczywiste położenie pojazdów, czego nie może zagwarantować nam papierowy rozkład jazdy w wiatach.

Na przystankach, gdzie nie ma SIP-u, możemy skorzystać z telefonu komórkowego z dostępem do Internetu i zajrzeć na mobilną stronę Zarządu Transportu Miejskiego. Tu również prezentowane są dane o najbliższych odjazdach z konkretnego przystanku - także tego, gdzie nie ma tablic SIP oraz ewentualne komunikaty o utrudnieniach w ruchu.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r. Komunikacja miejska w telefonie komórkowym

Jeżeli jest nam zimno, a temperatura na zewnątrz nie przekracza +10 stopni, możemy poprosić motorniczego lub kierowcę autobusu o włączenie ogrzewania. Gdy ten odmówi lub ogrzewanie jest zepsute, poinformujmy o tym Centralę Ruchu ZTM. Jeżeli jest nam zimno, a temperatura na zewnątrz nie przekracza +10 stopni, możemy poprosić motorniczego lub kierowcę autobusu o włączenie ogrzewania. Gdy ten odmówi lub ogrzewanie jest zepsute, poinformujmy o tym Centralę Ruchu ZTM.
Podobną funkcjonalność oferuje strona info.zkm.pl oraz aplikacja MyBus Online. Dzięki tym narzędziom dodatkowo możemy zobaczyć bieżącą lokalizację wskazanego przez nas autobusu lub tramwaju. Wadą jest jednak ograniczenie działania wyłącznie do pojazdów ZKM (na stronie ZTM sprawdzimy wszystkich przewoźników).

Rozkład jazdy sprawdzisz również na komunikacja.trojmiasto.pl oraz w aplikacji Trojmiasto.pl

W razie wątpliwości co do czasu przyjazdu najbliższego autobusu lub tramwaju czy też potrzeby zgłoszenia nieodpowiedniego standardu podróży (np. niedziałającego ogrzewania) nie wahajmy się przed wybraniem numeru do Centrali Ruchu Zarządu Transportu Miejskiego - 58 309-13-22. Uwagi można także zgłaszać drogą e-mailową na adres ztm@ztm.gda.pl

Czytaj też: Sanie zamiast tramwajów, czyli jak to było ponad 140 lat temu

Miejsca

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • Alinka (1)

    ....i stac godzinami w korkach! Ach jak dobrze!

    • 0 1

    • ale po co zmyślasz?

      • 0 0

  • Raz w 210 (1)

    Widziałam jak bezdomny przymarzł do fotela tak zimno jest.

    • 0 1

    • Pewnie narobił pod siebie

      • 0 0

  • Będzie dobrze

    idzie odwilż nie będzie problemu z odśnieżaniem a i w tramwajach będzie cieplej jak włączą ogrzewanie.

    • 0 0

  • Zniknęły state rzęchy autobusy, tabor tramwajowy też się poprawia.

    Ale w porównaniu z latami poprzednimi ścisk w tramwajach i autobusach sporo większy - niedługo będzie jak za komuny?

    • 2 0

  • Ale czadowa odśnieżarka :-)

    • 0 0

  • Przyciski działają :

    Zewnętrzne po zatrzymaniu pojazdu i zaświeceniu się przycisków.
    Wewnętrzne zapamiętają każde przyciśnięcie przed przystankiem i otwierają drzwi.
    Nie ma możliwości wejścia/wyjścia z pojazdu w trakcie jazdy ponieważ działanie przycisków aktywuje kierowca.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane