• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do Wrzeszcza: powrót do przeszłości

Krzysztof Koprowski
13 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Parking - klepisko w miejscu pierwszej zburzonej kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Czy tak będzie wyglądał półkilometrowy obszar aż do ul. Traugutta? Parking - klepisko w miejscu pierwszej zburzonej kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Czy tak będzie wyglądał półkilometrowy obszar aż do ul. Traugutta?

Postępowanie na wydanie tzw. decyzji środowiskowej dla ul. Nowej Politechnicznej zostało umorzone ze względów proceduralnych. Urzędnicy jednak nie rezygnują z inwestycji, choć można przypuszczać, że powstanie ona we Wrzeszczu według pierwotnych planów sprzed wielu lat.



Który wariant przebiegu Nowej Politechnicznej zostanie wybrany przez miasto?

W listopadzie pisaliśmy o złożeniu niezbędnych dokumentów do pozyskania tzw. decyzji środowiskowej dla budowy ul. Nowej Politechnicznej. Kilka dni temu te same dokumenty zostały wycofane, a całe postępowanie umorzono. Urzędnicy zapewniają jednak, że nie należy traktować tego jako odstąpienia od inwestycji.

- Z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz [alternatywna nazwa dla ul. Nowej Politechnicznej - dop. red.] wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach został zakwestionowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska i wycofany przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska z Wydziału Środowiska - wyjaśnia Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Obecnie DRMG przekazało do RDOŚ dwa odrębne wnioski, które są powieleniem wcześniejszego "wspólnego" wniosku. Zaproponowano w nich osobno warianty na całej długości przez ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska do al. Grunwaldzkiej lub z przejściem do al. Grunwaldzkiej ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska.

Warianty przebiegu brane pod uwagę w ramach tzw. decyzji środowiskowej. Warianty przebiegu brane pod uwagę w ramach tzw. decyzji środowiskowej.
- Ostateczna decyzja dotycząca wyboru przebiegu podjęta zostanie dopiero po uzyskaniu decyzji środowiskowej dla obydwu wskazanych rozwiązań - dodaje Piotrowski.
Oba warianty wiążą się z wyburzeniem kamienic wzdłuż ul. Do Studzienki, co było w 2015 r. zarzewiem sporu między aktywistami miejskimi a urzędnikami i przyczyniło się do wielkiej dyskusji publicznej.

Po prawie dwóch latach od prezentacji przez stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej alternatywnej wizji ul. Nowej Politechnicznej, działania miasta można ocenić jako sprawne zagranie polityczne.

Zamiast spierać się ze społecznikami, którzy oponują przeciwko wyburzeniom przedwojennej zabudowy czego wymaga realizacja wizji urbanistów z poprzedniej epoki, zdecydowano się powierzyć wykonawcy dokumentacji przygotowanie alternatywnych wariantów przebiegu ul. Nowej Politechnicznej.

Przesuń aby
porównać

We wrześniu 2015 r. Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, przy wsparciu Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, na zlecenie Mostów Katowice zaproponował poprowadzenie tramwaju przez Piecki-Migowo (Morenę), a następnie obok Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego zobacz na mapie Gdańska do al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska.

Całość miała uzupełniać "odnoga" tramwaju na Suchanino zobacz na mapie Gdańska oraz w kierunku ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska dla zawracania tramwajów w godzinach szczytu i przy okazji ułatwiając dotarcie do niego z nowych osiedli.

Materiał z września 2015 r.

Koncepcja tramwaju przez UCK i Wrzeszcz PKP.

Dodatkowo zamiast tramwaju przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska - Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, przedstawiono koncepcję ułożenia torów obok dworca we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska i dalej ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do istniejącej trasy tramwajowej przez al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - Legionów zobacz na mapie Gdańska.

Tramwaj przy dworcu we Wrzeszczu nie teraz

Dzisiaj wiadomo już, że tramwaj przez rejon dworca nie ma szans na szybką budowę, zaś zamiast torów, "ulica" Klonowa (w rzeczywistości to deptak z parkingiem) zyska lepsze oświetlenie i nową nawierzchnię chodników. Niedawno ogłoszono przetarg na wykonawcę tego przedsięwzięcia.

Ulica Klonowa, przez którą miał powstać tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Ulica Klonowa, przez którą miał powstać tramwaj do dworca we Wrzeszczu.
- Obecnie nie proceduje się dokumentacji projektowej dla tego odcinka i nie ma również planów finansowych na jego realizację, co nie oznacza jednak rezygnacji z takiego zadania - zapewnia Piotrowski. - Instytucje zarządzające transportem publicznym w Gdańsku zdecydowanie preferują to rozwiązanie zamiast wariantu Miszewskiego - Wyspiańskiego.
Tramwaj przed Siedlicką bez zgody PG

Podczas gdy prezentacja Nakoniecznego wyciszyła konflikt we Wrzeszczu, wątpliwości zaczęli mieć mieszkańcy Południa, dla których wariant przez UCK oznaczał wydłużenie czasu przejazdu.

Argumenty mieszkańców górnego tarasu znalazły potwierdzenie w analizach porównawczych kilku wariantów. Znając doskonale stanowisko FRAG-u i zwolenników ocalenia przedwojennej zabudowy, a także w oparciu o modele matematyczne, zarekomendowano przebieg przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska i Bohaterów Getta Warszawskiego.

Zyskał on od razu bardzo duże poparcie społeczne z dwoma wyjątkami: Politechniki Gdańskiej i mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Wynik analizy wielokryterialnej dla wariantów ul. Nowej Politechnicznej. Wynik analizy wielokryterialnej dla wariantów ul. Nowej Politechnicznej.
PG przekonywała, że ul. Siedlicka musi być deptakiem, ponieważ niemożliwe jest przeniesienie kilku urządzeń badawczych z budynków przy tej ulicy w inne miejsce kampusu. Mieszkańcy ul. Boh. Getta Warszawskiego zaczęli domagać się realizacji wariantu przez ul. Do Studzienki.

Politechnika tłumaczy, dlaczego linia tramwajowa nie może biec przez jej teren



Powrót do wariantu przez ul. Do Studzienki

Urzędnicy zaakceptowali stanowisko PG i wrócili do przebiegu przez ul. Do Studzienki, a następnie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Pod względem wizerunkowym, propozycja wariantu przez ul. Siedlicką była bardzo korzystna - włodarze mogli pokazać, że zależy im na ochronie (przynajmniej na razie) zabudowy ul. Do Studzienki, a złą wolę wykazały władze uczelni.

- Argumentem PG ws. ul. Siedlickiej było istnienie obiektów z aparaturą wrażliwą na drgania i taką też argumentację przyjęliśmy - wyjaśnia Michał Piotrowski, pytany o rezygnację z wariantu przez kampus PG.
PG nie zgodziła się na poprowadzenie tramwaju ul. Siedlicką. PG nie zgodziła się na poprowadzenie tramwaju ul. Siedlicką.
Równolegle do ul. Sobieskiego

Ponieważ jedynym możliwym do realizacji przebiegiem tramwaju okazała się ul. Do Studzienki, zrezygnowano z "przyklejenia" tramwaju do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska. Było to zresztą łatwe do przewidzenia po podjęciu decyzji o jej remoncie. Tramwaj powrócił na swoje pierwotne miejsce - w równoległą do ul. Sobieskiego rezerwę ul. Nowej Politechnicznej.

Odwrócenie uwagi od sedna problemu

Wydawać by się mogło, że wariant przez ul. Do Studzienki ponownie wywoła konflikt we Wrzeszczu. Nic bardziej mylnego - mieszkańcy ul. Boh. Getta Warszawskiego ściągnęli na siebie całą uwagę.

Problem przekształcenia ul. Do Studzienki w kolejną szpetną rezerwę terenową ograniczył się do sporu o to, czy chronić trzy kamienice wzdłuż ul. Do Studzienki, czy poprowadzić tramwaj z ich pominięciem, tworząc przy okazji wygodny przystanek tramwajowy bez dociążania skomplikowanego skrzyżowania ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką.

Przesuń aby
porównać

Wszystko było od dawna zaplanowane

Warto zauważyć, że w konflikt ten nie angażowało się już Biuro Rozwoju Gdańska. Gdańscy urbaniści swój wariant przebiegu określili już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Tramwaj był dla nich jedynie dodatkiem do kolejnej szerokiej drogi - potrzebnej według analiz ruchowych dopiero w okolicach 2040 r.

- Wyburzenia są niezbędne, nawet jeżeli teraz nie powstanie droga. Nie rezygnujemy docelowo z układu drogowego. Ponadto sąsiednie ulice nie są w stanie "przenieść" tego ruchu. Analizowaliśmy kilka wariantów przebiegu i obecny wariant wybraliśmy jako najlepszy - mówił już w 2014 r. Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Materiał z 2014 r.

Rozbiórka pierwszej kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny.


W 2015 r. słowa te podtrzymała nowa dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Edyta Damszel-Turek:

- Znamy historyczną wartość architektury pozostawionej przez minione pokolenia gdańszczan. Wiemy też, że należy ją w miarę możliwości chronić. Ale, aby Gdańsk nie stał się skansenem, potrzebuje nowych inwestycji. Można się obrażać i dąsać na nowe drogi, ale to one stanowią krwiobieg miasta, zwiększają atrakcyjność inwestycyjną i kreują miejsca pracy. To te rzekome dewastacje pozwalają mieszkańcom na większą mobilność.
Rezerwa pod drogę najważniejsza

W 2016 r., po wielu miesiącach prac, przedstawiono zarys nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska. Choć wpisano do niego kilka wariantów tramwaju w ramach ul. Nowej Politechnicznej (Trasy GP-W) przez rejon dworca we Wrzeszczu, ul. Boh. Getta Warszawskiego czy Wyspiańskiego - Miszewskiego, czteropasowa droga Nowa Politechniczna nadal pozostała.

  • Zdegradowany teren w centrum Gdańska, stanowiący rezerwę dla poszerzenia ul. Jana z Kolna.
  • Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu.
  • Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu.
Gdańszczanom urbaniści proponują więc kolejną zaniedbaną rezerwę terenową na wzór Drogi Czerwonej czy ul. Jana z Kolna.

Jednocześnie zespół Kazimierza Jamroza z Politechniki Gdańskiej udowodnił, że można, pod względem organizacji ruchu, doprowadzić tramwaj do skrzyżowania ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką. Odbędzie się to wprawdzie kosztem i tak już niewielkiej przestrzeni dla pieszych na samej alei, ale przecież w walce o przepustowość nie można stosować półśrodków.

Materiał archiwalny

Opinie (202) 2 zablokowane

  • Tramwaj przez....

    Uważam,że Miasto zlekceważyło,pokpiło rezerwę terenu pod rozwiązania komunikacyjne tego rejonu miasta. Zabudowa w rejonie Nowolipia ,Fultona, Volty musiała być wymuszona przez decydentów i delikatnie mówiąc, udupiła racjonalny przebieg tramwaju z dolnego do górnego tarasu. Pozostał tylko odcinek drogowy od Nowolipia do Nowej Bulońskiej....A tak na zdrowy rozum....we Wrzeszczu nie ma szans na prawidłowe,przyszłościowe poprowadzenie trakcji na górny taras....To efekt wcześniejszego "łatania "przestrzeni na zasadzie "jakoś to będzie ".Decydenci są ...odchodzą a gospodarskie spojrzenie w szarym kącie.

    • 1 0

  • Studzienki była od zawsze przeznaczona na drogę z tramwajem po co to zmieniać?

    Studzienki była od zawsze przeznaczona na drogę z tramwajem po co to zmieniać? Jest dobry plan w dodatku znany od lat i teraz komuś nagle nie pasi i kombinacje no gorzej niż greenpeace.

    • 3 0

  • gdańszczanin

    Panie Koprowski, może starczy tego ściemniania, oskarżania kolegów z BRMG o zaniedbania tuż obok ich siedziby, obok pomnika Stoczniowców, obok Centrum Solidarności. Wstydź się Pan swojej ignorancji i braku spojrzenia w przyszłość : http://mapa.trojmiasto.pl/#/map/-32.55,179.53,6,o

    • 0 0

  • Czekam z utęsknieniem aż PO odejdzie z Gdańska (3)

    I nie ma znaczenia kto będzie PO nich bo gorzej być nie może.
    Zablokowali budowę dróg i tramwaju na południu Gdańska przez co mamy zablokowane takie dzielnice jak Chełm Orunia Piecki Migowo Siedlce. Ale muzeum za 0,5 miliarda jest.

    Budowa kolejnych galerii handlowych naturalnie idzie pełną parą i tylko czekać na blokadę Wrzeszcza i śródmieścia już w styczniu 2018. Blokadę totalną taką że nawet tramwaje staną.

    Na prędce wydawane są pozwolenia na budowę biurowców w oliwie i okolicach i też będzie wesoło.
    Takie biurowce na zachodzie to się buduje przy stacjach metra łączących sypialnie z biurowcami. Niestety z południa Gdańska gdzie mieszkają młodzi wykształceni ludzie SKM nie kursuje a pas pod SKM już jest zabudowany przez deweloperkę.

    Stan komunikacji miejskiej woła o pomstę bo szybciej dojadę samochodem do Olsztyna niż tramwajem z Chełmu na Żabianke!

    O kompetencjach prezydenta Adamowicza jego zastępców prezesa Autobusów i tramwajów Gdańskich nie będę się wypowiadał bo każdy wie że w prywatnej firmie nikt ich nie zatrudni.
    Czekam aż odejdą bo dzieci rosną a piastowanie stanowisk publicznych przez obywateli z platformy zagraża bezpieczeństwu zarówno dzieci jak i dorosłych.

    Budowanie kolejki z nikąd do nikąd czyli PKM podobnie jak linii tramwajowych przez dzielnice w których nie ma pasażerów nie ma sensu.
    Dodatkowo skazują całe społeczeństwo Gdańska na liczne przesiadki z uwagi na swoją niekompetencję decyzjną. Kto normalny skorzysta z takiej komunikacji publicznej?
    A mieli takie pomysły jak piesze autobusy dla dzieci ! Szkoda że te piesze autobusy nie woziły dzieci Adamowicza i jego obywateli z PO . Bo w to że szcz*wiem i śliwkami obywatele z platformy karmią dzieci jakoś nie wierzę.

    • 18 15

    • Z Gdańska do Olsztyna PRZEPISOWO jadać potrzebujesz 2,5 godziny

      a na pewno tyle tramwajem z CHełmu na Zabianke nie jedziesz. A budowa dróg jest zablokowana przez twojego umiłowanego LIKWIDATORA Stoczni Gdańskiej za kare że nie został wybrany na Prezydenta Gdańska

      • 0 0

    • Brawo czysta prawda

      • 3 3

    • Zacznij myśleć geniuszu komunikacji miejskiej.
      1 Gdyby mieszkańcom nie odpowiadały władze miasta, ten sam prezydent nie rządziłby tyle kadencji - upzzzzzz nie umiesz wyciągać najprostszych wniosków?
      2. Dziwnym trafem z roku na rok komunikacja miejska w Gdańsku ma coraz więcej pasażerów, więc przestań histeryzować bo ludzie się wszędzie przesiadają i nie umierają z tego powodu
      3. Doczytaj se w necie, gdy budowano skm też szła przez "pola gdzie nikt nie mieszkał "- ojej kolejne zaskoczenie????

      • 6 4

  • Rozwiązać FRAG! (4)

    Burzyć stare rudery i robić porządną czteropasmową drogę.
    Nie ma co słuchać maruderów.

    • 16 40

    • akurat zrobia czteropasmowa drogę ,,, jak dopieli swego i beda zwezac Podwale Przedmiejskie

      za namowa FRAGU

      • 0 0

    • Panie Bielawski, do pracy a nie internety.

      • 2 1

    • i mądrali z końskiego zada

      • 0 1

    • Robić, ale bez tramwaju!

      • 1 9

  • A może PG przeniesie swoja aparature 300m dalej? (8)

    PS. To, ze miasto oddalo Siedlicka PG kilka lat temu - bez rozwazenia opcji tramwaju - to skandal, za ktory nikt nie poniosl odpowiedzialnosci. Dlaczego?

    • 136 55

    • Dlatego że rezerwa terenowa pod tramwaj jest ustanowiona w latach 30stych

      Gdańszczanie wykonali tam prace przygotowawcze tylko z braku funduszy uwczesnym władzon nie udało sie go zbudowac. i ona biegnie wzdłuż ul. Do Studzienki. ZAbudowano ja zabudowa tymczasową o ktora jest dzis tyle krzyku ...

      • 0 1

    • puknij się w głowe

      zastanów się przez chwilę jak takie bzdury piszesz. po pierwsze nowe aparatury są bardzo zaawansowane, zapewne podłączone do wielu serwerowni z czujnikami żyroskopowymi. po drugie koszt tych laboratoriów liczy się w milionów i to nie kredens który możesz sobie przenieść na plecach :) to jest centrum badawcze na europejskim poziomie a nie jakiś sklep osiedlowy

      • 3 2

    • (2)

      Polecam zapoznać się z argumentacją pracowników PG. Nie można przenieść aparatury, gdyż jest ona ulokowana w specjalnie przeznaczonych jej pomieszczeniach.

      • 13 18

      • Czy chodzi o aparaturę do pędzenia ?

        my też musimy pędzić w specjalnych, przeznaczonych miejscach. Najczęściej dobrze ukrytych.

        • 4 1

      • Argumentacja pracowników PG

        będzie taka jak sobie życzy PG.

        • 10 5

    • (1)

      Dlatego, że wciąż u sterów jest ta sama sitwa, a sami siebie przecież nie rozliczą :)

      • 21 10

      • taaa, przyjdzie towarzysz piotrowicz i dudazomo i będą wszczynac pisią rewolucję

        • 9 5

    • A może nie przeniesie

      • 1 3

  • (25)

    Miasto nie powinno odpuszczać PG za blokadę Siedlickiej. To jest skandal, że uczelnia może przerzucać problem aut, korków i parkingów na miasto, a miasto nie może doprosić się o tramwaj przez kampus, którym to dojeżdżaliby studenci na zajęcia.

    • 182 93

    • Tylko idiota może wymysleć aby tramwaj jezdził po Siedlickiej (2)

      Na ulicy Siedlickiej są budynki POLITECHNIKI w których odbywają się WYKŁADY i zajęcia LABORATORYJNE. Między innymi konieczny jest łatwy wjazd pojazdów do laboratoriów i bezpieczne przejscie dla studentów. Studenci albo mieszkają w pobliskich akademikach albo przyjeżdżają samochodami. Bardziej niż tramwaje potrzebne są parkingi.

      • 4 7

      • oki budujemy tam parkingi (1)

        za studenckie zniżki

        coś za coś

        • 3 2

        • Po co za studenckie zniżki, mało to kasy leci z poprawek, powtarzania roku, etc

          • 1 0

    • (9)

      Oczywiście, a kosmicznie drogi, wrażliwy na drgania, sprzęt badawczy zainstalowany w specjalnie do tego przeznaczonych pomieszczeniach PG wyrzuci na śmietnik.

      • 23 9

      • A na PG to są naukowcy i inżynierowie czy biurokraci? (2)

        Skoro uczelnia techniczna nie jest w stanie rozwiązać, lub przynajmniej metodami naukowymi poszukać rozwiązania inżynierskiego problemu odpowiedniego tłumienia drgań torowiska, to jaki poziom ona reprezentuje? Czy w ogóle ktoś próbował ten problem rozpracować, czy też od razu uczelnia powiedziała: nie? Przecież właśnie tam powinni być najbardziej kompetentni fachowcy, rozwiązanie mogłoby być eksperymentalne, ktoś mógłby przy tej okazji pracę doktorską napisać, być może opracowano by jakieś nowe nieznane dotąd materiały, itd., itd. A dla prawdziwego inżyniera takie wyzwanie to gratka i niezwykły prestiż po osiągnięciu sukcesu!

        • 12 5

        • Widać, że na studiach nie byłeś i życia akademickiego nie znasz. Pojęcie o uczelniach technicznych masz chyba z 'hamerykańskich' filmów.

          • 1 0

        • nie oczekuj Cudów

          to Polska Edukacja

          • 3 2

      • (5)

        Te specjalne pomieszczenia to znaczy karton gips pomalowany na biało?

        • 13 16

        • (2)

          Nie, te specjalne pomieszczenia na przykład mają oddzielny fundament z tłumieniem drgań wykonany konkretnie pod wrażliwą aparaturę. Takie rzeczy planuje się podczas budowy danego obiektu.

          • 9 1

          • (1)

            A ile te fundamenty pod aparaturę mogą kosztować? Fundamenty postawić w innym miejscu i przenieść aparaturę. Dobro społeczne powinno być na pierwszym miejscu.

            • 3 8

            • dasz kasę to przeniosę

              • 2 0

        • (1)

          Te specjalne pomieszczenia to specjalnie przygotowane rentgenoskopy i skaningowe mikroskopy elektronowe tłumoku...

          Za trudne słowa?

          • 9 3

          • Mikroskop elektronowy to pomieszczenie?

            I to pomieszczenie pełne tłumoków? Faktycznie trudne słowa, bo jak dotąd mikroskop elektronowy nie był pomieszczeniem, tylko ewentualnie wyposażeniem.

            • 4 6

    • Tramwaj ma przecinać teren Uczelni - nonsens do kwadratu! (2)

      • 5 10

      • gdyby PG miała informacje, że miasto myśli o tramwaju w tym miejscu przed projektem "Nano B" (1)

        to na pewno by inaczej to wyglądało. Niestety, PG wtopiła dużo kasy a teraz miasto chciałoby przejechać przez środek świeżo ukończonej inwestycji ZRID-em. Bez jaj...

        • 5 1

        • Raczej bardziej prawdopodobne jest inne wyjaśnienie:

          Kiedy jakiś cymbał z UM zgodził się oddać PG Siedlicką, to PG momentalnie opracowała plan zagospodarowania przestrzennego uniemożliwiający w przyszłości "odbicie" Siedlickiej przez miasto (coś w stylu "zachodzę w ciążę i szybko zmykam na L4 żeby uniemożliwić wywalenie mnie z pracy"; zauważ jak szybko po położeniu przez PG łap na Siedlickiej ruszył projekt i budowa Nano B...

          • 0 2

    • Można puścić tramwaj przez teren PG w innym miejscu niż to proponowane.

      • 2 4

    • (6)

      BRG jest gotów zaorać pół miasta, byle tylko wpisać do dokumentów autostrady. Lepiej rozwiązać tę instytucję starych grzybów nim dokonają całkowitej dewastacji proponując Nową Piwną 2x2.

      • 66 6

      • (2)

        Dla przypomnienia: prezydent Adamowicz publicznie obiecał, że Nowej Politechnicznej nie będzie. Ile są warte jego obietnice?

        • 8 7

        • Nieprawda ! (1)

          Nam obiecał, że będzie !
          Każdy wierzy w to co chce.

          • 4 2

          • Nie wiem co tobie obiecał, ale ja słyszałem jak obiecywał, że nie będzie Nowej Politechnicznej. Zapewne Adamowicz zachował się jak typowy polityk: mieszkańcom południa obiecał szybki tramwaj a mieszkańcom dolnego tarasu, że nie będzie Nowej Politechnicznej. Dzięki temu ma poparcie i na górnym i dolnym tarasie.

            • 8 2

      • Piwną 3x3, a co mamy sobie żałować

        Na placu przed Bazyliką Mariacką będzie stacja Lotos i McDonald. Ekrany z obu stron obowiązkowo. Przejścia podziemne łączące Długi Targ z ul. Św. Ducha. Rondo turbinowe przed komisariatem. Fotoradar przy "No to Cyku". Rezerwa 3 metry szerokości którą zaopiekuje się menedżer Śródmieścia. I będzie git majonez.

        • 19 1

      • BRG

        BRG nic tu nie ma do gadania. Drogi dziś się buduje niezależnie od planów zrid-ami. A kuriozalne to właśnie BRG wiele lat temu ruszyło temat proponując tam tramwaj.

        • 2 0

      • niczego się nie nauczyli na błędach z PRL i dalej tną miasto wielkimi szerokimi autostradami. Wyda się strasznie dużo pieniędzy, a za kilka-kilkanaście lat ktoś wpadnie na to, że to nie był dobry pomysł i zaczną to wszystko odkręcać wydając kolejne pieniądze. Paradoksalnie ma to już miejsce w Gdańsku - w przypadku Podwala Przedmiejskiego, ale chyba BRG nie widzi podobieństw....

        • 25 5

    • xxx

      Chwalą Bogu ze zablokowali! Przynajmniej dzięki temu nie będzie złomu przy Sobieskiego...!

      • 3 4

  • mamy XXI w. (4)

    Brakuje myślenia o dziedzictwie kulturowym, obiekty przetrwały dwie wojny i mają duży potencjał ,aby nadal wzbogacać Wrzeszcz ,potrzebują jedynie remontu, nie powinno się wyburzać na taką skalę obiektów w myśl rozwiązań komunikacyjnych rodem z lat 70-tych. Kompromis jest możliwy, szkoda starego Wrzeszcza.

    • 124 24

    • Janie, myślę dokładnie tak samo!

      • 1 0

    • Teraz pisze się "lat 70."

      • 0 0

    • Jest jedno "ale"

      Nie ma chętnych do kupienia tych zagrzybionych popękanych ruder i utopienia kasy na ich remont ( a właściwie odbudowę )

      • 11 3

    • Jakie dziedzictwo? Stare rudery bez znaczenia.

      • 6 14

  • Jaki Gdańsk jest brzydki na tych zdjęciach. (1)

    • 20 9

    • bo Gdańsk jest coraz brzydszy

      • 0 1

  • Żal patrzeć na demolkę w Gdańsku

    Gdańsk jest coraz brzydszy, niszczy się zabytkowe dzielnice, skwery i zieleńce, wpieprza byle jakie budynki-budy. Tu nie da się już żyć, szczerze powiem,że poważnie myślę o wyniesieniu się z Gdańska.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane