Fakty i opinie

Jak mądrze planować rozwój miasta?

Poszerzanie ulic, tworzenie kładek i tuneli dla pieszych nie rozwiąże problemu ruchu samochodowego, jeżeli nie zrezygnuje z niego część użytkowników.
Poszerzanie ulic, tworzenie kładek i tuneli dla pieszych nie rozwiąże problemu ruchu samochodowego, jeżeli nie zrezygnuje z niego część użytkowników. fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

Prace nad projektem, który może odmienić rozwój miast w Polsce, nabierają tempa. W piątek odbyła się w Gdańsku, w obiekcie Amber Expo zobacz na mapie Gdańska, jedna z kilku konferencji poświęconych Krajowej Polityce Miejskiej, nowemu dokumentowi Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Wśród poruszanych tematów znalazła się m.in. problematyka zrównoważonej mobilności miejskiej.



Jak powinien wyglądać rozwój przestrzenny Trójmiasta?

trzeba dążyć do poprawy warunków życia w "starych" dzielnicach i je rozsądnie dogęszczać oraz przebudowywać 74%
należy poszukiwać nowych terenów pod zabudowę w oddaleniu od istniejącej zabudowy 17%
deweloperzy oraz prawa rynku powinny decydować o rozwoju przestrzennym Trójmiasta 9%
zakończona Łącznie głosów: 408
O tym, że przemyślany rozwój miast jest jednym z najważniejszych wyzwań Polski może świadczyć fakt, że już ok. 60 proc. populacji naszego kraju zamieszkuje miasta. W przyszłości mieszczan będzie jeszcze więcej, także kosztem zajmowania pod zabudowę terenów rolniczych i formalnego przeistaczania dzisiejszych wsi w kolejne ośrodki miejskie.

Niekontrolowany rozrost miast czy wręcz rozlewania się zabudowy typowo miejskiej na nowe tereny to jedna z największych bolączek współczesnego planowania przestrzennego w Polsce. Proces ten to efekt braku instrumentów prawnych, które ukróciłyby masowe stawianie domów z dala od istniejącej infrastruktury i terenów zabudowanych, a jednocześnie ogromnej presji na zajmowanie takich obszarów ze strony deweloperów.

- W projekcie KPM brakuje bardziej szczegółowego omówienia problemu mieszkalnictwa. Obecnie deweloperzy wybierają najtańsze grunty i możliwie szybki zysk. Programy dopłat typu Mieszkanie dla Młodych również wspierają rozwój terenów na obrzeżach miast, gdzie brakuje podstawowej infrastruktury, a jednocześnie te osiedla stanowią generatory ruchu. Deweloperzy przerzucają jednak problemy transportowe już na gminy, ale ten scenariusz realizowany na własne życzenie państwa - zwraca uwagę Tomasz Parteka z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Mieszkańcy nowych dzielnic, pozbawionych infrastruktury edukacyjnej, zdrowotnej, usługowej czy wreszcie nie będące miejscami pracy, zmuszeni są codziennie do wielokilometrowych podróży. Mając do wyboru samochód lub autobus tkwiący w tym samym korku, korzystają na ogół z tego pierwszego, tym bardziej, że miejscy urbaniści wciąż starają się o jego rozbudowę, wzbudzając tym samym nadzieję na rychłe rozwiązanie problemu korków (czytaj: przeniesienie go w inne miejsce).

Czytaj też: Jak będziemy się poruszać po Gdańsku w 2030 r.?

- Obecnie mamy do czynienia z konkurencją między użytkownikami aut a transportem publicznym. Z badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Gdański wynika, że w 2013 r. czas dojazdu samochodem osobowym był o połowę krótszy niż transportem zbiorowym, a czynnikami wyboru auta są: wygoda, czas, brak oczekiwania na przyjazd. W odwrotną stronę czynnikami wyboru są m.in. trudności z parkowaniem, opłaty, korzystanie z auta przez innego użytkownika. Chcąc zapewnić atrakcyjność korzystania z transportu publicznego, trzeba oddziaływać na transport indywidualny, bo dzisiaj w korkach tkwią oba środki i transport publiczny jest na pozycji przegranej - zauważa Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Wyszomirski zwraca też uwagę na brak instrumentów samorządów i zbyt duże regulacje narzucone samorządom przez państwo, czego przykładem może być np. wskazanie maksymalnych opłat za parkowanie. Brakuje też możliwości tworzenia "prawdziwych" związków komunikacyjnych o zasięgu regionalnym.

- Nasza SKM-ka jest transportem regionalnym i obowiązują tam inne uprawnienia do ulg, jak i refundacje z tytułu ich obowiązywania. W transporcie miejskim czegoś takiego nie ma, a i liczba ulg jest zdecydowanie mniejsza. To wszystko utrudnia tworzenie wspólnej taryfy przewozowej - dodaje Wyszomirski.

Czytaj też: Jedna aglomeracja - trzy rodzaje ulg na komunikację miejską

Ale w obecnym planowaniu rozwoju miast brakuje też racjonalnego podejścia do projektowania układu drogowego. Ten na ogół powstaje w całkowitym oderwaniu od otoczenia i mieszkańców wzdłuż tych dróg. Przykładem może być degradująca przestrzeń Wrzeszcza Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, która odgrodziła mieszkańców ekranami akustycznymi i przejściami podziemnymi, a sama w sobie służy głównie mieszkańcom nowych dzielnic i przedmieść, czy przebudowany Węzeł Wzgórze w Gdyni zobacz na mapie Gdyni, który zmusił pieszych do chodzenia podziemiami w ścisłym centrum miasta tylko po to, by łatwiej było dojechać autem do Śródmieścia.

Czytaj też: Gdyński Węzeł Wzgórze wymaga metamorfozy

- Brakuje narzędzi połączonego planowania urbanistycznego i komunikacyjnego. Nie ma odpowiednika na wzór prognozy oddziaływania na środowisko [dokument ten jest opracowywany wraz z każdym nowym planem zagosp. - dop. red.]. Brakuje też wskazania elementów uspokajania ruchu, bo składają się na to nie tylko próg czy małe rondo - zauważa Andrzej Zaorski z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

O to, by ująć KPM dobre praktyki różnych rozwiązań kształtowania przestrzeni ulicznych apeluje również Mirosław Arczak, olsztyński oficer rowerowy oraz lokalny aktywista społeczny - Dobre praktyki w dokumencie najwyższych szczebli władzy mają zdecydowanie większe umocowanie i znaczenie niż propozycje strony społecznej, nawet jeżeli strona społeczna objechałaby cały świat i proponowała sprawdzone poza Polską rozwiązania.

Z kolei Piotr Kuropatwiński, wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów, apelował, by myśląc o transporcie w mieście nie zapominać też o rowerach, które są alternatywą wobec auta, jak i komunikacji miejskiej
- Takie aglomeracje jak śląska, warszawska czy nasza mają ogromny potencjał zwiększenia dostępności kolei poprzez powiązanie jej z systemem rowerowym. Należy pamiętać, że transport indywidualny to nie tylko auto, ale też pieszy, rowerzysta oraz użytkownik roweru miejskiego.

Wersja robocza dokumentu Krajowej Polityki Miejskiej dostępna jest na stronie Ministerstwa i Rozwoju

Opinie (190) 3 zablokowane

  • niestety ten termin jest zupełnie obcy włodarzom z Gdyni (3)

    • 54 19

    • (1)

      Ty realny skończ już, bo znów się ośmieszasz.
      Jestem pewna, że tobie wiedza na temat planowania jest dużo bardziej obca.

      • 13 11

      • On już się dawno ośmieszył, nie ma się kim przejmować - wiem, bo znam pajaca.

        • 9 7

    • Jak można być takim prostakiem. Jestem pewna, ze ty nie masz w ogóle nic wspólnego z planowaniem przestrzennym. Żal.

      • 7 4

  • bardzo mądry tekst! (3)

    ale pozostanie niczym wołanie na puszczy. dlaczego? bo liczy się kasa, misiu. Deweloper zbuduje "osiedle" w polu kapusty, albo w cieniu Szadólek, a jego mieszkańcy będą gardłować: nam się należy autobus, nam się należy droga, nam się należy ładny zapach.

    • 140 15

    • (2)

      No i to jest tak naprawdę problem tych mieszkańców. Kupili mieszkanie na zadupiu bo niższa cena to niech nie płaczą z powodu konsekwencji własnego wyboru. Tak samo jak ci co się budują przy obwodnicach i autostradach, lotniskach i wysypiskach a potem jęczą że im hałas i smród przeszkadza. Przeciez te niedogodności są zdyskontowane w cenie, tzn klient zaakceptował je przy kupnie mieszkania. To potem pretensje może mieć do siebie.

      I z drugiej strony, nic dziwnego że deweloperzy budują za miastem jeżeli w mieście nie mogą budować wysoko. To są właśnie oczywiste skutki blokowania budowy wysokościowców. Nie można w górę to budują na boki. Z jednej strony się ogranicza, a jak wyłazi z drugiej strony to kolejne mądre głowy zastanawiają się dlaczego tak się dzieje i planują kolejne ograniczenia.

      • 25 11

      • łatwo powiedzieć ;) (1)

        ci mieszkańcy są wyborcami, użytkownikami mediów: będą pisać listy do redakcji, opowiadać o swoich problemach, będą przekonujący. Jedynym rozwiązaniem jest niepozwolenie na zabudowę takich miejsc, poprzez plany zagospodarowania przestrzennego. A;e to znowu wracamy do kasy: miasto chce, żeby oni tam budowali, bo jak nie, to ludzie uciekną do sąsiednich gmin i tam będą płacić podatki

        • 9 0

        • no to się należy zdecydować...

          czy pozostawić zamieszkałe śródmieście czy atrapę z "lokatorami na chwilę"
          Tych co nie godzą się na dzicz w centrum wysyła się na peryferia, jak się już tam wyprowadzą, będzie jeszcze większy tłok na drogach i w komunikacji zbiorowej..

          • 1 0

  • Trójmiasto rozwija się tak: (19)

    buduje się osiedla za obwodnicą, a potem nie ma jak dojechać do miasta

    • 116 8

    • Zapomniał wół jak cielęcięm był (16)

      a osiedla "z wielkiej płyty" to niby gdzie się budowały jak nie " w polu"? Popatrzcie sobie na zdjęcia z dawnych lat.

      • 32 20

      • Owszem, tez byly bledem w swojrj formie, ale byly reakcja na zatloczone przedwojenne miasta. Ponadto powstawaly od razu z pelna infrastruktura. Do przedszkola szlo sie pieszo, do przychodni rowniez, a do pracy jechalo sie tramwajem.

        • 46 4

      • ale w obrębie miasta, a nie za obwodnicą (1)

        połączone jednopasmową 8 kilometrową nitką ul. Spacerowej

        • 30 3

        • Ale "za obwodnicą" to też obręb miasta, bo obejmuje jego zasięg administracyjny.

          • 22 6

      • tylko, że od razu dobudowano tam bardzo wydajny tramwaj i infrastrukturę społecxną (8)

        A na nowych wygnaniowach wiatr hula pomiędzy "apartamentami"

        • 33 4

        • (5)

          podziękuj deweloperowi

          • 19 0

          • (3)

            Można dziękować deweloperowi, ale deweloper buduje tak, jak pozwala mu państwo. Państwo z kolei ma gdzieś obywateli i ich problemy mieszkaniowe. Niech Kowalski się martwi jak kupić mieszkanie i jak spłacić kredyt na 30 lat. A potem narzekanie, że coraz mniej dzieci.... Zapewne w perspektywie najbliższych lat będziemy mieć dodatkowo mniejszy przyrost dzięki samobójcom, którzy stracili pracę w korporacji.

            • 20 10

            • a dlaczego "panstwo" (1)

              ma sie martwic...?
              Jak najmniej panstwa !

              • 12 15

              • właśnie dlatego że nie ma państwa, a jest samowola samorządowa to kończy się gigantycznymi korkami w centrum i na przedmieściach

                PS. kto buduje stadiony w centrach miast a nie na obrzeżu?

                • 5 2

            • przeciez nie panstwo zmusilo ludzi do kupna mieszkania na koncu swiata...

              Ludzie maja wybor. I wybieraja tak, a nie inaczej. Potem narzekaja.

              • 9 11

          • Co to qurva jest ten DEWELOPER???

            Może tak po polsku: WYKONAWCA?

            • 4 2

        • tramwaj od razu? (1)

          Na Przymorzu to ok 15-20 lat pozniej...

          • 13 4

          • No powiedzmy 10

            • 10 0

      • (3)

        Tylko wtedy osiedla były "państwowe" więc od razu powstawały drogi, linie tramwajowe itp. Obecnie prywaciarz buduje w polu osiedle, a mieszkańcy chcą aby im miasto zbudowało drogę. Było mieszkać w mieście, a nie na wsi.

        • 20 5

        • (1)

          Gdyby państwo dopłacało na wzór MdM do mieszkań z rynku wtórnego, znaczna część pewnie by pozostała w starych dzielnicach, a te z kolei zasilone byłyby nowymi mieszkańcami. Dzisiaj wygląda tak, że dzielnice na dolnym tarasie z pełną infrastrukturą oświatową zasiedlone są przez emerytów, a osiedla na polach bez chodników wypełnione są 20 i 30 latkami.

          • 24 2

          • kasa musi trafić w ręce

            tych którzy zapłacili za lobbing przy ustawie

            • 6 2

        • od razu?

          he he...
          siegnijcie pamiecia wstecz

          • 4 0

    • Buduje się przy obwodnicy a potem narzeka że obwodnica jest koło domu.

      • 15 3

    • niedługo z niektórych tych osiedli będzie można dojechać PKM

      Dojechać samochodem będzie można, tylko pod warunkiem zdecydowania się na stanie w korkach i tracenie czasu na szukanie miejsca do zaparkowania. Dlatego myśli się o alternatywach, a nie tylko lub wyłącznie o drogach dla samochodów.

      • 2 1

  • Nowa Wałowa - WAŁEK JAKICH MA ŁO (13)

    Pierwsze słysze żeby z miejskich pieniędzy budować badzo kosztowny wiadukt ulice tylko po to by ludzie którzy doprowadzili do upadku stocznie Gdańsk i mają tam ziemię za chwilę sprzedali je deweloperom .

    Nie uważacie że to jest chore że prywatna osoba ma ziemię a miasto buduje tam super drogi wiadukt ?? wczesniej jak stocznia była państwowa wiadukt nie powstał a przecież do stoczni dojeżdzało tysiące samochodów i setki cięzarówek z materiałami teraz żeby podpić ceny gruntów po deweloperkę buduje się nagle po uapdłości wiadukt z miejskich pieniędzy

    chyba coś tu jest nie tak .

    • 74 38

    • ta ulica została wybudowana za prywatne pieniądze (1)

      a nie za miejskie.
      poza tym ulice zwykle powstają za miejskie pieniądze, nie masz takiego wrażenia?

      • 25 9

      • Tylko wzkoda że tak ich mało...

        • 2 0

    • Ta ulica jest bardzo wazna dla udroznienia Podwala i Walow (3)

      Tylko trzeba dokonczyc jej polaczenie z ul. Gleboka

      • 14 4

      • za pieniądze, które można by wydać na coś innego (2)

        na przykład na udrożnienie ciągu pieszo - rowerowego z okolic ulicy Siennej do dworca głównego w Gdańsku wzdłuż Kanału Raduni (przy okazji budowy kładki pieszo-rowerowej na Ołowiankę).

        • 2 8

        • Sienna jest nad Radunią ?

          • 1 0

        • zrób baranka, ulica zbudowana za prywatne pieniądze, z myślą o nowym osiedlu. PRYWATNE.
          więc skoro za prywatne to ty też możesz sponsorować to co chcesz.

          • 3 1

    • doczytaj... (2)

      potem zacznij marudzic i szukac oszustw.

      • 7 1

      • (1)

        Jeśli za prywatne pieniądze to juz wogóle beznadzieja, że prywaciarzom pozwala się na stawianie j beznadziejnej architektury i niszczenie potencjału Gdańska. Brawa dla decydentów za bezmyślność!

        • 1 2

        • tak tak

          Bo lepiej zeby NIE BYLO NICZEGO...

          • 1 0

    • Nowa Walowa to kasa prywatna (3)

      Sprawdź dokładnie, poczytaj artykuły i sie wypowiadaj. Prywaciaz wydał grube miliony na ten wiadukt ale tobie wszystko nie odpowiada, ogólnie ńic sie nie dzieje, właściwie Słowacki był bez sensu, tylko czy ktoś z Was komentatorów przesiadl sie na komunikację publiczna lub rower w ostatnich latach? Odpowiedz brzmi: NIE.

      • 8 0

      • Nie tak do końca (2)

        Ile miasto wydało na tę inwestycję? 93 mln zł na prace związane z budową głównej ulicy gdańskiego Młodego Miasta, dzielnicy, która powstanie na terenach postoczniowych - wyda duński fundusz BPTO. Ale wcześniej na przygotowanie terenu pod nową ulicę Gdańsk wydał łącznie ponad 40 mln zł, a kolejne 8,5 mln zł jeszcze zapłaci - to zapisy tajnego od 2008 r. kontraktu zawartego przez władze miasta z prywatnym przedsiębiorcą.

        • 4 0

        • (1)

          Póki co jednak nie ma chętnych na zagospodarowanie 70 hektarów terenów Młodego Miasta i nie wiadomo, co tam powstanie. W miejskich planach zagospodarowania przeznaczono je pod budownictwo mieszkaniowe i usługi.

          Pewnie pierwszy będzie hipermarket...

          • 1 0

          • Niech postawią las wieżowców, wtedy będzie można to nazwać Młode Miasto

            • 0 0

  • bałagan (3)

    W gdańsku nic się nie planuje. Najpierw kładzie się asfalt lub kostkę, potem się to rozbiera by położyć kanalizację; a na końcu okazuje się, że wszystko jest do d... . Sami robotnicy nie są w stanie zrozumieć "przemyślanego planu rozwoju i przebudowy"! Dlaczego np. mieszkańcom kamienic przy Słowackiego (zdjęcie w artykule) postawiono ekrany akustyczne a już przy budowanej Nowej Wałowej - nie? Zabrakło pieniędzy czy wyobraźni?

    • 49 11

    • (1)

      Nowa Wałowa powstała za pieniądze BPT - właściela gruntów postoczniowych;
      brak ekranów to efekt ich nacisków;
      strach pomyśleć jak wyglądałaby ta ulica, gdyby budowało ro miasto, której głównym mottem działań przy projektowaniu jest mityczna przepustowość

      • 21 1

      • ale czy N. Walowa czymkolwiek sie rozni od drog miejskich?

        Droga - dzis - znika do nikad. Poki nie powstaje tunel pod Martwa Wisla to nie ma co sie ludzic, ze byla potrzebna.

        Deweloper - tak jak to wymaga biznes - chcial zarobic i pierwsze co wybudowal to droge do .... niedlugo budowanego centrum handlowego.

        Kwestie po co kolejne centrum handlowe zostawiam bez odpowiedzi. Skoro jest klientela niech buduja. Troche wstyd, ze takie spoleczenstwo, ktore tylko w sklepach siedzi, a do "galerii" idzie w ramach spaceru. No, ale co zrobic.

        • 7 2

    • No cóż

      Mamy z Gdańsku cudo zwane BIUREM ROZWOJU GDAŃSKA. Planiści że szkoda gadać:((( Kiedy w końcu się ich rozpędzi??? To właśnie mistrzowie planowania od d*py strony:/

      • 2 0

  • Do pracy mam 8 km. (12)

    Czas dojazdu środkami komunikacji miejskiej to około 55 min. Jest długo, bo o ile pasuje mi kilka tramwai (czas oczekiwania około 5 min), o tyle autobus pasuje mi tylko jeden, a ten jeździ sobie co 30- 40 min. Tak więc jak jest ciepło i nie pada, to wybieram rower, a jesienią i zimą wybieram samochód. A samochodem dojeżdżam do pracy w niecałe 20 min, a rowerem w około 40. Tak więc jak miasto chce zredukować korki, to niech zwiększy częstotliwość kursowania autobusów.

    • 73 3

    • no to pewnie mieszkasz na zadu.... (5)

      Sam tak wybrałeś.

      • 12 29

      • (4)

        Nom, Brzeźno zadupie, to samo Przymorze i Zaspa

        TO gdzie do cholery mieszkać w tym Gdańsku żeby takich pajaców od "zagęszczania tkanki miejskiej" zadowolić?

        • 17 11

        • 10 minut pieszo od SKM. Pas od Gda Gl do Gdy Gl (2)

          • 3 5

          • (1)

            Tak, najlepiej dać 6,5 za metr i mieszkać wśród falowców i blokowisk, dziękuję postoję

            • 3 9

            • Nie, lepiej dać 3800 i mieszkać wśród pól z kapustą, bez chodników, sklepów szkół i tramwajów... Powodzenia

              • 6 3

        • Przymorze i Zaspa to zadupie ? Przecież tutaj obecnie najwięcej się buduje ( City Park, Albatross Towers, Navigator, Czwarty Żagiel, Cztery Oceany ). Bardzo dobrze że jest zagęszczana zabudowa w dzielnicach z już rozwiniętą infrastrukturą, Brzeźno to rzeczywiście trochę zaścianek, nawet mieszkańcy myślą tam swoimi kategoriami sprzeciwiając się budowie 10 piętrowych budynków ( nie mylić z wieżowcami jak niektórzy je szumnie określają ) ....

          • 9 4

    • (3)

      8km rowerem robisz w 40minut?
      Ty go niesiesz na plecach czy co?
      mam tyle samo do pracy i jak jadę tak, żeby się nie spocić, to zajmuje mi to 20....
      samochodem wychodzi mi dłużej, bo jeszcze muszę znaleźć miejsce na parkingu...

      • 23 12

      • A ja do pracy jadę ponad 2 x szybciej samochodem niż rowerem, autobusem, z przesiadką na tramwaj, jadę dłużej niż samochodem czy rowerem i co? Każdy ma inny dojazd, inny czas itp.

        • 7 1

      • a ja mieszkam w kosakowie i do pracy, na matarni latam samolotem (1)

        a wy nie

        • 17 0

        • kto bogatemu zabroni ;)

          • 9 0

    • 8 km na rowerze w czasie 40 minut?

      Chyba mocno pod górkę?

      • 5 0

    • nie rozumiem tej komunikacyjnej algebry

      jeżeli masz kilka tramwai co 5 minut a tramwaj dystans ok. 8 kilometrów wliczając to przystanki stanie na światłach jedzie ok. 20 minut to skąd 55 minut
      każdy powód do narzekań dobry

      • 1 0

  • Akurat przejście podziemne przy węźle Wzgórze... (19)

    ...nie wydaje mi się złym pomysłem. W normalnym, codziennym użytkowaniu usprawnia ruch pieszy. Z pewnością przeczy iluś tam zasadom dobrego planowania - które osobiście popieram - ale ten tunel na Wzgórzu po prostu jest praktyczny.

    • 43 22

    • (4)

      Ciekawe dlaczego większość osób kieruje się od razu do Władysława IV gdzie jest naziemne przejście?

      • 20 17

      • Zupełnie się z tym nie zgodzę!!!

        • 12 11

      • (1)

        to nieprawda, większość ludzi idzie przez tunel. Tunel na Wzgórzu jest dobrze oświetlony, ma łagodne zejścia, jest szeroki, czysty i wygodny. ludzie chętnie nim chodzą

        • 20 13

        • jestem zdeklarowanym przeciwnikiem tuneli

          ale rzeczywiscie ten nie jest taki zly. Szeroki, jasny, dobrze oswietlony. W miejscu, gdize i tak musialbym stac na swiatlach wiecej niz raz.

          O ile popieram idee miasta bez tuneli, to jesli musza powstawac, niech przypominaja ten.

          • 12 4

      • bzdura

        • 1 1

    • (6)

      Z tego co obserwuję (bywam tam co jakiś czas) to przejście podziemne na Wzgórzu bardzo usprawniło ruch i uważam, że to był bardzo dobry pomysł.

      • 20 10

      • (5)

        Ja też uważam, że upsrawniło. Wreszcie żaden pieszy nie pałęta mi się przed moim Golfem IV!! Piesi won do tuneli albo za miasto!!!!!

        • 21 6

        • (2)

          Taaa... usprawniło. Powiedz to matkom z wózkami które muszą chodzić na około lub korzystać z wind (szklanych - latem 30 stopni i więcej). Powiedz to osobom po 50tce którzy już nie są tak zwinni i gibcy, że chodzenie po schodach jest super.

          Prawda jest taka, że powinno istnieć tam przejście. Niech teraz zostanie wytyczone nawet równolegle z działającym tunelem. Przykład Warszawy pokazuje że większość ludzi wybierze przejście nawet jeśli oznacza to chwilę czekania.

          • 10 17

          • Jest podjazd na wózki i winda, a kawałek dalej przejście dla pieszych. Nie szukaj problemów na siłę.

            • 14 3

          • jesli ktos ma 50 lat i nie jest w stanie zejsc, ani wejsc jednego pietra po schodach

            to najwyzszy czas sie solidnie za siebie wziac.

            O ile tunele ogolnie uwazam za zle, to ten akurat jest przykladem przyzwoitego rozwiazania. Jest wiele tuneli w Trojmiescie, ktore sa dduuuuuuzo gorsze. W sumie ten jest chyba najlepszym z tuneli jakie istnieja u nas.

            • 14 2

        • Golf IV (1)

          Wow wielkie mi cos

          • 1 6

          • to była ironia

            ;P

            • 7 0

    • Człowieku, w cywilizowanych krajach (6)

      w centrach miast drogi-przelotówki wrzuca się pod ziemię, a nie ludzi.
      Ten węzeł powinien być pod ziemią, a przynajmniej część, np. główna droga na wprost.

      • 15 13

      • (2)

        A wiesz, ze budowa geologiczna trójmiasta to wyklucza?

        • 13 6

        • (1)

          Dokładnie. Najwięcej do powiedzenia mają ci, którzy nie mają na dany temat pojęcia. Jakakolwiek próba zrobienia u nas dłuższego przejazdu podziemnego /tunelu/ skończyłaby się prędzej czy później katastrofą.

          • 13 5

          • ?? Tunel pod kanalem portowym??

            Wszystkie podziemne hale garazowe?

            • 5 2

      • podaj prosze liste takich miast (2)

        o wielkosci Gdanska, gdzie takie cos wykonano?

        I prosze przestancie BREDZIC o cywilizowanym swiecie, zachodzie i innych wymyslach. Najdalej na zachodzie jak ktos w Kartuzach byl, to mu sie moglo w glowie namieszac.

        • 12 3

        • Sadzac po twoich wypocinach

          I braku wiedzy nawet w kartuzach

          • 4 4

        • W Sopocie? Moze byc? Wtedy tez niektorzy proponowali przejscie podziemne na Monciaku, ale rozsadek zwyciezyl. Szkoda, ze w Gdyni bylo odwrotnie.

          • 0 5

  • Spotkali sie, pojedli, popili (3)

    zero konkretów np. w postaci mapy drogowej która mogłaby doprowadzić do jakiegoś rozwiązania.

    Na koniec konferencji każdy uścisnął sobie dłoń i pojechał w swoim kierunku (na pewno transportem indywidualnym :)) a pomysłu na rozwiązanie jak nie ma tak nie ma

    • 34 9

    • typowy przebieg wszelkich konferencyi...

      ;)

      • 6 4

    • faktycznie po konferencji pojechałem indywidualnym (1)

      rowerem

      • 0 2

      • do minusującego: faktom się nie zaprzecza

        najlepiej rozmawiać o pomysłach

        • 0 1

  • Oficerowie rowerowi, (17)

    wynalazki typu masa krytczyna i ciągły lament rowerzystów, którzy chcieliby aby całe miasto zalac ścieżkami rowerowymi i zakazać samochodów a przy tym przez przejazdy dla rowerów często przejeżdżają z prędkością z którą bardzo ciężko jest ich zauważyć... Rowerzysci , choć sam jeżdżę, to coraz bardziej mi wstyd za Was. To co robicie jest jak parady równości - ma być pokazem, zachęcać, popularyzować? A moim zdaniem to tylko zniechęca do mniejszości seksualnych, podobnie jest z Wami. Rózwój okej , ale na wszystkich rzech płaszczyznach - samochodowej, rowerowej i publicznej. Trzeba osiągnać kompromis, choć niestety widze, że w obecnych czasach ludzie, którzy nigdy się nie przesiadą z samochodu na transport publiczny są na straconej pozycji...

    • 52 34

    • Cghamem jest się nawet na dwóch kółkach (1)

      Chamem anonimowym - za kierownicą auta

      • 9 4

      • Napiszę tu, bo poniżej nikt nie przeczyta ;)

        Drogi Johny. Rozumiem twój ból i wzburzenie. Musisz jednak zrozumieć jedną rzecz:

        SAMOCHÓD OSOBOWY NA PRZEWIEZIENIE 1 OSOBY ZUŻYWA OK 50 RAZY WIĘCEJ TERENU NIŻ TRAMWAJ

        i OKOŁO 20 RAZY WIĘCEJ NIŻ ROWER.

        To dlatego na całym świecie w miastach ogranicza się indywidualną motoryzację. Miasto nie jest z gumy. Popyt na teren warunkuje formy transportu. Gdyby wszystkie podróże wykonywać samochodami osobowymi, potrzeba by było 130% powierzchni miasta zabudować jezdniami i parkingami. Czyli zburzyć całe miasto a dodatkowo 30% infrastruktury schować pod lub nad ziemię - w 2 poziomach. Już rozumiesz, dlaczego władze MUSZĄ ograniczyć popyt na infrastrukturę samochodową i ZAPRZESTAĆ budowy i poszerzania jezdni?

        • 0 0

    • Mniej pić, mniej gapić się w telewizor, więcej jeździć na rowerze!

      A durne myśli same odejdą.

      • 14 12

    • (5)

      Kiedy wreście ludzie zrozumieją, że jeden rowerzysta więcej to jeden stojący przed nimi w korku samochód mniej?

      • 13 17

      • (4)

        Wytłumacz mi czemu mam się przesiąść na rower?
        Mam 20 km do pracy. Mam spać 3 godziny, żeby rowerem dymać?
        Jak ktoś ma 3 kilometry to ok. Ale większość niestety musi dojechać dużo dalej.
        Zamiast się wiecznie burzyć lepiej się zastanówcie czy to rower rolki i deskorolka to dobre rozwiązanie dla wszystkich.

        • 8 2

        • Większość (ok. 70-75%) ma do pracy ok. 7-8 km. Jest to dystans idealny dla roweru.

          • 3 1

        • (1)

          Właśnie w interesie takich osób jak ty powinno być by jak najwięcej osób, które mają bliżej, jeździło rowerami. Będzie mniej samochodów w korku i szybciej dojedziesz.

          • 6 2

          • poszaleli z tymi rowerami...

            • 2 1

        • Czy wszyscy maja do pracy 20km? Optymalny dystans dojezdzania rowerem jest do 10km. Mysle, ze większość ludzi ma wlasnie taki dystans, dodatkowo dzieci do szkol, lub na drobne zakupy (przypuszczam, ze jada max 5km). Zobaczy ile ludzi mogloby przerzucić się z samochodu na rower. Nikt nie mowi o jezdzeniu codziennie 20km czy 40km.

          • 3 0

    • (5)

      Mylisz bardzo wiele rzeczy.
      Masy krytyczne (z założenia) są ruchem oddolnym i odbywają się zwykle tam, gdzie transport rowerowy nie jest brany jako element transportu w mieście. W miastach, w których rozwija i promuje się ten środek transportu, a więc chociażby tworzy się specjalną komórkę w strukturach samorządu (np. stanowisko oficera rowerowego), masy raczej nie mają racji bytu i albo ich nie ma(Gdańsk, Wrocław), albo wcześniej, czy później zanikną.
      Po drugie, argument o przejeżdżających przez przejazdy rowerzystach jest kompletnie oderwany od rzeczywistości. To, że pojedyncze osoby nie potrafią się zachować w obrębie skrzyżowania to nie jest argument. Niezależnie od środka transportu ludzie popełniają błędy lub są głupi. Mógłbym podać przykłady jak piesi się zachowują, co wyczyniają kierowcy, czy co robią pasażerowie autobusów. Tylko po co?
      Po trzecie nikt nie chce zalać miasta 'ścieżkami rowerowym', bo to jest nierealnie i tak się nie rozwija transportu rowerowego. W mieście przede wszystkim stawia się na większą lub mniejszą integrację z transportem samochodowym. Drogi rowerowe buduje się tylko tam, gdzie nie ma inne możliwości.
      Po czwarte, Twoje pojmowanie kompromisu i rozwoju jest "motocentryczne". Nie ma możliwości rozwoju, czy promowania ruchu rowerowego, pieszego czy komunikacji zbiorowej bez zabierania kierowcom, bo po prostu jest to fizycznie niemożliwe, bo przestrzeń w mieście nie jest z gumy. Zresztą od 25 lat pakujemy kasę wyłącznie w transport indywidualny, kompletnie zapominając o pozostałych gałęziach. Dlatego też czas trochę przystopować i skupić się na ruchu pieszym, rowerowym i zbiorowym, będzie to tym łatwiejsze, że nadchodząca perspektywa finansowa UE promuje właśnie te środki.

      • 16 6

      • do o. - dobrze prawisz, ale zauważ, że rower to też w większości transport indywidualny (1)

        rower publiczny bywa określany jako "indywidualny transport publiczny". Najlepsze efekty daje jeśli funkcjonuje w rozsądnym powiązaniu z siecią lokalnej kolei.

        • 4 0

        • Oczywiście miałem na myśli indywidualny transport samochodowy. Taki skrót myślowy :)

          • 4 0

      • Co to znaczy od 25 lat pakujemy kasę wyłącznie w transport indywidualny? (2)

        O jakim mieście piszesz? Jeśli o Gdańsku to dopiero w ostatniej unijnej siedmiolatce budujemy drogi. Drogi takie jak dojazd do obwodnicy. To że w końcu powstały dwa dwujezdniowe dojazdy do obwodnicy w 450k mieście to chyba nie jest jakaś ekstrawagancja na skalę światową? Na transport indywidualny też trochę idzie. No chyba, ze za darmo wymieniono wszystkie autobusy, część tramwajów, powstały linie na Chełm i dalej, powstaje na Morenę, wydłużamy SKM i remontujemy składy, budujemy PKM, powstał i jest rozszerzany system informacji pasażerskiej. Co roku dopłacamy ~50% do tego transportu. To jest nic? Zapominamy o innych gałęziach? A skąd te ścieżki rowerowe? Czyn społeczny rowerzystów?

        • 4 4

        • (1)

          Porównaj sobie ile wydaliśmy na (przewymiarowane) drogi służące głównie samochodom osobowym (w których jedzie zwykle jedna osoba), a ile na transport zbiorowy i infrastrukturę rowerową.

          • 4 2

          • no wlasnie

            porownaj sobie. Biorac pod uwage coroczne doplaty do transportu zbiorowego oraz wielkosc akcyzy, ktora w cenie benzyny panstwo zabiera kierowcom.
            Transport zbiorowy NIGDY nie bedzie rentowny a panstwo/gmina lupi czlowieka na czym tylko moze...

            • 2 2

    • johny (1)

      powinieneś udać się na rekonwalescencję umysłowa gdzieś dalej niż do pracy, czy na grilla w weekend. Proponuję Holandię. Tam też jeżdża samochodami, ale za kierownicami nie spotkasz takiego johny'ego - dawno wymarli. Transport publiczny, rowerzyści i piesi musz być preferowani. A to że Johny kupił sobie mieszkanie w polu - to jego wybór, skoro bozia poskapiła rozumu. Niech stoi w korku w swoim samochodzie i się pluje na normalnych uczestników ruchu.

      • 4 4

      • No tak ale nawet w tej Holandii

        mają np. ograniczenia (dopuszczalność, bilet) w przewozie rowerów koleją podmiejską, a u nas chcieliby zawsze, tanio, a najlepiej za darmo. Nie wybierajcie sobie tylko tego co pasuje. Dodatkowo w Holandii jest mus posiadania oświetlenia, jak jest z tym w naszych rowerach. Wymagacie od innych wymagajcie też od siebie.

        • 3 2

  • (3)

    Jestem przeciwna "rozlewaniu" się miast i przyłączaniu do niego nowych terenów. Zwłaszcza jeśli chodzi o Trójmiasto (i całe szczęście tak właśnie się dzieje).
    Powinno się stawiać na rewitalizację społeczną i przestrzenną istniejących dzielnic.

    • 50 9

    • W Gdansku Srodmiescie, Dolne miasto, (aktualnie zabudowywane "biale plamy") Wrzeszcz (1)

      A przede wszystkich letnica i trojkat miedzy Brzeznem, N. Portem i Wrzeszczem. Mnostwo terenu, ktory nie powinien lezec odlogiem.

      Tyle tylko, aby zrobiono z tego spojna dzielnice, na ktora byl pomysl i plan, a nie zabudowywac po domnku czy osiedlu (oczywiscie zaraz strzezonym).

      • 11 2

      • N Port, Brzezno

        Rzut beretem od nowego skladowiska Siarkopolu, zbiornikow rafinerii, spalarni odpadow Portservice, Zakladow Nawozow Fosforowych i popiolow z EC.
        Zaiste wspaniale miejsce na nowe budynki mieszkalne....

        • 5 8

    • Ułożyć nasze życie

      a potem narzekają na obecność dzików pod domami i składają propozycje strzelania do zwierząt - ciągle jeszcze nie umiemy żyć, mieszkać w sposób cywilizowany, czyli mając na uwadze dobro wspólne

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.