- 1 Deweloper remontuje miejsca rekreacji (90 opinii)
- 2 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (24 opinie)
- 3 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (204 opinie)
- 4 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (302 opinie)
- 5 Zajrzyj do międzywojennych witryn (31 opinii)
- 6 Gdynia w ruinie czy rozwoju? (164 opinie)
Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali
Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.
Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.
- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.
- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.
Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.
Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.
Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.
Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.
- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.
- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.
Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.
Opinie (340) ponad 20 zablokowanych
-
2010-03-24 11:21
REDAKTOR ARTYKUŁU WIDZAĆ ŁAMANIE PRAWA POWINIEM ZGŁOSIĆ SPRAWĘ NA POLICJE dlaczego tego nie zrobił?
- 8 3
-
2010-03-24 11:21
A co robi ZTM Gdańsk? (3)
Dlaczego ZTM Gdańsk nie kontroluje tramwajów?
- 12 1
-
2010-03-24 11:24
układzik rączka rączke myje (1)
- 2 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2010-03-24 11:24
A ja się pytam - gdzie jest zapowiedziana przez władze miasta kontrola? (1)
Nie ma bo jak mają sami siebie kontrolować
- 10 1
-
2010-03-24 13:23
A jakie uprawnienia do kontroli pojazdów ma miasto? Oni mogą sprawdzać przestrzeganie przepisów we własnej (miejskiej) firmie, wykonanie planu finansowego itp.
Kontrolą autobusów, a głównie tramwajów, powinien się zająć niezależny od miasta organ, np. Inspekcja Transportu Drogowego.- 1 0
-
2010-03-24 11:24
Odwołać winnych, do widzenia Zarząd!
Jak to jest, że władze miasta Gdańska, które pretenduje do bycia wzorem w zakresie gospodarki komunalnej, po tylu wpadkach gdańskiego ZKM nadal utrzymuje obecny Zarząd firmy. W warunkach innego miasta vide Łódź, Lublin, Katowice po takich sytuacjach Zarząd jest w trybie natychmiastowym zwalniany. W tej sytuacji p. Adamowicz z jemu podległymi wiceprezydentami traci w oczach opinii publicznej niezmiernie, a wybory samorządowe tuż tuż. Panie Adamowicz po co Pan trzyma tych nieudolnych biurokratów?!
- 17 2
-
2010-03-24 11:28
A dlaczego nowoczesny tabor jest tak zawodny? (3)
- 8 1
-
2010-03-24 11:34
bo to nie nowoczesny tabor tylko złom kupiony z niemiec , a nam sie wciska że to nowoczesny tabor, a kase wzieli jak za nowe do
kieszonki
- 1 2
-
2010-03-24 12:07
Oryginalnie nie jest zawodny... (1)
ale dostał się w ręce specjalistów z Gdańska
- 3 0
-
2010-03-24 20:59
nasi wszystko "poprawią" ;-)
- 0 0
-
2010-03-24 11:34
REALISTA
Toż to rozbój w biały dzień
I pogwałcenie podstawowych praw bezpieczeństwa.
Do czasu jak stanie się najgorsze nic nie zrobią.
Dlatego dziennikarze walczcie
A kierowcy nadsyłajcie zdjęcia.
W końcu ulegną !!!- 13 1
-
2010-03-24 11:52
Kiedyś
cyt. "Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi"
Kiedyś to mieszkaliśmy w jaskiniach i jedliśmy surowe mięso, może mamy się cofnąć do takich czasów??- 9 1
-
2010-03-24 11:56
W najbliższym czasie wyśle do Adamowicza takie pisemnko (2)
"Szanowny Panie Prezydencie,
Jako płacący podatki mieszkaniec miasta Gdańska, chciałbym wyrazić mój sprzeciw wobec sposobu w jaki traktowani są klienci komunikacji miejskiej. Nie jest moim celem opisywanie organizacji i stanu komunikacji zbiorowej w naszym mieście, albowiem nie wiem wątpliwości, iż Pan ją doskonale zna.
Pozwolę sobie jednak zwrócić uwagę na następującą kwestię: stan techniczny taboru tramwajowego w Zakładzie Komunikacji Miejskiej powoduje zagrożenie dla zdrowia i życia jego użytkowników. Taka sytuacja ma miejsce nie od dzisiaj i nie jest tajemnicą dla nikogo, kto korzysta z tego środka transportu. Jednakże sposób w jaki odnoszą się do problemu władze miasta budzi niesmak i niedowierzanie. Mam na myśli kłamstwa prezesa ZKM Jerzego Zgliczyńskiego, twierdzącego, jakoby stan techniczny taboru tramwajowego w Gdańsku nie budził zastrzeżeń, skandaliczne traktowanie motorniczych zgłaszających zastrzeżenia wobec stanu pojazdów oraz brak jakiejkolwiek widocznej reakcji ze strony wysokich rangą urzędników miejskich. Ostatnie doniesienia w prasie są tylko potwierdzeniem moich własnych spostrzeżeń jako użytkownika komunikacji miejskiej.
Zgorszony sytuacją pragnę przedstawić sprawę jasno. Oczekuję, że dnia wyborów samorządowych wystąpią następujące zdarzenia:
- obecny prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej zostanie pozbawiony stanowiska,
- zostanie przedstawiona mieszkańcom Gdańska nowa formuła nadzoru nad przewoźnikami, między innymi gwarantująca, że 35 nowych pojazdów PESA 120N nie padnie ofiarą skandalicznego podejścia ZKM do taboru, a tym samym 300 milionów złotych nie zostanie wyrzucone w błoto,
- zostanie publicznie wyjaśnione jak w ostatnich latach przebieg proces konserwacji taboru ZKM i kto za to odpowiadał, a wobec odpowiednich osób zostaną wyciągnięte konsekwencje.
W przeciwnym wypadku proszę nie liczyć na mój głos w wyborach na stanowisko Prezydenta Gdańska. "
Słowa dotrzymam, ze smutkiem, ale dotrzymam.- 12 6
-
2010-03-24 11:58
no i po co...? (1)
Każdy moze sobie napisać taki tekst- na przyklad zaprzyjaźniony milośnik komunikacji miejskiej autora artykułu, ktory jest motorniczym... sensacja za sensacja, to juz nudne!
co do tramwajw, jeżdze codziennie i uważam ze jest ok! poza tym z tego co wiem, to jestesmy w trakcie calkowitej wymiany na nówki! wiec pisz redaktorku, póki masz mozliwosci..- 3 8
-
2010-03-24 12:01
podpisz się burku z zarządu zkm
j.w.
- 4 4
-
2010-03-24 11:57
co za podróbki z tymi dokumentami (8)
Każdy moze sobie napisać taki tekst- na przyklad zaprzyjaźniony milośnik komunikacji miejskiej autora artykułu, ktory jest motorniczym... sensacja za sensacja, to juz nudne!
co do tramwajw, jeżdze codziennie i uważam ze jest ok! poza tym z tego co wiem, to jestesmy w trakcie calkowitej wymiany na nówki! wiec pisz redaktorku, póki masz mozliwosci..- 9 25
-
2010-03-24 12:01
re (3)
a któż to napisał ? wygląda mi na etatowego pracownika ZKM Gdańsk...dla laika widać że charakter pisma należy do osoby starszej, z resztą co tu dużu mówić, każdy wie jaka jest sytuacja!! tragiczna!
- 6 1
-
2010-03-24 12:04
sytuacja jest wyolbrzymiona.. (2)
a ty jestes tragiczna aniu, - jak mozna rozpoznac pismo pracownika, ha ha! dobre ;-) podróbki i tyle- szukanie sensacji, a miłosnikowi akurat trafiło na zkm.. smutne...
- 2 8
-
2010-03-24 12:14
wyolbrzymiona to jest pensja zarządu ZKM w stos. do tego co jeździ po mieście! (1)
smutne jest to Zdzisiu, że bujasz w obłokach i piszesz farmazony że wszystko jest OK. Otóż nie jest.... poza tym, ZKM Gdańsk jest w stanie każdą nówkę doprowadzić do stanu śmierci technicznej - w 2000 roku kupiono 4 sztuki Citadisów i co, jak one wyglądają po 10 latach? wymiana siedzeń na nowe wiele nie zmieni....
- 6 1
-
2010-03-24 12:55
wygladaja swietnie
wszystkie tramwaje wygladaja świetnie, a te nskopodlogowe Citadisy nad wyraz, wiec smutna Aniu, usmiechnij sie i nie przesadzaj,stan taboru i ogolnie komunikacja w Gdansku jest jedną z najlepszych w Polsce;-)
- 1 5
-
2010-03-24 12:28
Całkowitej wymiany na nówki?
40-kilka 30-letnich "dortmundów" to nówki? I perspektywa kolejnych "używańców" - to też będą nówki? Chyba jednak źle wiesz. Zdjęcia brudnych, przerdzewiałych tramwajów to Twoim zdaniem wyolbrzymienie? Szarpiące i staczające się z przystanków tramwaje to masowa halucynacja tysięcy pasażerów? To, że w tramwaju jest zimno i śmierdzi to narkotyczne złudzenie przećpanych gdańszczan? To, że tramwaj zatrzymuje sie dopiero po użyciu hamulca awaryjnego to zupelnie normalna procedura? Owszem, ale tylko w Gdańsku... Mam wielką nadzieje, ze zarzad ZKM wyleci z hukiem a za tym pojda zmiany kadrowe wsrod zaplecza technicznego i poprawa nadzoru w tych strukturach.
- 6 0
-
2010-03-24 13:27
Czyżbby pisał to Zdzisiek K. z ZKM ?
Drogi Zdziśku dlaczego nówki autobusy się rozwalają?
Czy tak samo będzie z nówkami tramwajami?- 2 0
-
2010-03-24 15:28
Zdzisiu, a może Krzysiu z Ujeściska? (1)
Krzysiu W. z Ujeściska stoi nad komputerem i wymyśla teorie spiskowe? Zapewne zdjęcia dołączone do art to też podróbki? Syf w tramwajach i autobusach też? Panie Wojtkiewicz, niech Pan się przestanie ośmieszać i kazać wymyślać prawocnikom działu marketingu (w zasadzie nie wiadomo po co taki w ZKM) bzdurnych teorii spiskowych. Latami się zaniedbywało tabor i olewało wszystko, a teraz trzęsie się tyłkiem o posadkę? Najwyższy czas zmienić tą ekipę nieudaczników i ludzi, dla których czas się zatrzymał w latach 80. I tak już dużo popsuliście.
- 4 1
-
2010-03-24 19:30
!!
święte słowa! wreszcie ktoś powiedział prawde !!!
- 2 0
-
2010-03-24 12:04
A gdzie policja przeciez tez powinna to sprawdzac
zallllllll
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.