• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak komunikacja radzi sobie z zimą?

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
W mroźne noce na torach spotkać można nieliniowe tramwaje, które oczyszczają przewody trakcyjne z lodu. W mroźne noce na torach spotkać można nieliniowe tramwaje, które oczyszczają przewody trakcyjne z lodu.

Specjalne tramwaje i paliwo, a także otwieranie drzwi wyłącznie na życzenie pasażera - w ten sposób gdański Zakład Komunikacji Miejskiej stara się walczyć z niesprzyjającą, zimową aurą.



Jak oceniasz funkcjonowanie komunikacji miejskiej zimą?

Choć nocne tramwaje kursują po Gdańsku wyłącznie w sezonie letnim oraz w trakcie ważnych imprez, zimą bez problemu można spotkać je każdej nocy. Nie wożą jednak pasażerów, a oczyszczają przewody trakcyjne z lodu.

- Tramwaje zwane przecierakami wypuszczane są każdej nocy przy minusowych temperaturach. Natomiast przy dużych opadach śniegu, na torach spotkać można tzw. czarownice, czyli tramwaje służące do odśnieżania i oczyszczania torów ze śniegu - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
W przypadku autobusów walka z mrozem koncentruje się na stosowaniu specjalnego paliwa. Jego skład pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni Celsjusza.

Tramwaj-czarownica do odśnieżania torowiska. Materiał z 2013 r.

Z punktu widzenia pasażerów, ważniejsze są jednak udogodnienia w postaci odpowiedniej temperatury wewnątrz pojazdu. Aby uniknąć strat ciepła, drzwi w tramwajach i autobusach są otwierane tylko na przycisk (tzw. ciepły guzik).

Ta zasada wprawdzie obowiązuje od kilku lat także w inne pory roku np. latem, aby ograniczyć wtłaczanie ciepłego powietrza do klimatyzowanego wnętrza pojazdu, jednak zimą, zdaniem ZKM, jest szczególnie przestrzegana przez kierowców i motorniczych.

Zimą autobusy tankowane są paliwem, które pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni. Zimą autobusy tankowane są paliwem, które pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni.
Ponadto kierujący pojazdami mają obowiązek włączyć ogrzewanie za każdym razem, kiedy temperatura spada poniżej +5 stopni.

- Każdy kierowca i motorniczy może na prośbę pasażera włączyć ogrzewanie takżę wówczas, jeżeli temperatura na zewnątrz wynosi od +10 do +5 stopni - dodaje Mongird.
Szczególnie zimą warto bacznie obserwować tablice Systemu Informacji Pasażerskiej. Prezentowane na nich dane o najbliższych odjazdach interesujących nas tramwajów i autobusów oparte są o rzeczywiste położenie pojazdów, czego nie może zagwarantować nam papierowy rozkład jazdy w wiatach.

Na przystankach, gdzie nie ma SIP-u, możemy skorzystać z telefonu komórkowego z dostępem do Internetu i zajrzeć na mobilną stronę Zarządu Transportu Miejskiego. Tu również prezentowane są dane o najbliższych odjazdach z konkretnego przystanku - także tego, gdzie nie ma tablic SIP oraz ewentualne komunikaty o utrudnieniach w ruchu.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r. Komunikacja miejska w telefonie komórkowym

Jeżeli jest nam zimno, a temperatura na zewnątrz nie przekracza +10 stopni, możemy poprosić motorniczego lub kierowcę autobusu o włączenie ogrzewania. Gdy ten odmówi lub ogrzewanie jest zepsute, poinformujmy o tym Centralę Ruchu ZTM. Jeżeli jest nam zimno, a temperatura na zewnątrz nie przekracza +10 stopni, możemy poprosić motorniczego lub kierowcę autobusu o włączenie ogrzewania. Gdy ten odmówi lub ogrzewanie jest zepsute, poinformujmy o tym Centralę Ruchu ZTM.
Podobną funkcjonalność oferuje strona info.zkm.pl oraz aplikacja MyBus Online. Dzięki tym narzędziom dodatkowo możemy zobaczyć bieżącą lokalizację wskazanego przez nas autobusu lub tramwaju. Wadą jest jednak ograniczenie działania wyłącznie do pojazdów ZKM (na stronie ZTM sprawdzimy wszystkich przewoźników).

Rozkład jazdy sprawdzisz również na komunikacja.trojmiasto.pl oraz w aplikacji Trojmiasto.pl

W razie wątpliwości co do czasu przyjazdu najbliższego autobusu lub tramwaju czy też potrzeby zgłoszenia nieodpowiedniego standardu podróży (np. niedziałającego ogrzewania) nie wahajmy się przed wybraniem numeru do Centrali Ruchu Zarządu Transportu Miejskiego - 58 309-13-22. Uwagi można także zgłaszać drogą e-mailową na adres ztm@ztm.gda.pl

Czytaj też: Sanie zamiast tramwajów, czyli jak to było ponad 140 lat temu

Miejsca

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • Sauna !!!!! (27)

    Niestety w wielu pojazdach jest przegiecie w druga strone - panuje straszny gorac . Pasazerowie sa w kurtkach, szalikach, wystarczy 20 stopni, nie 28 :-(

    • 202 29

    • Dla odmiany masz komorę kriogeniczną w postaci wiat autobusowych.. (6)

      ..takich jak na pętli Siedlce. Można śmiało mięso mrozić.

      • 44 3

      • SIP dalej nie odzwierciedla rzeczywistego czasu przyjazdu (5)

        • 25 1

        • (4)

          Bo on pokazuje w jakiej odległości od przystanku jest autobus. Czy ma przed sobą minutę, dwie, trzy itd. drogi.
          Niestety nie uwzględniają one świateł, korków itp lecz tylko położenie autobusu

          • 16 0

          • ciekawe, ciekawe (3)

            dzisiaj pokazywało mi że linia 315 będzie za 12min, a dwie minuty później było już za 6min. Nie trzyma to się twojej teorii, choć i może wystąpił jakiś błąd i może i masz i rację.

            • 12 2

            • Pewnie pojechał na skróty ;)

              • 14 0

            • (1)

              Jesli to bylo wczoraj(sobota) lub w piątek, to robili coś z serwerami i te tablice troche zle pokazywały.
              Działanie tych tablic wykładowcy na pg mi wyjaśnili

              • 6 0

              • Niestety klima i w ogóle technika to problem dla sektora publicznego.

                • 3 0

    • (1)

      Potwierdzam, przecież nie o to chodzi aby w komunikacji miejskiej ściągać kurtkę/płaszcz. Szkoda energii marnowanej na takie dogrzewanie i łatwiej o przeziębienie.

      • 46 3

      • jednym przy tej temperaturze będzie ciepło, a niektórym dalej zimno

        • 16 6

    • Dokładnie tak !!! (3)

      tyle tylko,że 20 stopni to też za dużo dla osoby ubranej w grubą kurtkę i ciepłe buty.Temperatura powinna oscylować max 15 stopni.No ale niestety pewna grupa motorniczych włącza na maxa,no bo co ich to obchodzi.Może tak trochę kontroli ze strony przewoźnika,no bo oprócz aspektów zdrowotnych dochodzi jeszcze zwiekszone zużycie energii.....A kontrole mogą ochłodzić trochę zapędy prowadzących pojazdy, a pasażerowie przestaną się czuć jak w kuchence z termoobiegiem.

      • 32 12

      • Kontrola nie jest potrzebna

        wystarczy że motorniczy/kierowca włączy nie tylko ogrzewanie ale też własny mózg i zacznie myśleć.

        • 14 8

      • Do Ssss (1)

        Tak się składa że temp. ustawiamy na 18° według zalecenia,resztę reguluje automat.

        • 14 4

        • hmm, to automat kiepski musi być w takim razie

          albo nie wszędzie jest

          • 3 1

    • (2)

      Jeżeli jesteś w kurtce i szaliku to logiczne że jest Ci ciepło,wystarczy się rozebrać. Temperatura jest ustawiana na 18°C.

      • 15 3

      • Nie zawsze sie da.....

        Jezeli tramwaj jest zapelniony mocno to nie bardzo jest jak sie rozpiac nawet nie mowiac o tym, zeby sie rozbierac ...

        • 10 1

      • Jasne...

        ..tyle tylko,że przydała by się jakaś szatnia

        • 3 0

    • Za ciepło

      Panie za ciepło

      • 8 2

    • Ostatnio były żale, że za zimno (3)

      Teraz za ciepło?

      • 12 4

      • Polskim parchom nie dogodzisz (1)

        • 7 8

        • Parchem jestes ty - zycze Ci zeby tak Ci przygrzalo d*p..

          ze sie skonczy zapaleniem pluc.... tak wiem , takie parchy jak Ty pewnie jezdza autem , z muzyczka , bez smrodu itd...

          • 5 10

      • Logika a nie narzekanie !!!!!!

        • 4 2

    • dlatego, ja odkąd spadł śnieg jeżdżę samochodem. Bo jak wiadomo, niektórzy ubiorą się porządnie i adekwatnie do pogody, a reszta tak jakby było lato i narzekają na ziąb w autobusach

      • 8 3

    • (1)

      Nie no faktycznie też zauważyłem ten problem że przeginają w drugą stronę i jest za gorąco.
      Jeżeli na dworzu jest -5 a w pojeździe +25 to nie dobrze. Za duża różnica temperatur, ludzie sie zaczynają pocić, potem wszyscy chorujemy.
      Myślę że przy -5 to chyba +15 byłoby już ok

      • 8 2

      • nawet 10 myślę by było dobrze

        10 i bez wiatru (no bo przecież w autobusie nie ma wiatru)
        a ubrany jak na -5, zupełnie wystarczy,
        no ale nie wiem jak działają te termostaty, czy są inteligentne czy głupie i tanie

        • 7 0

    • w SKM też nie powinni grzać zimą (1)

      bo ludzie są ciepło ubrani + wielki ścisk
      a grzali nawet jesienią jak było ciepło na zewnątrz
      porażka

      • 2 3

      • yhm, jak daleko jechałem to się rozbierałem

        jak blisko to tylko rozpinałem,
        jakoś trzeba sobie radzić

        • 7 1

    • Tak

      Do tego nieszysCzona klimatyzacja i nawiewy ora z kaszlacy i kichający, i choroba gotowa

      • 0 0

  • przejazdy powinny być za darmo, jak w innych miastach (19)

    A teraz tylko politycy i emeryci mogą za darmo jeździć

    • 46 91

    • (11)

      Nie ma nic za darmo gamoniu, jeśli ci tak mówią to jest sfinansowane z podatków. Z jakiej paki mam dokładać się do komunikacji miejskiej jeśli z niej nie korzystam?

      • 38 15

      • I tak się dokładasz. W Gdańsku 30mln rocznie (10)

        • 26 1

        • I tak płacisz na różne rzeczy (7)

          to dorzuć jeszcze trochę i sfinansuj mi comiesięczną pensję.

          • 16 10

          • A odróżniasz dobro społeczne, od własnego dobra? (6)

            • 10 6

            • (5)

              Dobro narodu, nad dobrem jednostki? Coś mi to mówi, ah tak, PRL !

              • 8 10

              • (1)

                Tak, dobro grupy (narodu, klasy społecznej) nad dobrem jednostki. Starczy już tego liberalnego indywidualizmu, który przeradza się w bezhołowie i jest antyspołeczny.

                • 4 8

              • Chętnie przejmę ze znajomymi "Twoje" upaństwowione mieszkanie. Podaj adres.

                Typowe myślenie cebulaka - zarabiam minimalną krajową, to ty też masz tyle zarabiać.

                • 7 2

              • czyli nie zgadzasz się z edukacją publiczną finansowaną ze wspólnych naszych pieniędzy (2)

                nie zgadzasz się z bezpłatną służbą zdrowia
                i nie zgadzasz się z dotowanym przez państwo, czyli nas,
                transportem publicznym
                i jesteś gotów od dziś płacić 2 rzay więcej za bilety
                i za wszystkie wymienione wyżej dobra publiczne

                • 4 1

              • (1)

                A to lekarze i nauczyciele pracują za darmo, że uważasz że jest "bezpłatna" służba zdrowia?

                Gdyby Państwo nie płaciło nauczycielom, to wcześniej nie musiałoby Ci zabrać odpowiedniej kwoty z pensji. A gdyby wcześniej Ci nie zabrało, to mógłbyś płacić 2 razy więcej na komunikacje, bo i tak w efekcie tyle samo by Ci zostało w kieszeni, a nawet więcej bo nie płaciłbyś urzędnikowi za obsługę.

                Nie jestem zwolennikiem pełnego "uwolnienia", bo akurat szkoły publiczne jako tako dobrze funkcjonują. Ale za wizytę u lekarza płacisz dwa razy, raz w postaci składki, a potem jeszcze raz gdy idziesz do prywatnego (bo iść musisz). Więc czemu nie miałbyś zapłacić raz, tylko prywatnemu, a obowiązkową składkę miałbyś w kieszeni?

                • 0 1

              • zgadzamy się co do lekarzy i szkolnictwa

                tak samo komunikacja miejska musi być dotowana,
                świat już to przetestował i ludzie wiedzą co się dzieje jak likwidujesz połączenia i podnosisz ceny,

                umierają wtedy wioski, małe miasta a nawet całe dzielnice dużych miast
                lub całe regiony kraju
                i potem kosztuje cię 100 razy więcej aby te rejon spowrotem rozbudzić gospodarczo

                • 0 0

        • (1)

          A żebyś wiedział ile Warszawa dopłaca, o której tak się lubi mówić że ma tańsze i lepiej łączone bilety :)

          • 10 1

          • Dopłaca jak każde miasto, ale w Warszawie gołym okiem widać te dopłaty. Chyba nie ma drugiego miasta, tak dobrze skomunikowanego, z tak gęstą siecią połączeń, i tak często jeżdżącymi pojazdami kom. publicznej. I do tego punktualnie (pomijając jakieś ekstremalne warunki drogowe).

            • 2 0

    • (3)

      Polecam zobaczyć, jak to działa w Kościerzynie. Strach wsiadać do tych starych autobusów. Zresztą wstyd też spory, bo teraz pasażerowie zbiorkomu utożsamiani są z lumpami i bezrobotnymi.

      • 13 3

      • no tak, w Polsce zawsze na odwrót (2)

        "ludzie narzekają na ceny komunikacji - zwiększmy dotację, przejazdy są za darmo". "Zrobili komunikację za darmo - wsiądę w opla, bo mnie stać". A potem wszyscy równo w korku. Byle na pokaz.

        • 16 2

        • (1)

          Kościerzyna to w ogóle osobna historia. Tej kaszubskiej mentalności nigdy się nie pozbędą. Miałam nieprzyjemną okazję mieszkać tam przez 3 lata. Gdybym wiedziała co to za społeczność to wolałabym dojeżdżać tam codziennie do pracy z Gdańska niż znów tam trafić.

          • 9 2

          • może to twoja mentalnośc jest nieprzyjemna

            z pretensjonalnego tonu wnioskuję,
            że to bardziej prawdopodobne

            • 6 7

    • (1)

      Bez przesady. Rozumiem, że emeryci mają za darmo (ale chyba dopiero od 70 r.ż?), gdyż w większości emerytury są żałosne. Politycy i tak nie korzystają, no ale dorosły, zarabiający chłop to może płacić sam za siebie

      • 8 0

      • to zależy ile

        • 2 1

    • po części się mylisz

      emeryci nie maja darmowych przejazdów tylko ulgowe, chyba, że są po 70 roku życia to wtedy dopiero mają daarmowe

      • 1 0

  • (3)

    Lepiej powiedzcie jak kierowcy i kontrolerzy radzą sobie ze śmierdzącymi menelami, którzy w zimę są szczególnie uciążliwi.

    • 130 4

    • Jak przestaniesz korzystać, to trochę im polepszysz

      • 15 9

    • (1)

      Kierowca ma prowadzić pojazd ,od meneli jest policja lub straż miejska.

      • 17 2

      • nie wiem jaki jest zakres obowiązków kierowcy autobusu

        wszak autobus to nie ciężarówka,
        tu mogą być jakieś szczególne relacje

        • 1 0

  • (7)

    Nie jest źle. Najgorzej jest w SKM i starych sztruclach w Gdyni,.

    • 64 15

    • jaka zima, zima jeszcze nie przyszła
      jedynie USA nęka, bo u nas to widać wiosnę za rogiem, od poniedziałku cieplutko :D

      • 13 0

    • w Gdyni (3)

      od 20 lat nie ma strych sztrucli...jesteś tępy zaślepiony burak i tyle...napisałeś coś byle napisać o Gdyni..

      • 5 11

      • może on jechał ostatnio w 1985 i się wypowiada

        • 5 7

      • A te stare many to są nowe inaczej?

        • 4 3

      • Jelczomercedesy są tak nowe jak Helmuty hehehe

        • 5 0

    • w Gdyni codziennie (1)

      śmigam komunikacją i nie mam powodów do narzekania....jedni twierdzą że za ciepło inni że za zimno,mi tam jest dobrze,jak za ciepło to rozpinam kurtkę i tyle.Nie spotkałam się z awarią autobusu którym jechałam,przyjeżdżają punktualnie i nie ma do czego się przyczepić.Chyba że ktoś z natury jest czepialski to na siłę będzie czegoś szukał.

      • 4 0

      • yhm, ja podobnie, przynajmniej z Witomina przez lata nigdy mnie nie zawiodła

        może są jakieś linie z problemami
        ale mi osobiście nic nie wiadomo o problemach

        • 0 0

  • (1)

    "O mUj boRZe", 5cm sniegu -7 stopni, a larum jakby to conajmniej sniezyca w USA byla.

    • 92 6

    • EiNdhoven jak już... w Arnhem ciepło :-)

      • 0 0

  • Co to za zima panie? (1)

    Kedys to byli zimy panie! dzień -10 i mniej, w nocy -20 i to całymi tygodniami. I do tego śniegu więcej.

    • 98 3

    • No ale wtedy wodę się chlało równo czy stary czy młody.

      Kto się przewracał to szedł do kąta na drzemkę , a co co mogli stać to pracowali...

      • 6 3

  • 227 (9)

    5.39 z Przymorza w wiekszosci spóźniony bo rano sa przecież takie korki,jak byly mrozy zero ogrzewania przez 3 dni,prosba kierowcy o wlaczenie-gdybym wlaczyl ogrzewanie to bym nie ruszyl i nie przyjechal wcale-tak to działa-wstyd

    • 49 17

    • (8)

      Kierowca podjechał na początkowy kilka minut przed odjazdem i nie gasił silnika, (w miescie spaliny zatruwają powietrze) Poprosiłam kierowce by wyłączył silnik na postoju bo marnuje nasze pieniądze i zatruwa środowisko, to zgasił silnik, ale też złośliwie wyłączył nam ogrzewanie. Przez niego marzliśmy!

      • 6 47

      • a jak działa ogrzewnie w samochodzie? tak samo. Wyłączysz silnik nie ma ogrzewania

        eh ekolog sam nie wie czego chce

        • 53 2

      • brak mi słow na takie kobity jak Ty Pani Ewo....

        • 42 2

      • pani ewa ma racje ... (1)

        jak to może być że po wyłączeniu prądu nie ma światła !!!!!! to kpina !!! ja żondam, i wszystkie kobiety żondajom rzeby światło nie było na pront !!! tylko na nasze rzondanie !!!!

        ooo panie czy to trolowanie ,czy naprawdę te baby są takie puste ???

        • 33 3

        • większość tak i dziwne-mają mężów

          • 18 0

      • A nie mogl Pan Kierowca jeszcze zadzwonic po karetke psychiatryczna?

        • 20 0

      • (2)

        Praca ogrzewania zależy od pracy silnika . Po wyłączeniu silnika dla oszczędzania akumulatora ogrzewanie samoczynnie się wyłącza .

        • 7 1

        • a slyszales o ogrzewaniu postojowym .... (1)

          hmmm

          • 0 1

          • a co to jest?

            to my to mamy w autobusach?

            • 1 1

  • jak sobie radzi ZKM (2)

    ano nie radzi sobie wogóle

    • 30 55

    • Nie przesadzaj.

      • 8 1

    • zkm radzi sobie doskonale

      • 4 2

  • Grzeją jak wariaci! (3)

    Każdej zimy mocno się przeziębiam, szczególnie przez SKM.

    Czy oni mają tylko przełącznik ON / OFF?
    Czyli mega zimno vs. okropnie gorąco?

    • 67 19

    • Zgadza się panel obsługi ogrzewanie wygląda następująco:
      1. Krioterapia,
      2. Sauna parowa.
      Reasumując mamy ograniczony wybór.

      • 21 6

    • W skm jest regulacja dwustawna (1)

      Sauna vs chłodnia. Bez żalu zamieniłem na klimę dwustrefową.

      • 8 1

      • Nawet w tych nowszych skmkach?

        • 2 1

  • (9)

    Menele jeżdżą a czasami śpią.Oczywiscie kanary ich nie sprawdzają. Oni mogą jechać za darmo.Ty bez biletu płacisz mandat.

    • 121 6

    • (6)

      To sam zostań menelem, przecież zyskasz na tym darmowe przejazdy

      • 16 23

      • Ale jesteś inteligentny. Gratuluję.

        • 16 3

      • (4)

        tu nie chodzi o to czy mają darmowe przejazdy czy nie, ale skoro większość jeżdżących płaci. To ma prawo wymagać komfortowych warunków przejazdu, a nie sauny śmierdzącej fekaliami... Fin, proponuje abyś cofnął się do szkoły podstawowej i jeszcze raz powtórzył cały cykl, bo najwidoczniej logika cię zawodzi

        • 11 7

        • Jak ci pajacyku przeszkadza menel w autobusie to jeździj samochodem (3)

          A jak nie masz samochodu, to masz g*wno do gadania

          • 4 15

          • (2)

            Nie bedziesz mi mowic madralo co mam robic... skoro place za bilet to wymagam godnych warunkow podrozy. Menel skoro chce podrozowac to niech sie umyje, malo schronisk jest ?, nie ale przeciez menel jak sobie z rana 2 litrow jakiegos wina nie wleje to bedzie dzien stracony. A watpie by ktos pijany i smierdzacy jechal jakies powazne sprawy zalatwiac. A jezeli oni narzekaja na zimno, to juz nie moj problem dla pijakow nie mam zrozumienia. Ja nie pije codziennie to oni tez nie musza.

            • 7 1

            • A ja wam życzę, żeby wam się noga nie powinęła w życiu... (1)

              I żebyście nie musieli jak ten "menel" żyć na ulicy..

              • 0 3

              • Co za bzdury...

                Każdemu może się noga w życiu powinąć ale dlaczego zaraz z tego powodu gardzić mydłem?Kiedyś w szpitalu na jednej sali z moim mężem leżał bezdomny pan.Był czyściutki i zadbany.Dla chcącego nic trudnego.A tych śmierdzących brudem i gorzałą brudasów w komunikacji miejskiej nic nie usprawiedliwia.

                • 2 0

    • co twoj wywod ma do tematu?

      • 5 4

    • Dobre

      A dletego że nie będą mieli potem premi, bo i tak nie zapłaci mandatu.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane