Fakty i opinie

Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

Najnowszy artukuł na ten temat Nie zmierzą temperatury w tramwajach
Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".
Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę". fot. czytelnik trojmiasto.pl

Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.



Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki.
Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki.
By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris.
By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris. fot. czytelnik trojmiasto.pl
Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej.
Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej. fot. czytelnik trojmiasto.pl
Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma.
Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma. fot. czytelnik trojmiasto.pl
Mieliśmy w rękach Książkę Usterek Pojazdu jednego ze składów tramwajowych. Książka to dokument, w który motorniczowie wpisują awarie i usterki, jakie odkryli podczas swojej zmiany. Po zjeździe do zajezdni oddają ją mechanikom, którzy muszą zareagować na zgłoszenie motorniczego. Czytaj: usunąć awarię.

Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.

- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.

- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.

Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.

Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.

Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.

- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.

- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.

Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.

Opinie (340) ponad 20 zablokowanych

  • Wyrzucą pionka w ZKM dla uciszenia publiki

    Tak jak było za poprzedniego ustroju – szukają winnego, chociaż sami są winni.
    Ryba psuje się od głowy.

    • 252 5

  • Władze miasta nie panują nad tym co się dzieje ZKM – gdzie zapowiadana kontrola?

    Pan Prezydent Bojanowski na początku marca publicznie zapowiadał kontrolę w ZKM.
    Widać, że władze nie panują nad firmą, co się dzieje i dlatego teraz dały czas ZKM na szybki lifting - przez te parę tygodni ZKM na szybkiego zapudrowali syfa – panowie pochlapali farbą i niby jest teraz cudownie.
    Syf został zapudrowany a nie usunięty.

    • 149 9

  • Czyli na EURO 2012 będziemy jeździć zdezelowanymi pojazdami?

    Skoro ZKM i Urząd Miejski nie panuję nad publicznym mieniem obarczając wandali

    • 105 7

  • Wczoraj wracając tramwajem widziałem na torowisku kawałek czegoś co wyglądało jak szczęka hamulca:) jestem ciekaw czy motorniczy zauważył jakąś różnice w prowadzeniu tramwaj?

    • 89 4

  • Epoka młotka i przecinaka się już skończyła.

    Władze miasta i ZKM myślą że jak zakupiony został nowoczesny tabor to sam się będzie naprawiał i serwisował, ale epoka młotka już się skończyła - nie da się „tu i tam puknąć” i dalej jakoś pojazd jeszcze jeździ – tak było z ikarusami ale solarisa to już nie da się w tak „nowoczesny” sposób naprawić.

    • 80 4

  • Przesadzacie Prezes firmy to „nowoczesny menadżer”

    (...)Nie potrzebnie czepiacie się, że jest już od dwóch lat w wieku emerytalnym.

    • 87 5

  • Komunalne firmy to PRL bis

    Zarówno w ZKM Gdańsk I PKM Gdynia.

    Władze miast nie panuja nad tym co się dzieje - jak szanowane jest publiczne mienie- ważne że zostanie za publiczne pieniądze nowy tabor i tak w kółko Macieja

    • 60 5

  • Wiem

    Tragedia Stany Gdańskich Tramwajiiiii JEST TRAGICZNA!!

    • 46 7

  • Bilety podrożały w Gdyni i w Gdańsku a wciąż jeździmy niebezpiecznymi pojazdami :(

    W Gdyni rozwalające się autobusy a w Gdańsku tramwaje :(

    • 60 4

  • A co na to Pan Prezydent Miasta?

    Czy go to obchodzi?
    Czy korzysta z komunikacji miejskiej?

    • 120 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.