• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

Krzysztof Koprowski
24 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę". Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".

Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.



Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki. Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki.
By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris. By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris.
Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej. Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej.
Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma. Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma.
Mieliśmy w rękach Książkę Usterek Pojazdu jednego ze składów tramwajowych. Książka to dokument, w który motorniczowie wpisują awarie i usterki, jakie odkryli podczas swojej zmiany. Po zjeździe do zajezdni oddają ją mechanikom, którzy muszą zareagować na zgłoszenie motorniczego. Czytaj: usunąć awarię.

Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.

- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.

- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.

Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.

Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.

Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.

- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.

- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.

Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.

Opinie (340) ponad 20 zablokowanych

  • W Gdyni rozpadające się autobusy a w Gdańsku tramwaje :D

    • 13 1

  • (3)

    30 lat nikt nic nie robił i nagle chcecie przeskoczyć dekadę zaniedbania w 2 tygodnie żałosne niektóre komentarze i wpisy pseudo speców od tramwajów ale jak czytam wypowiedzi rzecznika i prezesa zkm to oni są totalnymi osłami

    • 14 2

    • tja (2)

      zadam proste pytanie - kiedy pan "rzecznik" ZKM ostatni raz jechał komunikacją miejsą do i z pracy? odpowiedź: zawsze jeździ własnym samochodem.

      • 3 0

      • (1)

        a co się stało z Panią rzecznik Izą z ZKM?

        Czy prezes ją wyrzucił czy miała już dość pracy w tej firmie gdzie należy ciągle lukrować.

        • 1 0

        • ...

          pani Iza jest na macierzyńskim :)
          na pewno się cieszy że nie musi uczestniczyć w tej farsie jaka ma miejsce i kłamać tak jak kłamie pan Krzysztof W :P

          • 2 1

  • Powtórzę jeszcze raz - wymienić mechaników na nową kadrę, jek również dyrekcję. (2)

    Chyba, że plecy już mają takie , że to co widać - Władze Miasta ich nie ruszają.

    • 21 0

    • (1)

      Nie mechaników, a sprzet ktory jezdzi po naszych szynach. Nowe wozy a nie stare rupiecie sprzed 20 lat.

      • 1 5

      • i ciekawe czy te stare mechany dadzą radę w elektronice ? ha ha ah aha ha ah

        • 5 0

  • Mechanicy

    Bo mechanicy mają "mało" do emerytury lub już są na emeryturze (mniej kosztują) i pojęcia o elektronice nie mają ale blokują miejsce pracy młodym. Metody naprawy pozostały z czasów z PRL-u. Po co naprawić przyczynę, jak można wyeliminować skutek. Ot Polska cała. Bleeeeeeeee.

    • 20 2

  • Tusz, Tusz, Tusz

    Leje się w dokumenty ZKM, czemu pytam? Dlaczego Budyń milczy? Co zrobi Miasto z zarządem ZKM? Czy coś zamierza, czy tusz tusz tusz bedzie lać się dalej?

    • 18 3

  • Hamulce (1)

    99 procent wozów typu 105, 105NA ma niesprawne hamulce i takie wozy mimo wszystko wyjezdzaja na trasy, głównie tyczy to hamulcow szczekowych ktore nawet na postoju nie trzymaja, i na spadkach czesto stacza sie wóz.
    Gdansk bierze stare rupiecie od innych, miast, jak najmniejszym kosztem.
    A w dyrekcji panuje jedna wielka rodzinna atmosfra, połowa tych ludzi to rodziny,Na stołkach zasiadają ludzie którzy tak naprawde nie maja pojacia o tej prac, i tak o to nikt nikogo nie kontroluje, a jak cos sie wydarzy to bedzie zapozno, i najbardziej ucierpi ten co naprawial, a szefostwo pozostanie bezkarne.
    Gdańsk zakupil niby nowe wozy, stare rupiecie niemieckie, zamiast nowoczesne tramwaje na miare 21 wieku.
    I tak bedziemy jezdzic wozami ktore lata swietnosci maja juz za sobą,wydawać bedzxiemy coraz wiecej pieniedzy na bilety, wliele osob postronnych na tym ucierpi.
    A prezesi beda trzepac na tym kase, ludzie beda cierpiec i tak wkolko.

    • 19 7

    • zgadzam sie ale zapomniałems ze te stare niemieckie rupiecie sa w lepszym stanie

      niz te nowe polskie bo tam były serwisowane i tam były głaskane i tam tranwaj musiał byc wypucowany na błysk gdy jechał na trase niemógł miec najmniejszej usterki!!Wiec te stare niemieckie rupiecie są w stanie doskonałym tylko tez trzeba je serwisowac tak samo jak nowe uns serwisu niem nawet dla nowych.

      • 3 1

  • A GDZIE JEST POLICJA ?

    A JA SIĘ PYTAM,GDZIE SĄ KONTROLE POLICYJNE ? Można było skontrolować autobusy miejskie w Słupsku to można i w Gdańsku !!!

    • 20 2

  • hehehehe

    Normalka!!!!!!!!!!!!No bo skąd tu wziąć fachowców skoro do szkół technicznych idą sami idioci.

    • 8 12

  • (2)

    a czy dyrektor zkm wybiera sie wreszcie na emeryture?? 67 lat i go chyba tam przyspawalo.

    • 22 3

    • nie tylko prezesa przyspawało ale też Panią wiceprezes Danutę G. lat 62 (1)

      • 3 1

      • a co boli?

        szukacie problemow jednak gdzie indziej teraz co? to tabor jest probelmem czy co innego ;-)))?

        • 1 3

  • Co za syf (1)

    Aż strach jeździć tą naszą komunikacją miejską...nie ma już żadnego bezpiecznego środka miejskiego, masakra jakaś!!!!

    • 14 1

    • to

      To czemu ku..o jeździsz?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane