• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak komunikacja radzi sobie z zimą?

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
W mroźne noce na torach spotkać można nieliniowe tramwaje, które oczyszczają przewody trakcyjne z lodu. W mroźne noce na torach spotkać można nieliniowe tramwaje, które oczyszczają przewody trakcyjne z lodu.

Specjalne tramwaje i paliwo, a także otwieranie drzwi wyłącznie na życzenie pasażera - w ten sposób gdański Zakład Komunikacji Miejskiej stara się walczyć z niesprzyjającą, zimową aurą.



Jak oceniasz funkcjonowanie komunikacji miejskiej zimą?

Choć nocne tramwaje kursują po Gdańsku wyłącznie w sezonie letnim oraz w trakcie ważnych imprez, zimą bez problemu można spotkać je każdej nocy. Nie wożą jednak pasażerów, a oczyszczają przewody trakcyjne z lodu.

- Tramwaje zwane przecierakami wypuszczane są każdej nocy przy minusowych temperaturach. Natomiast przy dużych opadach śniegu, na torach spotkać można tzw. czarownice, czyli tramwaje służące do odśnieżania i oczyszczania torów ze śniegu - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
W przypadku autobusów walka z mrozem koncentruje się na stosowaniu specjalnego paliwa. Jego skład pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni Celsjusza.

Tramwaj-czarownica do odśnieżania torowiska. Materiał z 2013 r.

Z punktu widzenia pasażerów, ważniejsze są jednak udogodnienia w postaci odpowiedniej temperatury wewnątrz pojazdu. Aby uniknąć strat ciepła, drzwi w tramwajach i autobusach są otwierane tylko na przycisk (tzw. ciepły guzik).

Ta zasada wprawdzie obowiązuje od kilku lat także w inne pory roku np. latem, aby ograniczyć wtłaczanie ciepłego powietrza do klimatyzowanego wnętrza pojazdu, jednak zimą, zdaniem ZKM, jest szczególnie przestrzegana przez kierowców i motorniczych.

Zimą autobusy tankowane są paliwem, które pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni. Zimą autobusy tankowane są paliwem, które pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni.
Ponadto kierujący pojazdami mają obowiązek włączyć ogrzewanie za każdym razem, kiedy temperatura spada poniżej +5 stopni.

- Każdy kierowca i motorniczy może na prośbę pasażera włączyć ogrzewanie takżę wówczas, jeżeli temperatura na zewnątrz wynosi od +10 do +5 stopni - dodaje Mongird.
Szczególnie zimą warto bacznie obserwować tablice Systemu Informacji Pasażerskiej. Prezentowane na nich dane o najbliższych odjazdach interesujących nas tramwajów i autobusów oparte są o rzeczywiste położenie pojazdów, czego nie może zagwarantować nam papierowy rozkład jazdy w wiatach.

Na przystankach, gdzie nie ma SIP-u, możemy skorzystać z telefonu komórkowego z dostępem do Internetu i zajrzeć na mobilną stronę Zarządu Transportu Miejskiego. Tu również prezentowane są dane o najbliższych odjazdach z konkretnego przystanku - także tego, gdzie nie ma tablic SIP oraz ewentualne komunikaty o utrudnieniach w ruchu.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r. Komunikacja miejska w telefonie komórkowym

Jeżeli jest nam zimno, a temperatura na zewnątrz nie przekracza +10 stopni, możemy poprosić motorniczego lub kierowcę autobusu o włączenie ogrzewania. Gdy ten odmówi lub ogrzewanie jest zepsute, poinformujmy o tym Centralę Ruchu ZTM. Jeżeli jest nam zimno, a temperatura na zewnątrz nie przekracza +10 stopni, możemy poprosić motorniczego lub kierowcę autobusu o włączenie ogrzewania. Gdy ten odmówi lub ogrzewanie jest zepsute, poinformujmy o tym Centralę Ruchu ZTM.
Podobną funkcjonalność oferuje strona info.zkm.pl oraz aplikacja MyBus Online. Dzięki tym narzędziom dodatkowo możemy zobaczyć bieżącą lokalizację wskazanego przez nas autobusu lub tramwaju. Wadą jest jednak ograniczenie działania wyłącznie do pojazdów ZKM (na stronie ZTM sprawdzimy wszystkich przewoźników).

Rozkład jazdy sprawdzisz również na komunikacja.trojmiasto.pl oraz w aplikacji Trojmiasto.pl

W razie wątpliwości co do czasu przyjazdu najbliższego autobusu lub tramwaju czy też potrzeby zgłoszenia nieodpowiedniego standardu podróży (np. niedziałającego ogrzewania) nie wahajmy się przed wybraniem numeru do Centrali Ruchu Zarządu Transportu Miejskiego - 58 309-13-22. Uwagi można także zgłaszać drogą e-mailową na adres ztm@ztm.gda.pl

Czytaj też: Sanie zamiast tramwajów, czyli jak to było ponad 140 lat temu

Miejsca

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • nie grzeją (2)

    w tramwajach niestety codziennie jadę zmarznięta -m szczególnie "przyjemne " to było przy temp. -16 Jak zadzwoniłam do ZTM to nikt tam za bardzo nie wiedział komu to można zgłosić, kazali mi dzwonić na kolejne numery, a na końcu jakiś miły Pan coś do mnie niewyraźnie wybąkał i rzucił słuchawką
    Miło jak diabli a bilety kosztują...

    • 16 8

    • (1)

      Walnij sobie Jacka Danielsa,to świat stanie się piękniejszy.

      • 8 5

      • Przez Jacka Danielsa świat ma się stać piękniejszy? To tani trunek dla gimbazy. Widać, że nigdy nie piłeś niczego porządnego. Równie dobrze mógłbyś wyłoić "piwo" z plastikowej butelki z biedry.

        • 2 7

  • ... (3)

    W tramwajach grzeją..i podjezdza taki tramwaj pod Galerie Bałtycką otwierają się wszystkie drzwi i tak stoi aż minie zmiana światel z otwartymi wszystkimi drzwiami a nikt nie wsiada ani nie wysiada....i w tramwaju zimno...i po co to grzać....

    • 22 6

    • bierz z domu piersiówkę

      • 2 3

    • Pod Operą Bałtycką też wietrzą

      Jeżdżę codziennie do pracy linią 3 i bardzo często motorniczy, stojąc na czerwonym pod Operą, otwiera wszystkie drzwi i zamyka je dopiero po zmianie światła.

      • 2 0

    • Gdyby pasażerowie nie dobiegali w ostatniej chwili przed zmianą światła z czerwonego na zielone dla tramwaju ,oczywiście zasuwajac po przejściu na czerwonym dla nich to drzwi były by zamknięte podczas postoju na przystanku. A tak biegnący bałwan zdąży na tram bo przecież następny jest aż za 3 min lub 10 min tej samej lini...

      • 0 1

  • Gdynia (2)

    W Gdyni dramat: opóźnienia, zimno, brudno...

    • 12 7

    • Żartujesz chyba sobie :)

      • 7 3

    • opóźnienia, zimno i brudno to masz chyba w swojej głowie....

      • 4 2

  • Hejt na ZTM !!! (2)

    To, ze kierowcy jest goraco bo wlaczy sobie oddzielne ogrzewanie nie oznacza, ze pasazerom tez jest cieplo i nie trzeba wlaczac ogrzewania !!

    • 12 7

    • proponuję nie włączać go w ogóle, a zresztą... nie dogodzisz

      • 7 2

    • Weź się hejtnij w ten głupi łeb pajacu . Silny przez internet . Ale podejść do kierowcy i zapytać , dlaczego zimno to strach ???

      • 4 3

  • (1)

    Czemu tramwaje typu Dortmund ciągle nie maja ogrzewania?

    • 4 7

    • bo wymontowali przy remoncie,tak dla oszczednosci,albo dla jaj.

      • 3 2

  • Znów pisiory szukają problemów? Jak nie w Gdyni to w Gdańsku. Ech.

    • 8 10

  • Co to za pojazd , to się nie rozleci , samo ruba wstyd gdzie dostało to homoleganlizacje !!!

    • 2 2

  • Czarownica jest super !

    N - ka z lat 60 tych pewnie...

    • 5 1

  • jestem kierowcą (1)

    na co dzień mam gdzieś tego typu problemy, bardziej mnie bolą korki...
    Pare dni temu po imprezie mój samochod zostal na parkingu, a do pracy jechalem tramwajem nr 12. Na prawdę rzadko jeżdżę tramwajami - kilka razy w roku.
    A teraz do sednum: pamietam tramwaje, gdy w czasach studenckich jeździłem nimi codziennie i ówczesne tramwaje. Panowie i Panie - macie obecnie luksusowe warunki, a ja musze sie rozejrzeć za kolejnymi imprezami chyba!

    • 13 4

    • nie do sednum a do meritum...

      • 0 0

  • (1)

    Prawda jest taka ze to fikcja ze motorniczy wlaczy ogrzewanie na życzenie. W tramwajach lini 8 i 3 mozna sobie cos odmrozic przy pokonywaniu calej trasy w drodze do pracy.

    • 12 2

    • Prawda

      bo ze Stogów jeżdżą stare trupy. W Pesach jak gorąco to mogą się rozpiąć a my co kocyki mamy wozić?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane